چرا نباید کلمه کلیدی را در متن خیلی تکرار کرد ؟

تعدا زیاد تکرار کلمه کلیدی در متن اشتباه است !

تکرار کلمه کلیدی در متن که اصطلاح keyword stuffing به معنای بمباران کلمات کلیدی را برای آن نیز به کار می برند یکی از روش های قدیمی است و برای معرفی کلمه کلیدی به ربات های گوگل بسیار از آن استفاده می شود ، با استفاده از این روش که بسیار هم رایج است ، شانس کسب جایگاه را با تکرار یک کلمه یا عبارتی که تعیین شده در متن ، عنوان ، توضیحات متا و همچنین لینک های داخلی افزایش می دهند.

خوب است بدانید که با این روش عملا چگالی کلمه کلیدی هدف در صفحه افزایش پیدا می کند و در ظاهر باعث می شود تا توجه گوگل به موضوع صفحه جلب گردد ، جالب است بدانید که این روش که در حقیقت نوعی تکنیک می باشد در سال های اخیر بسیار کارآمد عمل کرده و استفاده از آن و با وجود ابزارهای آنالیز سئو از جمله افزونه Yoast درست و منطقی به نظر می رسد.

ولی توجه داشته باشید به روزرسانی الگوریتم های گوگل باعث شده تا تکرار کلمه کلیدی دیگر کارایی خود را به مانند گذشته نداشته باشد و عملا دیگر روش خوبی به شمار نمی رود و از نظر گوگل تبدیل به یکی از روش های اسپم شده است.

همان طور که می دانید در متن هایی که قبل تر روی صفحات وب سایت ها گذاشته می شد تلاش بر این بود که کلمه کلیدی هدف لااقل در 3 درصد از کلمات صفحه تکرار گردد ، به بیانی ساده در هر 3 خط از محتوای متن کلمه کلیدی باید دو بار دیده می شد ولی امروزه این روش دیگر به مانند قبل کارایی ندارد.

مراحل کمرنگ شدن تکنیک تکرار کلمات کلیدی برای ارتقای رتبه در گوگل

در اوایل و زمانی که موتورهای جستجو طراحی شدند ، الگوریتم های آن بسیار ساده طراحی شده بودند و به همین دلیل توانایی این الگوریتم های در سال های اول طراحی آن ها در درک ارتباط معنایی کلمات و همچنین شناسایی مفهوم یک پاراگراف یا صفحه بسیار پایین بود.

در چنین شرایطی برای شناسایی موضوع صفحه ، بهترین روش انتخاب عباراتی بود که حضور بیشتری در صفحه داشتند چرا که ربات های گوگل به میزان تکرار یک عبارت در صفحه توجه و موضوع آن را تعیین و در نتیجه جایگاه مناسب در نتایج جستجو را تعیین می کردند.

و این شد که افرادی که در سئوی سایت متخصص بودند از این ضعف موتورهای جستجو استفاده و با استفاده از تکنیک تکرار کلمه کلیدی تلاش کردند تا جایگاه بهتری را در این عبارات کسب نمایند ، ولی با پیشرفت الگوریتم های گوگل الگوریتم هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain به روی کار آمدند و بدین ترتیب با استفاده از هوش مصنوعی به تشخیص ارتباط معنایی عبارات و تعیین کیفیت محتوای صفحه پرداختند.

روز به روز دقت ربات های گوگل در شناسایی مفهوم و کیفیت صفحه بالاتر رفت و همین باعث شد تا تکرار کلمه کلیدی تاثیر کمتری داشته باشد و امروزه تکنیک keyword stuffing را گوگل به طور رسمی به عنوان یکی از روش های اسپم در سئو شناسایی می کند.

توضیح دقیق گوگل از keyword stuffing را در تصویر زیر مشاهده می کنید :

 

 

تکنیک ها و روش های تکرار کلمه کلیدی در وب سایت ها

خوب است بدانید اگر از یک عبارت خاص بیش از حد استفاده نمایید ، گوگل متوجه تلاش شما برای کسب جایگاه در آن کلمه کلیدی می شود و خوب است توجه کنید که امروزه این روش نشان دهنده این است که محتوای شما کیفیت پایینی دارد و همین موضوع سبب از دست رفتن جایگاه شما در نتایج گوگل حواهد شد ، روش های مختلفی در وب سایت برای بمباران کلمه کلیدی یا همان keyword stuffing مورد استفاده قرار می گیرد که به بررسی آن ها پرداخته ایم :

تکرار کلمه هدف در عنوان صفحه

تکرار یم عبارت مشخص در عنوان صفحه یا سایت یکی از بدترین و آزاردهنده ترین روش های تکرار می باشد که در آن تلاش می شود تا عباراتی معین که هم معنی هستند در عنوان صفحه تکرار گردد و بدین ترتیب شانس کسب جایگاه بالا رود ، در تصویر زیر نمونه ای از تکرار کلمه کلیدی را در عنوان صفحه مشاهده می کنید.

 

برای این که از این روش اجتناب کنید به پیشنهاد گوگل بهتر است که عنوان صفحات را کاملا اختصاصی و توصیفی انتخاب نمایید ، اختصاصی بدین معنی که هیچ کدام از صفحات دیگر وب سایت شما عنوانی مشابه با این صفحه را نداشته باشد و توصیفی یعنی عنوان صفحه باید توضیحی کوتاه و کاربردی از محتوایی که در آن صفحه قرار گرفته داشته باشد.

تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه

از همین روش در توضیحات صفحه هم استفاده می گردد و بسیاری افراد و مدیران سایت ها گمان می کنند تکرار عبارتی مشخص یا ترکیب های مختلف آن ها که در توضیحات صفحه می آید ، قادر خواهد بود که جایگاه را در همه آن عبارات کسب کند ولی باید دقت داشته باشید که گوگل به راحتی این روش را تشخیص می دهد و به همین دلیل امکان از دست دادن جایگاه خود را نتایج جستجو خواهید داشت ، بهتر است توضیحات متا یک متن توصیفی و در عین حال دقیق درباره محتوای صفحه باشد و در آن از عبارات جذابی استفاده کنید که شانس کلیک کاربر را افزایش دهند.

تکرار بیش از حد یک عبارت در محتوای صفحه

جالب است بدانید که بیشترین استفاده از بمباران کلمه کلیدی در محتوای مقاله یا محصول می شود و در این تکنیک حداقل 3 درصد از محتوا به یک عبارت مهین اختصاص داده می شود ، یکی از دلایل این تکرار افزونه Yoast است که تکرار کلمه کلیدی را یکی از فاکتورها و نکات سئو برای تولید محتوا می داند و این روش در وردپرس همه گیر شده و همین باعث شده تا این روش در فضای وب خیلی سریع رواج پیدا کند.

توجه داشته باشید این افزونه فقط یک ابزار برای آنالیز محتوا می باشد و سبز شدن چراغ آن معنی کسب جایگاه در کلمه هدف را نخواهد داشت و خیلی ها گمان می کنند سبز شدن چراغ افزونه نشانگر جایگاه مناسب در نتایج گوگل می باشد ولی توجه داشته باشید در بسیاری از موارد این سبز شدن چراغ به منزله فریب گوگل است و گوگل این موضوع را به خوبی می داند.

نکته مهم

این روش موجب بهبود وضعیت سئو نمی شود که در برخی موارد دلیلی برای جریمه وب سایت شما به وسیله گوگل می باشد.

تکرار لینک با متن مشابه در یک صفحه یا کل سایت

در بسیاری از وب سایت ها می بینیم که یک عبارت معین در همه محتوای یک صفحه یا در تمامی صفحات سایت به آدرسی خاص لینک داده شده است و معمولا در این روش از اسکریپت هایی استفاده می گردد که باعث شناسایی عبارت مورد نظر شده و به طور خودکار به صفحه هدف لینک می شوند که این تکنیک هم نه تنها مفید نیست که اثرات منفی زیادی بر سئو سایت دارد.

هدف گذاری روی نام محله ها یا عباراتی که نزدیک به هم هستند

در مواردی هم از عبارات طولانی تر استفاده می شود و سعی بر آن است که ترکیب های مختلفی از عبارات جایگزین تکرار یک عبارت در صفحه شود و این کار با هدف گذاری روی نام محله ها ، شهرها و شرکت ها صورت می گیرد که با استانداردهای گوگل در تضاد است و به مانند بمباران کلمات کلیدی می باشد.

 

 

پس چه کار کنیم ؟

شاید از خود بپرسید که جایگزین مناسب برای تکرار کلمه کلیدی چه چیزی یا چه روشی می تواند باشد ؟ خوب است بدانید که گوگل در حال حاضر تلاش می کند از مفهوم کلیدی برای تعیین کیفیت محتوا و جایگاه آن در نتایج گوگل را جایگزین توجه به کلمه کلیدی و تکرار آن در صفحه کند و برای مفهوم گرایی در تولید محتوا روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آن ها بتوان متوجه منظور مفهوم کلیدی مقاله شد.

روش های جایگزین برای keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی

  • از کلمات هم خانواده و هم معنی و عبارات معادل انگلیسی استفاده کنید.
  • عبارات توصیفی که همان مفهوم را انتقال می دهند را مورد استفاده قرار دهید.
  • با عبارات طولانی و ترکیب های متنوع لینک سازی کنید.
  • موضوعات حاشیه ای که ارتباط معنایی مستقیم با موضوع دارند را به کار بگیرید.

با این تکنیک ها می توانید بدون مجبور شدن به تکرار عبارتی معین در صفحه ، مفهوم مورد نظر خود را به گوگل و همچنین کاربر برسانید.

خوب است بدانید برای مفهوم گرایی باید الگوریتم های گوگل در زمان آنالیز محتوای صفحه را بشناسید و برای این منظور باید از همین الگوریتم ها استفاده کنید تا بتوانید یک محتوای استاندارد قابل درک برای کاربر و گوگل تولید نمایید.

همیشه تکرار کلمه کلیدی موجب جریمه وب سایت می گردد ؟

خوب است بدانید هدف نهایی گوگل ارائه یک محتوای ارزشمند و با کیفیت به کاربران وب می باشد و بهترین کار این است که هدف شما هم همین باشد ، بدین ترتیب در صورتی که محتوایی ارزشمند برای کاربر تولید کنید که از مطالعه آن لذت ببرد ، گوگل هیچ گاه شما را جریمه نخواهد کرد حتی اگر از کلمات کلیدی تکراری هم استفاده نمایید!

نکته

لازم نیست که بر روی تعداد تکرار یک عبارت در صفحه تمرکز کنید و یا این کلمات را از قسمت هایی از مقاله حذف نمایید چرا که برای تعداد استفاده از یک کلمه در صفحه هیچ عدد مشخص و استانداردی وجود ندارد و برای این که جریمه نشوید تنها کافیست که با هدف سئو و به صورت عمدی از تکرار کلمات در متن اجتناب کنید ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تغییری در ادبیات خود ایجاد نکنید و متن خود را طوری نگارش کنید که قابل درک برای خوانند باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =

دکمه بازگشت به بالا