آموزش نحوه سیاه و سفید کردن قسمتی از تصاویر در فتوشاپ

اگر نگاهی به تاریخچه فتوشاپ بندازیم در میابیم که این نرم افزار در ابتدا برای ویرایش نمودن عکس ها به جهت چاپ کردن بر روی کاغذ طراحی شد اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش کارهای گرافیکی از این نرم افزار در تمامی اموری که مربوط به گرافیک است استفاده میشود. استفاده از فتوشاپ را میتوان در عکس ها ، پوستر ها ، جلد ها ، تیتراژ فیلم ها و … میتوان دید. با استفاده فتوشاپ این امکان برای کاربران بوجود می آید که بتوانند با استفاده از چند عکس یک عکس دلخواه را بوجود اورند یا قسمتی از عکس را برش دهند یا ویرایش مد نظر به رنگ و سایز را در عکس بوجود آورند.

سیاه و سفید کردن تصاویر فتوشاپ

همانطور که عکس های رنگی جذابیت خاص خود را دارند و از دیدن آنها لذت میبریم عکس های سیاه و سفید هم دارای جذابیت خاص خود هستند. بسیاری از افراد علاقه خاصی به این سبک از عکاسی دارند. عکس های سیاه و سفید مفهوم خاصی را تداعی میکند. تبدیل کردن عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ کار ساده ای میباشد. اما در این مطلب قصد داریم تا بحث سیاه و سفید کردن قسمتی از عکس را آموزش دهیم. اصولا از این افکت برای رنگ های خاص همچون قرمز ، آ بی و زرد استفاده میشود. با استفاده از تکنیک های خاص فتوشاپ میتوانیم چند رنگ را خاص تر از بقیه جلوه دهیم و مابقی تصاویر را سیاه و سفید نشان دهیم. برای انکه بتوان نتیجه کار نهایی را حرفه ای تر ایجاد کنیم باید چندین جلوه به عکس اضافه نماییم.

نحوه سیاه و سفید کردن قسمتی از تصاویر در فتوشاپ

آموزش این بخش را در چندین مرحله بیان میکنیم.

Photoshop images

نرم افزار فتوشاپ 

در ابتدا باید وارد نرم افزار فتوشاپ شد. سپس باید تصویر مورد نظر را وارد محیط نرم افزار کنیم. برای این منظور میتوان از طریق زیر عمل نمود

ابتدا گزینه FILE را کلیک کرده و سپس بر روی Open کلیک میکنیم. ابزار اصلی که باید برای جلوه های رنگی مورد استفاده قرار گیرد Color Range میباشد. برای انکه بتوان به پنل این ابزار دسترسی پیدا کرد میتوانیم از طریق مسیر Select به مسیر نهایی Color Range برویم.

Photoshop images

Color Range

یکی از مزایایی که ابزار Color Range دارد و میتواند به کاربران کمک زیادی کند داشتن برخی از رنگ ها بطور پیش فرض در خود ابزار است. باید دقت داشت که این پیش فرض بطور دقیق عمل نمیکند و گاهی ممکن است حتی قسمت هایی که مد نظر نیست هم به حالت انتخاب در بیاید. برای این منظور میتوانیم از قسمت Select وارد شویم و گزینه Sampled Color را انتخاب نماییم. در مرحله بعدی قسمت قطره چکان را انتخاب کرده و قسمت هایی که مد نظر است را روی عکس مورد نظر انتخاب نماییم. در این حالت باید دقت کنید که Fuzziness را روی بیشترین حالت قرار دهیم. حال برای آنکه نتیجه بهتری از این حالت گرفته شود میتوان گزینه Localized Color Clusters فعال نمود و Range را هم بر روی بیشترین میزان انتخاب میکنیم. با کلیک کردن بر روی ok این قسمت به حالت انتخاب در می آید.

Photoshop images

ایجاد کردن لایه ماسک تصاویر فتوشاپ

برای نمنظور ابتدا باید از گزینه Select  وارد قسمت Inverse شویم حال باید قسمت ساه و سفید مد نظر را ایجاد نماییم. انتهای پنل Layer روی آیکون مشخص شده بر روی تصویر کلیک میکنیم. گزینه Black &White را انتخاب میکنیم. چون از حالت Layer Mask استفاده کرده ایم قسمت های مد نظر در تصویر به رنگ سیاه و سفید درمی آید.

برای آنکه نتیجه خوبی از تصویر نهایی بدست آید باید همواره توجه داشت که دقت بسیار زیادی در تنظیم مراحله Fuzziness و Range داشته باشیم. اگر بر روی لایه ماسک کلید کنید و از کلید های ترکیبی Windows+Backspace استفاده شود باعث خواهد شد تا لایه جدید به ماسک اضافه شود.

Brush

اگر در تصویر شما مناطقی وجود دارد که سیاه و سفید باقی مانده است میتوان با استفاده از Color Range آنها را به لایه ماسک اضافه نمود. همچنین Brush با رنگ مشکی به شما کمک خواهد کرد تا این مناطق بصورت دستی به لایه ماسک اضافه شود. حال اگر قسمت هایی وجود دارد که بطور ناخواسته سیاه و سفید شده است با استفاده از رنگ سفید از لایه ماسک خارج خواهد شد.

Photoshop images

قسمت پایانی

در نهایت در قسمت پایانی برای انکه تصویر ما دارای نتیجه بهتری شود یک لایه Color Balance به آن اضافه خواهیم کرد. بر روی علامتی که در تصویر نمایان شده است کلیک کرده و سپس گزینه Color Balance را انتخاب میکنیم. در ابتدا میتوان در پنل Color Balance بر روی گزینه Shadows  قسمت Tones را تنظیم نمود. تنظیم رنگ ها باید مطابق تصویر انجام شود. گزینه Tones را  بر روی قسمت Highlights قرار میدهیم. در نتیجه تصویری که بوجود خواهد آمد دارای یک اثر رنگی براق و جذاب خواهد شد که قسمت رنگی مد نظر شما برجسته تر از سایر قسمت ها مشخصو میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + سه =

دکمه بازگشت به بالا