الگوریتم پنگوئن چگونه باعث سقوط رتبه گوگل می شود ؟

با الگوریتم گوگل پنگوئن بیشتر آشنا شوید 

خوب است بدانید گوگل از الگوریتم های مختلفی از جمله گوگل پاندا ، گوگل پنگوئن ، کبوتر و مرغ مگس ‌خوار برای نمایش بهتر و تطابق بیشتر نتایج جستجوها با خواسته ‌های مخاطبان خود استفاده می کند ، هر کدام از این الگوریتم ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف ایفا می کنند ، در این مطلب از مدرسه نرم افزار می خواهیم به بحث و بررسی یکی از مهم ‌ترین این الگوریتم ها یعنی الگوریتم گوگل پنگوئن بپردازیم.

قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن و اینکه چرا سایت شما را جریمه می ‌کند و با چه روش هایی از مجازات آن می شود رها شد ، فلسفه پیدایش این الگوریتم مهم را مورد بررسی قرار می دهیم.

الگوریتم گوگل پنگوئن چگونه به وجود آمد ؟

در گذشته موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات سایت ، موضوع یک مقاله یا محتوا را تشخیص می ‌دادند ، یعنی یک کلمه کلیدی هر چه بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد ، تشخیص موتور جستجوگر بر این بود که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی است و در نهایت آن را در نتایج بالاتر نمایش می ‌داد ، ولی این روش کارآمدی خود را بعد از مدتی از دست داد و به تدریج افراد کلمات را تا حدی کپی می کردند که خواندن محتوای آن عملا غیر ممکن می شد و با این کار رتبه بهتری در گوگل پیدا می کردند.

مدتی بعد لینک‌ ها به یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت تبدیل شدند و همین موضوع باعث شد گوگل بازار موتورهای جستجوگر را 30 سال پیش به دست بگیرد ، جالب است بدانید لَری پِیج یکی از موسسین گوگل ، مخترع Page Rank بود که در حقیقت به گوگل اجازه می ‌داد بر اساس تعداد بک لینک ‌ها به اندازه گیری کیفیت یک وب ‌سایت بپردازد و جالب است بدانید این روش یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیت بسیار زیادی را کسب کرد چرا که روش ایده آلی برای تعیین کیفیت یک وب سایت بود.

توجه

این روش بسیار تاثیرگذار بود چون طوری برنامه ریزی شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه محسوب می شد ، مثلا اگر یک صفحه از کیفیت لازم برخوردار نبود ، هیچ لینکی دریافت نمی نمود ، به بیان تئوریک ، زمانی که فردی به یک وب‌ سایت دیگر لینک می‌ دهد به معنی آن است که صفحه مذکور در حقیقت منبع اطلاعات مفیدی است ، در غیر این ‌صورت نباید به این صفحه لینکی داده شود ، دقیقا مانند این است که شما یک رستوران با کیفیت بد را به دوست خود معرفی نمی ‌کنید.

تا این که متخصصان سئو شروع به پیدا کردن روش‌ هایی برای دور زدن قوانین گوگل و همچنین دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی کردند و راه حل هایی را یافتند ولی گوگل هم بیکار ننشست و فعالیت خود را برای یافتن این سایت ‌های اسپم گونه شروع کرد ، از جمله کارهایی که گوگل در این راستا انجام داد ، فیلتر گذاری‌ های متعدد و ارائه آپدیت‌ های منظم بود که با وب سایت‌هایی که در حقیقت شایستگی رتبه یک نتایج جستجو را نداشتند ، مقابله می کرد.

این دور زدن ‌های متخصصان سئو باعث شد تا موتورهای جستجو و گوگل برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ ها در نتایج بالاتر را تغییر دهند و در اقدامی روش کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ قبلی را بی اعتبار معرفی کند و بدین ترتیب الگوریتم گوگل پنگوئن را معرفی کرد که از روش‌های تنبیهی برای وب سایت ‌هایی که این گونه اقدامات اسپم ‌گونه را صورت می دهند ، استفاده می کند.

الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه کار می کند ؟

این الگوریتم نوعی فیلتر است که نمی گذارد یکسری سایت ‌ها از طریق روش ‌های اسپم از جمله لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل ، تغییراتی را به وجود بیاورند و بدینوسیله رتبه وب سایت خود ارتقا دهند ، وظیفه الگوریتم گوگل پنگوئن در حقیقت شناسایی وب سایت‌ هایی است که اسپم به نظر می‌رسند و آن ها را جریمه می کند.

پنگوئن در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد و در دوره ‌های مشخصی فعالیت داشت ، به این معنی که حتی اگر وب سایت ‌هایی که جریمه شده بودند به اصلاح موارد موجود در گوگل پنالتی خود می پرداختند ، تغییری در وضعیت آن ها به وجود نمی آمد و باید ماه ها یا سال ها منتظر فعالیت دوباره این الگوریتم می نشستند !

ولی امروزه این الگوریتم به طور مداوم و همزمان با خزیدن گوگل در وب سایت‌ ها به روز می شود و هر تغییری که در آن ایجاد می گردد به اطلاع عموم نمی رسد ، این خبر خوبی است چرا که متخصصان سئو دیگر تمرکز خود را روی انجام فعالیت‌های بازاریابی می گذارند و به روز رسانی‌ های گوگل و اعمال جریمه ها دیگر نگرانی برای آن ها ایجاد نمی کند.

مواردی که الگوریتم گوگل پنگوئن روی آن ها حساس است!

خوب است این را بدانید که بک لینک های وب سایت شما از هر چیزی برای این الگوریتم مهم تر است و بر روی آن حساس می باشد ، مواردی مانند بک لینک ‌های زیاد از سایت ‌هایی که کم ارزش و یا غیر مرتبط هستند ، انکر تکست ‌هایی که بیش از حد سئو شده اند و همچنین استفاده از کلمه یا عبارت یکسان برای همه بک لینک ‌ها و استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی باعث می شود تا الگوریتم گوگل پنگوئن شما را جریمه کند.

لینک سازی اسپم

خوب است بدانید لینک‌ ها هنوز هم در رتبه بندی گوگل اهمیت ویژه‌ ای دارند ولی باید به این موضوع توجه داشته باشید که نباید تمامی انرژی خود را برای روی لینک بیلدینگ صرف نمایید ، برای مثال اگر شما یک وب سایت پنج صفحه ‌ای دارید و از هیچ شبکه اجتماعی یاپیج رنک ، سیگنالی در آن وجود ندارد ولی ۵۰۰۰ بک لینک برای سایت خود به وجود آورده اید ، این عملکرد سئو غیر معمول می باشد وسوالی که گوگل از خود می پرسد این که چرا یک وب سایتی که هیچ گونه فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد ، چنین لینک بیلدینگ قوی باید داشته باشد ؟!

نکته

در صورتی که یک وب سایت معتبر داشته باشید و برای آن کارهایی از جمله تولید محتوای خوب ، ساخت صفحات متعدد ، کسب سیگنال ‌های شبکه ‌های اجتماعی معتبر و ایجاد لینک ‌های متنی متعدد انجام دهید ، ۵۰۰۰ لینک برای وب سایت شما امری کاملا طبیعی خواهد بود و در صورتی که فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی و روابط عمومی را به همه فعالیت ‌هایی که گفته شد ، بیفزایید ، در این صورت به یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود دست خواهید یافت.

پس دیدیم که لینک بیلدینگ مسئله مهمی برای سئو است ولی باید بدانید لینک تنها یکی از مواردی است که گوگل مورد بررسی قرار می دهد و به تنهایی نمی تواند نشان دهنده اعتبار و هویت یک وب سایت باشد ، اگر تعداد زیادی لینک را از طریق فعالیت ‌های بازاریابی به دست بیاورید ، خوب است و برای این منظور باید به دنبال روش‌ های لینک بیلدینگ پیشرفته باشید و بدین ترتیب در یک مسیر درست خواهید بود.

تکرار زیاد کلمات کلیدی

Keyword Stuffing یا تکرار کلمه کلیدی یکی از عبارات علم سئو است ، توجه داشته باشید تکرار زیاد کلمات کلیدی امروزه روش خوبی نیست و نباید تاکید بیش از حد بر روی آن داشته باشید و در هر جمله از آن استفاده نمایید ، چرا که نتیجه معکوسی خواهد داشت و به رتبه بندی سایت شما کمکی نخواهد کرد.

خوب است بدانید خواندن متنی که کلمات تکراری زیادی دارد بسیار دشوار است و کاربران علاقه ای به چنین محتوایی که تنها برای موتورهای جستجو نوشته شده را ندارند ، توجه داشته باشید در صورتی که محتوا را بیش از حد برای موتورهای جستجو بهینه کنید باید خود را با گوگل پنالتی آماده کنید ، افزونه Yoast به شما کمک می کند از چگالی کلمات کلیدی در متن خود مطلع گردید و بر اساس آن 2.5 درصد از متن باید بر روی کلمه کلیدی تمرکز کند و اگر چگالی کلمات کلیدی بیشتر شود این افزونه به شما هشدار می دهد.

چطور باید متوجه شد که وب سایتی توسط گوگل پنگوئن جریمه شده یا خیر ؟

وب سایت شما زمانی توسط این الگوریتم جریمه می شود که متوجه این موضوع شود که در حال ساخت محتوا و بک ‌لینک‌های اسپم برای ارتقای رتبه خود هستید و وب سایت شما را برای کلمات کلیدی هدف مجازات خواهد کرد.

این الگوریتم بر اساس صفحه عمل می کند و این یکی از مشخصات مجازات الگوریتم گوگل پنگوئن می باشد یعنی بر روی صفحۀ اصلی تاثیر می گذارد و در برخی موارد روی زیر صفحات هم تاثیر می گذارد ، یعنی این که صفحه ای مجازات شده ممکن است رتبه خود را از دست بدهد ولی صفحات دیگر وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

جالب است بدانید شدت مجازاتی که توسط الگوریتم گوگل پنگوئن اعمال می شود ، متغیر است و شامل افت چند پله ‌ای رتبه صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه می شود.

اگر جریمه شوید ، تغییرات زیر را خواهید دید :

وب سایت شما برای یک یا گروهی از کلمات کلیدی با کاهش ترافیک روبرو خواهد شد مثلا صفحه وب سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی اگر در رتبه ۲ گوگل است به رتبه ۳۶۴ می رود !

صفحه شامل کلمه کلیدی به خصوص از ایندکس گوگل خارج می شود و این در حالی است که صفحات دیگر سایت در گوگل ایندکس شده باقی مانده اند.

احتمالا پیغامی با مضمون ” لینک سازی غیر طبیعی ” در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions” در گوگل وبمستر وب سایت خود دریافت خواهید کرد.

خیلی جالب است در برخی موارد آن صفحاتی از سایت که قرار نیست در رتبه بندی گوگل باشند به دلیل تنبیه در رنکینگ گوگل قرار می یگرند ، برای مثال صفحه ” تماس با ما ” به جای صفحه اصلی در وب سایت شما برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده می شود!

چگونه باید جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن را مرتفع کرد ؟

این الگوریتم در ابتدا لینک ‌سازی‌های غیر طبیعی مرتبط با وب سایت شما را شناسایی خواهد کرد ، برای همین لینک‌ هایی که به صفحات شما آسیب می زند را باید حذف نمایید ، برای این که از جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن خارج شوید باید بک ‌لینک ‌هایی که باعث جریمه شما شده اند را شناسایی کنید و باید در این قسمت دقت بسیاری داشته باشید.

با روش زیر می توانید لیست کامل بک ‌لینک ‌های وب سایت خود را دانلود نمایید :
  • باید وارد داشبورد گوگل وبمستر خود شوید و به منوی Links to Your Site بروید.
  • در قسمت Who links the most برروی گزینه more کلیک کنید.

 

 

  • در صفحه جدید که باز می شود روی گزینه Download more sample links کلیک نمایید و سپس پسوند فایل را انتخاب کنید.

 

 

می توانید در این لیست نام تمامی دامنه ‌هایی که به صفحات وب سایت شما بک‌ لینک داده‌ اند را ببینید و باید تک تک سایت ‌ها را چک کنید و اسپم ها را در یک فایل جداگانه وارد کنید ، فایلی که ساخته اید را باید به ابزار Disavow links گوگل معرفی کنید و تا زمانی صبر نمایید که ربات خزنده گوگل متوجه این تغییرات گردد که بین ۳ ساعت تا ۳ ماه طول می کشد و این مدت زمان بستگی به فرکانس جستجوی ربات و تعداد بک ‌لینک‌های حذفی شما دارد ، در صورتی هم سایت شما به صورت دستی جریمه شده باید یک درخواست تجدید نظر بدهید.

نتیجه گیری نهایی

جالب است بدانید استفاده از بک لینک و کلمات کلید اسپم ‌گونه امروزه هیچ تاثیری بر روی سئو نمی گذارند ، ممکن است زمانی لینک ها و کپی کلمات کلیدی در یک صفحه تاثیر بسیار مثبت روی سئو داشتند ولی خوب است بدانید که این کار باعث شد تعداد زیادی وب سایت بدون این که محتوای مناسب داشته باشند ، تعداد زیادی لینک داشته باشند.

امروزه بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان هستند و اتفاقا همیشه عده‌ ای هم برای این منظور وجود دارند و خوب است بدانید که سئوی ارزان به معنای سئو با کیفیت نیست ولی گوگل با انتشار الگوریتم گوگل پنگوئن جدید ، احتمالا قصد دارد تا سئوی بی ‌کیفیت را برای همیشه از رده خارج نماید و امیدواریم که این الگوریتم پایان بخش این نوع روش های لینک بیلدینگ باشد.

کمی زمان نیاز است تا الگوریتم گوگل پنگوئن جدید روی کار آید ولی روند لینک بیلدینگ را بدون شک متحول خواهد کرد ، خوب است که قبل از آغاز فرآیند لینک سازی ، از این که محتوای ارزشمندی برای لینک سازی دارید ، اطمینان حاصل کنید و سپس اقدامات بعدی را صورت دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا