آشنایی با مراکز داده یا دیتاسنترهای ایران

معرفی مرکزهای داده در ایران | Iran Datacenters

در این مطلب قصد داریم به معرفی مرکزهای داده در ایران و یا همان دیتا سنتر بپردازیم ، Datacenters نام مکانی است که کلیه اطلاعات موجود در اینترنت در آن قرار می گیرد و تمامی اطلاعات وب سایت ها و رسانه های اینترنتی را می توان در آن یافت ، از آنجایی که اطلاعات در سرتاسر جهان و استفاده از اینترنت و همچنین شبکه های اطلاع رسانی اینترنتی روند رو به رشدی دارند از این رو باید زیرساخت های نگهداری اطلاعات در اینترنت هم همواره به روز رسانی شود و پیشرفت کند.

با ورود به دیتاسنترها با گروهی از کامپیوترهای همیشه روشن روبرو خواهید شد که وظیفه نگهداری اطلاعات اینترنت را دارند ، در همه کشورهای دنیا مراکز داده های بسیار بزرگی وجود دارد و کامپیوتر ها در این مراکز به شبکه جهانی اینترنت به وسیله اینترنت پر سرعت وصل می شوند ، در ادامه به معرفی مهم ترین مرکز های داده در ایران می پردازیم ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید.

مرکزهای داده در ایران

ایران هم به مانند دیگر کشورهای جهان دارای تعداد زیادی دیتاسنتر است ، از آنجایی که ایرانی ها از اینترنت بسیار استفاده می کنند و این روند رو به رشد می باشد و همچنین تعداد وب سایت های ایرانی و فارسی زبان و استقبال از آن ها هر روز بیشتر می شود ، نیاز به این مراکز داده در ایران بیشتر و بیشتر احساس می شود و بسیاری از آن ها خصوصی و برخی دولتی و اکثر قریب به اتفاق آن ها در تهران هستند و به کل مناطق ایران خدمات می دهند.

برخی از این دیتاسنترهایی که در ایران قرار دارند وظیفه تامین اینترنت را دارند و برخی دیگر از اطلاعات مهم افراد نگهداری می کنند ، مراکز داده به دسته های مختلفی تقسیم می شوند برای مثال دیتاسنترهای بانکی از اطلاعات حساب های بانکی و تراکنشات نگهداری و آن ها را تجزیه تحلیل می کنند و برخی دیگر اطلاعات وب سایت های ایرانی را نگه می دارند و جالب است بدانید تعداد این مراکز به مانند همه چیز در ایران رو به رشد است!

یکی از فوایدی که این دیتا سنترهای ایرانی دارند این که امنیت نگهداری اطلاعات بالاتر می رود و علاوه بر آن اطلاعات موجود در وب سایت های مختلف با سرعت بسیار بالاتری برای بازدید کنندگان و کاربران بارگزاری می شود ، جالب است بدانید اطلاعات بسیاری از وب سایت های خبری بزرگ فارسی زبان در همین مراکز داده در ایران نگهداری می شود.

 

مرکزهای داده در ایران عبارتند از :

  • افرانت
  • پارس آنلاین
  • تبیان
  • زیرساخت
  • ایرانسل
  • شاتل
  • آسیاتک
  • شهراد
  • همراه اول
  • بانک ملی
  • بانک سامان
  • بانک ملت
  • بانک دی
  • مبنا
  • جایگاه
  • هاست ایران
  • نگاه روشن پارس
  • پارس دیتا
  • فن آوا
  • آشنا
  • مرکز داده روند تازه و دیتاسنتر سروش رسانه

تعداد این دیتاسنترها در چند سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است و این روند همواره رو به رشد می باشد ، در میان مراکز داده ای که در بالا نام آن ها آمده است ، برخی بسیار گسترده و وسیع هستند و برخی دیگر تنها برای کارهای کوچک طراحی شده اند و از ظرفیت پایین تری برخوردارند ، موضوعی که همواره مرکزهای داده در ایران در یکی دو سال اخیر بسیار با آن مشکل دارند ، هزینه های بسیار سنگینی است که باید برای تامین پهنای باند سرورهایشان بپردازند.

نکته مهم در مورد این مراکزی که از آن ها یاد کردیم این است که بسیاری از آن ها واحد های دیتاسنتری و تجهیزات دیتاسنتر خود را به صورت کامل و رسمی معرفی نکرده اند و به همین دلیل ممکن است بسیاری از آن ها که هنوز غیر رسمی هستند ، اطلاعات بسیاری را در خود و تجهیزات زیادی را نداشته باشند ، در ادامه با بهترین و بزرگ ترین مرکزهای داده در ایران بیشتر آشنا می شوید.

مرکز داده افرانت

شرکت افرانت یکی از شرکت های بسیار قدیمی است فعالیت خود را از سال 1376 در زمینه توزیع سرویس های دسترسی به اینترنت شروع کرد و از آن جایی که روند رشد اطلاعات داخل کشور رو به افزایش بود باعث شد تا وب سایت ها از هاست های خارج از کشور به هاست های داخل منتقل شوند و همین شد که یکی از بزرگ ترین مراکز داده در ایران تاسیس شد.

جالب است بدانید این مرکز به وسیله فیبر نوری به سازمان کنترل ترافیک تهران ، مخابرات ، شرکت توسعه ارتباطات زیرساخت و همچنین شبکه فیبر نوری صدا و سیما متصل می باشد و ظرفیت های بالای شرکت افرانت در زمینه خدمات دیتاسنتری با سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه باعث همکاری این شرکت با ارگان های نامبرده شده است ، این شرکت امروزه خدماتی از قبیل میزبانی وب ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی و کولوکیشن را ارائه می دهد.

دیتاسنتر پارس آنلاین

شرکت پارس آنلاین یکی دیگر از بزرگ ترین مراکز داده در ایران است که در واقع در قالب مجموعه بزرگی از شرکت های خصوصی است که در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر ایران به ارائه خدمات می پردازد و یکی از سرویس های ارائه شده در این شرکت معرف حضور همه ایرانی ها است که ADSL نام دارد.

شرکت پارس آنلاین مراکز داده های بین المللی خود را با هدف ارائه سرویس های میزبانی وب ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی و خدمات اجازه سرور همگام با رشد صنعت IT در ایران و با احساس نیاز سایت ها به میزبانی در داخل ایران راه اندازی کرده است و جالب است بدانید امکان دسترسی سریع به اطلاعات با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته فیبر نوری و ماهواره های ارسال اطلاعات در این مرکز داده فراهم می باشد.

این دیتا سنتر یکی از معدود مراکز داده در ایران است که امنیت محیطی قابل قبولی دارد و از جمله آن ها می توان به سیستم های کنترل حرارت ، رطوبت ، آتش سوزی ، سیستم های ذخیره برق و کنترل ورود افراد اشاره کرد و با تجهیزات و منابعی که در اختیار دارد یک محیط امن برای نگهداری اطلاعات در داخل ایران به شمار می رود.

شرکت آسیاتک

آسیاتک یک شرکت انتقال داده ها است و در دسته بزرگ ترین شرکت های ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت قرار دارد و دارای گواهینامه ISO 27001 مبنی بر امنیت نگهداری از داده های مشتریان و تجهیزات پیشرفته ای می باشد و جالب است بدانید این مرکز داده با سه رشته فیبر نوری مجزا به شرکت مخابرات استان تهران که شامل شرکت کنترل ترافیک ، شرکت ارتباطات زیرساخت کشور و اتاق داده های کشور می باشد ، متصل شده است.

این دیتاسنتر هم به صورت 24 ساعته پشتیبانی می گردد و تجهیزات امنیت فیزیکی رک ها و دوربین های مداربسته و تجهیزات خنک کننده و تامین برق در مواقع اضطراری در آن وجود دارد و خوب است بدانید این مرکز داده با به کار گیری فایروال های سخت افزاری قدرتمند به تامین امنیت اطلاعات خود می پردازد ، خدمات این شرکت عبارتند از :

میزبانی وب اشتراکی و سرور مجازی اختصاصی و سرور اختصاصی و همچنین میزبانی سرور و جالب است بدانید میزبانی بسیاری از وب سایت های مهم و مشهور ایرانی از قبیل راسخون ، میهن دانلود ، بازار ، دانلودها ، فیس نما ، خبرگزاری فارس و خبرگزاری دانشجویان ایرانی ایسنا بر روی سرورهای آسیاتک صورت می گیرد.

مرکز داده تبیان

تبیان یکی دیگر از مهم ترین و بزرگ ترین مرکزهای داده در ایران است و احتمالا با وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان آشنا هستید ، خوب است بدانید موسسه فرهنگی تبیان یکی از بزرگ ترین و قدرتمند ترین مراکز داده در کشور را در سال 88 راه اندازی کرد و این مرکز در فضایی به مساحت 5 هزار متر مربع و در 4 طبقه ساخته شد و سالن اصلی آن از 72 رک سرور تشکیل شده است.

امکانات امنیتی این مرکز عبارتند از سیستم های برق اضطراری ، سیستم اطفای حریق ، سیستم سرمایش و خنک کنندگی ، سیستم های کنترل تردد ، دوربین های مداربسته و تجهیزات مانیتورینگ و کنترل کیفیت ، جالب است بدانید این دیتاسنتر دارای یکی از بهترین پهناهای باند در ایران و امنیت اطلاعات در این مرکز بسیار بالا است.

نکته جالب توجه در مورد این مرکز داده این که با قرار دادن فایروال های سخت افزاری پیشرفته در قسمت سرورها در این مرکز از حملات سایبری به سایت ها جلوگیری می شود و از جمله خدماتی که ارائه می دهد میزبانی وب ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی ، اجازه فضا ، رایانش ابری و میزبانی پست الکترونیکی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا