انکرتکست چه اهمیتی در سئو دارد ؟

اهمیت انکرتکست در سئو | Anchor Text

انکرتکست همان عنوان لینک و متن لینک است که قابلیت کلیک کردن دارند و بدینوسیله کاربران به صفحه ‌ای دیگر منتقل می‌ شوند ، در حقیقت ایجاد ارتباط بین صفحات وظیفه اصلی انکر تکست ها است و خوب است بدانید یکی از مهم ترین فاکتورها در سئو به شمار می روند و برای الگوریتم های گوگل به خصوص الگوریتم پنگوئن بسیار اهمیت دارند ، مدیران سایت ‌ها و تولیدکنندگان محتوا در این روزها از اهمیت زیاد انکرتکست ‌ها آگاهی کامل دارند ولی با شیوه صحیح استفاده از آن ها آشنا نیستند ، در این مطلب می خواهیم به اهمیت انکرتکست در سئو بپردازیم و انواع Anchor text را به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

انکر تکست چیست ؟

انکر یعنی قلاب و این قلاب کلمه مشخص شده را به صفحه ‌ای دیگر وصل می ‌کند ، برای مثال در این مقاله که درباره اهمیت Anchor Text و تاثیر آن در سئو می باشد ، کلمه ” سئو ” می تواند به عنوان یک انکرتکست انتخاب شود و خوانندگان را به صفحه مربوطه راهنمایی کند ، بهترین نوع متن لینک همان است که کاربر را به صفحه ای که موضوع مشابه یا مرتبط با متن لینک دارد ، منتقل کند.

انکر تکست ها را به طور معمول با رنگ آبی و با خطی که زیر متن آن ‌ها وجود دارد ، مشخص می‌ کنند ، البته می توان رنگ لینک را تغییر داد و با توجه به کد html استفاده شده ، کلمه مورد نظر را می توان با underline یا به صورت ساده نشان داد ، کلمات کلیدی که می ‌تواند به روش ‌های مختلف در متن لینک استفاده شود در حقیقت علت اصلی اهمیت انکر تکست در سئو می باشند ، به عبارتی موتورهای جستجو کلمات موجود در متن ‌های لینک را بررسی می کنند و بعد از تصمیم گیری درباره محتوای صفحه وب و همچنین در صفحه نتایج جستجو ، آن ‌ها را به نمایش می گذارند.

 

تفاوت انکرتکست طبیعی با انکر تکست غیرطبیعی در چیست ؟

انکر تکست ها علاوه بر برقراری ارتباط بین صفحات داخلی سایت بین سایت ‌های مختلف نیز ارتباط ایجاد می کنند و در صورتی این پیوند برای شما امتیازی به همراه ندارد که متن لینک متناسب با موضوع صفحه شما انتخاب نشده باشد و شما روی آن‌ ها کنترلی نخواهید داشت موتورهای جستجو آن ها را به طور طبیعی ایندکس خواهند کرد .

همچنین اگر از انکرتکست ها بیش از حد استفاده کنید به گونه ای که موتورهای جستجو متوجه اغراق آمیز بودن آن ها شوند ، از نظر آن ها این به معنی توزیع غیرطبیعی متن لینک است و چنین وبسایت ‌هایی طبق قوانین گوگل جریمه می شوند ، تولید محتوای ارزشمند راحت ترین روش برای به دست آوردن لینک‌ های متنی طبیعی است چرا که این کار باعث می شود تا سایت های دیگر برای لینک دادن به سایت شما تمایل پیدا کنند.

نکته

در صورتی که چند وب سایت با انکر تکست‌ های یکسان به سایت شما لینک بدهند و ارتباط ایجاد کنند ، سایت شما در مورد آن کلمه کلیدی به عنوان مرجعی معتبر شناخته خواهد شد و این موضوع به ارتقای رتبه شما در گوگل نیز کمک خواهد کرد.

 

انواع انکرتکست

قبل از هر چیزی باید بدانید انکرتکست‌ ها همان تگ a در html هستند که ارزش یکسانی ندارند ، همان طور که می دانید در گذشته استفاده از متن ‌های لینک‌ ها ساده ‌تر بود ، بدین صورت که آدرس سایت را با کلمه کلیدی موردنظر لینک می ‌کردند و بدینوسیله رتبه می گرفتند ولی امروزه تنوع انکرتکست ‌ها بسیار زیاد شده و در صورت استفاده ناصحیح ، سایت جریمه می شود ، نکته جالب توجه این که تنوع Anchor Text ها برای کسب امتیاز در گوگل بسیار ضروری می باشد و برای اینکه بتوانید متن لینک‌ ها را بهینه کنید باید انواع آن را بشناسید.

 

انکر تکست های عمومی | Generic

عبارت ‌های آشنا و تکراری از قبیل ادامه مطلب ، بیشتر بخوانید ، اینجا کلیک کنید ، اینجا بروید و اینجا را بخوانید نوع عمومی انکرتکست هستند و باید توجه داشته باشید که زیاده روی در استفاده از این نوع متن لینک برای سئو سایت مفید نخواهد بود!

انکر تکست نام تجاری | Brand

استفاده از نام تجاری یا برند در متن لینک همان انکرتکست نام تجاری است و نام تجاری و کلمه کلیدی نباید یکسان باشند چرا که مشکلاتی را برای سئو ایجاد می کند از این رو نباید از نام تجاری خود به عنوان کلمه کلیدی و متن لینک به شکلی اغراق آمیز استفاده کنید.

انکر تکست عریان | Naked Link Anchor

در Naked Link Anchor یا URL Anchor Tex یا انکر تکست عریان ، کلمه کلیدی به کار برده نمی‌شود و url سایت به عنوان متن و لینک مورد استفاده قرار می گیرد.

نام برند و کلمه کلیدی

کاربردی ‌ترین و بهترین نوع انکرتکست برای معرفی نام تجاری ، نام برند و کلمه کلیدی است و خوب است بدانید که این کار باعث می شود تا اعتماد کاربران به سایت بیشتر جلب شود.

انکرتکست تصویر | Image Anchor

قرار دادن لینک در تصویر سایت یکی از بهترین روش ها برای لینک دادن به صفحات است و تنها از تصویر در آن ها استفاده می شود.

انکرتکست مفهومی | LSI Anchor

در این مورد کلمه مترادف جایگزین کلمه کلیدی می شود ، باید توجه کنید که انجام این کار باید با استراتژی صورت گیرد و اگر کلمات مترادف به شکل صحیح انتخاب شوند ، نتایج بسیار خوب و فوق العاده ای به همراه خواهد داشت ، برای مثال اگر سایتی در زمینه سئو فعالیت دارد بهتر است که از کلمه ” بهینه سازی سایت ” به جای ” سئو ” استفاده کند.

متن لینک نسبی | Partial Match

کلمه کلیدی در این روش در قسمتی از عبارت قرار می ‌گیرد چون این نوع متن لینک به طور معمول طولانی و ترکیبی از پسوند و پیشوند و سایر کلمات است.

انکرتکست طولانی | Long Tail Anchor

این نوع متن لینک زمانی کاربرد دارد که بخشی از جمله یا عبارتی طولانی شامل کلماتی که در متن لینک قرار می ‌گیرند ، می شود ، استفاده از این نوع انکرتکست در برخی موارد بسیار به سئو کمک می کند.

متن لینک اصلی | Exact Match

کلمه کلیدی در چنین مواقعی به صفحه موردنظر شما لینک داده می شود و اتفاقا در سئو سایت هم این کلمات اهمیت زیادی دارند ولی استفاده بیش از حد از آن ها منجر به گوگل پنالتی می شود.

 

چگونه از انکرتکست ها برای بهینه سازی سایت استفاده کنیم ؟

قبل از هر چیزی باید این را بدانید که نباید از لینک ‌ها و anchor text های تکراری استفاده کنید و همچنین استفاده تنها از کلمه کلیدی باعث جریمه شدن سایت شما می شود ، بهترین کار این است که به صفحات باکیفیتی که مطالب ارزشمند دارند و سایت ‌هایی که Domain Authority و Page Authority بالا دارند لینک دهید ، توجه داشته باشید استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی باعث می شود تا گوگل انکر تکست شما را اسپم کند ، برای این که چنین اتفاقی نیفتد باید حالت ‌های مختلف کلمه کلیدی برای متن لینک را مورد استفاده قرار دهید.

همان طور که می دانید هدف اصلی گوگل ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربران خود است و از این رو تکنولوژی پردازش زبان طبیعی را از سال 2015 راه اندازی کرده و از طریق آن می تواند انکر تکست‌ های مربوط به محتوا را شناسایی ‌کند ، علاوه بر این در صورتی که از بک لینک غیرمرتبط در متن استفاده کنید ، تاثیر منفی بر روی نتایج جستجو خواهد گذاشت ، در سایت‌ های معتبر از پست مهمان استفاده کنید و عناوین لینک مرتبط را داخل متن بگذارید.

همواره از Anchor text های مختلف استفاده نمایید ، و از لینک دادن به صفحات اسپم خودداری کنید چرا که رتبه شما را تنزل می دهد ، یکی از موارد مهم ، توزیع متناسب لینک در متن است و برای ساخت انکرتکست می توانید از عنوان صفحه یا عنوان پست وبلاگ کمک بگیرید ، بررسی سئوی رقبا را همواره در نظر داشته باشید و چگونگی استفاده آن ها از انکرتکست‌ ها را رصد کنید ، یکی از بهترین روش ها برای ارتقای رتبه سایت ، تحلیل رقبا است و باید همیشه به این موضوع دقت داشته باشید.

 

بهینه سازی انکرتکست و استرانژی های مربوط به آن

 

انکر تکست باید طبیعی و تطبیق پذیر نوشته شود

هر قسمت از سایت مانند لینک ها و انکرتکست لینک ها بر اساس راهنمای گوگل باید ارزش واقعی برای کاربر داشته باشد ، لینک ها را باید در جایی قرار دهید که کاربر انتظار دارد آن ها را ببیند و از لینکی که اطلاعات با ارزشی برای او دارد آگاه گردد ، همان طور که می دانید گوگل همواره در حال آپدیت کردن خود است و روز به روز الگوریتم های گوگل باهوش تر می شوند از این رو باید کم کم ایجاد انکر تکست تکراری و انکر تکست بر اساس کلمات کلیدی را در سایت خود کنار بگذارید ، در غیر اینصورت تنها چیزی که نصیبتان می شود ، جریمه های گوگل است.

Neil Patel می گوید :

” من دوست دارم لینک های طبیعی ایجاد کنم ، زیرا که گوگل چنین می خواهد ، شما نمی توانید از مهندسی که تمام روز کاری خود را صرف طراحی الگوریتمی برای باهوش تر بودن می کند ، باهوش تر باشید ، بنابراین از رادارهای گوگل فاصله بگیرید ، بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید و از پنالتی گوگل و دیگر موتورهای جستجو اجتناب کنید “.

اگر شما طبق این گفته عمل کنید و تمرکز خود را بر روی تولید محتوای با کیفیت بگذارید ، بدون شک بهترین نتیجه را به دست خواهید آورد ، البته وجود لینک های با کیفیتی که از صفحات مرتبط ایجاد شده اند در سایت شما ضروری است ، از لینک های بی کیفیت در سایت های نامرتبط نیز باید دوری کنید ، همان طو رکه گفته شد بهتر است که از دامنه های دارای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا و قابل اعتماد لینک دریافت کنید و این موضوع نیز یکی از ضروریات بهینه سازی سایت به شمار می رود.

از لینک های اسپم دوری کنید ، لینک اسپم در حقیقت به لینکی گفته می شود که بیش از حد بهینه شده باشد تا جایی که طبیعی به نظر نرسد ، جالب است بدانید بهینه کردن بیش از حد لینک ها نه تنها باعث خوشحالی گوگل نمی شود بلکه آن ها را اسپم تشخیص می دهد ، همچنین انکر تکست هایی که بر اساس کلمات کلیدی در تعداد بالا ایجاد شده باشند به منزله سوء استفاده از بک لینک برای افزایش رتبه سایت است و برای گوگل خوشایند نیست و جریمه می کند.

انکر تکست باید در ارتباط با محتوا باشد

توسعه الگوریتم های گوگل برای درک معنی واقعی محتوای یک صفحه صورت گرفته است ، گوگل ، سیستم DeepMind را که برای پردازش زبان ، طراحی شده را در سال 2015 تست کرد ، از این طریق هوش مصنوعی الگوریتم امکان یادگیری خواهد داشت و همان طور که می دانید ربات های گوگل به راحتی وجود ارتباط بین انکر تکست با محتوای صفحه را درک می کنند و در صورتی که یک لینک داخلی بدون ارتباط به یک صفحه ایجاد کنید به رتبه سایت صدمه وارد می شود ، برای بک لینک های با انکر تکست بی ارتباط هم این موضوع صدق می کند.

خوب است بدانید تجربه کاربران برای گوگل بسیار مهم است و بر روی اسن موضوع بسیار تمرکز دارد و سعی دارد تا بهترین محتوای مرتبط را در ساده ترین روش در اختیار کاربران قرار دهد به همین دلیل است که باید تمرکز خود را روی تولید محتوای با کیفیت و با ارزش بگذارید.

در تولید پست های مهمان مرتبط شرکت کنید

داشتن انکر تکست مرتبط یکی از کلید های موفقیت در سئو است ، در بسیاری موارد تکنیک هایی مانند کمپین های پست مهمان و روش هایی شبیه به آن که تولید بک لینک های سالم هدف آن ها است ، انجام می شوند ، برای مثال در صورتی که یک پست مهمان به وجود آورده اید و کلمه کلیدی ” نکته های بازاریابی دیجیتال ” تمرکز لینک های ورودی از این پست باشد ، درج لینک در محتوای مرتبط با بازاریابی دیجیتال با کلمات کلیدی کاملا یکسان ، کلمات کلیدی نسبت یکسان ، کلمات کلیدی دارای معنای مشابه صورت می گیرد ، مشخصا چنین محتوایی با انکر تکست ” نکته های بازاریابی دیجیتال ” در سایتی که هیچ ارتباطی با بازاریابی دیجیتال ندارد نمی تواند قرار گیرد.

نکته

LSI کلمات کلیدی هستند که به طور نا معلومی ، مفهمومی یکسان با کلمه کلیدی را منتقل می کنند ، توصیه می کنیم که از کلمات کلیدی که نسبتا شبیه به کلمه کلیدی اصلی هستند در پست های مهمان استفاده کنید ، این گونه متن های قلاب شده ظاهر یک انکر تکست طبیعی را خواهند داشت که برای ارتقای رتبه در گوگل بسیار مفید است و به شما کمک خواهد کرد.

هرگز از سایت های اسپم ، لینک دریافت نکنید

بعد از این که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آپدیت شد ، دریافت لینک از سایت های بی کیفیت و همچنین لینک دهی به سایت های نامعتبر نقش کلیدی بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو ایفا می کنند ، حتما باید لینک های دریافتی خود را چک کنید و از اینکه لینک بی کیفیت ایجاد نکرده اند اطمینان حاصل کنید ، حتی اگر برای برخی از این لینک های مضر هزینه پرداخت کرده اید باید آن ها را حذف کنید چون در غیر اینصورت سایت شما بیشتر از هزینه های پرداختی شما متضرر می شود ، توجه داشته باشید اعتبار و رتبه سایت شما در اثر لینک دادن به یک سایت خطرناک ممکن است به سرعت نابود شود !

استفاده از نسبت مناسبی از انواع انکر تکست

از تقسیم کردن کل لینک های ورودی خود بین انکر تکست با متن دقیق کلمات کلیدی و متن نسبتا مشابه کلمات کلیدی خودداری کنید ، به راحتی از عنوان صفحه به عنوان انکرتکست استفاده کنید ، بر نام برند و نام سایت در انکر تکست تکیه کنید و نگران نباشید چون اینکار در همه موتورهای جستجو مجاز می باشد.

نسبت درست و مناسب برای انکر تکست

این نسبت در شرایط مختلف متفاوت می باشد ولی در ادامه یک فرمول را برای شما آورده ایم که می توانید بر اساس آن انکرتکست ها را مورد استفاده قرار دهید :

50 درصد از نام برند ، 15 درصد از نام سایت بصورت com ، 10 تا 20 درصد از آدرس صفحه بصورت کامل ، 10 تا 15 درصد از عنوان صفحه یا عنوان پست ، 1 تا 5 درصد انکر تکست عمومی و 1 تا 5 درصد از عین کلمات کلیدی و کلمات مشابه کلمات کلیدی می توانید به عنوان انکرتکست استفاده نمایید.

نکته

قبل از به کارگیری این فرمول خوب است که به سایت های رقبای خودتان هم سری بزنید و آن ها را تحلیل کنید ، بعد از این که از آن ها پیشی گرفتید مرتب کردن متن های لنگر شده خود را شروع کنید ولی تا قبل از آن باید الگوی رقبا را در پیش بگیرید.

لینک ها را بر روی صفحات داخلی متمرکز کنید

خوب است بدانید گوگل و موتورهای جستجوی دیگر این را می دانند که اگر کاربران سایت بخواهند برای صفحه ای لینک ایجاد کنند آن صفحه یک صفحه دارای محتوا خواهد بود ولی بیشتر سئو کاران تنها به صفحات اصلی سایت خود یعنی صفحه اصلی سایت و صفحه محصولات لینک می دهند ، لینک طبیعی در حقیقت به صفحه ای داده می شود که ارزش لینک شدن را داشته باشد و کاری که باید انجام دهید برای تولید لینک بر روی صفحات داخلی مرتبط خود تمرکز کنید بدین ترتیب لینک تولید شده طبیعی و انعطاف پذیر خواهد بود که کاربران را به صفحات اصلی سایت و همچنین به صفحات داخلی راهنمایی می کند.

لینک ها را در مکانی قرار دهید توجه کاربران را جلب کند

خوب است بدانید بیشتر کاربران مطالب را رو خوانی می کنند از این رو نقاط توجه آن ها چند پاراگراف اول ، سر تیترهای اصلی و فرعی و عکس ها می باشد و با قرار دادن لینک ها در این مناطق توجه کاربر به لینک و میزان کلیک شدن آن و همچنین میزان ارتباط کاربر با محتوا افزایش می یابد ، ولی خیلی هم نباید نگران این موضوع باشید چرا که انکر تکست شما توصیفی باشد و کاربر برای محتوای صفحه مقصد ارزش قائل باشد بدون شک بر روی لینک کلیک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا