آشنایی با چند ترفند نرم افزار اتوکد

یکی از ابتدایی ترین نرم افزارهای نقشه کشی نرم افزار اتوکد میباشد. این نرم افزار در سال 1981 با عنوان میکرو کد ( micro cad ) نوشته شد و سپس در سال 1982 توسط شرکت اتودسک به بازار عرضه شد. یکی از مزایایی که باعث شد اتوکد بسیار سریع محبوبیت پیدا کند قابلیت نصب این نرم افزار روی رایانه های شخصی بود زیرا که تا آن زمان تمامی  نرم افزارهای مشابه فقط در رایانه های بزرگ قابل نصب بود و این برای شرکت اتودسک مزیت بسیار بالایی بشمار می آمد.

عملکرد نرم افزار اتوکد

این نرم افزار وظایف عمده ای دارد که مهمترین آن ترسیم نقشه های صنعتی و ساختمان است. CAD را میتوان مخفف عبارت Drafting Aided Computer به معنای نقشه کشی به کمک کامپیوتر تعریف کرد. این نرم افزار با توجه به قابلیت های بالایی که دارد محبوبیت بسیار زیادی در بین مهندسین نقشه کش برای رسم و مدلسازی نقشه های دو بعدی و سه بعدی دارد. این نرم افزار در ابتدا برای رسم مدل های دو بعدی بکار میرفت و کم کم فعالیت خود را برای مدلسازی سه بعدی آغاز کرد تا جاییکه امروزه بطور بسیار دقیق و با سرعت زیاد برای ایجاد مدل های پایه در برنامه های گرافیکی و انیمیشن سازی استفاده نمود.

آشنایی با چند ترفند نرم افزار اتوکد

در ادامه قصد داریم چند ترفند کاربردی نرم افزار اتوکد را بیان شما بیان کنیم.

اضافه کردن Hyperlink

هایپرلینک های موجود در نرم افزار عملکردی مشابه هایپرلینک های صفحات دارند. بدین صورت که وقتی قسمتی از محیط ترسیم را به فایل دیگری لینک میدهیم کاربر میتواند با یک سری از مجموعه ترسیمات مرتبط ارتباط برقرار کند. نکته قابل توجه این است که هنگام ایجاد هایپرلینک محدودیتی شامل آدرس و مقصد برای کاربر وجود نخواهد داشت. این فایل ها میتواند بصورت فایل اتوکد دیگر یا فایل های MSWord و یا DOC, XLS, PDF و … بر روی سیستم یا سرور یا آدرس وب سایت قرار گیرد.

برای ایجاد هایپرلینک میتوان از دو طریق عمل کرد :

  1. تایپ Hyperlink در خط فرمان
  2. استفاده از کلید میانبر Ctrl-K

غیر قابل دسترس کردن فایل

یکی از دغدغه هایی که کاربران اتوکد همیشه با آن روبرو هستند از غیر قابل دسترس کردن فایل خود میباشد. برای این منظور نرم افزار اتوکد ترفند خوبی را در نظر گرفته است. این ترفند رمزگذاری فایل اتوکد میباشد.برای این منظور میتوان از طریق زیر عمل کرد :

  1. وارد پنجره save drawing az شده
  2. در بالا سمت راست منوی TOOLS را کلیک کرده
  3. روی گزینه Security options کلیک کرده
  4. پنجره ای در ری اوت باز میشود که در آن میتوان پسورد یا رمز دلخواه را وارد کرده
  5. ok را کلیک میکنیم.
  6. رمز را مجددا در پنجره جدیدی که باز میشود وارد کرد
  7. ok را کلیک میکنیم.

کاهش حجم فایل ها

بعضی اوقات با مشکل جم بالای فایل مواجه خواهید شد درحالیکه ترسیم شما بسیار کوچک و ساده است. برای حل این مشکل در ابتدا باید تمامی لایه ها را روشن و سپس آنها را از حالت قفل درآورید. سپس میتوان از دستور Purge کمک گرفت و فایل ها را از بلوک های بدون مصرف و لایه هایی که خالی میباشند پاک کرد. پاهی لازم است این دستور ار چندین بار تکرار کرد تا تمامی زواید نقشه حذف شوند. بعضی مواقع با اجرای دستور قبلی ممکن است هنز هم اشیایی بطور مخفی در ترسیم شما باقی مانده باشند که برای شناسایی کامل آنها میتوان از دستور DBLIST استفاده نمود.

استفاده از دستور UNDEFINE

یکی از ترفند های مهم نرم افزار اتوکد استفاده از دستور UNDEFINE میباشد. با استفاده از این دستور میتوان دستورات توکار نرم افزار را به فهرست تعریف نشده فرستاد تا از اجرای انها جلوگیری کرد. برای استفاده از این دستور برای اجرای فرمان لاین به دستورات تعریف نشده میتوان از طریق زیر عمل کرد :

  1. وارد کردن Command: UNDEFINE
  2. وارد کردن Enter command name: line

بعد از اجرای عملیات بالا دستور لاین دیگر تحت هیچ شرایطی نه از خط فرمان، نه منو و نه از طریق نوار اجرا نخواهد شد.

AutoCAD software trick

دستورAUDIT

یکی از ترفند های نرم افزار اتوکد برای رفع خرابی هایی که در اتوکد به نمایش در می آید استفاده ازدستورAUDIT میباشد. بدین منظور میتوان از طریق زیر عمل کرد :

  1. وارد نمودن Command: audit
  2. وارد نمودن Fix any errors detected? [Yes/No] : y

خطا در هنگام اجرای فایل

یکی از مشکلاتی که کاربران اتوکد در هنگام اجرای نرم افزار یا کپی و پرینت یک فایل خراب با آن روبرو میشوند نمایش خطای PRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL PRODUCT میباشد. برای انکه این خطا از بین رود میتوان از طریق زیر عمل نمود :

  1. باز کردن فایل بطور کامل
  2. تایپ عبارت DXFOUT در خط فرمان
  3. ذخیره نمودن پروژه در پنجره با پسوند داده شده
  4. باز کردن پروژه ذخیره شده
  5. اجرای فرمان DXFOUT
  6. ذخیره نمودن پروژه با پسوند رایج اتوکد

استفاده از دستور LAYMRG

یکی از ترفند های مهم اتوکد ادغام دولایه میباشد. برای این منظور میتوان از طریق دستور LAYMRG و به طریق زیر عمل نمود :

  1. وارد نمودن Command: LAYMRG
  2. یه عنصر از لایه اول به روش [Select object on layer to merge or [Name انتخاب مینماییم
  3. وارد نمودن Selected layers: 1.
  4. یک عنصر از لایه دوم به روش [Select object on layer to merge or [Name/Undo یا [Select object on target layer or [Name انخاب میکنیم
  5. وارد نمودن Do you wish to continue? [Yes/No] : y

دستور Handle

hande کد خاصی میباشد که در هنگام اجرای دستور لیست بر روی هر موضوعی به نمایش در میآید. هر موضوعی در اتوکد دارای یک کد خاص است و نکته قابل توجه این موضوع میباشد که هیچ دو موضوعی در نرم افزار دارای کد handle برابر نیستند. این کدها برای شناسایی و جداسازی موضوعات از هم تعریف شده اند.

استفاده متعدد از یک فرمان

برای انکه از یک فرمان بطور متعدد چندین بار پشت سر هم استفاده کنید نرم افزار با فرمان multiple این کار را امکان پذیر کرده است. بدین منظور در ابتدا عبارت multiple را در خط فرمان تایپ نموده و سپس نام هر فرمانی که میخواهید بطور متعدد و مستمر تکرار شود وارد نمایید. در نهایت به هر میزانی که بخواهید از دستور مورد نظر استفاده خواهید کرد و برای پایان دادن به آن از کلید Esc استفاده خواهیم کرد.

تغییر رنگ پس زمینه 

اگر شما با نرم افزار های نقشه کشی مشابه کار کرده باشید یا برای اولین بار اتوکد را باز کنید ممکن است رنگ تیره پس زمینه نرم افزار را نپسندید. یکی از ترفند های نرم افزار اتوکد تغییر رنگ پس زمینه به روش زیر است.

  1. وارد شده به منوی Tools
  2. کلیک بر روی گزینه options
  3. وارد شده به سربرگ Display
  4. کلیک بر روی گزینه color
  5. در پنجره ای که ظاهر میشود منوی کشویی color را ابز کرده و از آنجا میتوان رنگ دلخواه را وارد نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا