با بازاریابی لحظه آشنا شوید

بازاریابی لحظه چیست و چگونه می توان در آن موفق بود ؟

امروزه بازاریابی لحظه به دلیل وجود تلفن های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آن ها در زمان و مکان های مختلفی اتفاق می افتد و مشتریان انتظار دارند برند یا وب سایت ها در اسرع وقت پاسخ های مناسبی را در اختیار آن ها بگذارند ، Micro Moments در حقیقت همان ریز لحظه هایی هستندکه نقاط ارتباط شما با مشتریان را تشکیل می دهند و از زمان اتصال این نقاط ، مسیر ارتباط با مشتری شکل می گیرد و تا پایان که خرید و رضایت مشتری است ، ادامه پیدا می کند.

گوشی های تلفن هوشمند چه تاثیری بر بازاریابی دیجیتال دارند ؟

امروزه گوشی های موبایل مانند گوشی هایی که شرکت هایی مانند سامسونگ یا اپل به بازار می فرستند ، نقش بزرگی را در زندگی روزمره افراد چه در خانه و چه در سر کار ایفا می کنند و افراد بسیاری به این کوشی ها وابستگی شدید دارند و در تمام طول روز از گوشی موبایل استفاده می نمایند و بدون آن گویی چیز مهمی را گم کرده اند و یا بی هویت هستند ، طبق تحقیقاتی که صورت گرفته 68 درصد افراد تا 15 دقیقه پس از بیدار شدن برای لااقل یک بار گوشی خود را چک می کنند ، 30 درصد مردم بدون گوشی موبایل دچار اضطراب و نگرانی می شوند و87 درصد مردم گوشی موبایل خود را در همه اوقات روز و شب از خود دور نمی کنند !

این دستگاه های که همیشه هم در دسترس هستند امروزه فرهنگ جدیدی را در نسل بشر به وجود آورده اند و مسیرهای جدیدی را برای انجام فعالیت های روزانه و همچنین یادگیری در اختیار افراد قرار می دهد ، با استفاده از موبایل می توان به راحتی ایده های نو و موقعیت های کاری مناسب را شناخت و همچنین به مدیریت فعالیت های روزانه پرداخت.

یکی ازعادات مهم روزانه افراد در سراسر جهان ، جستجو از طریق موبایل است و در بسیاری از کشورها تعداد جستجوهای روزانه در گوگل از طریق موبایل بسیار بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت گزارش شده است ، خوب می دانید در زندگی امروزی اگر به چیز جدیدی نیاز باشد ، گوشی موبایل اولین جایی است که به آن مراجعه می نماییم و جالب است بدانید بیشترین فعالیت های افراد در دنیای دیجیتال از طریق این ابزار کوچک صورت می گیرد.

نکته

خوب است بدانید طبق آمار بیشتر مردم ، بیش از 150 بار گوشی موبایل خود را در طول روز چک می کنند و بسیاری از افراد روزانه 177 دقیقه به طور متوسط در حال نگاه کردن تلفن همراه خود هستند ، از آن جایی که بیشتر ارتباطات انسان با گوشی کم تر از یک دقیقه زمان نیاز دارد به همین دلیل در طول روز هر فردی 100 بار با گوشی خود ملاقات دارد.

Micro Moments ها چه هستند ؟

با استفاده از تلفن همراه ، فعالیت های مختلفی انجام می دهیم از جمله ارسال پیام متنی ، پاسخ به یک ایمیل ، ارسال تصاویر در شبکه های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر و این ها دقیقا دلایل استفاده از تلفن های همراه می باشند ، خوب است بدانید که این لحظات قیمت مهمی از زندگی روزانه افراد را تشکیل می دهند ولی ممکن است موجب ارتباط ما با یک برند نشوند ، حتی ممکن است به ارسال پیام یا تبلیغاتی که وارد این بخش از زندگی ما می شوند ، بی توجه باشیم و یا برخورد مناسبی با آن ها نداشته باشیم.

طبق تعریفی که از گوگل وجود دارد ، Micro Moments در حقیقت لحظاتی هستند که افراد از گوشی موبایل خود جهت انجام یک کار یا دریافت اطلاعات استفاده می نمایند که ترکیبی از ضرورت ، هدف و متن می باشند ، یعنی زمانی که ضرورتی پیش می آید یا احساس می شود ، برای این که هدف خود را بیان کنیم ، آن را تبدیل به یک محتوای متنی می نماییم.

طبق آمار 82 درصد از مردم جهان برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی از طریق گوشی موبایل مشاوره می گیرند و 91 درصد از کاربران در زمان انجام یک کار برای پیدا کردن ایده های جدید و مرتبط از گوشی خود استفاده می کنند.

نکته

ریز لحظه ها در بازاریابی دیجیتال از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در حقیقت کلید موفقیت آن به شمار می روند ، این لحظاتی است که مشتری با برند شما پیوند می خورد و مسیر تصمیم گیری مشتری از ترکیب آن ها شکل می گیرد.

خوب است بدانید بازاریابی محتوا هم قسمتی از بازاریابی دیجیتال است و هر چیزی که در مبحث Micro Moments مطرح می گردد فقط مربوط به تکنیک های بازاریابی محتوا یا سئو نمی باشد.

با بازاریابی لحظه می توان گفت زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا حتی دیدار به یک لحظه کاهش یافته است و در دنیای موبایل های هوشمند دیگر تصمیم گیری مشتری در پشت میز و یا در اتاق جلسات رخ نمی دهد و به همین دلیل فروشنده های حضوری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری تاثیر کم تری دارند و همه این اتفاقات از برنامه ریزی برای سفر تا خرید یک چسب در لحظه های کوتاهی اتفاق می افتد.

نکته

جالب است بدانید که نسبت به یکسال گذشته بازدید از وب سایت ها از طریق موبایل بالغ بر 20 درصد افزایش داشته و زمان حضور کاربران در هر مراجعه نیز با کاهش 18 درصدی مواجه بوده است و این کاهش نه به دلیل نیافتن پاسخ مناسب در سایت ها است که به دلیل افزایش 29 درصدی نرخ رضایت از نتایج در موبایل می باشد.

خوب است بدانید کاربران در این روزها دیگر وقت زیادی برای تصمیم گیری نمی گذارند و با استفاده از گوشی موبایل خود نیاز خود را بسیار سریع برآورده می کنند و این اتفاق نه تنها در مورد موبایل که در مورد تمامی کانال های ارتباطی با همین سرعت انجام می گیرد.

برای مثال وقتی به یک فروشگاه زنجیره ای می روید می بینید که زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها بسیار کاهش پیدا کرده ولی میزان خرید و سرعت انتخاب مردم بسیار افزایش یافته است چون افراد از قبل بررسی های لازم را انجام داده اند و تصمیم خود را گرفته اند.

برای سایت ها هم همین موضوع صادق است ، یعنی زمان حضور کاربران در وب سایت ها و تعداد صفحاتی که کلیک و مشاهده می کنند کاهش زیادی نسبت به گذشته داشته ولی نرخ تبدیل به مشتری بسیار بیشتر از گذشته می باشد.

نکته

ریز لحظه ها در حقیقت قدم های کوچکی می باشند که کاربران قبل از این که به سایت مراجعه کنند یا محصولی را انتخاب نمایند ، برداشته اند.

چگونه می توان در بازاریابی لحظه موفقیت کسب کرد ؟

امروزه فضا بسیار رقابتی است و کلید موفقیت در آن است که در لحظات حساس توجه کاربران به خود جلب نمایید چون در این روزها مشتریان به رفع نیاز خود در سریعترین زمان بیشتر توجه می کنند تا این که بخواهند به یک برند وفادار باشند !

جالب است بدانید 65 درصد از کاربران اینترنتی بدون توجه به نام برند ، به زمان جستجوی خود از طریق تلفن همراه اهمیت می دهند و این باعث شده تا امروزه بازاریابی لحظه برای صاحبان برندها بسیار اهمیت پیدا کند.

استراتژی های مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه

  • باید حضور داشته باشید و ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کنید و متناسب با آن پاسخ های مناسب و کاربردی برای کاربران و مخاطبان خود در آستین داشته باشید.
  • باید مفید عمل کنید ، بدین ترتیب که زمانی که مشتری به دنبال پاسخی است و به سایت یا برند شما از طریق جستجو می رسد ، باید بهترین و دقیق ترین جواب ها را ارائه دهید.
  • باید سریع عمل کنید ، کاربران می خواهند که بع سرعت پاسخ دریافت نمایند و باید مسیر دسترسی به این پاسخ را ساده و سریع برنامه ریزی کنید.

 

نتیجه گیری نهایی

خوب است بدانید آن شرکت هایی در این روزها موفق خواهند بود که بازاریابی لحظه را به خوبی درک و اجرا می کنند و در فضای رقابتی برنده می شوند ، جالب است بدانید استراتژی و کانال بازاریابی 70 درصد از شرکت ها به دلیل استفاده از موبایل تغییر کرده است.

برای این که بتوانیم بازاریابی لحظه را شروع کنیم و به انجام برسانیم باسد بدانیم که چگونه باید حضور داشت ، مفید و سریع بود تا بدینوسیله در لحظات حساس بتوانیم ارتباط موثری با کاربران ایجاد نماییم ، در نهایت پیوستگی این ارتباط و به وجود آمدن نقاط بیشتر ، باعث شکل گرفتن مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

دکمه بازگشت به بالا