معرفی ابزارهای کاربردی در نرم افزار راینو

سال 1980 برادران مک نیل یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی قوی را به نام راینو ایجاد کرد. در سیستم راینو از سیستم نریز ( spline-B rational uniform-Non ) استفاده شده است. سیستم نریز یک سیستم ریاضی برای محاسبه برای ارائه منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری میباشد. یکی دیگر از مزایای نریز مدل سازی کردن پوسته های پیچیده با بکاربردن دستورات ساده است. این نرم افزار دارای ابزار مدل سازی بسیار دقیق است. این ابزار باعث میشوند طرح مورد نظر خود را آماده رندر ، انیمیشن ، تحلیل و ساخت و … کنید.

 ابزارهای کاربردی در نرم افزار راینو

در نرم افزار راینو ابزار هایی وجود دارد که قابلیت حرکت آزاد مدل ساز را بسیار آسانتر و دقیق تر خواهد کرد. در ادامه با چند ابزار کاربردی آشنا خواهیم کرد.

tool rhino

ابزار SmartTrack

این ابزار با استفاده از نقاط و خطوط مرجع موقتی که وجود دارد فرایند مدل اسزی طرح شما را آسانتر خواهد کرد.SmartTrack را با استفاده از اسنپهایی که در راینو وجود دارد میتوان استفاده کرد. باید در نظر داشت که میتوان از آنها در فضاهای دو بعدی و سه بعدی استفاده نمود. برای آنکه بتوان SmartTrack را فعال نمود باید در ابتدا وارد نوار ابزار Status Bar که در پایین صفحه در نرم افزار راینو وجود دارد وارد شد سپس باید روی واژه SmartTrack کلیک نمایید تا بتوان آنرا فعال نمود.

tool rhino

دکمه TAB در کیبورد

با استفاده از ردیباب هوشمند TAB میتوان محدودیتهایی که در امتداد یک راستای تعیین شده وجود دارد را بکار ببرید.برای درک این موضوع میتوان به شکل زیر دقت کرد که در آن چند خط منفرد که در منوی CURVE قرار دارند در امتداد محدود شونده ساخته شده اند. برای انکه خط آغاز شود از اسنپ END استفاده میکنیم و اولین کلیک را میزنیم سپس برای آنکه خط پایان داشته باشد موس روی نقطه ای که مدنظر است شناور خواهد شد و در هنگامی که اسنپ END ظاهر شد دکمه TAB فشار داده شود. در این هنگام خط به رنگ سفید در آمده و شما در هر جایی که دلخواه خود در راستای مورد نظر است میتوانید کلیک کنید.

tool rhino

استفاده از ابزار ردیاب PROJECT در راینو 

یکی از ابزار های موجود که در ابزار اسنپها قرار گرفته است ردیاب PROJECT میباشد که نوعی محدود کننده به حساب می آید. شما نمای TOP  در اسنپها را اگر انتخاب کرده باشید با کلیک کردن در نقاط گوناگون چند سطحی که در ارتفاع هایی غیر یکسان قرار دارند یک Polyline را رسم خواهید کرد. در این زمان مشاهده خواهید کرد که خطوط شما در یک صفحه قرار نخواهند گرفت اما اگر از محدود کننده PROJECT استفاده نمایید در این زمان تمامی اسنپ ها نادیده گرفته شده و خطوطی که حاصل میشود در صفحه ساخت فعال راینو قرار میگیرند. یکی از ابزارهای کاربردی در نرم افزار راینو استفاده از ابزار ردیاب PROJECT میباشد.

tool rhino

استفاده از ابزار ردیاب Planar در راینو 

یکی دیگر از ابزار های کاربردی در راینو استفاده از ردیاب Planar است. این ردیاب به نوعی محدود کننده حرکت در صفحه متناسب با نخستین کلیک است. این ابزار در پایین Status Bar قرار گرفته است .

tool rhino

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا