نکات کاربردی در مورد موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

در هر زمینه ای هرچیزی کاربردی دارد ولی دلایلی مانند مشغله یا عدم توجه از بکارگیری مناسب از ابزارهای ساده جلوگیری می کند ، اگر شما یک وبمستر یا سئو کار هستید ، می دانید که از قابلیت ‌های فراوانی که عملگر :site در موتور جستجوی گوگل دارد نمی توان چشم پوشی کرد ، در این مطلب از مدرسه نرم افزار به نکات کاربردی در موتور جستجوی گوگل می پردازیم.

 

نکات کاربردی برای عملگر :site در گوگل

خوب است بدانید که وبمسترها معمولا به دلیل کم دقت بودن دستور :site در موتور جستجوی گوگل خیلی راضی نیستند ولی نگران نباشید چون با ترکیب چند دستور ساده کاربردهای مناسبی می توان از آن به دست آورد.

 

دستور Site:example.com

اگر آدرس سایت با دستور:site همراه شود آمار تقریبی از تعداد صفحات ایندکس شده از سایت مورد نظر شما نشان داده می شود ، خوب است بدانید بهتر است از آدرس ریشه سایت استفاده نمایید و www قبل از نام دامنه ننویسید.

شما با اجرای این دستور با دو نوع از اطلاعات مواجه خواهید شد یکی لیستی از صفحات ایندکس شده در نتیجه جستجو و دیگری تعداد کل صفحات ایندکس شده ، خواهید دید که تعداد صفحات بسیار زیاد بوده و پیدا کردن مطلب مورد نظر در بین آن ها کار سختی خواهد بود که در ادامه با ترکیباتی که به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد یافتن مطلب مورد نظر راحت خواهد شد.

دستور Site:example.com/folder

یکی از ساده ترین روش ها برای کم کردن نتایج جستجو این است که از زیرشاخه ها استفاده کنید مانند “blog/” که با اضافه کردن این دستور در پایان دستور قبلی می‌توانید همه صفحات موجود در شاخه blog سایت مورد نظر را ببینید ، درست است که این دستور ساده است ولی در صورتی که شما به ساختار سایت مورد نظر خود تسلط کافی داشته باشید ، می تواند کاربردهای زیادی برای شما داشته باشد.

دستور Site:sub.example.com

این دستور به شما این امکان را می دهد که تمام مطالب موجود در یک زیردامنه را به وسیله موتور جستجوی گوگل فراخوان نمایید ، در دستور شماره یک نتایج حاصل از تمام زیر دامنه‌ها را می توانید مشاهده ‌کنید ولی با این دستور نتایج را برای زیر دامنه مورد نظر خود می توانید فیلتر کنید واز وضعیت صفحات ایندکس شده در این زیر دامنه خاص مطلع شوید.

دستور Site:example.com inurl:sub

این دستور هم نتیجه ای مشابه دستور شماره 3 را دارد اگر به تنهایی به کار گرفته شود ولی دقت کنید این دستور توانایی و انعطاف پذیری بیشتری را به نسبت شماره 3 دارد ، برای مثال با افزودن کاراکتر [-] بصورت –inurl:sub می توانید همه نتایج سایت مورد نظر به غیر از هر چیزی که در زیردامنه sub قرار دارد را ببینید و بدین ترتیب جستجوی خود را خالی از تعداد زیادی از نتایج بدون کاربرد نمایید.

خوب است بدانید که از چندین زیردامنه در این دستور می توانید به راحتی استفاده کنید. (site:example.com –inurl:shop –inurl:blog –inurl:local)

دستور Site:example.com inurl:param

موتور جستجوی گوگل با استفاده از این دستور تمامی صفحاتی که در لینک آنها عبارت param موجود می باشد را به شما نمایش می دهد و برای مثال می توانید صفحات ایندکس شده به وسیله گوگل از یک دسته بندی خاص در سایت‌ خودتان را مشاهده نمایید ، همچنین با استفاده از کاراکتر [-] در رسیدن به نتایج خاص مورد نظرتان می تواند با حذف لینک‌هایی شامل عبارت مورد نظر کمک کند.

دستور Site:example.com text goes here

با کمک این دستور مطلب مورد نظر در تمام صفحات سایت جستجو می شود و به نمایش گذاشته می شود ، لازم به ذکر است مطالبی را گوگل نمایش می‌دهد که ترکیبی از کلمات موجود در متن است و به ترتیب کلمات جستجوی شما توجهی ندارد ، همینطور صفحاتی که تنها تعدادی از این کلمات را دارند نمایش می‌دهد مثلا عباراتی مانند “goes text here” و “here text goes in ” کلا در جستجو دیده می شوند ، در صورتی که شما دقیقا به دنبال عبارت مشخصی در متن صفحات می گردید از دستور “Site:example.com “text goes here که ترتیب کلمات را نیز مورد نظر قرار می‌ دهد ، استفاده نمایید.

دستور Site:example.com this OR that

با استفاده از این دستور می توانید در یک زمان چند عبارت مشخص را در سایت جستجو نمایید و گوگل صفحاتی را که شامل هر کدام از آن ها و یا هردوی آن ها باشد برای شما نمایش می دهد ، برای این مورد شرایطی که در دستور 6 بود هم کاربرد دارد ، توجه داشته باشید برای این که این دستور به طور صحیح اجرا شود ، عبارت OR حتما باید با حروف بزرگ نوشته شود تا بدین ترتیب گوگل آن را قسمتی از متن مورد جستجو در نظر نگیرد.

دستور Site:example.com ~word

با کاراکتر [~] این امکان را دارید که علاوه بر جستجوی کلمه مورد نظر خود در صفحات سایت کلمات مرتبط با آن را هم برای شما نمایش دهد ، بدین ترتیب در موتور جستجوی گوگل شما جستجوی خود را همزمان برای همه کلمات مرتبط با کلمه مورد نظر خود صورت داداه اید.

دستور “Site:example.com intitle:”text goes here

جالب است بدانید که این دستور تنها متونی را که در تگ هدر <TITLE></TITLE> قرار دارند ، جستجو می ‌کند و به بیانی ساده موتور جستجوی گوگل فقط عنوان صفحات را بررسی می کند متن را در نظر نمی گیرد ، کاربرد بهتر این دستور این است که از intitle به تنهایی استفاده کنید و یافتن صفحاتی است که در وب مطالب شما را دقیقا کپی می ‌کنند.

دستور Site:example.com filetype:pdf

با کمک این دستور می توانید به دنبال نوع خاصی از فایل توسط موتور جستجوی گوگل در سایت مورد نظر خود باشید ، مثلا برای جستجوی مقالات ، این دستور می تواند به شما کمک کند تا زمان زیادی را نگذارید و صرفه جویی زمانی برای شما می کند.

دستور “Site:.edu “text goes here

این دستور به شما کمک می کند تا مطلبی را در تمامی سایت‌های دارای پسوند (Top-Level Domain TLD) مورد نظر شما جستجو کنید.

 

نتیجه گیری

خوب است به این موضوع دقت کنید که با توجه به نیازتان شما می ‌توانید از هرکدام از این دستورها استفاده یا آن ها را با هم ترکیب کنید و بدین ترتیب به نتایج موتور جستجوی گوگل بیشتر بهبود بخشید ، در صورتی که از این دستورها درست استفاده کنید در مواردی زمان جستجوی شما تا 80 درصد کاهش می یابد و رسیدن به نتیجه مطلوب را برای شما آسان می کند ، همچنین اگر شما یک وبمستر یا سئو کار هستید با این دستورها می توانید اطلاعات مناسبی را از وضعیت ایندکس سایت خود به وسیله گوگل بدست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا