چگونه با استفاده از گوگل سرچ کنسول جدید سایت خود را ثبت کنیم ؟
گوگل سرچ کنسول جدید و ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل
چگونه با استفاده از گوگل سرچ کنسول جدید سایت خود را ثبت کنیم ، اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید بهتر است تا آخر این مقاله ما را همراهی نمایید ، در این قسمت قصد داریم شما عزیزان را با گوگل سرچ کنسول جدید و ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل آشنا نماییم ، همان طور که می دانید افرادی که قصد بهینه سازی سایت خود را دارند و رضایت کافی از آمار بازدید ندارند از وبمستر تولز استفاده می کنند.
البته این افراد با صرف کمی زمان در گوگل می توانند موفق شوند و به هدف خود دست یابند ولی از آنجایی که این روش ها هم زمان بر و هم پرهزینه است و علاوه بر این اگر صاحب سایت از پرداخت هزینه ها دست بکشد ، بلافاصله تاثیر خود را از دست می دهند ، بنابراین اگر بودجه کافی برای چنین سرمایه گذاری هایی را ندارید بهترین روش ، افزایش ترافیک سایت به صورت طبیعی از طریق سئو می باشد ، برای این که متوجه شوید که رشد سایت از چه طریقی بوده می توانید از راهنمای وبمستر تولز کمک بگیرید.
گوگل سرچ کنسول یا وبمستر تولز چیست ؟
در گذشته گوگل سرچ کنسول را با نام گوگل وبمستر تولز می شناختند ، در حقیقت Google Search Console یک پلتفرم رایگان گوگل برای صاحبان وبسایت ها می باشد و افراد از طریق آن می توانند بر روی عملکرد سایت خود نظارت داشته باشند و آن را بهبود بخشند ، در این بخش شما را با شیوه کار آن آشنا خواهیم کرد.
جالب است بدانید در سرچ کنسول گوگل قادر خواهید بود دامنه هایی که به شما ارجاع یافته اند و به بک لینک ها معروف هستند را ببینید و همچننی می توانید عملکردهای نسخه موبایلی و حالت ریسپانسیو سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و با مشاهده نتایج جستجوهای مرتبط با سایت ، ترافیک هر صفحه و هر یک از عبارات در سایت را ، محاسبه نمایید.
همچنین در سرچ کنسول خطاهایی که ممکن است هر صفحه از سایت ایجاد کند را می توان دید ، خطاهایی که مربوط به ایندکس شدن صفحات در دیتابیس های گوگل می باشند و برای سئو سایت مضر هستند ، از طریق کنسول همچننی می توانید یک نقشه سایت ایجاد کنید و بدینوسیله ربات های گوگل می توانند عملکرد بهتری در ایندکس کردن بهتر و سریع تر سایت شما داشته باشند.
با بخش های مختلف گوگل سرچ کنسول جدید اشنا شوید
بخش OVERVIEW
بعد از ثبت سایت باید با ابزارهای گوگل سرچ کنسول جدید آشنا شوید ، گزینه های متعددی در سمت چپ نمایشگر در گوگل سرچ کنسول جدید وجود دارند که اولین گزینه بخش Overview می باشد ، این بخش خود بخش هایی از قبیل باکس Performance، باکس Coverageو باکس Enhancementsدارد که در ادامه بیشتر ان ها را بررسی خواهیم کرد :
باکس Performance
از طریق این قسمت می توانید دلیل دریافت امتیاز یک صفحه یا یک کیورد خاص در گوگل را دریابید ، حتما می دانید که با نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول نهایتا یک بازه ۹۰ روزه را می شد دید ولی در این نسخه جدید در این قسمت تا ۱۶ ماه را می توان دید ، لازم به ذکر است از روزی که حساب خود را در گوگل سرچ کنسول مطابق با آموزش گوگل وبمستر ایجاد می کنید ، این داده ها محاسبه می شوند ، برای اینکه بدانید کدام صفحات سایت باید بهینه شوند باید این بخش را به صورت منظم و روزانه بررسی نمایید ، در ادامه به بخش های مختلف این باکس می پردازیم :
بخش Queries
این بخش خود از سه قسمت تشکیل می شود :
بخشQuery که عبارات و کلمه کلیدی را در ان می توان دید و باید توجه زیادی به این بخش داشته باشید چون از طریق این قسمت می توانید به شناسایی کلید واژه هایی از سایت خود بپردازید که مخاطب بیشتری را به سایت جذب کرده اند ، بخش دیگر ، Clicks است که از اعدادی تشکیل شده که نشان می دهد روی هر عبارت یا کیورد که در قسمت query وجود دارد ، چند بار کلیک شده تا بازدیدکننده به سمت سایت جذب و هدایت شود ، بخش Impression هم از اعدادی تشکیل شده که با بخش کلیک تفاوت دارد ، در این قسمت به محاسبه تعداد دفعاتی که سایت شما با جستجوی هر یک از این عبارات یا کیوردها در مرورگر بازدیدکننده و از طریق موتور جستجوی گوگل پدیدار شده ، پرداخته می شود.
نکته
اگر بازدید کننده با کلیک وارد سایت گردد ، یک کلیک حساب می شود ، همچنین اگر بازدیدکننده از طریق یک عبارت وارد سایت شود ، گزینه بازگشت را بزند و دوباره از طریق همان عبارت وارد شود ، باز هم یک کلیک حساب می شود.
بخش Pages
از طریق این بخش می توان صفحات وبسایت را مشاهده کرد ، با استفاده از نسخه جدید گوگل کنسول می توانید میزان بازدید هر صفحه را تشخیص دهید و یا صفحاتی که مخاطب بیشتری را به سایت جذب می کند را شناسایی نمایید ، این بخش هم دو قسمت دارد :
بخش Clicks که در این قسمت تعداد دفعاتی که بازدید کنندگان از طریق موتور جستجوی گوگل سایت را پیدا کرده اند و بر روی لینک یک صفحه خاص کلیک کرده اند ، مشخص می شود و بخش Impression که در آن تعداد دفعاتی که لینک صفحه مورد نظر در نتایج گوگل ظاهر شده ولی کاربر به روی آن کلیک نکرده است ، مشخص می شود.
بخش Countries در گوگل سرچ کنسول
از طریق این بخش می توانید ببینید که در چه کشورهایی سایت شما دیده شده و از چه کشورهایی بازدیدکنندگان وارد سایت شده اند ، در این قسمت نیز گزینه های Clicks و Impressions وجود دارند و عملکرد آن ها به مانند بخش های بالا است ، به عبارتی نشان می دهد که سایت شما در نتایج گوگل بازدیدکنندگان هر کشور چند بار ظاهر شده و چند بار توسط بازدیدکنندگان بر روی آن کلیک شده است.
Average CTR
درصد افرادی که از نتایج جستجوی گوگل به سایت آمده اند از طریق CTR یا Click Through Rate نشان داده می شوند و درصد بالاتر نشان دهنده بازدیدکننده بیشتر است ، برای افزایش CTR می توان کارهایی از قبیل بازنویسی توضیحات متای هر صفحه انجام داد و کاربر بیشتری را به سمت سایت جذب کرد.
سعی کنید توضیحات سایتتان منحصر به فرد و متفاوت از دیگر نتایج گوگل باشد تا افراد را به کلیک کردن بر روی لینک شما وسوسه کند ، در صورتی که در صفحه اول گوگل قرار ندارید در بالا بردن این عدد نمی توانید تاثیر چشمگیری بگذارید و باید بر روی گزینههای دیگر کار کنید و آن ها را تغییر دهید تا به رنکینگ بالاتری دست یابید و ترافیک سایتتان افزایش پیدا کند.
بخش Average Position در گوگل سرچ کنسول
در این بخش میانگین رنکینگ یک کیورد خاص یا یک صفحه در بازه زمانی مشخص می شود ولی در این قسمت نتایج گوناگون و مختلفی دیده می شود و خیلی قابل اعتماد نیست.
باکس COVERAGE
تب Index Coverage یکی از بخش های نکنیکی و با ارزش گوگل سرچ کنسول جدید است و در ان می توان تعداد صفحات سایت را که تا پیش از آپدیت در دیتابیس گوگل ایندکس شده ، دید ، همچنین قدر خواهید بود گزارشی از خطاها یا مشکلاتی که گوگل برای ایندکس کردن درست صفحات سایت داشته را ببینید ، بهتر است که این بخش را نیز روزانه و به صورت منظم بررسی کنید و مشکلاتی که گوگل در سایت شما با آن مواجه می شود را شناسایی کنید.
البته لازم به ذکر است اگر گوگل خطایی را در ایندکس کردن سایت شما پیدا کند شما را از طریق ایمیل مطلع خواهد کرد ، خوب است بدانید این خطاها معمولا در مواقعی به وجود می ایند که مثلا صفحه ای به درستی ریدایرکت نشده است و یا در سایت شما ربات های گوگل ، کدهای شکسته یا اشتباهی پیدا کرده باشند.
برای بررسی عمیق تر باید بر روی لینک این خطاها کلیک کنید و مشاهده نمایید که یک URL خاص چگونه تحت تاثیر این خطا قرار گرفته است ، بعد از رفع این خطا باید روی گزینه Validate Fix کلیک کنید تا گوگل دوباره این لینک را بررسی و آن را به درستی ایندکس نماید ، در زمان بررسی گزارش بخش Coverage باید نکات زیر را رعایت کنید :
خوب است بدانید تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل در صورت نوشتن منظم محتوای جدید ، افزایش پیدا می کند و این به معنای آن است که گوگل قادر است تمامی صفحات سایت شما را ایندکس کند و همچنین سایت خود را با اضافه کردن محتوای بیشتر می توانید فعال نگه دارید.
نکته
در صورتی که به طور ناگهانی صفحات ایندکس شده شما کم شد باید به بررسی عمیقی بپردازید ، این به معنی آن است که گوگل نمی تواند سایت شما را ایندکس کند و موضوعی یا چیزی نمی گذارند ربات های گوگل دسترسی داشته باشند و مشکل ممکن است در فایل robots.txt و یا مشکلات دیگری در سرور وجود داشته باشد.
اگر به طور ناگهانی در گراف گزارش های سایت بالارفتگی مشاهده شود یعنی این که مشکلی وجود دارد مثلا ممکن است در سایت محتوای تکراری وجود داشته باشد ، همچنین مشکلاتی از قبیل صفحات تولید شده خودکار و یا هک شدن نیز می تواند منجر به ایجاد چنین مشکلاتی کند ، در هر صورت شما باید هر چه سریع تر نسبت به رفع خطاها و مشکلات اقدام کنید تا سئو سایتتان آسیب نبیند.
بخش URL INSPECTION
بخش URL INSPECTION به تازگی از گوگل وبمستر تولز نسخه قدیمی به سرچ کنسول جدید منتقل شده و در حال حاضر همه می توانند از ان استفاده نمایند ، با استفاده از این ابزار می توانید به بررسی یک آدرس اینترنتی خاص از وبسایت خود بپردازید و بدینوسیله متوج شوید که چگونه این صفحه توسط گوگل دیده می شود ، گوگل می گوید : ” این ابزار جزئیات دقیقی پیرامون Crawlها ، ایندکسها و اطلاعات بسیار مهم از صفحات شما را مستقیما از دیتابیس گوگل ایندکس نمایش می دهد “.
برای این که بتوانید از این ابزار استفاده کنید باید روی گزینه ای که علامت ذرهبین دارد ، کلید نمایید و پس از وارد کردن آدرس مورد نظر از سایت خود منتظر بمانید ، در صورتی که پیغام URL is on Google برای شما ظاهر شد ، صفحه مورد نظر شما ایندکس شده و مشکلی ندارد ولی در صورتی که پیغام URL is not on Google برای شما آمد بدین معنی است که در ایندکس صفحه شما مشکلی وجود دارد و باید بررسی شود.
نکات مهم
ایندکس شدن یک صفحه که به تازگی ایجاد شده یا محتوایی که به تازگی نوشته شده باشد کمی زمان می برد ولی برای سریع تر شدن ایندکس می توانید URL را در URL inspection وارد کنید و روی گزینه Request Indexing کلیک کنید ، بدین ترتیب گوگل از صفحه بازدید خواهد کرد و چند ساعت یا چند روز بعد ، صفحه مورد نظر ایندکس می شود ، برای آدرس هایی که ممکن است تغییر کرده باشند نیز می توانید این کار را انجام دهید.
خوب است بدانید در برخی از وب سایت ها ، آدرس canonical با “/” تمام می شود ، از این رو برای این که نتیجه را در URL inspection بتوان دید باید این علامت را در انتهای URL قرار داد.
بخش SITEMAPS در گوگل سرچ کنسول
قبل از هر چیز خوب است بدانید Sitemap یک فایل از نوع xml می باشد و به مانند یک نقشه راه عمل می کند و نمایش صفحات و پست های مهم وبسایت بر عهده این فایل است ، البته وجود این فایل الزامی نیست ولی برای ایندکس شدن بهتر صفحات وبسایت بهتر است که باشد ، شما با استفاده از این بخش ، گوگل را از جای نقشه سایت خود مطلع می کنید ، همواره توصیه می شود که نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول ثبت شود ، در این بخش همچنین خطاهایی که نقشه سایت ایجاد می کند را می توانید به سرعت ببینید و صفحاتی که ایندکس نمیشوند را شناسایی کنید.
برای ثبت نقشه سایت در گوگل کنسول در ابتدا باید به صورت sitemap.xml یک فایل نقشه سایت ایجاد نمایید و در صورتی که وبسایت وردپرسی دارید از افزونه های Yoast Seo و All in one seo pack می توانید استفاده کنید ، باید روی گزینه sitemaps کلیک و آدرس بخشی که نقشه سایت در آن قرار گرفته است را وارد نمایید.
بخش MOBILE USABILITY
این بخش شامل مسائل مرتبط با دسترسی به صفحات وبسایت از طریق موبایل می شود ، همان طور که مشاهده می کنید روز به روز استفاده از موبایل در دنیای مدرن امروزی در حال افزایش است و از این رو توصیه می شود که روزانه این بخش را به صورت منظم بررسی نمایید و توجه داشته باشید در صورتی که سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد ، هر روز تعداد بسیار زیادی بازدیدکننده را از دست خواهید داد.
بخش LINKS در گوگل سرچ کنسول
با استفاده از این بخش در گوگل سرچ کنسول جدید ، تعداد لینک هایی که از سایت های دیگر دریافت می کنید را می توانید ، ببینید همچنین وبسایت هایی که به شما لینک داده اند ، چه تعداد لینک از این وبسایتها دریافت کردهاید و چه عبارات یا کیوردهایی بیشترین لینک به وبسایت را دریافت کردهاند را نیز می توانید مشاهده نمایید ، از آنجایی که لینک ها مهم ترین فاکتور سئو هستند ، این اطلاعات از ارزش بسیار بالایی برخوردارند ، خوب است بدانید این بخش از چهار قسمت تشکیل شده است:
External Links که شامل لینک های دریافتی از وبسایت های دیگر به سایت شما می باشد ، مثلا شما یک مقاله به یک لینک مشخص در سایت خود دارید و از نظر یک سایت دیگر این مقاله کاربردی بوده و به همین دلیل آن را در سایت خود بازنشر یا بازنویسی می کند و لینک این مقاله که در وبسایت شما است را در متن خود نیز قرار می دهد ، بدین ترتیب شما یک لینک خارجی به دست آورده اید.
Internal Links
در این بخش می توانید صفحات و پست هایی که بیشترین تعداد لینک را به سایت خودتان دارند ، ببینید ، این بخش را باید به طور مرتب بررسی کنید چون گوگل با توجه به لینک هایی که می سازید ، می تواند متوجه شود که وبسایت شما بر روی چه نوع موضوعاتی بیشتر تمرکز دارد.
Top Linking Sites که در این باکس سایت هایی را می توانید مشاهده نمایید که بیشترین لینک را به شما داده اند و هرچه تعداد سایت هایی که در این باکس قرار دارند ، بیشتر باشد به معنی آن است که سئوی مثبت تری دارید.
Top Linking Text که این باکس مربوط به عباراتی است که از طریق آن ها به یک مطلب دیگر در سایت خود لینک داده اید ، سایتهای دیگر نیز با استفاده از این عبارات به شما لینک می دهند و می توانید ببینید ، لازم به ذکر است با کلیک بر روی هریک از این قسمت ها گزارش کاملی به دست می آید.
بخش MANUAL ACTIONS
این قسمت هر چه خالی تر باشد یعنی وضعیت سایت شما از نظر گوگل بهتر است ، خوب است بدانید اطلاعات جریمه گوگل در صورت گوگل پنالتی شدن سایت در این بخش ارائه می شود و پیامی دریافت می کنید ، موارد زیر منجر به جریمه از طرف گوگل می شوند :
ایجاد لینک های غیرطبیعی و یا خرید بک لینک ، که از روش های سئوی کلاه سیاه هستند و باید از آن ها دوری کنید ولی متاسفانه بسیاری از وبمستران در اولین روزهای تاسیس وبسایت خود شروع به خرید بک لینک می کنند ولی باید بدانید این موضوع از نظر ربات های گوگل وقتی می بینند که در اولین روزهای شروع کار مثلا ۱۰۰ لینک دارید ، این کار غیر طبیعی است و اصطلاحا یک جای کار می لنگد و متوجه خرید بک لینک شما می شوند و نهایتا جریمه خواهید شد ، بهتر است لینک هایی مرتبط با موضوع و وبسایت خود به دست بیاورید تا بدینوسیله در نظر کاربر و خواننده با ارزش جلوه کند.
نکته
زمانی که هک شوید پیامی در این قسمت مبنی بر هک توسط شخص سومی برای شما می آید ، برچسب هک توسط گوگل به سایت شما خورده می شود و به همین دلیل رتبه سایت در نتایج جستجو پایین می آید ، در صورتی که کارهای غیرقانونی انجام می دهید و یا چیزی را از گوگل پنهان می کنید مثلا قصد فریب دادن کاربران را دارید و برای مخفی کردن یک URL خاص از ریدایرکت های نادرست استفاده می کنید ، در این صورت قوانین و مقررات گوگل را زیر پا گذاشته اید و جریمه خواهید شد.
اگر اسپم دارید و یا با استفاده از اسکریپت های تولید خودکار محتوا ، در سایت ایجاد محتوای تکراری می کنید در بلک لیست گوگل قرار خواهید گرفت ، اگر مشکلاتی در ساختار علامت گذاری وبسایت دارید مثلا بخش های زیادی از یک متن را مارک اپ کنید و یا بیش از اندازه از کدهای ریچ اسنیپت استفاده نمایید ربات های گوگل ممکن است این عمل را اسپم تشخیص دهند و جریمه شوید ، بنابراین بهتر است که فقط محتوای مهم را مارک آپ کنید و همان طور که می دانید همه محتواهای سایت مهم نیستند !
بخش Accelerated Mobile Pages
Accelerated Mobile Pages یا بخش صفحات موبایلی پرسرعت یکی دیگر از قسمت های نسخه جدید گوگل سرچ کنسول است و در صورتی که این گزینه را برای وبسایت خود قرار داده باشید قادر به مشاهده خطاهای احتمالی در این قسمت خواهید بود ، در این قسمت ، خطاها در چارتی قرار می گیرند و URLهایی که از این خطا تاثیر گرفته اند را با کلیک بر روی هر کدام از این گزینه ها می توان دید ، بعد از رفع خطا در این قسمت باید با استفاد از گزینه validate در بخش index سرچ کنسول به گوگل درخواست بررسی مجدد بدهید.
چرا باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم ؟
در صورتی که سایت شما نیاز به بهبود و بهینه سازی دارد و همچنین به دنبال بهبود عملکرد خود در گوگل هستید باید طبق قوانین گوگل رفتار کنید و به پیشنهادهای این موتور جستجوی باهوش عمل کنید ، با کمک وبمستر تولز بدون این که زمانی به هدر رود می توانید بهترین و کامل ترین گزارشات و آمارهای مربوط به سایت را داشته باشید و دریافت نمایید.
گوگل وبمستر تولز چه مزایایی دارد ؟
از جمله مزایای استفاده از این ابزار ارائه آمارهایی که به افزایش رتبه سئو سایت شما کمک می کند ، افزایش نرخ CTR و فروش ، اطمینان از دسترسی گوگل به بخش های مختلف سایت ، پست مطالب جدید و اطمینان از کراول شدن آن توسط گوگل ، حذف صفحاتی که خطا دارند و همچنین از دسترس خارج کردن مطالبی که موجب کسر امتیاز در گوگل می شوند ، رفع خطاها و مشکلات امنیتی سایت ، ارزیابی سایت از طریق معیارهای گوگل و برنامه ریزی برای رفع نواقص می باشند.
همچنین پیدا کردن عبارات جستجو شده که ترافیک بیشتری برای سایت شما جذب می کند ، شناسایی سایت هایی که به شما لینک می دهند و قابل استفاده بودن سایت برای موبایل ، بررسی چگونگی نمایش اطلاعاتی مانند فروش محصول و موراد دیگر سایت در گوگل ، به حداقل رساندن خطاهای سایت ، اطلاع از خطاهای جدید سایت در قسمت News and Importantو همچنین فعال کردن گزینه ارسال notification که شامل گزارش خطا و بسیاری موارد دیگر از مزایای آن است.
قبل از استفاده از گوگل سرچ کنسول این کارها را انجام دهید :
دامنه اصلی سایت را تعیین کنید
در صورتی که وب سایت شما دارای SSL یا https باشد ، احتمالا توسط چند نوع URL مختلف شناسایی می شوید از این رو باید دامنه اصلی را تعیین نمایید و این موضوع مهمی است چون در غیر اینصورت از سایت شما چهار نسخه ایجاد می شود و به عبارتی هر چهار سایت در حال تولید یک محتوای یکسان هستند و این به معنای تخلفی است که گوگل شما را به واسطه آن ممکن است جریمه کند و سئوی سایت شما متضرر می شود ، برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد بهتر است نسخه https و بدون www برگزینید تا هم ظاهر امن تری داشته باشد و هم آدرس سایت کوتاه تر شود ، بعد از این باید به قسمت preferred domain وارد شوید.
در این قسمت با گزینه هایی از جمله هیچ دامنه اصلی ای را انتخاب نمی کند ، قرار دادن دامنه اصلی بر روی URL با www و پروتکل http ، قرار دادن دامنه اصلی بدون URL با www و پروتکل ، http قرار دادن دامنه اصلی بر روی URL با www و پروتکل httpsو همچنین قرار دادن دامنه اصلی بر روی URL بدون www و پروتکل https مواجه می شوید.
راهنمای وبمستر تولز گزینه اول را توصیه نمی کند و باید گزینه های دیگر را انتخاب کنید ، چون اگر گزینه اول را برگزینید توسط گوگل جریمه می شوید و ارزش بک لینک ها بین ۲ یا ۴ سایت پخش می گردد ، خوب است که از دامنه غیراصلی خود به دامنه اصلی ، ریدایرکت ۳۰۱ دهید تا بدینوسیله اگر کاربران آدرس شما را به اشتباه با wwwوارد کنند ، URL بدون wwwشما را در نوار آدرس ببینند ، اینگونه برای UXو سئو سایت هم بسیار مناسب خواهد بود.
Internal Targeting را تعیین کنید
زمانی که شما به گوگل وبمستر تولز نام کشور مورد هدف را می گویید به آمارهای جالبی می رسید ، جالب اینکه گوگل متوجه دامنه های محلی مانند irیا ukیا usمی شود ولی اگر از دامنه های دیگری مانند .net یا .org یا .com استفاده شود ، این موضوع باید به گوگل اطلاع داده شود.
چگونه در گوگل سرچ کنسول قدیمی سایت خود را ثبت کنیم ؟
به طور کلی طراحی گوگل سرچ کنسول برای پیگیری آسان عملکرد یک وبسایت صورت گرفته است و با ثبت سایت در سرچ کنسول جدید نسبت به سایت خود بینش با ارزشی را پیدا می کنید و متوجه قسمت هایی از وبسایت خود که نیاز به تعمیر یا تمرکز بیشتر دارند ، خواهید شد که شامل بخش های تکنیکی سایت نظیر خطاهای Crawl باشد که باید رفع شوند ، در ابزار وبمستر گوگل همچنین اطلاعاتی درباره خطاهایی که گوگل در سایت پیدا کرده به شما داده می شود و بدین ترتیب می توانید آن ها را به سرعت برطرف کنید.
برای ثبت سایت باید مراحل زیر را طی کنید :
ابتدا باید وارد حساب گوگل خود شوید و سپس به قسمت ابزار GOOGLE WEBMASTER TOOLS بروید و بر روی گزینه ADD A PROPERTY کلیک کنید و سپس از منوی کشویی گزینه WEBSITE را انتخاب کنید و آدرس سایت خود را در آن وارد نمایید و سپس روی گزینه CONTINUE کلیک کنید و در اینجا باید یکی از روش های اثبات مالکیت وبسایت را برگزینید.
چگونه در سرچ کنسول گوگل جدید سایت خود را ثبت کنیم ؟
برای این منظور باید در سرچ کنسول گوگل جدید باید یک جیمیل شخصی یا تجاری درست کنید ، در صورتی که سایت شما تجاری ویا متعلق به چند نفر است ، خوب است که یک حساب کاربری کاری مورد استفاده قرار گیرد نه حساب شخصی ، سپس باید وارد لینک www.google.com/webmasters/ شوید و روی search console کلیک کنید.
دو روش ثبت دامنه در گوگل سرچ کنسول جدید وجود دارد ، روش استفاده از Domain و روش استفاده از URL prefixکه روش اول شامل تمام زیر دامنه ها و پروتکل های همانند می شود.
برای ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل قدیمی بعد از پایان ثبت نام در گوگل باید به آدرس https://www.google.com/webmasters/tools بروید و وارد شوید و در صفحه حساب کاربری وبمستر تولز روی گزینه Add Property کلیک کنید تا بدینوسیله بتوانید نخستین سایت خود را به گوگل معرفی نمایید ، وقتی روی این گزینه کلیک کردید یک پنجره جدید باز می شود که باید در آن آدرس سایت را بصورت کامل وارد و سپس تایید کنید.
نکته
زمانی که سایت جدید را به گوگل اضافه می کنید باید توجه داشته باشید هر دو حالت با www و بدون آن را در گوگل ثبت نمایید و در صورتی که سایت شما از SSL استفاده می کند باید حتما دو ورژن آن را نیز بیفزایید چون از نظر گوگل هز کدام از این ها یک سایت متفاوت هستند و به همین دلیل باید در گوگل تمام نسخ آن را ثبت کنید و با نسخه ای که برای شما ایده آل و برای کاربر در دسترس است ، نهایتا فعالیت های آماری و کنترلی خود را انجام دهید.
مراحل ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل جدید
در صورتی که از بخش URL prefix وارد شدید باید همان URL ای را که سایت شما بر روی آن ست شده دقیقا وارد کنید چون هر یک از این دامنه ها دارای سرورهای متفاوتی هستند ، با وجود شباهت کامل این دو دامنه به یکدیگر ولی آن ها به لحاظ تکنیکال و فنی دو دامنه خاص و منحصربه فرد به شمار می روند.
مثلا ممکن است شما بنویسید example.com و پس از ورود به سایت در آدرس بار www.example.com را مشاهدکنید ، این به دلیل آن است که صاحب سایت به گوگل اعلام کرده که ترجیح میدهد سایت او با www در نتایج گوگل نشان داده شود و زمانی که یک کاربر بر روی آن کلیک کرد ، url به صورت www.example.com به نمایش در می آید ، در صورتی که دامنه اصلی وبسایت خود را در گوگل سرچ کنسول تعیین و اعلام نکنید ، گوگل ، دامنه بدون www و دامنه با www را به صورت جداگانه آنالیز و دو نتیجه جداگانه منتشر می کند که نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت ، نتیجه این می شود که Backlink و تعاملات وبسایت شما به صورت دوگانه خواهد در آمد.
نکته
در صورتی که تایید هویت سایت از طریق باکس domain صورت می گیرد ، تمامی urlها به صورت یک url واحد در نظر گرفته می شوند.
تایید هویت سایت در گوگل سرچ کنسول
با توجه به مطالبی که گفتیم در صورتی که ثبت سایت از بخش Domain صورت گیرد باید این گزینه را انتخاب و از لیست سرویس دهندگان دامنه ، نام شرکتی که از آن دامنه تهیه کردهاید را انتخاب نمایید ، در صورتی که نام سرویس دهنده دامنه در این قسمت وجود ندارد می توان با انتخاب دستی Other یک DNS TXT ساخت و یا CNAME قرار داد ولی در صورتی که از URL prefix استفاده شده برای تایید هویت 4 روش وجود دارد ولی قبل از آشنایی با آن ها می خواهیم دلایل نیاز گوگل به تایید هویت را بدانیم.
همان طور که می دانید شما امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه در مورد عملکرد وبسایت و یا یک اپلیکیشن را در گوگل دارید ، از این رو باید به گوگل ثابت کنید که مالک آن سایت یا اپلیکیشن هستید ، تایید هویت باعث کنترل کاربرانی می شود که به گوگل سرچ کنسول یک وبسایت خاص دسترسی دارند ، از این رو باید یک نفر تایید هویت سایت یا اپلیکیشن را انجام دهد تا گوگل مالک اصلی را تشخیص دهد ، لازم به ذکر است تایید هویت در رتبه یا عملکرد سایت در نتایج گوگل هیچ گونه تاثیری ندارد.
تایید هویت با استفاده از تگ Html
<meta name=”google-site-verification” content=”*********-**********-*******” />
در بخش تگ اچ تی ام ال کد بالا در اختیار شما گذاشته می شود ، شما باید این کد را در بین دو تگ <head> و </head> قرار دهید و در صورتی که وبسایت وردپرسی دارید می توانید با استفاده از افزونه هایی مانند header and footer tag اینکار را انجام دهید ، بعد از قرار دادن تگ باید گزینه verify را بزنید و تاییدیه گوگل را دریافت نمایید.
تایید هویت با استفاده از فایل HTML
google-site-verification: google75e6caa734741f93.html
در این بخش یک فایل HTML در اختیار شما قرار می گیرد که در مضمون آن نوشته بالا وجود دارد ، برای این منظور باید در قسمت root وبسایت و هاست خود این فایل را بارگزاری کنید و روی دکمه Verify کلیک کنید و بدین ترتیب تاییدیه گوگل را دریافت نمایید.
نکته
وب سایت هایی که نسخه هایی با www و بدون آن ثبت می کنید بعد از مرحله بررسی و گزینش موفق یک نسخه دیگر برای بررسی نسخه بعدی به دانلود و آپلود فایل نیازی نیست و تنها باید دکمه وریفای را بزنید ، این کار را برای نسخه های https هم می توانید انجام دهید ، در صورتی که به هاست خود برای آپلود کردن فایل دسترسی ندارید ، در بالای صفحه وریفای گزینه alternate methods را می توانید تا بدینوسیله سایت را با روش های دیگری بررسی و وریفای نمایید.
تایید هویت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
برای این بخش باید از قبل یک شناسه گوگل آنالیتیکس دریافت نمایید ، در صورتی که قبلا سایت خود را در google analytics ثبت کرده باشید کدی مانند کدر زیر خواهید داشت :
<!– Global Site Tag (gtag.js) – Google Analytics –>
و شناسه مربوط به سایت شما </script> خواهد بود و تنها باید از قبل این کد را در سایت خود بین دو تگ head قرار داده باشید و با زدن دکمه verifyمیتوانید به سادگی تاییدیه گوگل را دریافت نمایید.
تایید هویت با استفاده از گوگل تگ منیجر
در این روش هم باید در سایت خود کد اسنیپت گوگل تگ منیجر را داشته باشید تا بتوانید تاییدیه سایت را از گوگل دریافت نمایید.
برای استفاده از سرویس های گوگل باید ثبت نام کنید
خوب است بدانید در صورت ثبت نام در گوگل می توانید از سرویس وبمستر تولز یا هرکدام از سرویس های فوق العاده دیگر گوگل از قبیل جیمیل ، گوگل درایو ، گوگل آنالیتیکس ، گوگل پلاس و بسیاری سرویس های دیگر بهره برداری نمایید ، برای این منظور کافی است سری به سایت google.com بزنید و بر روی دکمه sign in کلیک کنید و create an account را بزنید و فرم ثبت نام را پر کنید.
ثبت سایت در گوگل
ابزاری که برای ثبت سایت در گوگل نیاز دارید ، وبمستر گوگل است ، شما باید ابتدا دامنه خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید و سپس در فهرست گوگل و از طریق سرچ کنسول و به دو روش Sitemap و ابزار Fetch as google می توانید این کار را انجام دهید.
چگونه در گوگل یک لینک سایت را ثبت کنیم ؟
همان طور که می دانید موتور جستجوی گوگل امروزه بسیار قدرتمند و پیشرفته است و به طور منظم خود را به روز می کند و تا زمان عدم اعلام آمادگی سایت شما برای حضور در نتایج جستجو ممکن است آن را نشان ندهد ، در برخی موارد سایتی که در شبکه های مجازی فعالیت گسترده دارد را به عنوان سایتی که قصد گرفتن رتبه دارد شناسایی می کند و در نتایج جستجوی خود قرار می دهد ، از آنجایی که ثبت لینک سایت در گوگل کاملا رایگان است ، بد نیست چند دقیقه ای را برای این کار بگذاریم.
برای ثبت سریع و ساده لینک سایت در گوگل باید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سایت اصلی گوگل را باز کنید و پس از ورود به صفحه اصلی سایت ، عبارت google add url را جستجو نمایید ، کادری در ابتدای نتایج برای درج سریع سایت برای شما باز می شود ، باید آدرس سایت را در آن وارد کنید و دکمه Submit را فشار دهید.
ثبت سایت در صفحه مربوطه خود
در این روش باید به نشانی https://www.google.com/intl/fa/add_url.html مراجعه نمایید و آدرس و مشخصات را وارد کنید.
نقشه سایت چیست ؟
Site map یا نقشه سایت در واقع مدلی از محتوای یک سایت است با هدف کمک به موتورهای جستجو و کاربران طراحی شده است ، یک لیست به صورت سلسله مراتب که لینک ها و صفحات وبسایت را شامل می شود ، می تواند نقشه یک سایت باشد ، این نقشه می تواند چارت های سازمانی را نشان دهد و در آن اسنادی با فرمت XML وجود دارد که در آن ها دستورالعمل ربات های موتورهای جستجو قرار می گیرد.
هر سایتی بعد از طراحی و راه اندازی باید یک نقشه سایت به صورت sitemap.xml داشته باشد و سپس در قسمت submit a sitemap در ابزار گوگل نشانی نقشه سایت را که معمولا به صورت https://www.example.com/sitemap.xml است ، باید درج کرد ، بدین ترتیب ربات های گوگل برای بررسی صفحه مورد نظر به سایت سر می زنند و در گذر زمان سایت در گوگل قرار می گیرد.
سخن آخر
در صورتی که هدف دارید و قصد دارید تا تبدیل به یک وبمستر موفق شوید و وبسایت خوب و پیشرفته ای داشته باشید باید از آموزش ها و نکاتی که در این مطلب گفته شد به خوبی استفاده کنید و ابزار گوگل را مورد استفاده قرار دهید ، یکی از کارهایی که باید همواره انجام دهید ، بررسی روزانه قسمت های مختلف این ابزار در سایت شما است و با این کار میزان پیشرفت سایت و خطاهایی که در ایندکس شدن آن توسط گوگل رخ داده را می توانید شناسایی نمایید.
با استفاده از این ابزار به راحتی قادر خواهید بود لینک های سایت خود را بررسی کنید و سایت هایی که به شما لینک داده اند را ببینید ، شاید شما نیز جزء آن دسته افرادی باشید که از اینکه بعضی از سایت های بزرگ به شما لینک داده اند بسیار تعجب کنید ، می دانید که استفاده از موبایل در دنیای امروز همه گیر شده و روز به روز به تعداد افرادی که با موبایل به وبگردی می پردازند افزوده می شود ، از این رو با کمک ابزار گوگل وبمستر می توانید عملکرد سایت خود در مویابل را تحت نظر بگیرید.