چگالی کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو

اهمیت چگالی کلمات کلیدی در سئو

چگالی کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو یکی از مباحث مهم در زمینه سئو و بهینه سازی سایت است و به طور کلی می توان گفت کلمات کلیدی تعیین کننده جهت اصلی محتوا هستند و از این رو استفاده صحیح و در جای مناسب از کلمات کلیدی نقش مهمی در این مبحث دارد ، برخی بر این باورند که نحوه استفاده از این کلمات نوعی مهارت است که باید به مرور زمان و بر اساس تجربه کسب شود ، مثلا اگر در زمینه فروش مبلمان اداری سایتی دارید به مرور زمان متوجه می شوید که کلیدواژه ” طبی ” از نظر مشتری ها یکی از جذاب ‌ترین کلمات می باشد و شناخت کافی از مخاطب هدف لازمه چنین دانشی است.

این بدان معنی است که در گام اول شما باید مخاطبتان را بشناسید و همچنین بدانید که به دنبال چه چیزی هستند ، یکی از اشتباهات بدی که بیشتر آماتورها مرتکب می شوند ، پر کردن مطلب با استفاده بی ‌رویه از کلمات کلیدی در متن یا تگ‌ های متا است ، همچنین توضیحات بد و نامطلوب متا با کلمات کلیدی ناصحیح باعث می شود کاربرانی که به سایت وارد می شوند و به دنبال موضوع خاصی هستند با یک محتوای کاملا نامرتبط مواجه شوند و این منجر به نارضایتی این کاربران می شود و در نهایت کاربر خیلی زود سایت را ترک می ‌کند ، این امر افزایش شدید نرخ پرش را به همراه دارد و به سایت آسیب ‌های جدی وارد می‌ کند.

 

تراکم یا چگالی کلمات کلیدی چیست ؟

keyword density یا چگالی کلمات کلیدی زمانی محاسبه می شود که نسبت استفاده از کلمات یا عبارات کلیدی را در یک متن ارزیابی ‌کنیم و در اواخر دهه نود میلادی این موضوع برای رتبه‌ بندی سایت فاکتور بسیار مهمی بود تا آنجایی که وبمسترها در کاربرد کلمات کلیدی زیاده روی کردند و نتیجه آن متن ‌هایی با محتوای بی کیفیت و پر از کلمات کلیدی بود که خواندن آن ها برای کاربر دشوار و بی نتیجه بود و دیگر موتورهای جستجو برای رتبه‌ بندی سایت ها به این فاکتور اهمیت زیادی نمی دادند.

این کاری که در گذشته به یک شیوه برای ارتقای رتبه مورد استفاده قرار می گرفت اصطلاحا بمباران کلمات کلیدی یا keyword stuffing نامیده می شود و امروزه باعث تنزل رتبه سایت می شود ، با به روی کار آمدن الگوریتم ‌های گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس ‌خوار مدیران سایت ‌ها و نویسندگان متوجه شدند که باید از کلمات کلیدی به شکل متعادل استفاده کنند.

ولی با این حال هنوز هم برخی از متخصصان سئو چگالی کلمات کلیدی را مفید می دانند و برخی دیگر مضر ، سئوکارهای سنتی بر این باورند که استفاده از کلمات کلیدی در متن به افزایش رتبه سئو سایت منجر می‌ شود ولی مخالفان آن ها معتقدند که تنها تکنولوژی semantic موتور جستجوی گوگل برای تشخیص محتوای صفحه کافی است و افزایش تراکم کلمات کلیدی به جریمه شدن سایت می انجامد.

نکته

بمباران کلمات کلیدی یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است و باید بدانید که چگالی بیش از حد کلمات کلیدی نه تنها برآیند مثبتی برای شما ندارد که باعث گوگل پنالتی نیز می شود چون با بررسی سایت توسط کراولرهای موتورهای جستجو ، الگوریتم ‌ها متوجه می شوند که تعداد کلمات کلیدی استفاده شده منطقی است یا خیر و در صورت غیرطبیعی بودن رتبه سایت افت پیدا می کند و در برخی موارد حتی ممکن است به کل از فهرست موتورهای جستجو حذف گردد.

 

محاسبه چگالی کلمات یا عبارت کلیدی

قبل از هر چیزی لازم است بدانید تفاوت عبارت یا کلمات کلیدی در تعداد کاراکترها است ، به باور متخصصان سئو ، چگالی کلمات کلیدی باید بین یک تا سه درصد از کل محتوای صفحه باشد و در صورتی که بیشتر باشد شما از نظر گوگل متخلف شناخته می شوید و شما را اسپم می کند.

(Nkr / Tkn * 100) فرمول محاسبه تراکم کلمات کلیدی است بدین ترتیب که Nkr تعداد تکرارهای کلمات کلیدی در متن و Tkn تعداد کل کلمات به کار رفته در متن می باشد ، به عبارتی تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در متن تقسیم بر تعداد کل کلمات متن و در نهایت ضرب در 100 می ‌شود.

نکته

هنگام محاسبه این عدد باید تگ‌ های HTML و تگ‌ های دیگری که داخل صفحه هستند را حساب نکنید چون تگ‌ های Embed در متن نمایش داده نمی ‌شوند ولی باید توجه داشته باشید در صورتی که بخواهید تراکم عبارت‌ های کلیدی را محاسبه کنید ، فرمول بالا کمی تغییر می کند بدین ترتیب که تعداد کلمات در عبارت کلیدی در تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی تکرار شده ‌اند ، ضرب می شوند و عددی که به دست می آید بر تعداد کل کلمات به کار برده شده در متن تقسیم می شود و در نهایت در 100 ضرب می شود و عدد نهایی به دست می آید.

 

تراکم کلمات کلیدی باید در متن چگونه باشد ؟

کلمات کلیدی باید به گونه ای در متن به کار برده شوند که موتورهای جستجو به کشف محتوای اصلی صفحه هدایت شوند و در عین حال مطالعه متن برای کاربران آسان و قابل فهم باشد ، بهتر است کلمه کلیدی در هر پاراگراف یک بار به کار گرفته شود ، به بیانی ساده بهتر است کلمات کلیدی را در متن اصلی ، تگ H1، عنوان صفحه ، URL سایت ، تگ Alt تصاویر ، لینک های داخلی سایت و توضیحات متا مورد استفاده قرار دهید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

نکته

توجه داشته باشید گوگل علاقه زیادی به استفاده از انواع مختلف کلمات کلیدی ، مترادف ‌ها و یا عبارت‌ های طولانی دارد و بهتر است که متن را چنین بنویسید ، دقت داشته باشید مخاطب محتوایی که تولید می کنید کاربران سایت هستند و آن را برای موتورهای جستجو تنها باید بهینه و قابل فهم کنید تا منجر به تجربه کاربری مطلوب شود ، چرا که تجربه کاربری تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت دارد.

 

ابزارهای مناسب برای بررسی چگالی کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی مناسب برای به کارگیری از کلمات کلیدی در متن یکی از مهم ‌ترین اقدامات و وظایف تیم سئو می باشد ، با استفاده از ابزارهایی مانند KWFinder می ‌توانید کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید و برای سنجش تراکم و چگالی کلمات کلیدی می توانید از افزونه ‌هایی مانند Yoast بهره بگیرید.

افزونه Yoast به بررسی صفحه سایت می پردازد و اگر کلمات کلیدی در متن بیش از حد نرمال باشد ، تشخیص می دهد ، تعداد کل کلمات را محاسبه می ‌کند و در صورتی که کلیدواژه متن را تعیین کنید تراکم کلمات کلیدی را به شما نشان می ‌دهد ، همچنین چراغ ‌های سبز یا قرمز افزونه Yoast به شما می گویند که چگالی کلمات کلیدی مناسب است یا خیر.

با استفاده از نرم افزار ورد آفیس می توانید تعداد کل کلمات به کار برده شده را ببینید و همچنین با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+f ، کلمه کلیدی مورد نظرتان به همراه تعداد دفعاتی که در متن به کار برده شده است را مشخص می ‌کند ، بدین ترتیب می توانید درصد تراکم کلمات کلیدی متن را تنها با یک نسبت ساده محاسبه نمایید.

با استفاده از ابزار آنلاین Small SEO Tools Checker می توانید تمام کلمات و عباراتی را که به عنوان کلمه و عبارت کلیدی مشخص کرده ‌اید ، مشاهده کنید.
میزان چگالی هر کلمه و نه عبارات را با استفاده از ابزار آنلاین Webconfs Density Checker می توانید مشاهده نمایید.

SEO Review Tools Keywords Checker را می توان بهترین ابزار در این زمینه خواند چرا که با بررسی کلمات کلیدی یک صفحه در صورتی که از آن استفاده بیش از ‌حد شده باشد ، هشدار می ‌دهد.

 

سخن آخر

امروزه کلمات کلیدی بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال را از آن خود کرده است و تحقیق درباره کلمه های کلیدی و کاربرد آن در متن ، تگ‌ های متا ، عنوان سایت و صفحات همه این ها باید با استراتژی خاصی صورت گیرد ، اگر در استفاده از کلمه‌ های کلیدی زیاده روی کنید ، چگالی کلمات کلیدی در صفحه شما بیشتر می‌ شود و ساییتان اسپم ، با توجه به مطالبی که گفته شد و ابزارهایی که معرفی شد می توانید تراکم کلمات کلیدی در صفحه را به راحتی بسنجید و در صورت نیاز عبارت‌ های کلیدی و مترادف‌ ها را به کار گیرید و رتبه سایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بالا ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا