گوگل آنالیتیک چیست و چه کارایی دارد ؟

افزایش کارایی در بازاریابی محتوا با گوگل آنالیتیک

امروزه بازاریابی دیجیتال رواج پیدا کرده و بازاریابان دیجییتال برای افزایش کارایی در بازاریابی محتوا از گوگل آنالیتیک استفاده می کنند ، بدین ترتیب که شاخص ها و چگونگی تعامل کاربران با برند در فضای مجازی را به وسیله این ابزار مورد ارزیابی قرار می دهند ، Google Analytics این امکان را به شما می دهد که متوجه شوید مخاطبین برندتان از چه موضوعاتی بیشتر خوششان می آید تا بدینوسیله قادر باشید در استراتژی های بازاریابی محتوایی برند خود که بخشی از بازاریابی اینترنتی است ، آن ها را لحاظ کنید.

Google Analytics چیست ؟

گوگل آنالیتیک ارجح تر از دیگر نرم افزارهای بازاریابی اینترنتی است به دلیل اینکه این ابزار کاملا رایگان است و همچنین هر روز بیشتر توسعه پیدا می کند و جالب است بدانید این ابزار خود یکی از قوی ترین موتورهای جستجو در دنیا را دارد و به همین دلیل بهترین اطلاعات در مورد تاریخچه ، روند و میزان جستجوی کلمات در فضای مجازی را قادر است برای شما فراهم کند.

به وسیله گوگل آنالیتیک ، نرخ تبدیل مشتری ، مشخصات کلی مخاطبین که از وب سایت شما بازدید کرده اند را می توانید مشاهده نمایید و همچنین مسیری که آن ها در وب سایت شما پیموده اند را می توانید ارزیابی کنید ، در زمان استفاده از این ابزار باید به این موضوع توجه کنید که اعداد و شاخص های ناشی از گوگل آنالیتیک تماما به دنبال یک هدف هستند ، این معیارها و اعداد در حقیقت بازگوی ساختار و میزان کارایی فعالیت های بازاریابی اینترنتی برند شما می باشند و به طور کلی به شما کمک می کنند تا به یک بازاریاب دیجیتالی حرفه ای تبدیل گردید.

نکته

توجه داشته باشید بازاریابی اینترنتی باید بر اساس دانسته ها صورت گیرد و با ازمون و خطا امکان پذیر نیست و باید به تهیه و اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتالی بپردازید و بر اساس داده هایی که از اطلاعات بدست آمده اند اقدام نمایید ، با استفاده از اطلاعات مفیدی که از طریق ابزار Google Analytics بدست می آیند شما می توانید عملکرد موفق تری در بازاریابی اینترنتی نسیت به بازاریابی محتوا داشته باشید.

بیشتر بخوانید : چرا تولید محتوا در وردپرس اهمیت بالایی دارد ؟

متوسط زمان بازدید هر صفحه در Google Analytics

Average time on page یا متوسط زمان بازدید هر صفحه در گوگل آنالیتیک یکی از اطلاعات مهمی است که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد و در صورتی که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را فراهم کنید جای نگرانی نیست و کاربر حتما آن را مطالعه می کند و خواندن محتوا هم زمان می برد.

زمان خوانده شدن یک مطلب برای افراد مختلف ، متفاوت است مثلا افرادی که متوسط سرعت خواندن بالا دارند ، در حدود یک دقیقه طول می کشد تا مقاله ای که در حال حاضر شما در حال مطالعه آن هستید را بخوانند و برای دیگر افراد این کار در حدود 10 دقیقه طول می کشد.

این اطلاعات به این که میزان علاقه مندی مخاطبان شما به موضوع مقاله چقدر است ، کمک می کند و شما می توانید طبق آن متوسط زمانی که مخاطبین برای آن صفحه باید زمان صرف کنند را ارزیابی کنید و بسنجید.

مثال :

اگر یک مقاله 1000 کلمه ای دارید و بعد از 30 ثانیه کاربران و بازدیدکنندگان صفحه را ترک می کنند به این معنا است کاربر به صورت کامل مقاله یا صفحه را نمی خواند و مقاله جذابیت کافی را برای کاربر ندارد و مخاطب از آن لذت نمی برد و یا اطلاعات خوبی را از آن به دست نیاورده است و به همین دلیل سریع صفحه را ترک می کند.

برای مشاهده متوسط زمان بازدید هر صفحه می توانید به قسمت رفتار در ابزار Google Analytics مراجعه و بر روی کلمه behavior کلیک کنید و کلمه overview را انتخاب کنید و برای سنجش متوسط زمان صرف شده برای هر صفحه باید از custom report استفاده کنید.

شما باید به مقایسه بیشترین و کم ترین متوسط زمان برای صفحات مختلف وب سایت خود بپردازید تا با موارد یا نکاتی آشنا شوید که در صفحاتی که مخاطبین بیشترین زمان را در آن ها صرف کرده اند ، وجود دارند و از آن ها در صفحات دیگر نیز بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید : چگونه می توان کاربران را تبدیل به مشتری کرد ؟

مرجوعین در این ابزار 

برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق باید از طریق webmaster به این موضوع بپردازید و متوجه شوید که آیا دیگر وب سایت ها مخاطبان و بازدیدکنندگان خود را به سایت شما راهنمایی می کنند یا نه و این که بازدیدکنندگان از طریق چه منابعی به سایت شما مرجوع شده اند ، برای این منظور به صورت زیر عمل کنید :

در قسمت چپ صفحه گوگل آنالیتیک روی گزینه Acquisition کلیک کنید و گزینه Select all traffics را انتخاب و برروی Channels کلیک کنید.

در ستون اول نوشته شده ،Referrals در Google Analytics که همان بازدیکنندگان ارجاع شده به سایت شما هستند ، در قسمت زیرین Default Channel Grouping می توانید کلیه کانال هایی که بازدیدکنندگان را به وب سایت شما آورده اند را مشاهده کنید و از شبکه های اجتماعی Organic search مرجوعین و دیگر شبکه های اجتماعی تشکیل می شود و باید بر روی گزینه Referals کلیک نمایید.

برای این که بتوانید متوجه شوید که از کدام صفحه از وب سایت های مرجوعین بازدید کننده داشتید به صورت زیر عمل کنید :

بر روی Secondary dimension و سپس روی گزینه Behavior و Destination کلیک کنید ، در ستون Destination page سایت ها و صفحاتی که از وب سایت های Referrals به شما لینک شده را می توانید مشاهده نمایید و بدین ترتیب می توانید محتواهای بعدی خود را طبق محتوای صفحاتی که بیشترین مرجوعین را به وب سایتتان داشته اند ، تهیه نمایید.

سخن آخر

گوگل آنالیتیک به شما کمک می کند تا رایگان و بدون هیچ هزینه ای و از دو شاخصی که در این مطلب درباره آن ها گفته شد و اهمیت بسیار زیادی در بازاریابی محتوا دارند ، استفاده کنید و بدین ترتیب اثر بخشی فعالیت های بازاریابی محتوایی سایت و یا برند خود در بازاریابی دیجیتالی و همچنین میزان آن را ارزیابی نمایید و با تمهیدات لازم نسبت به ارتقای آن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =

دکمه بازگشت به بالا