تکنیک های نرم افزار تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت ( قسمت اول )

اگر شما دارای ذوق هنری قوی هستید و کار طراحی و نقاشی شما خوب است نرم افزار تری دی مکس با استفاده از قابلیت های خود به شما کمک خواهد کرد تا ذهنیت و ایده های خود را عینیت ببخشید.گاهی ممکن است در شرکتی مشغول شده اید و احساس کنید در بخش طراحی قطعات صنعتی دارای استعداد هستید در این حالت هم باز به کمک نرم افزار تری دی مکس میتوانید هنر خود را به واقعیت تبدیل نمایید. مهندسین عمران و معماری هم که بدون شک نام تری دی مکس را شنیده اند و از قابلیت های آن در زمینه معماری با خبر هستند و از آن در طراحی نما ، طراحی داخلی ، طراحی کابینت و … استفاده میکنند. تری دی مکس هم همانند سایر نرم افزار ها دارای ابزار و امکانات خاصی برای مدلسازی میباشد. کاربران با استفاده از این ابزار ها میتوانند مدلسازی طرح خود را پیاده کنند.

مدلسازی سطوح سخت

مدلسازی سطوح سخت رابطه مستقیمی با آبجکت هایی دارد که توسط انسان ساخته شده اند. این آبجکت ها میتوانند وسایل نقلیه ، اسلحه ، ماشین آلات و … باشد.در این موارد معمولا لبه ها و زاویه ها مجزا و سطوح به شکل صاف هستند. در این حالت ابزار توکار تری دی مکس موثر واقع خواهند شد. اصول مدلسازی سخت در تری دی مکس در آموزش ابزار ها و تکنیک هایی برای مدل مش high-poly میباشد.

تکنیک های تری دی مکس در مدلسازی سطوح سخت

پیش از شروع مدل سازی در ابتدا باید نحوه تقسیم مش های مختلف را مورد بررسی قرار داد.در این حالت بهترین روش برنامه ریزی صحیح مدلسازی است. در ادامه با تکنیک های نرم افزار در زمینه مدلسازی تری دی مکس بیشتر آشنا خواهیم شد.

Levels modeling 3d MAX

ایجاد مش پایه در مدلسازی سطوح تری دی مکس

در ابتدا باید مش پایه هر قطعه را در مدل ایجاد کنیم. در این مرحله باید توجه نمود که بیشتر تمرکز ما بر روی تصویر اصلی خواهد بود و به جزئیات اضافه نخواهیم کرد. همچنین مقادیر و حرکات اولیه دارای اهمیت بالایی هستند. از ابتدا تا انتها نسبت های مدل تغییرات زیادی پیدا خواهند کرد امام توجه کنید که وجود مش پایه اولیه استوار تاثیر زیادی خواهد داشت.

خود داری از ایجاد سه گوشه

اگر بدنبال ایجاد مدلی با وضوح بالاهستید از ایجاد مثلث ها یا همان سه گوشه ها اجتناب کنید زیرا که در هنگام استفاده از smoothing در برخی نقاط نتایج نامنابی ایجاد خواهد کرد.اگر محبور به بکار گیری از آنها هستید آنها را در مناظقی که قابل مشاهده نخواهند بود پنهان نمایید. شاید جالب باشد بدانید استفاده از poly چهار طرفه (quads) بهتر از استفاده از سه گوشه ها باشد.

Levels modeling 3d MAX

ایجاد اتاقک

در باتدا فریم شیشه ای را از قسمت فلزی جدا کرده سپس مش پایه را برداشته و برش هایی برای رسم شکل شیشه ایجاد خواهیم کرد. هنگامی که شکل مورد نظر بدست آید میتوان شیشه را جدا نمود.یپی میتوان به فریم فلزی یک Shell modifier اضافه نمود و در نهایت اشکال ما دارای تنظیماتی خواهد بود که به منظور ایجاد ترکیب نهایی حلقه های پشتیبانی را به آن اضافه خواهیم کرد.

Levels modeling 3d MAX

استفاده از connection ها و bevel ها

میتوان اتصالاتی را با استفاده از مش پایه ایجاد نمود و برای آنکه شکل سیلندر ایجاد شود راس ها را از یک طرف حرکت خواهیم داد. میتوان اتصالاتی که در لبه ایجاد شده است را در طول geometry ایجاد نمود و سپس انتخاب polygon های مختلف ، اضافه نمودن bevel ها و انتخاب یکی از حلقه های ایجاد شده در لبه و ایجاد انفصال به جهت تنظیم نمودن پنل ها ساده تر خواهد شد. درنهایت باید قسمت پایین polygon را گرفته سپس آن را اریب کرده و عملیات جداسازی را انجام دهید.همچنین میتوان جزئیات بیشتری به این ناحیه اضافه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا