چگونه از تگ کنونیکال استفاده کنیم ؟

تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی دارد ؟

بارها در مطالب مختلف گفته ایم که رتبه ‌بندی سایت ‌ها در گوگل دارای اهمیت ویژه ‌ای هستند و هدف اصلی گوگل ، ارائه نتایج درست ، دقیق و جامع به کاربران است ، از این رو الگوریتم ‌های گوگل مانند پنگوئن ، پاندا ، کبوتر و مرغ مگس‌خوار به روی کار آمدند تا گوگل بتواند به تعهدات خود در قبال کاربران عمل کند و نتایج جستجو بهبود یابند.

ولی پس از به روی کار آمدن الگوریتم پاندا مشکلات دیگری برای گوگل ایجاد شد و آن هم محتوای تکراری بود که در هنگام ایندکس کردن مطالب ، مشکلاتی را به وجود می آورد و به این شکل به نمایش در می آمد که گوگل یک محتوای واحد را با چند آدرس پیدا می ‌کرد ولی قادر نبود محتوای اصلی را در نظر بگیرد و نتیجه این می شد که گوگل نمی توانست صفحه را به درستی در نتایج جستجو رتبه بندی کند ، از این رو متا تگ کنونیکال را عرضه کرد و برای جلوگیری از چنین مشکلی در نتایج جستجو از استفاده می ‌شود ، با ما همراه باشید تا با تگ canonical و کاربردهای آن آشنا شوید.

تگ canonical چیست ؟

موتورهای جستجو این تگ را از اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی در جستجوی مطالب مورد استفاده قرار می دهند ولی با این حال و با گذشت ده سال از شروع به کار این تگ بسیاری از اپراتورها و صاحبان سایت‌ هنوز از آن استفاده نمی کنند ، خوب است بدانید این تگ درباره محتوای تکراری و محتوای دلخواه می باشد ، برای محتوای تکراری دلایلی مانند آنچه که در زیر آمده وجود دارد :

آدرس URL های مختلف

این مورد بیشتر در سایت ‌های تجارت الکترونیک اتفاق می‌افتد و از فیلترهای متعددی از قبیل قیمت ، رنگ ، امتیاز و موارد دیگر استفاده می کنند.

شناسه URL بخش‌های مختلف

سیستم شما این شناسه ‌ها را معمولا به طور اتوماتیک تولید می کند ، یکی از این سیستم ها ، مدیریت محتوا (CMS) است.

استفاده همزمان از HTTP، HTTPS ،WWW در آدرس سایت

توجه داشته باشید موتورهای جستجو آدرس ‌هایی که در زیر می بینید را به صورت صفحات مجزا شناسایی و ایندکس می‌ کنند :

http://www.mydomain.com,http://mydomain.comand,https://www.mydomain.com

آدرس URL های Country

این اتفاق زمانی می افتد که از چند URL برای یک محتوای خاص استفاده کنید ، در این صورت محتوای تولید شده به عنوان محتوای تکراری ایندکس می ‌شود ، ولی توجه داشته باشید در این حالت این محتوا نیست که کپی می شود بلکهURL های متعددی هستند که محتوای مشابهی را عرضه می ‌کنند ، بدین صورت که محتوای اصلی در www.mydomain.com و محتوای کپی در http://www.someotherdomain.com عرضه شده اند و می توان گفت تگ کنونیکال در مورد محتوای داخلی صفحات یک وب سایت می باشد.

بازنشر یا کپی محتوای سایت در دیگر سایت ‌ها و نسخه موبایلی سایت با آدرس ‌هایی مانند m.sitename.com و www.sitename.com
توجه داشته باشید کوچک و بزرگ بودن حروف در آدرس صفحات سایت باعث می شود موتورهای جستجو سردرگم شوند و در صورتی که هاست شما به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست احتمالا دچار مشکل خواهید شد.

نکته

لازم به ذکر است استفاده از تگ کنونیکال اجباری نیست ولی در همه موارد بالا باید از آن استفاده شود تا بدین ترتیب موتورهای جستجو پی به این که مطالب شما کپی نیست ببرند ، محتوا را ایندکس کنند و در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش بدهند ، مت کاتس قبلا اعلام کرده بود سایت به دلیل داشتن محتوای کپی به ندرت پنالتی می شود مگر این که سایت اسپم باشد و یا برای دستکاری رتبه سایت مورد استفاده قرار گیرد ، خوب است بدانید گوگل در بیشتر مواقع برای اینکه برای نمایش سایت ها در صفحه نتایج جستجو دچار مشکل نشود ، محتوای کپی را نادیده می‌ گیرد.

اشتباهات رایج در استفاده از تگ کنونیکال

توجه داشته باشید در صورتی که از تگ کنونیکال به درستی استفاده نکنید باعث می‌شود شما در سئو رقیب خودتان شوید ، همچنین ورودی سایت شما از گوگل کاهش پیدا می کند ، در ادامه به بررسی اشتباهات رایج در استفاده از این تگ می پردازیم :

بسیاری از وبمستران از این تگ به درستی استفاده نمی کنند ، برای این که از مشکلات موجود دوری کنید ، باید در ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید از URL یا نشان اینترنتی استفاده و تگ را به اضافه کنید ، در صورتی که آدرس صفحه اصلی را به عنوان کنونیکال سایر صفحات تعریف نمایید ، این به موتورهای جستجو اعلام می کند که تمامی صفحات سایت یک کپی از صفحه اصلی هستند و در این صورت گوگل آن ‌ها را ایندکس نخواهد کرد.

بیشتر سیستم ‌های مدیریت محتوا دارای تگ کنونیکال هستند و به URL می توانید آن را اضافه نمایید ، افرادی که از CMS وردپرس استفاده می ‌کنند از افزونه woseo-canonical filter بهره می برند تا HTTP یا HTTPs را به عنوان URL اصلی سایت مشخص کرده و زیردامنه ‌ها را تعیین نمایند ، در صورتیکه از این تگ به درستی استفاده نشود ، موتورهای جستجو قادر به ایندکس درست مطالب نخواهند بود و در نتیجه رتبه ‌دهی به صفحات در واقع بین صفحات مختلف تقسیم می گردد.

نکته

یک اشتباه رایج دیگر ، تعریف بیش از یک تگ کنونیکال برای یک صفحه است که بسیاری از افراد مرتکب می شوند.

در صورتی که لینک کنونیکال را به طور صحیح تعریف نکنید ، توجه داشته باشید آدرس‌هایی که با HTTPS و WWW ساخته شده‌اند را باید حتما مورد استفاده قرار دهید.

معمولا در سایت ‌های فروشگاهی ، صفحات به صورت جداگانه ایندکس می ‌شوند و باید تصمیم درستی درباره اینکه کدام صفحه تگ کنونیکال داشته باشد ، اتخاذ نمایید.

اشتباهی که طراحان سایت در زمان استفاده از rel=canonical مرتکب می شوند و بسیار خطرناک است !

خوب است بدانید بهره گیری از خصوصیت rel=canonical در صفحات سایت به موتور جستجو کمک بسیاری می کند تا قادر به تشخیص نسخه اصلی صفحات برای ایندکس از بین صفحات تکراری سایت شما باشند که این روش از طریق موتورهای جستجویی مانند گوگل ، یاهو و بینگ پشتیبانی می شود.

لازم به ذکر است استفاده از rel=canonical باعث می شود تا صفحات تکراری در موتور جستجو ایندکس نشوند و بیشتر برای لینک های داخلی سایت مانند آن هایی که در تایج جستجو ظاهر می شوند ، این موضوع اتفاق می افتد ، ولی با این حال استفاده از rel=canonical می تواند تا حدودی مشکل بیافریند چرا که تعریف واضحی برای مدیران سایت ها ندارد و همین موضوع باعث انجام اشتباه تنظیمات سایت می شود.

چگونه از مشکلات احتمالی برای بهبود وضعیت سایت جلوگیری کنیم ؟

با استفاده از rel=canonical مشکل تعداد زیادی از صفحات تکراری سایت ها برطرف می شود.

باید همواره از وجود نسخه صفحه ای که به صورت کنونیکال به آن لینک داده اید مطمئن شوید و اینکه این صفحه شامل خطای 404 و همچنین صفحاتی که دسترسی به آن را توسط موتور جستجو در فایل robots.txt محدود کرده اید ، نمی باشد.

اطمینان از این که صفحه ای در نتایج گوگل نشان داده شود که آن را با rel=canonical مشخص کرده اید.

باید Rel=canonical را در بخش head صفحه مورد نظر و یا هدر http آن هم بگذارید و همچنین نباید بیش از یک نسخه برای rel=canonical صفحات خود تعریف نمایید.

اشتباه اول

قراردادن rel=canonical برای صفحه اول صفحاتی که صفحه بندی دارند یک اشتباه است ، برای در صفحه ای که مطالب آن به صورت زیر صفحه بندی شده اند :

example.com/article?story=cupcake-news&page=1
example.com/article?story=cupcake-news&page=2

تعیین rel=canonical ازصفحه 2 و صفحات دیگر به صفحه اول اشتباه است چرا که این صفحات duplicate page به شمار نمی روند و دارای محتوای متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند و اگر از rel=canonical در این حالت استفاده شود ، باعث ایندکس نشدن صفحات 2 به بعد در موتورهای جستجو می شود ، توجه داشته باشید ممکن است محتوای مفید یک سایت با استفاده از این کار از بین برود و دیگر در نتایج ظاهر نشود که در این حالت به پیشنهاد گوگل باید از یک rel=canonical در صفحات جز به یک صفحه از کل مقالات استفاده کرد.

همچنین از خصوصیاتی مانند rel=prev و rel=next برای حرکت بین مطالب هم می توان بهره جست ، به عبارتی rel=canonical باید به صفحه ای لینک داده شود که تمامی مطالب را در خود دارد و در صورت طراحی نشدن چنین صفحه ای باید تنها از rel=next و rel=prev استفاده گردد.

اشتباه دوم

در بسیاری موارد آدرس های مطلق به اشتباه به صورت نسبی نوشته می شوند ، بسیاری از تگ های HTML هر دو حالت آدرس های نسبی و مطلق را می پذیرند و خوب است بدانید که آدرس های نسبی از یک آدرس نسبت به صفحه فعلی بهره می گیرند.

برای مثال images/cupcake.png به این معنی است که آدرس تصویر در پوشه images نسبت به مسیر فعلی قرار گرفته و آدرس های مطلق از مسیر مطلق تشکیل و با http شروع می شوند و تعیین در یک صفحه به صورت یک مسیر نسبی شناخته می شود چرا که با عبارت http:// شروع نشده و از این رو موتورهای جستجو این آدرس را به صورت نسبی در نظر می گیرند و باعث می شود که در این آدرس خطا گرفته و در نهایت آدرس فوق را در نظر نگیرند و در نتیجه اطلاعات صفحه در موتورهای جستجو ایندکس نمی شود.

اشتباه سوم

در برخی موارد rel=canonical به صورت غیر عمد برای چندین صفحه تکراری تعریف می شود و در مواردی نادر شاهد اشتباهات تایپی ساده ای هستیم ولی در موقع زیادی مدیر یک سایت شلوغ یک قالب را در سایت خود کپی می کند و این در حالی است که به rel=canonical فکرنکرده که در چنین مواقعی سایت مورد نظر به سایت طراح قالب یک لینک به صورت rel=canonical داده و همین باعث ایندکس نشدن سایت مورد نظر در موتورهای جستجو ایندکس می شود ، در صورتی که شما از یک قالب استفاده می کنید نباید لینک های rel=canonical آن قالب را کپی کنید و حتما این را چک کنید.

همچنین برخی از صفحات شامل چندین تعریف rel=canonical به آدرس های متفاوت هستند و این زمانی است که مدیرسایت از افزونه های سئو که به صورت پیش فرض یک خصوصیت rel=canonical را در صفحه قرار می دهند ، بهره می گیرد و به صورت ناخواسته سایت خود را دچار مشکل می کند ، گوگل چنین لینک هایی را نادیده می گیرد و در نتیجه سایت هر مزیتی که قرار دادن rel=canonical دارد را از دست خواهد داد.

چک کردن مجدد سورس صفحات سایت در هر دو حالتی که در بالا گفته شد به مدیر سایت در برطرف کردن مشکلات سایت کمک خواهد کرد ، بخش Head سایت و همچنین خصوصیات پلاگین هائی که برای سایت خود نصب می کنید را باید حتما چک کنید و باید این را بدانید که لینک های rel=canonical ممکن است از هم جدا پخش شوند.

اشتباه چهارم

el=canonical در صفحه گروه مقالات یا صفحه فرود به آدرس یک مقاله ویژه مشخص می شود :

برای مثال شما سایتی دارید که درباره انواع دسر است و دارای اطلاعات مفید طبقه بندی شده ای از شیرینی ها و بستنی ها می باشد و روزانه هم یک دستور غذای جدید در هر گروه اضافه می گردد ، برای مثال در صفحه فرود شیرینی سایت یک مقاله ویژه برای کیک قهوه قرمز مخملی وجود دارد و از آنجایی که معمولا گروه شیرینی محتوای یکسانی مانند کیک قهوه قرمز مخملی دارد ، شما یک لینک با خصوصیت rel=canonical از صفحه گروه به مقاله ویژه خود خواهید داد.

در صورتی که موتور جستجو خصوصیت rel=canonical فوق را بپذیرد مقالات مرتبط با شیرینی های شما در نتایج موتور جستجو ظاهر نمی شوند چون سیگنال های rel=canonical به موتورجستجو اعلام می کند که صفحات دیگر شما به صورت تکراری هستند و مقاله کیک قهوه قرمز مخملی ، صفحه اصلی سایت شما است و در صورتی که بخواهید کاربران هر دو گروه مطالب شما و مقالات آن ها را بیابند و مطالعه کنند باید کاری کنید که هر صفحه تنها به خودش از ارجاع rel=canonical استفاده نماید و یا به کل این دستور را کنار گذارید.

نکته

توجه داشته باشید تعریف کنونیکال به طور کلی برای مشخص کردن آدرس اینترنتی می باشد که شما می خواهید در نتایج موتور جستجو ظاهر شود و به هیچ عنوان نباید آن را به یک گروه از مقالات یا صفحات فرود سایت خود اضافه کنید.

اشتباه پنجم

استفاده کردن از rel=canonical در تگ body صفحات :

دقت داشته باشید تگ Link برای rel=canonical تنها باید در بخش head صفحات html مورد استفاده قرار گیرد و برای این که از دریافت خطاهای تجزیه html در امان باشید خوب است که خصوصیت rel=canonical را در نزدیک ترین خط نسبت به تگ بگذارید ، وقتی این تگ در بخش body صفحه قرار می گیرد منجر به نادیده گرفته شدن دستور فوق می شود ، نگران نباشید ، این مشکل بسیار ساده حل می شود ، تنها باید مکان قرار گیری تگ فوق را چک کنید و همیشه این را در نظر بگیرید که دستور فوق باید در بخش سایت شما قرار گرفته شود.

مزیت تگ کنونیکال

اگر شما چند سایت با محتوای مشابه دارید ، از این تگ برای کنترل اعتبار و رتبه محتوای سایت ‌ها می‌ توانید کمک بگیرید و تمرکز خود را روی بهبود رتبه یک سایت بگذارید ، جالب است بدانید وب سایت های بزرگی مانند آمازون که زمینه کاری آن ها فروش اینترنتی و اپلیکیشن است ، از تگ کنونیکال در شبکه‌های اجتماعی خود بهره می گیرند به بیانی ساده URL کوتاه ‌تری دارند و این آدرس ریدایرکت نمی ‌شود.

سخن آخر

تگ کنونیکال یکی از ابزارهای قوی برای سئو و بهینه سازی سایت است و متوجه شدید که چگونه یک محتوای تکراری به حذف سایت شما از نتایج جستجو می انجامد ، درست است که کاربران خیلی مهم اند ولی وبمسترها باید علاوه بر کاربران ، موتورهای جستجو را نیز در نظر بگیرند چرا که وظیفه ایندکس کردن صفحات بر عهده آن ها است ، موتورهای جستجو هر URL را به عنوان یک صفحه مجزا می شناسند و اگر محتوای تکراری داشته باشید منجر به افت رتبه سایت و کاهش ترافیک ورودی به سایت شما خواهد شد.

در واقع از تگ کنونیکال برای راهنمایی ربات جستجوگر گوگل استفاده می کنیم و به او اعلام می کنیم که از بین چند صفحه که محتوای تکراری دارند ، کدام صفحه را به عنوان اصلی در نظر بگیرد ، مشخص کردن URL اصلی و قرار دادن این تگ در URL آن اولین قدم استفاده از این تگ است ، با استفاده از سیستم ‌های مدیریت محتوا CMS در وردپرس شما این امکان را دارید که از افزونه Yoast استفاده و تگ کنونیکال را برای هر صفحه آدرس تعریف نمایید.

همان طور که گفته شد در سایت‌هایی که تجارت الکترونیک دارند ، این موضوع بسیار رایج است ، اگر به درستی از تگ کنونیکال استفاده کنید می توانید رتبه سایت خود در SERP را بهبود بخشید ولی در صورت اشتباه به رقیبی برای خودتان در سئو تبدیل می شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا