آشنایی با توانایی های نرم افزار راینو

راینو چیست؟

سال 1980 برادران مک نیل یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی قوی را طراحی کردند. آنها برای محاسبه و ارائه منحنی ها از یک سیستم ریاضی در گرافیک کامپیوتری استفاده کردند. استفاده کردند. این نرم افزار به دلیل استفاده از سیستم ریاضی و تعریف و مدل سازی هندسه با سیستم ریاضی خود باعث شده تا پیشتاز سایر نرم افزارها در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی شود. همچنین راینو به مدل سازی سیستم های پیچیده با توجه به دستورات ساده پرداخته است.

نرم افزار راینو

با توجه به تعاریف بالا میتوان این نرم افزار تجاری گرافیک کامپیوتری را یک نرم افزار طراحی سه بعدی ساز طراحی صنعتی دانست. این نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر بر اساس مدل و محاسبات ریاضیاتی NURBS ایجاد شده است. راینو به دلیل تمرکز بر روی نمایش دقیق منحنی ها در مدل سازی و طراحی صفحات و حجم های پیچیده استفاده میشود.

سیستم ریاضیاتی نبرز

این سیستم با نام کامل Non Uniform B-Spline یک سیستم پوسته سازی یکنواخت را برای ما فراهم میکند.در این سیستم اگر بخواهیم منحنی ایجاد کنیم میتوان از نقاط کنترل کمک گرفت. این نقاط دارای رابطه ثابتی هستند بدین صورت که با غییر فرم منحنی و تغییر مکان آنها رابطه همچنان ثابت باقی خواهد ماند.

کاربردهای نرم افزار راینو

از جمله موارد کاربردی نرم افزار راینو میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD )
  2. تولید به کمک کامپیوتر ( CAM )
  3. نمونه سازی سریع
  4. چاپ سه بعدی
  5. مهندسی معکوس در صنایع معماری
  6. طراحی خودرو
  7. طراحی کشتی
  8. طراحی جواهر
  9. طراحی گرافیکی

مدل ریاضی بکار رفته در نرم افزار راینو  این امکان را فراهم خواهد کرد که این نرم افزار در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی پیشتاز سایر نرم افزارها باشد. همچنین سطح های پیچیده تولید شده با راینو خیلی سبک تر از سطوح پیچیده تولید شده با نرم افزارهای مش هستش.

Rhino software

توانایی نرم افزار راینو

ساختار راینور باعث مدولار بودن آن میشود و قابلیتهایی همچون اختصاصی بودن محیط و همچنین اختصاصی بودن منوها و دستورات را برای کاربران خود فراهم میسازد. از دیگر قابلیتهای این نرم افزار ارائه پلاگین های زیادی است که شرکت نیل برای افزایش قابلیتهای زمینه های خاص همانند رندر ، انیمیشن ، علوم دریایی ، مهندسی ، جواهر سازی بکار برده است.

  • قابلیت فرم پردازی و ایجاد مدل فرم های آزاد بصورت سه بعدی
  • دارای دقت بسیار بالا در طراحی و نمونه سازی
  • دارای دقت فوق العاده در مهندسی و تحلیل
  • ساخت مستند بسیار دقیق
  • ویرایش کردن و تغییر دادن نامحدود
  • نقشه کشی و مدل سازی بصورت دو بعدی
  • یکی از قابلیتهای مهم نرم افزار راینو امکان تبادل فایل با تمامی نرم افزارهای مدلسازی همانند سالیدورک ، کتیا ، تری دی مکس و … است.

زمانی که سبک های جدید طراحی رواج پیدا کرد ابزارهای جدید طراحی به کمک طراحان آمد تا نیاز کارفرمایان برطرف شود. راینو بر اساس طرحی مشابه اتوکد اما سبکتر و برتری بیشتر در مدل سازی اجسام پیچیده میباشد. یکی از مشکلاتی که اکثر نرم افزارهای مشابه درگیر بودند وجود تعداد زیاد ابزار و دستورات ویرایشی بود اما راینو با تکیه بر مدل سازی ریاضی و در دست داشتن مجموعه ابزارهای ساده اما دارای کاربرد زیاد به یکی از محبوبترین نرم افزارها در صنعت معماری تبدیل شده است.

مزایای نرم افزار راینو

آنالیز و بررسی سازه ها ، آنالیز انرژی ، مدل سازی و طراحی سازه های مختلف در کنار دقت فوق العاده راینو را به یکی از برترین نرم افزارها تبدیل میکند. علاوه بر این موارد این نرم افزار مزایای بسیاری دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

راینو با توجه به محیط ساده و قابل دسترسی که دارد قابلیت یادگیری سریع و آسان و دسترسی راحت به امکانات خود را دارا میباشد. همچنین سرعت فوق العاده همراه با دقت زیاد در مدلسازی از جمله مزایای دیگر این نرم افزار میباشد.

این نرم افزار با قابلیت های متعدد در طراحی سه بعدی مدل های پیچیده به یکی از نرم افزارهای قدرتمند در صنعت معماری تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا