پاپ آپ و قوانین آن در طراحی سایت

استفاده از پاپ آپ خوب است یا مخرب ؟

در این مطلب می خواهیم به پاپ آپ و قوانین آن در طراحی سایت بپردازیم ، شما اگر یک طراح سایت هستید و برای مثال اگر یک پروژه جدید در این زمینه را در اختیار داشته باشید ، احتمالا دوست دارید که هر آنچه که درباره طراحی سایت می دانید و تمام دانش و تجربه خود برای کاربردی تر و زیباتر کردن وب سایتی که طراحی آن را در دست دارید ، پیاده کنید و برای این منظور تمام ویژگی‌ های یک وب‌ سایت خوب را در قدم اول از ذهن خود می‌گذرانید و سپس تصمیم می‌ گیرید که تمامی این ایده‌ها را در سایت پیاده سازی کنید.

ولی به یاد داشته باشید قبل از این که تمام اطلاعات و تجربیات خود را بر روی پروژه پیاده کنید ، باید کمی فکر کنید چرا که ممکن است اجرای تمام ویژگی ‌های خوب در وب ‌سایت ، اشکالاتی را هم به همراه داشته باشد.

نکته

اگر طراحی یک وب سایت را در دست دارید باید این موضوع را بدانید که زیاده ‌روی در ویژگی ‌های خوب یک وب‌ سایت همیشه نتایج خوبی را به همراه ندارد و در بسیاری مواقع ممکن است منجر به خروجی بدی شود ، دقت داشته باشید هیچ کاربری از یک وب سایت شلوغ خوشش نمی آید و در فضای وب نباید افراط کنید چرا که کاربری که وارد سایت شما می ‌شود ، احتمالا به دنبال چیز خاصی است و برای بازدید تمام صفحات وقت کافی ندارد و اگر سایت شلوغی داشته باشید در عرض چند ثانیه کاربران سایت شما را ترک می کنند.

توجه

مخاطبان و کاربران همان طور که گفته شد برای رسیدن به پاسخ سوالات خود در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به این کار می پردازند و بدترین کاری که می‌توانید در وب سایت خود انجام دهید این است که کاربر را به وسیله اطلاعات مزاحم و غیرکاربردی در وب سایت خود به بیراهه بکشانید و او را گمراه کنید.

 

سادگی در طراحی سایت بسیار مهم است !

رویکرد ساده و به اصطلاح مینیمال در طراحی سایت بهترین روش برای این کار است و کاربران عاشق وب سایت های ساده و در عین حال کاربردی هستند ، طراحی سایت مینیمال امروزه اهمیت بسیار زیادی دارد و بسیاری از طراحان سایت ها از این رویکرد برای بازخورد خوب و بالا بهره می گیرند ، این رویکرد باعث می شود که کاربر در سریع ‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ مزاحمی در سایت ، محتوای مورد نیاز خود را پیدا کند و نتیجه ای که می خواهد دست پیدا کند.

شفافیت و سادگی ، عواملی هستند که موفقیت وبسایت شما را تضمین می کنند و امروزه می توان این دو عامل را مهم ترین دلایل وب سایت های موفق نامید ، بازدیدکنندگان و کاربران بسیار به این دو عامل در فضای وب علاقه دارند و از جمله ویزگی های موردپسند آن ها می باشند ، در طراحی سایت ابتدا باید خود را جای کاربر قرار دهید و این موضوع را بررسی کنید که چه چیزهایی برای کاربر مهم تر است و باعث می شود که به اصطلاح وب سایت ، یوزر فرندلی شود ، بدین ترتیب وقتی یک طراح سایت ، رضایت کاربران را در اولویت قرار می ‌دهد ، موفقیت را در آغوش می گیرد و در یک قدمی آن قرار می گیرد.

نکته

منظور از سادگی و شفافیت ، کنار گذاشتن و استفاده نکردن از ابزارهای تاثیرگذار در فروش و بازاریابی نیست ، باید در کنار سادگی از این ابزار نیز به جای خود بهره بگیرید.

 

دلایل به وجود آمدن پاپ آپ

پاپ آپ به عنوان یک عنصر کاربردی برای نمایش محتوا ، در طراحی سایت به وجود آمد ، یکی از دلایلی که پاآپ ها به وجود آمدند این بود که بدون تغییر در ساختار کلی سایت ، بتوانند محتوای مهم و مورد نیاز کاربر را به نمایش بگذارند ف ولی متاسفانه تعداد زیادی از وب سایت ها از پاپ آپ به عنوان یک ویژگی خوب در طراحی سایت شناخته می شد ، سوء استفاده کردند و یک جنبه و وجهه تبلیغاتی به آن دادند ، بدین ترتیب پس از مدتی تمام فضای نت پر از پاپ ‌آپ‌ های تبلیغاتی شد و مانند همیشه شرکت گوگل ، کاربران را از دست این پنجره های پاپ آپ نجات داد.

جالب است بدانید که در حال حاضر سایت ‌هایی که تبلیغات زیادی در سایت خود دارند ، بر طبق قوانین گوگل در صفحه نتایج گوگل دچار کاهش رتبه می ‌شوند ، ولی یک مشکل وجود داشت که در آن زمان قوانین روشنی برای یک پاپ آپ مورد قبول گوگل و کاربران نبود.

به عبارتی دیگر برای یک پاپ آپ ، ویژگی ‌های خوب و بد آن قابل تشخیص نبود و سوال دیگری که مطرح بود این که استفاده از این ابزار می تواند راه مناسبی برای افزایش مشترکین خبرنامه ، پروموت کردن تخفیف‌ های جدید و معرفی مقاله‌های تازه باشد یا خیر ؟

با مدرسه نرم افزار همراه باشید تا به همه سوالاتی که درباره پاپ آپ و این که استفاده از آن خوب است یا نه ، پاسخ داده شود.

 

انواع پاپ و عملکرد متفاوت آن ها

 

Modal

مدال یکی از رایج ‌ترین پاپ آپ هایی است که در فضای وب کاربران با آن مواجه می ‌شوند ، مدال ها به محض ورود کاربر به سایت معمولا در پایین یا گوشه صفحه به نمایش گذاشته می شوند.

Interstitial

یکی از بدترین نوع پاپ آپ از نظر کاربران چرا که با ورود کاربر به وب سایت ، تمام صفحه را می گیرد و برای این که بتوان محتوای صفحه را مشاهده کرد باید این پاپ آپ را کلا بست.

 

Notification Bar

برخی مواقع کاربران با ورود به یک وب سایت با یک چیزی شبیه به نوار اطلاع رسانی ، در بالاترین یا پایین ‌ترین قسمت از صفحه مواجه می شوند که Notification Bar نام دارد.

 

چگونه از pop up به درستی در طراحی سایت استفاده کنیم ؟

شاید فکر می کنید که نباید از پاپ آپ در طراحی سایت استفاده کرد ولی توجه داشته باشید که این کار لزوما اشتباه نیست ، ولی باید به درستی و روی اصول از این ابزار در طراحی سایت بهره بگیرید ، مهم ترین فاکتور که بر کیفیت این ابزار اثر می گذارد ، محتوایی که در آن قرار گرفته و همچنین نحوه دسترسی کاربر به فضای اصلی صفحه می باشد.

 

دلایل استفاده از پاپ‌ آپ در وب سایت

این تصور که گوگل رابطه خوبی با پاپ آپ ‌ها و خصوصا پاپ آپ موبایلی ندارد ، تصور درستی نیست و نباید در هر شرایطی از آن ‌ها دوری کنید ، پاپ آپ ها نه تنها مخرب نیستند بلکه اگر به درستی آن ها را به کار گیرید ، می توانند به عنوان یک کاتالیزور بسیار مهم و تاثیرگذار ، ایفای نقش کنند ، به دلایل زیر باید از پاپ آپ در طراحی سایت بهره برد :

 

جلب توجه با بهره گیری از پاپ آپ

همان طور که می دانید امروزه مردم وقت کافی برای انجام کارهای خود و همچنین جستجوی طولانی مدت در فضای وب را ندارند ، استفاده از پنجره‌های کوچک که پیام ‌های مهم را شامل می شوند می تواند ایده بسیار خوبی برای جلب توجه باشد.

جنبه روانشناختی

از نظر روانشانسی ، چشم به عناصر و پنجره ‌های کوچکی که رنگی هستند و افکت ‌های زیبا دارند بیشتر از هر چیزی جذب می‌شود.

انعطاف پذیری بالا

بعد از این که گوگل وب سایت های سوء استفاده گر را کاهش رتبه داد ، دیگر کاربرد پاپ آپ‌ ها منتهی به تبلیغات آزار دهنده نمی ‌شود و در زمان ورود به سایت ، بعد از اسکرول یا قبل از خروج کاربر می توانید از آن ها استفاده کنید.

ظاهر تمیز

کاربران به وب سایت هایی که مینیمال و ساده هستند بسیار علاقه دارند و این مورد یکی از مهم‌ترین عناصر در حفظ زیبایی و سادگی وب سایت به شمار می رود ، به همبن دلیل درصورتی که پیامی دارید که اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربر را شامل می باشد با استفاده از پاپ آپ می توانید بدون این که فضای صفحه را اشغال کنید ، این پیام را در اختیار کاربران و بازدید کنندگان سایت خود بگذارید.

افزایش نرخ تبدیل با استفاده از پاپ آپ

جالب است بدانید که طی تحقیقات و آزمایش هایی ، پاپ‌ ها می توانند نرخ تبدیل مشتری را تا 3 درصد افزایش دهند ، جالب تر این که در صورتی که پاپ آپ های شما دارای طراحی کاربردی باشند و به درستی از آن ها استفاده کنید تا 9 درصد هم می توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید.

 

نبایدهای استفاده از پاپ آپ در موبایل

 

  • توجه داشته باشید که از برخی پاپ آپ ها نباید در وب سایت استفاده کرد و گوگل جریمه های سختی برای وب ‌سایت ‌هایی که از پاپ آپ ‌هایی که در زیر آمده ، استفاده می‌ کنند ، در نظر گرفته است.
  • پاپ آپ هایی که بلافاصله بعد از ورود به صفحه به بازدیکننده نمایش داده می شود.
  • پاپ‌ آپ‌ هایی که محتوای صفحه سایت را پنهان می ‌کنند و به همین دلیل دسترسی به محتوای اصلی برای کاربر وجود ندارد.
  • پاپ‌ آپ هایی که تمام فضای صفحه را می پوشاند.
  • قوانین مهم در جهت استفاده صحیح از پاپ آپ
  • بدون این که هدفی داشته باشید هرگز از پاپ‌ آپ‌ها استفاده نکنید ، خوب است بدانید که این کار وقت کاربران را می گیرد و نهایتا منجر به از دست رفتن اعتماد آن ‌ها به وب سایت می شود.
  • طراحی پاپ آپ باید طوری باشد که هماهنگی لازم را از لحاظ ظاهری با سایت داشته باشد.
  • پاپ آپ باید ریسپانسیو باشد و این یک امر ضروری در طراحی سایت است.
  • بهتر است که از متن های کوتاه و صریح استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید دکمه یا پیام شما در پاپ آپ باید واضح و در دسترس باشد.
  • تنها آدرس ایمیل کاربران را از آن ها بخواهید.

 

نکته

توجه داشته باشید محتوای پاپ ‌آپ باید با محتوای موجود در صفحه مرتبط باشد.

 

  • تا جایی که می توانید از پاپ آپ ها در صفحه اول وب سایت خود استفاده نکنید و به کاربران زمان کافی برای بررسی سایت را بدهید.
  • خوب است بدانید که نیازی نیست که پاپ‌ آپ‌ در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان باشد ، بهتر است که برای هر دستگاه یک پاپ آپ اختصاصی طراحی کنید.
  • حتما یک راه خروج برای بستن پاپ آپ در اختیار کاربران بگذارید.
  • بهتر است که پاپ آپ را حداقل 5 ثانیه بعد از این که کاربر وارد سایت شما شد ،به او نشان دهید.
  • هرگز از پاپ ‌های تکراری در صفحات مختلف سایت استفاده نکنید.
  • برای جلب توجه کاربر تنها به یک چیز باید پنجره پاپ آپ خود را در مرکز صفحه قرار دهید.
  • برای یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف ویژه به کاربر از Sticky Bar به جای پاپ آپ استفاده کنید.
  • در صورتی که محتوای پاپ آپ شما خیلی مورد نیاز کاربر شما نیست ، بهتر است که پاپ آپ را در حاشیه صفحه قرار دهید.
  • برای این که مخاطب شما توجه بیشتری به محتوای پاپ آپ داشته باشد بهتر است که از پاپ‌ آپ ‌های شخصی سازی شده کاربر استفاده کنید.
  • در صورتی که پاپ آپ یک بار توسط کاربر بسته شد نباید در صفحات دیگر سایت یا مراجعات بعدی نمایش داده شود.

نتیجه گیری

در صورتی که یک محتوای ارزشمند برای کاربران دارید و یا قصد دارید بازدیدکنندگان را به نحوی در سایت خود را افزایش دهید باید از پاپ‌ آپ استفاده کنید ، همچنین آزمون و خطا و بازخوردی که از کاربران خود می‌گیرید به شما کمک می کند تا عناصر مختلف پاپ آپ از جمله طراحی ظاهری ، محتوا ، CTA ، مکان و زمان نمایش آن را طوری طراحی کنید که بازدیدکننده با دیدن پاپ آپ در یک صفحه فقط به فکر بستن آن پاپ آپ نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا