با مفهوم و کاربرد صفحه فرود یا لندینگ پیج بیشتر آشنا شوید

آشنایی با صفحه فرود یا لندینگ پیج | Landing page

در این مقاله می خواهیم شما را با صفحه فرود یا لندینگ پیج آشنا کنیم ، خوب است بدانید صفحات فرود در بیشتر مواقع اولین برخورد کاربر با سایت می باشد و به همین دلیل از نظر طراحی و گرافیکی یک صفحه فرود باید بسیار جذاب و کاربر پسند باشد تا بدینوسیله کاربر را وسوسه و ترغیب کند تا سایت را دنبال کند ، لندینگ پیج در حقیقت نقطه‌ آشنایی کاربر با وب سایت می باشد و تاثیر زیادی در ادامه رابطه مخاطب با سایت یا قطع ارتباط وی دارد و از این رو Landing page نقش تعیین ‌کننده ‌و اهمیت بسیاری در عرصه وب دارد ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید تا با مفهوم و کاربرد صفحه فرود یا لندینگ پیج بیشتر آشنا شوید.

صفحه فرود چیست ؟

تمامی صفحاتی که از طریق آن ها کاربر وارد سایت می شود ، صفحه فرود نامیده می شود ، همچنین صفحه ‌ای که موتورهای جستجو برای ورود کاربر به سایت در اختیار او قرار می ‌دهند نیز یک Landing page محسوب می شود ، با مراجعه به ابزار Google Analytics در قسمت behavior می توانید صفحه ای که از گوگل ورودی مستقیم می ‌گیرد را ببینید.

خوب است بدانید طراحی صفحات فرود واقعی با هدف خاصی صورت می گیرد چرا که هر صفحه قدیمی که از طریق آن کاربر بتواند به سایت وارد شود و یا اصطلاحا در سایت فرود بیاید ، لزوما یک صفحه فرود نیست و در واقع می توان گفت صفحه فرود یک صفحه ساده و مجزا در وب سایت است که همان طور که گفته شد با هدف خاصی مثل جذب کاربر طراحی شده است ، این تعریف را می توان تعریف دقیق و تخصصی صفحه فرود یا لندینگ پیج دانست.

نکته

تمامی صفحات فرود یا لندینگ پیج ‌ها یک صفحه از وب هستند ولی هر صفحه از وب یک صفحه فرود نیست ، صفحه فرود یک فرم مشخص دارد و طراحی آن با هدف کسب اطلاعات از مشتری یا مخاطب صورت می گیرد که این دو ، ویژگی هایی هستند که این صفحات را از دیگر صفحات وب متمایز می کند.

صفحه هدف نام دیگر صفحه فرود است چون افزایش بازدید از سایت و میزان فروش در سایت ‌های بازاریابی دیجیتال ، هدف طراحی این صفحه است و از اهمیت بسیار زیادی هم این طراحی برخوردار است و در صورتی که طراحی کاربرپسند داشته باشد بسیار به هدف نزدیک خواهید شد.

 

اهداف طراحی و ایجاد صفحه فرود یا لندینگ پیج

 

ایجاد ارتباط و دریافت اطلاعات مشتری

در صورتی که هدف از طراحی صفحه فرود ، تبلیغات اینترنتی است خوب است که یک فرم به کاربر ارائه دهید و از او بخواهید تا مقاله یا خبرنامه سایت را با وارد کردن ایمیلش دریافت نماید ، بدین ترتیب یک لیست خوب و بلند بالا از ایمیل کاربران در اختیار شما خواهد بود که ارسال تبلیغات ایمیلی را برای شما امکان پذیر خواهد کرد که به وسیله آن می توانید با خیال راحت محصول یا خدمات خود را معرفی و بازدید کنندگان سایت را به مشتری تبدیل نمایید.

معرفی مستقیم محصول یا خدمات

از طریق صفحه فرود می توانید محصول خود را به طور مستقیم عرضه کنید ، به عبارتی شما از این طریق محصول یا خدمات خود را به مخاطب یا بازدید کننده معرفی می‌ کنید و اگر دوست داشته باشند از شما خرید می کنند ، البته استفاده از روش‌ های غیرمستقیم و هوشمندانه برای معرفی بهتر جواب می دهند ، نوشتن یک مقاله مفید و کاربردی درباره محصول که در پایان آن به معرفی و تبلیغ محصول پرداخته اید ، یکی از این ایده ها است ، تبلیغ صفحات فرود سایتتان در شبکه های اجتماعی و دیگر وب سایت ها می تواند سیل مشتری را به سایت شما سرازیر کند.

برقراری ارتباط

جالب است بدانید لندینگ پیج ‌ها در حقیقت یکی از اصول پیشرفته بازاریابی هستند که دو هدف را به طور همزمان دنبال می کنند ، فروش مستقیم و ایجاد ارتباط ، بدین ترتیب که بازدید کننده را از طریق کلیک‌ های مداوم در سایت نگه می ‌دارند و او را برای خرید وسوسه می کنند ، این استراتژی به دلیل اثرگذار است چون همان طور که می دانید یک بازدیدکننده در ابتدای ورود به سایت ، مشتری نیست و ممکن است قصد خرید نداشته باشد ولی این کلیک کردن ‌ها او را با محصول بیشتر آشنا می کنند و نهایتا باعث تصمیم او به خرید می شوند.

 

برای ساخت صفحات فرود به نکات زیر توجه کنید

عنوان صفحه فرود یا لندینگ پیج باید بسیار جذاب باشد ، سعی کنید از عنوانی استفاده کنید که طولانی نباشد و در عین حال کاربر بتواند سریع تشخیص دهد که چه محصول یا سرویسی در انتظار اوست ، از زیرعنوانی استفاده کنید که کاربر را قانع‌ کند ، علاوه بر این که عنوان اصلی باید جذاب باشد ، زیرعنوان های صفحه نیز باید به گونه ای باشند که کاربر قانع شود در سایت شما بماند و مطالبی که درباره محصولاتتان نوشته اید را مطالعه نماید.

در صفحه فرود از تصاویر یا ویدئوهای جذاب ، گویا و باکیفیت بهره بگیرید ، این ها به شناخت بهتر کاربر از محصول یا خدمت شما بسیار کمک خواهد کرد ، چرا که تاثیر محتوای بصری بر روی بازدیدکننده بیشتر از محتوای متنی است ، در صفحه فرود بای از توضیحات تکمیلی ، روشن و شفافی استفاده کنید و بدینوسیله به کاربر کمک کنید تا به اطلاعات مناسبی درباره محصول یا خدمت و سرویس مورد نظر دست یابد.

نکته

به کاربر در صفحه فرود باید یادآور شوید که با پذیرش پیشنهاد شما قرار است چه سودی عایدش شود ، توجه داشته باشید که شمردن مزیت ‌ها ، بازدید کننده را به خرید از شما با رضایت کامل ترغیب می کند.

به کاربر در مورد این که محصول یا خدمات شما قرار است چه مشکلی را از سر راه او بردارد یا چه لذتی را برای او فراهم کند ، بگویید.

در صفحه فرود باید راه های ارتباطی مختلفی مانند شماره تماس ، ایمیل ، چت آنلاین و غیره را برای ایجاد ارتباط با کاربران در نظر بگیرید تا بدینوسیله اعتبار کسب و اعتماد کاربر را جلب کنید.

در این صفحات از متن ‌های رنگی و تبلیغات چشمک‌ زن که باعث آزار چشم بازدید کننده می شود ، استفاده نکنید و روانشناسی رنگ ‌ها را در طراحی صفحه فرود باید بسیار مورد توجه قرار دهید.

 

نکاتی برای بهبود صفحات فرود سایت

 

همواره شفاف و واضح صحبت کنید و یک پیام رسا و مشخص داشته باشید

همه ما می دانیم تمامی تبلیغاتی که می شود در نهایت یک هدف را دنبال می کند و آن هم هدایت کاربر به سمت مقصد نهایی یعنی خرید است ، پس اگر شما نیز تبلیغاتی دارید بهتر است که با یک جمله یکسان که یک مفهوم را القا می کند این کار را بکنید.

طراحی دکمه فراخوان باید به گونه ای باشد که در ارتباط کامل به تبلیغتان باشد ، برای این منظور باید دقت و وقت کافی صرف کنید و همچنین از قابل تشخیص بودن دکمه فراخوان صفحه فرودتان در نگاه اول و این که کاربر را به کاری که شما مد نظر دارید ، تشویق می ‌کند ، اطمینان حاصل کنید.

برای بالا بردن شانس کلیک خوردن دکمه فراخوان باید دکمه را در بهترین مکان از لحاظ دیداری بگذارید و از رنگ بندی قابل توجه و متمایز و کلمات تشویقی استفاده نمایید.

خلاق باشید تا مخاطب بیشتری در صفحه شما فرود آید

کاربران و مخاطبان نیز به مانند الگوریتم های گوگل مانند پاندا از تکرار خوششان نمی آید و مطمئن باشید هیچ کاربری صفحات فرودی که طراحی یکسان و کپی شده دارد را نمی پیندد و برایش جذاب نخواهد بود به همین دلیل باید هر صفحه فرود دارای محتوای جدید و خلاقانه باشد.

تعیین نقطه تمایز

رعایت تعادل در تبلیغات خوب است ولی در برخی موارد باید برای این که در ذهن مخاطب جا بیفتید و جذاب باشید ، اغراق کنید و از این طریق دلیل بی نظیر بودن خود را به کاربرانی که قرار است به مشتریان شما تبدیل شوند ، بگویید و تفاوت های خود را با رقیب هایتان برای آن ها بشمارید.

بذرهای اعتماد سازی را بپاشید

این خاصیت فضای مجازی و آنلاین است که اعتماد زیادی بین کاربر و وب سایت ایجاد نمی شود و شاید حسی نامطمئن در کاربر برقرار شود و شما که صاحب و طراح سایت و صاحب کسب و کار اینترنتی هستید وظیفه دارید تا این اعتماد را افزایش دهید تا بدینوسیله کاربر با برقرار کردن یک رابطه احساسی و مطمئن و هم راستا با یک سری از موارد اصولی در صفحه فرود شما باقی بماند و این ماندن او در نهایت منجر به رسیدن به هدف گردد ، برای این منظور باید در سایت خود اطلاعات تماسی دقیق از مجموعه و وب سایت و همچنین گواهی نامه های حسن انجام کار و قرار دادن نظرات مشتریان سابق را ارائه دهید.

 

روش هایی برای افزایش نرخ تبدیل صفحات فرود

 

انتخاب عنوانی جذاب برای صفحه فرود

با ورود کاربر به صفحه فرود ، شما تنها چند ثانیه زمان دارید تا اورا متقاعد کنید که در این صفحه بماند و بر روی دکمه بازگشت کلیک نکند و با عنوان جذاب می توانید شانس خود را بالا ببرید ، خوب است بدانید مسیر نرخ تبدیل شما از عنوان شروع می ‌شود ، به عبارتی عنوان جذاب مشتری را جذب سایت می کند و باید توجه داشته باشید که درک موضوع با عنوان اصلی ارتباط مستقیمی دارد ، از این رو عنوان باید توضیحاتی را درباره محصول به بازدید کننده بدهد ، توجه داشته باشید یک عنوان خوب باید منحصر به فرد و جذاب ، کوتاه و شیرین و پر انرژی و مشخص باشد.

استفاده از زیرعنوان های متقاعد کننده و توضیحات تکمیلی

عنوان خوب جذاب برای جلب نظر کاربر لازم است ولی کافی نیست ، بعد از این که با عنوان جذاب خود مشتری را به سایت خود کشاندید باید کاری کنید تا کاربر در سایت بماند و اطلاعات را به طور کامل بخواند ، این کار را باید با استفاده از زیرعنوان ها انجام دهید ، زیرعنوان در بیشتر مواقع در پایین عنوان اصلی قرار می ‌گیرد و باید طوری باشد که کمی توضیحات بیشتری ‌دهد ، توجه داشته باشید توضیحات تکمیلی باید اطلاعاتی را شامل شود که کاربر به دنبال آن است و از نوشتن متن طولانی باید بپرهیزید ، در برخی موارد مجموع عنوان ، زیرعنوان و تصاویر نقش توضیحات تکمیلی را ایفا می کنند و نیازی نیست که به صورت جداگانه نوشته شوند.

نکته

زیرعنوان و توضیحات باید صریح و مختصر ، سودمند باشند و همچنین باید محتوای جایگزین را نیز در نظر بگیرید ، برای مثال اگر قادر نیستید در چند خط توضیحات خود را بیان کنید بهتر است که از یک ویدئو استفاده کنید و بدین ترتیب می توانید تا 86% نرخ تبدیل خود را بالا ببرید.

ایجاد یک فرم خوب و کاربردی

برخی از صفحات فرود دارای لینکی به صفحه تماس یا یک دکمه انجام دادن عملی می باشند ولی اگر به بهترین نمونه های صفحه فرود سری بزنید متوجه خواهید شد که در آن ها برای کاربر این امکان وجود دارد که به طور سریع در مورد خود جزئیاتی را برای آنچه که به آن ها ارائه می شود ، وارد کنند ، خوب است بدانید هدف از چنین طراحی ، جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان است تا در آینده سایت بتواند از آن ها برای ارتباط بیشتر و برآورده شدن انتظارات کاربران استفاده نماید.

توجه داشته باشید صفحه دریافت اطلاعات بازدید کننده باید مزایای تبدیل را داشته باشد و در آن باید از یک پیشنهاد با ارزش برای افزایش این تبدیل ‌ها استفاده شود ولی این نکته را فراموش نکنید که کاربران از فرم های طولانی خوششان نمی آید پس تنها اطلاعاتی را که نیاز دارید قرار دهید و از قرار دادن گزینه ‌های غیرضروری بپرهیزید ، یک فرم خوب باید کوتاه باشد ، در آن از قرار دادن سؤالات شخصی اجتناب کنید ، همچنین استفاده از آن باید راحت باشد.

استفاده از پیشنهادات ارزشمند یا بازگو کردن مزایا

برای این منظور می توانید در بخش توضیحات صفحه فرود خود پیشنهادات ارزشمند و مزایایی را قرار دهید و برای این که بیشتر دیده شوند می توانید آن ها را با لیست اعداد و یا نقطه ‌گذاری به نمایش بگذارید ، خوب است بدانید صفحات فرودی که نرخ بالا دارند به این سوال که چه فایده‌ای برای کاربر دارد ، پاسخ می‌ دهند و بدین ترتیب شانس فروش محصولات خود را بالا می برند ، شما نیز می توانید از این روش بهره بگیرید.

برای این منظور می توانید با استفاده از رسانه‌های مختلف مشتریان خود را افزایش دهید ، همچنین می توانید ویدئو ، تصاویر و نمودارها را جایگزین لیست کردن مزیت ‌های آنچه که ارائه می ‌دهید ، کنید و بدینوسیله با مخاطبان خود در تعامل و ارتباط باشید ، تنها در مورد شرکت خود صحبت نکنید و آمار و ارقام آنچه را که ارائه می دهید را در اختیار مشتری بگذارید ، میزان پیمایش را کم کنید تا جایی که به کم ترین حد ممکن برسد ، صفحه فرود شلوغ مورد پسند کاربر نیست و او حوصله زیادی ندارد تا برای رسیدن به فرم ، اسکرول زیادی کند.

استفاده از Call to Action ایده آل و قوی

آخرین کاری که برای تبدیل کاربر به مشتری در صفحه فرود یا لندینگ پیج باید انجام دهید استفاده از Call to Action قوی است ، به عبارتی باید مشتریان خود را ترغیب کنید تا کاری صورت دهند ، به همین دلیل است که CTA یکی از مراحل مهم و جزئی جدا نشدنی از صفحات فرود به شمار می رود ، برای این منظور می توانید شماره تلفن خود را همراه با فونتی جذاب و درشت قرار دهید و یا یک دکمه تماس در صفحه ایجاد کنید ، در صورتی که آدرس ایمیل مشتریان خود را می خواهید باید فرمی ایجاد کنید و در آن دکمه Start Today را قرار دهید ، پس سعی کنید صفحه فرود خود را با یک Call to Action ایده آل پایان دهید.

نکته

برای راحت دیده شدن دکمه Call to Action بهتر است از رنگ های متضاد استفاده کنید به گونه ای که بیش از هر چیز دیگری توجه کاربر را بر روی صفحه جلب کند ، از رونوشت قانع کننده استفاده کنید ، از کلماتی مانند Submit یا ارسال استفاده نکنید چون حس این که در حال کنترل مشتری هستید به او القا می شود ، استفاده از یک دکمه نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید ، بسیاری از مشتریان انتظار وجود یک دکمه بر روی صفحه فرود را دارند چرا که استفاده از آن آسان است و علاوه بر این بر روی گوشی های هوشمند نیز کار می ‌کند.

همان طور که مشاهده کردید طراحی یک صفحه فرود خوب کار دشواری نیست تنها نیاز به دقت و زمان و توجه و تحقیق کافی دارد ، با رعایت نکاتی که برای شما عزیزان برشمردیم و با کمی خلاقیت می توانید یک صفحه فرود بسیار ایده آل طراحی کنید ، همچنین به یاد داشته باشید باید به طور مکرر صفحات خود را بررسی کنید و بدین ترتیب خواهید دانست که چه عناصری نرخ تبدیل بالاتری دارند ، برای داشتن یک صفحه فرود بسیار موثر باید در مورد مشتریان خود بیشتر بدانید و نحوه پاسخگویی آن ها به فرم ‌های مختلف و CTA را مورد بررسی قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =

دکمه بازگشت به بالا