چرا باید در طراحی سایت از گرادیان استفاده کرد ؟

استفاده از گرادیان در طراحی سایت | Gradient

Flat Design ، متریال دیزاین گوگل و استفاده از فضای خالی از 3 سال پیش تا کنون تبدیل به مرسوم ترین سبک های طراحی وب سایت شده اند ولی در بسیاری از وب سایت هایی که جدیدا طراحی می شوند از سایه و گرادیان رنگ استفاده می شود ، این کار برای ایجاد جلوه های بصری چشم نواز و جلب توجه بیشتر کاربران صورت می گیرد ، جالب است بدانید که این روش برای سال ها طرفداران خود را از دست داده بود ولی امروزه استفاده از گرادیان در طراحی سایت ها دوباره مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

در این مطلب از مدرسه نرم افزار به دلایلی قانع کننده می پردازیم که استفاده از گرادیان در طراحی سایت را توجیه می کند و اگر تا آخر با ما همراه باشید به احتمال زیاد شما نیز در طراحی و یا باز طراحی سایت خود از گرادیان استفاده خواهید کرد.

چرا باید در طراحی سایت از گرادیان استفاده کرد ؟

 

برای چشم نواز شدن بک گراند صفحه

جالب است بدانید با استفاده از گرادیان در طراحی سایت و بک گراند صفحه باعث می شود تا چشمان کاربر در تصویر حرکت کند ، بدین ترتیب که مردمک چشم کاربر متمرکز به یک نقطه از تصویر می شود و تغییر در طیف رنگ ها و سایه ها ، چشمان وی از یک طرف صفحه نمایش به سمت دیگر به طور ناخودآگاه هدایت می گردد ، این ابزار برای مجذوب کردن کاربران بسیار ایده آل است و باعث جذاب شدن طرح های خسته کننده می شود.

نکته

گرادیان کردن بک گراند و گذاشتن تصویر، متن یا المان های دیگر بر روی آن امروزه یکی از محبوب ترین روش ها به شمار می رود.

گرادیان در حقیقت از خسته کننده شدن تصویر جلوگیری می کند و چشمان کاربر به طور ناخودآگاه از بالای صفحه به گوشه ای دیگر از صفحه در پایین آن می رود ، گرادیان به مثابه یک راهنما در مسیریابی کاربر عمل می کند.

افزایش شانس خوانده شدن متن با استفاده از گرادیان

گرادیان را همچنین می توان در متن هایی که روی پس زمینه قرار دارند مورد استفاده قرار داد ، این روش برای زمانی مناسب است که هدف طراح تمرکز به متن است نه تصویر و باید پس زمینه ای ساده و با متن را با گرادیان رنگ نمایش دهید تا بدینوسیله کاربران متوجه متن و ترغیب برای خواندن آن شوند ، برای طراحی سایت شرکتی و خلاقانه این روش بسیار مناسب است و توصیه می گردد ، در این روش بهتر است که تضاد رنگ ها زیاد باشد تا متون خواناتر شوند.

گرادیان تصاویر معمولی را جذاب تر جلوه می دهد

امتحانش مجانی است ، تنها کافی است که گرادیان را روی یک تصویر معمولی ، overlay کنید و نتیجه را ببینید ، باورنکردنی می شود ، ولی باید توجه داشته باشید تصویر باید با کیفیت و با رزولوشن بالا باشد و منظور از تصاویر معمولی همان عکس های خسته کننده و یکنواخت می باشند که در کاربر هیچ انگیزه و هیجانی ایجاد نمی کنند.

در این روش بهتر است که از رنگ های روشن استفاده کنید ، با این تکنیک ، سایت و تصویر اصلی آن بسیار زیبا می شود ولی توجه داشته باشید نباید در استفاده از این روش زیاده روی کنید ، برای این که طرح شما تکراری نباشد باید کمی خلاق باشید.

گرادیان ، تعیین کننده مسیر حرکت چشم کاربر

توجه به تجربه کاربری و دسترسی سریع به محتوا از جمله فاکتورهای مهم در طراحی سایت می باشد ، جالب است بدانید الگوی کاربران برای خواندن متن مانند حرف F انگلیسی است ، به این معنا که آن ها خواندن از قسمت بالا سمت چپ شروع می کنند و سپس از وسط صفحه به سمت پایین می آیند.

برای جلب توجه کاربران و همچنین حرکت دادن چشمان آن ها به قسمت های مختلف صفحه ، قسمت های روشن گرادیان را به عنوان نقطه شروع مورد استفاده قرار دهید و بدین ترتیب نگاه کاربر را به سمت مراحل پایانی یا دکمه هدف هدایت کنید.

نکته

مردمک چشمان انسان اول قسمت روشن تر را می بیند و سپس به قسمت تاریک توجه می کند ، برای طراحی سایت فروشگاهی جهت نمایش مسیر خرید یا ارسال این روش بسیار ایده آل است.

با استفاده از گرادیان در طراحی سایت ، برندینگ شما مورد تاکید بیشتری قرار می گیرد

در صورتی که رنگ های برند شما قابل ست شدن با یکدیگر هستند ، می توانید آن ها را به وسیله گرادیان با هم ترکیب کنید ، برای نمایش رنگ های سازمانی شما و حک کردن آن در ذهن مخاطب این روش می تواند بسیار اثرگذار باشد ، همچنین می توانید در کمپین های تبلیغاتی ، سایت ، شبکه های اجتماعی یا متریال های چاپی خود از گرادیان تولید شده بهره گیری کنید ، خوب است بدانید استفاده از یک سبک یکسان در همه جا نشان دهنده ثبات برند شما است و بدین ترتیب کاربران با آن ترکیب رنگی خاص شما را تشخیص خواهند داد.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید گرادیان استفاده شده روی عکس و منو باعث می شود تا رنگ ها در ذهن کاربر ماندگار شوند و همچنین به ارتباط دادن آن ها به برند نیز کمک می کند.

 

استفاده از گرادیان بسیار آسان است

همان طور که می دانید دسترسی به ابزارهای گرافیکی در این روزها بسیار آسان است و با فتوشاپ می توانید به راحتی گرادیان مورد نظر خود را به وجود آورید ، ابزار Gradient Tool فتوشاپ در این راه می تواند به کمک شما بیاید.

نوع گرادیان را می توانید خودتان انتخاب کنید ، برای مثال می توانید گرادیان جهت دار (Directional) یا دایره ای (Radial) تولید نمایید ، ترکیب دو نوع گرادیان هم به طرح هایی زیبا و خلاقانه منجر می شود.

یکی از سخت ترین کارها ، انتخاب رنگ مناسب برای گرادیان است ولی با انتخاب رنگ های قرار داده شده از پنل چرخ رنگ فتوشاپ این کار را ساده می کند ولی در برخی موارد این کار بسیار زمانبر است و باید ساعت ها با رنگ ها بازی کرد تا نتیجه دلخواه را به دست آورد.

 

ابزار رایگان تولید گرادیان

در صورتی که نمی خواهید از فتوشاپ استفاده کنید برای دسترسی به گرادیان های رایگان به وب سایت های زیر مراجعه نمایید :

 

WebGradients که در آن می توانید 150 گرادیان رنگی زیبا و کارآمد در فرمت های CSS و عکس را بیابید ، Gradient Buttons که ابزاری برای ساختن گرادیان رنگی بر روی دکمه های سایت و انیمیشن زیبا برای حالت hover است و Gradient Wave Generator که ابزاری برای تولید گرادیان موجی در رنگ های مختلف می باشد.

 

گرادیان رنگی ، بهترین روش برای ایجاد جلوه های طبیعی

با محوشدگی ها و سایه هایی که با گرادیان ایجاد می شوند به کاربر حس طبیعی بودن انتقال می یابد ، دلیل این موضوع آن است که در طبیعت همه چیز رنگارنگ پر از سایه ها و محوشدگی ها است.

در صورتی می خواهید به ایجاد جلوه هایی طبیعی و منطبق با دنیای واقعی بپردازید بهتر است که از گرادیان رنگی استفاده کنید.

گرادیان ، یکی از بهترین ابزار در طراحی سایت

امروزه از گرادیان ها برای طراحی وب سایت های مختلف در جای جای دنیا استفاده می شود و در حقیقت این ابزار راحت ترین روش برای به کار گیری عناصر بصری چشمگیر در تصاویر می باشند و جالب است بدانید که از سردرگم شدن کاربران سایت جلوگیری می کنند ، با انواع مختلف تکنیک های گرادیان تصاویر شگفت انگیزی را می توانید ایجاد نمایید.

همان طور که گفته شد سال های سال بود که دیگر از گرادیان در طراحی وب سایت ها استفاده نمی شد ولی دوباره و با پیشرفت تکنولوژی های طراحی سایت ، این ابزار دوباره وارد این عرصه شدند و نظر طراحان به آن ها دوباره جلب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 16 =

دکمه بازگشت به بالا