معرفی آبجکت جاوا اسکریپت و نحوه ساخت آن

یکی از نکات مهم و کاربردی ترین مفاهیمی که باید توجه ویژه به آن داشت بحث آبجکت ها در جاوا اسکریپت است. باید به کاربرد آبجکت ها در جاوا اسکریپت دقت کرد و توجه نمود که در جاوا اسکریپت آبجکتها شاه هستند. بدین ترتیب که اگر شما بتوانید اشیا را درک کنید میتوانید object را هم درک نمایید. به نحو دیگر object در جاوا همه چیز میباشد.

معرفی آبجکت

برای تعریف میتوان به این صورت بیان کرد که آبجکت متغیری است که بجای یک مقدار توانایی داشتن چند مقدار را خواهد داشت. اگر بخواهیم یک مثال واقعی بزنیم همه آدم هایی روی زمین را میتوان آبجکت دانست زیرا آنها را با مشخصاتی همانند قد ، وزن ، شناسنامه میشناسند. پس هر چیزی که بتوان برای آن ویژگی در نظر گرفت و برای هر یک از این ویژگی ها مقدار خاصی در نظر گرفت object میگویند. هر آبجکت دارای یک سری متد است. یعنی با استفاده از روش های خاصی میتوان اکان انجام کار های خاص را به آبجکت داد.

آبجکت در جاوا اسکریپت

آرایه ها ، اعداد ، رشته ها هر کدام نوعی داده در جاوا اسکریپت هستند اما به جرات میتوانیم بگوییم آبجکت ها مهمترین مفهمود در جاوا هستند. درک مفهوم object کمک زیادی به درک بیشتر لایبرری و فریم ورک ها به ما خواهد کرد. هر آبجکت در جاوا شامل یک سری مقادیر و یک سری متد هستش. این قابلیت باعث شده است که سئ گرایی در جاوا به کمک آبجکت ها قابل پیاده سازی باشد. از جمله آبجکت های مهم در جاوا اسکریپت تاریخ ، ریاضیات ، عبارت های منظم ، آرایه ها‌، توابع ، اشیا و … هستند.

آبجکت ها در جاوا بسیار منعطف هستند و استفاده از آن بسیار آسان خواهد بود. بنابراین برای ذخیره و تبادل داده از بهترین و پر استفاده ترین گزینه ها موجود هستند.

ساخت آبجکت در جاوا اسکریپت

برای ایجاد آبجکت در جاوا دوراه وجود دارد که میتوان از آنها استفاده نمود :

راه اول  Object Literals

یکی از راحت ترین راه هایی که میتوان آبجکت را ایجاد کرد استفاده از روش زیر است.

this is empty object//
; {}=var firstTry

this is an Object with 4 item//
{=var majidonline
,”color : “red
,”website : “majidonline
,”CEO : “Majid Alavizadeh

{()sayMajid : function
;(“console.log(“MajidOnline.com
{

{

راه دوم Object Constructor

استفاده از روش Object Constructor آبجکت سازنده در توابع معولا مورد استفغاده قرار میگیرد و از طریق زیر میتوان این روش را بدست آورد

;()var majidonline = new Object
;”majidonline.color = “red
;”majidonline.website = “majidonline.com
;”majidonline.CEO = “Majid Alavizadeh
}()majidonline.sayMajid = function
;(“console.log(“Majidonline.com
{

Javascript object

ویژگی ها و متد های آبجکت در جاوا اسکریپت

در جاوا مقادیری که نامگذاری شده به عنوان ویژگی در نظر گرفته میشود یا به عبارتی متغیر ها همان ویژگی هستند. آبجکت هایی به عنوان جفت نوشته میشوند نام/ مقدار مشابه هستندبا

  1.  آرایه های انجمنی در PHP
  2.  واژه نامه ها در Python
  3.  جداول درهم ساز (Hash) در C
  4.  نقشه های هش در جاوا
  5.  رشته های هش در Ruby و Perl

متد ها عملیاتی هستند که میتوان روی آبجکت ها در جاوا انجام داد. متد آبجکت همان ویژگی آبجکت شامل تعریف یک تابع خواهد بود. ویژگی آبجکت ها میتواند همان مقادیر اولیه آبجکت های دیگر یا توابع باشند.

ذخیره نمودن آبجکت 

یکی از ویژگی های آبجکت های جاوا اسکریپت ذخیره آنها بصورت تو در تو است در دل یکدیگر است. یعنی میتوان یک آبجکت ار به عنوان یکی از مقادیر در دل آبجکت دیگر ذخیره نمود.با استفاده از روش زیر میتوان اینکار را انجام داد:

{=var peperoni

,”foodName: “pizzaPepperoni

,foodPrice: 1000

}:offer

,haveOff: true

offerPercentage: 10

{

{

پروتوتایپ آبجکت ها

پروتوتایپ همان الگویی است که بوسیله آن میتوانیم فانکشن هایی دارای ویژگی یکسان بسازیم. هر آبجکت جاوا اسکریپت دارای پروتوتایپ مخصوص خود میباشد. برای ساخت پروتوتایپ راه استانداردی وجود دارد که آن راه Object Constructor نامیده میشود. این راه همان آبجکت ساز میباشد که در بالا توضیح آن داده شده است. با این روش میتوان آیتم های جدید به کانستراکتور فانکشن‌ها  اضافه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا