معرفی کاربرد و ویژگی های منحصر بفرد سی پلاس پلاس (C++)

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس دارای کاربرد ها و ویژگی های منحصر بفردی است که میتوان آن را مادر تمام زبان های برنامه نویسی دانست. بدین صورت که اکثر زبان هایی مدرنی که امروزه با آنها کار میکنیم در برگیرنده چند ویژگی از C++ است. اگر بخواهیم تعریفی از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس داشته باشیم میتوان آن را زبانی شئ گرا دارای سطح بالا از گروه زبان های net. دانست که توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شده است. این زبان برنامه نویسی بصورت چند الگویی است و از نظم بخشیدن به مدل های بصورت تابع ، یا مدل های امری ، مدل های عمومی ، شئ گرا و جز گرا میباشد. این زبان برنامه نویسی در برگیرنده استاندارد های ECMAو ISO میباشد.

 کاربرد زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

زبان سی پلاس پلاس دارای کاربردهای بسایر گسترده ای است . از این زبان برای توسعه نرم افزارهای میکروکامپیوترها تا توسعه بزرگترین کارخانجات و ابرکامپیوتر ها استفاده میشود. همچنین این زبان برنامه نویسی در اپلیکیشن های گوشی هم کاربرد زیادی دارد. اپ هایی که با زبان c++ نوشته میشود مجموعه ای از نرم افزار های شرکتی ، سیستمی ، دسکتاپ ، دیتابیس و … میباشد. همانطور که گفته شد موارد استفاده این زبان برنامه نویسی بسیار زیاد و گسترده میباشد که میتوان بصورت بخش های زیر دسته بندی نمود :

  1. استفاده در صنعایع خودرو سازی و فضایی و رباتیک
  2. استفاده در سیستم های خانگی ، معماری
  3. استفاده در سیستم های کامپیوتری ، بانکی ، هوش مصنوعی
  4. استفاده به عنوان تجهیزات پیشرفته در صنایع ، سخت افزار های رباتیکی در انواع صنایع ، تجهیزات مجهز شده به انواع حسگرها
  5. قابل استفاده در کنسول های بازی ، صنعت بازی سازی
  6. قابل استفاده در نرم افزار های مهندسی و ویندوزی‌، سیستم عامل ها

موارد مهم کاربرد استفاده شد توسط زبان سی پلاس پلاس

در ادامه قصد داریم چند مثال از بازی ها ، نرم افزارهای مهم که توسط زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده را برای شما بیان کنیم.

بازی های نوشته شده توسط زبان برنامه نویسی c++

همانطور که در بالا گفته شد از زبان سی پلاس پلاس میتوان در کنسول های بازی و صنعت بازی سازی استفاده نمود . بازی های تام رایدر ، خدای جنگ ، متال گیر سالید ، بازی Gears Of War ، کال آف دیوتی از جمله بازی های سرشناسی هستند که توسط c++ نوشته شده اند.

نرم افزار های نوشته شده توسط زبان برنامه نویسی c++

مرورگهایی همچون گوگل کروم ، اپرا ، مرور گر موزیلا فایر فاکس ، نرم افزار های پیشرفته سه بعدی ساز همچون تری دی مکس یا نرم افزار های پی دی اف خوان ، نرم اافزار قدرتمند فتوشاپ ، نرم افزار های چت همچوت اسکایپ و … از جمله نرم افزار های مطرحی هستند که در آن از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده شده است.

سیستم عامل های نوشته شده توسط زبان برنامه نویسی c++

سیستم عاملهایی همچون ویندوز ، لینوکس از جمله سیستم عامل های مطرحی هستند که زبان برنامه نویسی c++ در آنها استفاده شده است.

c++ Application

ویژگی های مهم سی پلاس پلاس (C++) 

در ادامه با برخی از ویژگی های مهم زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (C++) آشنا خواهیم شد :

داده بولی 

سی پلاس پلاس دارای داده بولی میباشد. برخی از عبارت های شرطی همانند while و if نیازمند یک عبارت از نوع بولی هستند . این نوع داده ها به راحتی میتوانند به Integer تبدیل شده و عبارت هایی همانند (if(a که نیاز مند به تبدیل یک فایل از a به bool اشاره گر باشد.

syntactic sugar

سی پلاس پلاس قابلیت syntactic sugar را برای توابع رایج ، اکسور ها و ماژول های کسور شده را در یک رده بصورت ویژگی های خود قرار داده است. اسور ها خاصیت گفته میشود.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خودمم که بد تر از شما اشتباه تایپی میکنم معذرت میخوام

  2. دوست عزیز شما تو متن نوشته بودین که سی پلاس پلاس رو شرکت مایکروسافت توسعه داده که اینجا اشتباه هست و اسم بازی God of war است که یه اشتباه تایپی کرده بودین ولی واقعا ممنون که وقت ارزشمندتون رو واسه یادگیری دیگران میزارید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا