بلاک اتوکد چیست و چه کاربردی دارد ؟

نقشه ای در اتوکد طراحی کرده و در حال آماده سازی میباشد بنابراین لازم است تا شئ مدنظر در نقاط متعددی از نقشه ظاهر شود. این کار را میتوان بوسیله دستورات متفاوتی انجام داد از جمله دستورات Array یا copy . اما این دستورات دارای محدودیت هایی در انجام کار هستند و باعث میشوند تا کاربر نتواند از این روش در همه حالات استفاده نماید. بخاطر این محدودیت های بوجود آمده اتوکد دستوری به نام Block را دراختیار کاربران خود قرار داده است تا مشکلاتی که در هنگام کار با مدیریت آرایه و کپی بوجود می آید رفع شود.

بلاک اتوکد

یکی از مزایای کار با بلاک ها تغییر نکردن حجم فایل نهایی است در حالیکه سایر دستورات مشابه حجم فایل پروژه را خیلی افزایش میدهد. بلاک اتوکد طرح مورد نظر را در حافظه ذخیره کرده و آن را به قسمت مورد نظر طراح بدون افزایش حجم ارجاع میدهد. بلاک اتوکد این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا بلاک ساخته شده در صورت دلخواه تغییر سایز داده یا دوران کند.

Block AutoCAD

دلایل استفاده از بلاک اتوکد

دلیل اول استفاده از بلوک های اتوکد بالابردن سرعت عمل طراحی میباشد. بدین ترتیب که با رسم سمبول دیگر نیازی به رسم دوباره آن نخواهیم داشت و در نهایت با قرار دادن سمبل ها در کنار هم طرح خود را سریعتر پیش خواهیم برد. دلیل دوم عدم افزایش فایل خواهد بود بدین ترتیب که با استفاده از بلاک ها اندازه فایلی که ذخیره میکنید افزایش پیدا نمیکند تا کار ترسیم و طراحی با سرعت بالاتری پیش رود.

ساخت فرمان بلاک 

برای ایجاد بلاک میتوان راه زیر را پیمود

  • فشردن کلید اجرایی b در دستور Block
  • باز شدن فرم Block Definition

Block AutoCAD

آموزش نوار ابزار بلاک

name : تعیین نام دلخواه

Pick Point : تعیین مختصات مرکز ثقل بصورت دلخواه

Specify on screen : تعیین مرکز ثقل در زمان جانمایی

Block Unit : تعیین مقیاس طراحی نقشه

Select Object : قطعه مورد نظر را انتخاب ( برای صحت انتخاب قطعه در قسمت text box نمونه ای کوچک از شئ به نمایش در خواهد آمد.

Quick Select : انتخاب قطعات با وجود فیلترهایی برای کنترل بیشتر ( در این قسمت میتوانید بر اساس رنگ ،لایه خاص ، انتخاب کلیه اشیاء ، انتخاب شئ خاص و … انتخاب خود را محدود یا گسترش دهید. )

Retain : انتقال قطعه انتخاب شده به حافظه در حالیکه قطعه اصلی در صفحه ترسیم و محیط نرم افزار باقی خواهد ماند.

Convert to Block : انتخاب کل قطعه برای تبدیل به یک شئ واحد بصورتیکه با حرکت موس بر روی آن کل بلوک تبدیل به شئ واحد میگردد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا