تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

این مطلب را به بررسی محتوای تکراری یا Duplicate Content و تاثیر آن بر سئوی سایت اختصاص داده ایم ، همان طور که می دانید بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو همواره در حال تغییر و آپدیت شدن است و در طراحی وب سایت هیچ گاه به طور کامل درک نشده است ، از این رو برای سرعت تغییر در رتبه بندی موتورهای جستجو هیچ توضیحی وجود ندارد و همواره اطلاعات نادرستی درمورد فاکتورهای موثر در افزایش یا کاهش رتبه سایت وجود دارد که گمراه کننده هستند ، محتوای تکراری نیز یکی از این موضوعات مبهم در سئو می باشد.

نکته

در یکی از ویدئوهایی که گوگل منتشر کرده سعی بر توضیح یکی از دلایل پیچیدگی محتوای تکراری دارد ، در این ویدئو اینکه محتوای تکراری چیست و گوگل چه برخوردی با آن می کند را شخصی توضیح می دهد ولی در ابتدای فیلم بخش مبهم آن بیان می شود و در زیر به آن اشاره ای کرده ایم :

” اولین و مهم ترین چیزی که می خواهم روشن کنم این افسانه است که آن چه محتوای تکراری نامیده می شود ، شامل مجازات می شود ، افراد نگران جریمه شدن سایت خود توسط گوگل به علت وجود محتوای تکراری هستند ولی تحقیقات مستند ما این را تصدیق می کند که هیچ جریمه ای در کار نیست ” که این توضیح در وبلاگ اصلی این شخص به این شکل قید شده که ” چیزی به نام مجازات محتوای تکراری وجود ندارد “.

همین موضوع و چنین اظهاراتی دلیل بر بی توجهی بسیاری از تولید کنندگان محتوا برای ایجاد محتوای تکراری شده و این قضیه را جدی نمی گیرند که این اشتباه است ، شاید به گفته این شخص جریمه چنین محتوایی وجود نداشته باشد ولی محتوای تکراری همواره برای رتبه بندی وب سایت ضرر داشته و دارد ، در ادامه علت وجود چنین محتوایی و همچنین آسیب های آن و راهکارها را بررسی خواهیم کرد ،با ما همراه باشید.

Duplicate Content چیست ؟

محتوایی تکراری است که در وب سایت شما منحصر به فرد نباشد بدین معنی که محتوا را در بخش دیگری از وب سایت خود استفاده کرده اید و یا از وب سایت دیگری گرفته و بدون ارزش افزوده و تغییری در سایت خود نشر داده اید و سایت دیگری محتوای سایت شما را بدون تغییر کپی و منتشر کرده است.

آیا Duplicate Content مخرب است ؟

قبل از این که محتوایی را در سایت خود نشر دهید باید به این موضوع که آیا انتشار این محتوا برای بازدیدکننده سودی دارد و یا شما آن را تنها برای پیشبرد اهداف خود از جمله دیده شدن بیشتر ، بالا بردن سایت در موتورهای جستجو و یا دستکاری نتایج جستجو منتشر می کنید و اگر چنین است نباید این کار را انجام دهید.

گوگل مقاله ای درباره محتوای تکراری دارد و در آن به طور مشخص می گوید “وجود محتوای تکراری در یک وب سایت زمینه ای برای اقدام علیه آن سایت نیست مگر اینکه تشخیص داده شود هدف از این تکرار، فریب و دستکاری نتایج موتور جستجو است”

در صورتی که گوگل احساس کند یا متوجه شود شما تلاش بر دستکاری نتایج جستجو دارید ، علیه سایت شما اقدام می کند و این امر را تا حذف کامل وب سایت شما از نتایج جستجو پیش می برد و به اصطلاح سایت شما در لیست سیاه گوگل قرار می گیرد و بدین ترتیب تمامی اقداماتی که برای سئو سایت خود صورت داده اید ، خنثی می شود.

توجه داشته باشید محتوای تکراری به عنوان اسپم از نظر گوگل در نظر گرفته می شود و دلیلی برای حذف سایت شما از نتایج جستجو می باشند ، حتی اگر هدف شما از قرار دادن محتوای تکراری در سایت ، دستکاری نتایج جستجو هم نباشد باز هم می تواند مضر باشد و منجر به کاهش کارآیی سایت شما می گردد ، خوب است این را بدانید کار موتورهای جستجو این است که دسته بندی های متنوعی از نتایج را به کاربران خود ارائه کنند نه این که ده یا صد صفحه ای که محتوای دقیقا یکسان دارند !

نکته

” به منظور نشان دادن نتایج مناسب ، نتایجی که بسیار شبیه هم هستند حذف شده اند”
چیزی شبیه متن بالا را بسیاری از موتورهای جستجو برای مقابله با این مسئله در نتایج جستجوی خود می نویسند.

اینگونه نتایجی که اضافی هستند در موتورهای جستجو به صورت یک پیوند فرعی نمایش داده می شوند و به همین دلیل تعداد کلیک ها بر روی آن ها بسیار کم است به عبارتی چنین محتواهایی از دید بینندگان پنهان می مانند و امتیازی که با این روش گمان می کردید به دست آید ، از بین می رود ، برای مثال اگر شما مقاله ای را بنویسید و در یک وب سایت قرار دهید و ماه دیگر همان را سایت دیگری قرار دهید ، ممکن است سایت دوم به عنوان نتیجه فرعی در جستجو نمایش داده شود.

این در حقیقت یک مجازات از طرف گوگل نیست بلکه با این کار گوگل از سایتی که مقاله را برای اولین بار منتشر می کند ، قدردانی می کند و سایت اول را به عنوان مالک محتوا می شناسد ، حتما می دانید اگر کسی جستجو می کند نیاز و یا تمایل به مطالعه دوباره یک مطلب ندارد و گوگل او را به سایت اصلی می فرستد و به این ترتیب سایت های دیگر از دید کاربر پنهان می مانند.

در چه مواقعی می توانیم از Duplicate Content استفاده کنیم و این کار مجاز است ؟

در صورتی که یک طرح زیربنایی و یا یک نسخه خاص از وب سایت خود به وجود آورید ، این کار مجاز است مثلا یک نسخه مناسب موبایل از وب سایت اصلی خود طراحی کنید ، در این صورت ، محتواهای تکراری در واقع هدفی مشخص برای بازدید کننده به دنبال دارند و هیچ مشکل و یا مجازاتی را برای سایت شما در موتورهای جستجو به دنبال ندارد.

چنین صفحاتی ممکن است در نتایج فرعی نشان داده شوند ولی اگر بازدیدکننده ای کلمه موبایل را در جستجوی خود اضافه کند ، این صفحات به عنوان صفحه استاندارد نمایش داده می شوند ، همین موضوع باعث شده تا بیشتر وبمستران و صاحبان سایت تلاش کنند تا یک طراحی وب پاسخگو و یک سایت پویا داشته باشند که طیف وسیعی از دستگاه ها و سایزهای مختلف صفحه نمایش را پوشش دهد.

محتواهای تکراری چه اثراتی بر سئو دارند ؟

همان طور که بارها گفته شده و می دانید گوگل اهمیت ویژه ای به محتوای منحصر به فرد و جدید می دهد و از نظر گوگل محتوای تکراری و کپی شده فاق اهمیت و بی ارزش می باشد و در سئو سایت نقش موثری ندارد و همان طور که گفته شد اقدام گوگل علیه سایتی که Duplicate Content تولید کرده زمانی شروع می شود که هدف ، فریبکاری و دستکاری نتایج جستجو باشد و آن سایت در لیست سیاه گوگل قرار می گیرد و در نهایت از نتایج جستجو حذف می گردد.

تمامی فعالیت ها و اقداماتی که در راستای بهبود سئو سایت انجام شده با این کار گوگل از بین می رود ، خوب است بدانید این گونه محتوا ها در سایت باعث می شود تا موتور جستجوی گوگل و ربات های جستجوگر دچار سردرگمی شوند و از این رو سایت اعتبار خود را از دست می دهد و کاربران دیگر به چنین سایتی اعتماد نمی کنند و در نتیجه بازدید از آن کم می شود و رتبه دامنه سایت افت می کند.

چگونه باید مشکل Duplicate Content را برطرف کرد ؟

یکی از روش هایی که می توان با آن مشکلات ناشی از محتوای تکراری را برطرف کرد ، انجام ریدایرکت 301 یا انتقال دائم است ، همچنین می توانید از تگ کنونیکال و یا کد noindex, follow نیز استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا