SEM چیست و با SEO چه تفاوتی دارد ؟

آشنایی با مفهوم SEM | بازاریابی موتورهای جستجو

در این مطلب می خواهیم این موضوع که SEM چیست و با SEO چه تفاوتی دارد را مورد بررسی قرار دهیم ، جواب های متنوع و متفاوتی برای این سوال وجود دارد ولی نکته قابل توجه این است که اگر درک خوب و درستی از مفهوم SEM داشته باشید ، اثرات آن بر موفقیت وبسایت خود را خواهید دید ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید تا با مفهوم SEM بیشتر و بهتر آشنا شوید.

بسیاری از افرادی که حتی در زمینه کسب و کار اینترنتی حرفه ای هستند نیز گمان می کنند که SEM و SEO یک مفهوم دارند و برای بسیاری افراد تفکیک این دو دشوار است و قابل فهم نمی باشد در صورتی که این دو مفهوم دارای تفاوت های بسیاری هستند ، قبل از هر چیزی خوب است بدانید که SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing می باشد و با استناد به معنی آن می توان وجوه تشابه یا اختلاف آن با سئو را تا حدی دریافت.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست ؟

مفهوم SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing بسیار گسترده است و جالب است بدانید سئو جزیی از SEM است ، در حقیقت فعالیت ‌هایی که برای بهره گیری از تکنولوژی موتورهای جستجو در جهت افزایش بازدید سایت ، درآمد و جذابیت آن صورت می گیرد ، همگی بخشی از SEM و زیرمجموعه آن هستند و سئو نیز یکی از این فعالیت ها می باشد ، البته ناگفته نماند قسمت هایی از SEM جدا از SEO هستند که همین بخش ها تفاوت های بین این دو مفهوم را ایجاد می کنند و اگر ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید ، با آن ها آشنا می شوید.

 

 

بخش های مختلف SEM

 

تبلیغات سنتی

تبلیغات سنتی یکی از بخش های Search Engine Marketing به شمار می رود که در این روش تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو قرار می گیرد و هزینه این تبلیغات با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر و همچنین بر اساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما حساب می شود ، این بدان معنی است که تبلیغاتی که می کنید هیچ وابستگی به تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما ندارند.

تبلیغات کلیکی

جالب است بدانید شناخته شده ترین وبسایت در زمینه تبلیغات کلیکی ، گوگل است و هزینه های تبلیغات کلیکی در SEM به مراتب بالاتر بوده و هزینه به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ برای شما حساب خواهد شد ، در این روش ، صحب سایت تبلیغ کننده باید میزان هزینه مورد نظر برای تبلیغ و کلمه کلیدی را تعیین کند و به ازای بازدید کنندگان از سایت از این طریق مقادیری پول از حساب صاحب وبسایت کسر می‌ شود ، در این روزها تعداد زیادی از کمپین های تبلیغاتی در ایران وجود دارند و خوب است بدانید که همکاری با آن‌ها شامل بازاریابی موتورهای جستجو نمی ‌شود و مربوط به تبلیغات سایت شما می شود.

وب دایرکتوری

یکی از بخش های SEM وب دایرکتوری است که در این روش شما به دایرکتوری‌ های بزرگ و شناخته شده به منظور نمایش دادن سایت شما به بازدیدکنندگان در نتایج جستجو ، هزینه ای می پردازید و این روش بهتر و راحت ‌تر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو می باشد و برخی از این دایرکتوری ‌ها حتی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش می ‌گذارند ، یعنی شما می توانید با پرداخت هزینه هایی نه چندان سنگین محبوبیت سایت و میزان بازدید آن را بالا ببرید.

 

مزایای بازاریابی موتورهای جستجو

اگر بخواهیم Search Engine Marketing و سئو را مقایسه کنیم در درجه اول باید بگوییم که سرعت و نتیجه بخشی SEM بسیار بالاتر از سئو است و این یکی از مزایای مهم آن به شمار می رود و در صورتی که پیشرفت سریع می خواهید و باید در زمان کوتاهی تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را به حد خاصی برسانید بهتر است که هزینه کنید و زودتر به هدف برسید ولی همان طور که می دانید سئو زمان و صبر زیادی را می طلبد تا به موفقیت ختم شود.

معایب بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو مستلزم هزینه های زیادی است و درست در زمانی که شما زمان و هزینه بسیاری را صرف ورود بازدیدکنندگان به سایت خود کرده اید ، ممکن است در عرض چند ثانیه آن ها را از دست بدهید ، چرا ؟ قبل از اینکه به روش های Search Engine Marketing روی بیاورید باید سوال هایی را از خود بپرسید ، این که کاربر یا بازدیدکننده با چه چیزی در سایت شما روبرو می شود ؟ بازدیدکننده به سایت شما دعوت شده تا پاسخ سوالات خود و اطلاعاتی را که مد نظر دارد بیابد ، باید به این بیندیشید که آیا دسترسی سریع و آسان مطالب سایت شما امکان پذیر است و یا آن چه که به تبلیغ آن پرداخته اید اصلا در سایت شما وجود دارد؟!

نکته

در بازاریابی موتورهای جستجو شما برای جلب رضایت بازدیدکنندگان تنها چند ثانیه وقت دارید و در صورتی که در این فرصت کم آن چه را که بازدیدکننده به دنبال آن است ، پیدا نکند و جزء مطالب ارائه شده شما نباشد ، به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد و این موضوع عواقب خوبی برای سایتتان نخواهد داشت !

اگر از روش های SEM استفاده می کنید ، برای این که چنین اتفاقی نیفتد باید سایت شما از لحاظ محتوا و زیبایی و همچنین نحوه ارائه ، آماده حضور بازدیدکنندگان باشد و اگر به این نکات توجه نکنید به یک وبسایت فراموش شده و یا سایتی نامناسب باقی خواهید ماند.

 

SEM یاSEO ؟

بدون هیچ مقدمه ای می گوییم SEO ، توجه داشته باشید بدون سئوی مناسب هیچ استراتژی SEM ای به موفقیت نمی رسد ، سئو به تنهایی برای موفقیت یک سایت کافی است چرا که به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو می باشد ، در صورتی که می خواهید از روش های SEM استفاده کنید بهتر است که ابتدا روی SEO سایت خود کار کنید و بعد از مدتی به روش های SEM روی بیاورید تا هزینه های شما بی نتیجه نماند و بازدیدکننده خوشنود و راضی و با به دست آوردن اطلاعاتی که مد نظر دارد سایت شما را ترک کند نه با نارضایتی و بدون جواب !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا