تکنیک های نرم افزار تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت ( قسمت دوم )

در این مطلب قصد داریم در ادامه معرفی تکنیک های نرم افزار تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت چند مورد از موارد مهم کاربردی دیگر این تکنیک ها را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر شما یک دانشجوی معماری یا علاقه مند به طرحی دکوراسیون داخلی هستید یا به طراحی معماری علاقه دارید در راستای جلو بردن پروژه های طراحی خود با نرم افزاری به نام تری دی مکس و تکنیک های آن برخورد خواهید کرد. این نرم افزار از آن دسته از برنامه هایی است که منبع آموزشی زیادی در سرتاسر جهان برای آن وجود دارد و به راحتی از طریق کتاب ، سی دی ، یا فایل های موجود در نت آموزش لازم را میتوانید ببینید. یکی از نکات حائز اهمیت ارتباط این نرم افزار با سایر نرم افزارهای مشابه همانند رویت ، اتوکد و … میباشد . ففایل های مورد نظر برای رندر گیری سایر نرم افزار ها را در مرحله آخر به این نرم افزار منتقل کرد.

مدلسازی سطوح سخت در تری دی مکس

یکی از اهداف آموزش تکنیک های مدلسازی سطوح سخت آشنایی شما با روش هایی است که نحوه ایجاد مدلسازی ابزارهای سخت توسط تری دی مکس را به شما آموزش دهد. برخی از این تکنیک ها را در سایر نرم افزار ها میتوان استفاده نمود. این قابلیت ها باعث میشوند که در نهایت یک مدل تمیز و سازماندهی شده بوجود بیاید. در مطلب قبلی ( تکنیک های نرم افزار تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت ) با تعدادی از این تکنیک ها آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم چند تکنیک کاربردی دیگر را برای شما معرفی کنیم.

تکنیک های تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت

Levels modeling 3d MAX

ساخت منافذ در مدلسازی سطوح تری دی مکس

برای ساخت منافذ ابتدا باید چند حلقه در مش پایه اضافه کرد و سپس برای آنکه extrusion اعمال شود برخی از لبه ها را انتخاب نمود. سپس تمامی لبه های مرزها را انتخاب نموده و یک گوده ایجاد میکنیم تا به تکمیل شدن اریب این قطه بینجامد. همچنین با استفاده از روش Bevel یاDetach میتوانیم جلوی سطح دریچه ها را ایجاد نماییم. polygon هایی که جدا میشوند را انتخاب نموده و اتصالاتی را ایجاد خواهیم کرد در نهایت از این polygon منافذی رد خواهیم کرد تا در آخر کار حلقه متناظر ایجاد شود.

Levels modeling 3d MAX

تقویت smoothing

در ابتدا برخی از حلقه های اضافی را برای بهبود تقویت ترکیب نهایی اضافه خواهیم کرد. این حلقه ها باید به لبه هایی که قصد داریم عملیات تشدید روی آنها انجام شود نزدیک خواهیم کرد. پس از آنکه گروه اول حلقه ها انجام شد سپس مجموعه دیگری از حلقه ها را دور تر از حلقه های اول قرار میدهیم. این کار از کشیده شدن geometry جلوگیری خواهد کرد.

Levels modeling 3d MAX

ایجاد ترتیب در منافذ غیرضروری

اگر شما تمامی حلقه های تقویتی را طبق مرحله قبل اضافه کنید این امکان پیش خواهد آمد که لبه هایی در اطراف مدل های غیر ضروری شکل بگیرد. برای آنکه شکل نهایی ترتیب بهتری به خود بگیرد بهتر است این لبه ها حذف شوند. برایاین کار شما میتوانید ابتدا مدل را بررسی کرده و سپس راسهایی که در کار تقویت مدل قرار ندارند را پایین آورده تا در نهایت geometry مرت برتی برای شما بوجود آید.

Levels modeling 3d MAX

طرح باله ی پایینی

تا این مرحله از کار geometry ساده ای در باله پایینی ایجاد شده است. حالا با اضافه نمودن حلقه های دیگر  شکل گردتری ایجاد خواهد شد. یک حلقه اضافه مرده و سپس polygon های حاصل را انخاب نمایید و یک bevel اعمال نمایید.سپس همانند مرحله قبل بعضی لبه ها را انتخاب کرده و برای ساخت شکل های پنل خارج میکنیم. در نهایت باید حلقه های تقویتی را اضافه و گذرگاه های منفذ را ایجاد کرد.

Levels modeling 3d MAX

نحوه ایجاد سوراخ سیلندر

بدین منظور ابتدا سیلندر را انتخاب کرده یک سوراخ در آن ایجاد کرده و سپس به تعداد زیاد تکثیر میکنیم. باید توجه داشت که راس های بین سوراخ را پایین بیاوریم. در مرحله بعد Bend modifier 360 را اعمال باید کرد و یک Shell modifier با هدف افزایش ضخامت ایجاد کنیم و به تعداد حلقه های تقویتی اضافه کنیم. بعد از صاف کردن آن شاهد خواهیم بود سیلندر بی نقص با حفره هایی عالی خواهیم داشت.

Levels modeling 3d MAX

اقزودن geometry

در ساخت ماشین های خیالی جزئیاتی که بکار میبرید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند تا طرح مورد نظر شما صحیح و کار آمد به نظر بیاید. برای مثال در بعضی مناطق دو مش از روی هم عبور میکنند که برای نشان دادن نقطه اتصال و افزودن ظاهر واقع گرایانه به آن geometry اضافه نمود.

دقت در قطعات کوچک

همانطور که گفته شد جزئیات از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین اگر جزئیات کوچکی همانند پیچ و مهره و مفاصل را خواستیم افزایش دهیم برای جلوگیری از هر بار ساخت آن میتوان در اطراف مدل آنها را کپی کرد. از مزایای این کار این است که میتوانید پس از هر بار کپی کردن عناصر آنها را به حالت های مختلف کشیده و تغییراتی که مد نظر است را اعمال نمایید.

Levels modeling 3d MAX

ایجاد کابل

پس از پایان مرحله مدلسازی باید کابل ها را اضافه نود. در ابتدا برای ایجاد کابل های کوچک خط ساده از سه راس عبور میدهیم و یک Bezier اضافه میکنیم.سپس با حرکت دادن راس ها و Bezier آغاز کرده و تا زمان ایجاد شکل مورد نظر این کار ادامه خواهد یافت. روش ساده تر بررای کار با Bezier ها تنظیم Reference Coordinate System با صفحه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا