چه عواملی قیمت و تعرفه سئو را تعیین می کنند ؟

عوامل تعیین کننده قیمت و تعرفه سئو سایت

در این مقاله می خواهیم به بررسی عوامل تعیین کننده قیمت و تعرفه سئو سایت بپردازیم ، همان طور که می دانید سئو یکی از دانش های جدید است که همواره در حال تغییر می باشد و سوالاتی و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد و یکی از آن ها همین مسئله چگونگی و عوامل موثر بر تعیین قیمت و تعرفه پروژه سئو می باشد که اگر با مدرسه نرم افزار همراه باشید ، به جواب آن خواهید رسید.

امروزه روش های بسیاری برای قیمت گذاری محصولات در دنیای اقصاد و بازاریابی وجود دارد و هرکدام از آن ها در شرایط خاصی می توانند به عنوان بهترین گزینه برای کسب و کار باشند و جالب است بدانید که در حوزه سئو بیشتر آن ها قابل استفاده نمی باشند که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد ، با وجود این که سال های سال است سئو به عنوان یک روش عالی برای ارتقای رتبه وب سایت اجرا می شود ولی تا به امروز کسی نتوانسته برای خدمات سئو یک قیمت گذاری دقیق انجام دهد ، در ادامه ادبیات رایج در ایران را مورد بررسی قرار می دهیم و بدین ترتیب مدل ‌های مختلف قیمت گذاری را به شما عزیزان معرفی و معایب و مزایای هرکدام را بررسی می کنیم.

روش های مختلف انجام پروژه سئو 

 

تعیین تعرفه سئو براساس جایگاه کلمات کلیدی

یکی از رایج ترین روش ها برای تعیین قیمت و تعرفه سدو سایت ، هدف گذاری بر روی عباراتی خاص و پر جستجو است که در آن یک لیست کوتاه از کلمات کلیدی به متخصص سئو از طرف کارفرما ارائه می شود و ملاک موفقیت پروژه در این روش ، بهبود رتبه و رسیدن به جایگاهی مشخص می باشد ، خوب است بدانید قیمت گذاری این روش معمولا ریسک و استرس زیادی را برای متخصصین سئو به همراه دارد به این دلیل که اگر به هدفی که تعیین شده نرسد ، درآمدی برای او نخواهد داشت.

این روش را سئوکاران خیلی دوست ندارند چرا که بسیاری از کارفرمایان بدون آگاهی از پروژه های سئو و نوع کارکرد آن ها بعد از زحمت های فراوان و صرف هزینه‌ های بسیار و نگرفتن بازخوردی مثبت ، به جای تمرکز بر معیارهای اصلی ، موفقیت جایگاه خود در یا چند عبارت پرجستجو را ملاک ارزیابی عملکرد متخصصین سئو می داند.

آیا می توان رتبه در سئو را تضمین کرد ؟

اگر شما فردی متخصص و حرفه ای در حوزه سئو باشید و چندین پروژه موفق یا شکست خورده را اجرا کرده باشید ، به خوبی می ‌دانید که ارائه تضمین مالی به کارفرما برای رسیدن به رتبه 1 گوگل و یا هر جایگاه دیگری در صفحه اول نتایج کاری غیر اخلاقی است و از نظر قانونی هم درست نیست ، به همین دلیل افراد حرفه ای هیچ گاه رتبه سئو در سئو را تضمین نمی کنند.

ولی افرادی که تازه وارد عرصه سئو شده اند و هزینه های کمی برای انجام پروژه ‌های کوچک دریافت می کنند ، این تضمین را به کرفرما می دهند ، با این کار یا به درآمدی بالاتر دست می یابند و یا تجربه ‌ای ارزشمند کسب می کنند ، چرا که سئو تضمینی یکی از تجربیات هر سئو کاری است در صورت شکست پروژه هم برای او با ارزش خواهد بود.

قیمت‌ گذاری سئو براساس رتبه خطرناک است !!

حالا دیگر وقت آن رسیده که به این حقیقت واقف باشیم که رتبه بالا در یک یا چند کلمه مشخص دال بر موفقیت یک پروژه سئو نیست ، بهتر است که ابتدا فعالیت‌ های خود را به طیف وسیعی از عبارات و مفاهیم مرتبط با کسب و کار خود گسترده کنید و پس از آن به سمت کسب جایگاه در عبارات ارزشمند و پر رقابت و با جستجوی زیاد بروید ، اگر این کار را نکنید ممکن است به جایگاه مورد نظر برسید ولی مطمئن باشید این جایگاه چند صباحی بیشتر برای شما دوام نخواهد داشت.

نکته

در این روش قیمت گذاری معمولا تمام تمرکز سئو کار بر روی این عبارات معطوف خواهد شد ، از این رو لینک بیلدینگ سفید و سیاه تبدیل به مهم ترین ابزار او خواهد شد چون با این روش تاثیری ملموس در زمان کوتاهی احساس می شود.

درست است که لینک‌ سازی خارجی و فقدان تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند باعث رشد سریع سایت در کلمات کلیدی هدف می شود ولی به یاد داشته باشید ریسک جریمه توسط گوگل و به دنبال آن از دست رفتن ناگهانی جایگاه در این روش بسیار بالا است.

تعیین تعرفه سئو براساس آمار ورودی از گوگل

در این روش دیگر بر تعداد محدودی از کلمات تمرکز نمی شود و یک هدف بسیار مهم که باعث جذب مخاطب از گوگل و تبدیل آن به مشتری می شود ، برنامه کار خواهد بود ، خوب است بدانید این روش را با استناد به آمار ارائه شده توسط ابزار Google Search Console و بررسی تغییرات آن صورت می دهند ، کارفرمایانی که کسب جایگاه در عبارات طولانی را داشته اند و ارزش این روش هدف گذاری را به خوبی درک کرده ‌اند ، برای تعیین قیمت و تعرفه خدمات سئو از آن بسیار استقبال می ‌کنند.

مشکل قیمت گذاری خدمات سئو براساس آمار بازدید

این روش تعیین قیمت برای کسب و کارهایی که رو به رشد هستند ، توجیح منطقی و قابل قبولی دارد ولی به یاد داشته باشید بعد از کسب جایگاه مطلوب ، افزایش ورودی از گوگل دیگر نمی ‌تواند یک هدف معنادار به شما آید و نتیجه عکس و کاهش درآمد را به دنبال خواهد داشت.

نکته

حفظ جایگاه همواره مهم تر و دشوارتر از رسیدن به رتبه 1 گوگل می باشد ، در واقع رسیدن به رتبه ‌های بالا معنی از دست رفتن جایگاه و بازدید برای رقبا را می دهد و این موضوع باعث می شود تا آن ها به فعالیت ‌های خود جدی‌ تر از گذشته ادامه دهند.

هدف وسیله را توجیه می کند !

در بسیاری موارد به دلیل عدم پیش ‌بینی درست از رشد احتمالی ، متخصص سئو موفق به انجام تعهد خود در حوزه افزایش بازدید نمی ‌شود ، از این رو روی به روش‌ هایی نادرست و فریبنده از قبیل افزایش ورودی گوگل با استفاده از ربات یا هدف گذاری بر روی کلمات پرجستجو ، کم رقابت و کم ارزش برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده می آورد ، به طور کلی این روش از تعیین تعرفه سئو هم برای کافرما و هم برای مجری مشکلاتی را به وجود می آورد و روشی مطمئن و بی ‌نقص نیست.

تعیین قیمت و تعرفه سئو با توجه به میزان فروش

این روش احتمالا پیچیده ترین و البته جذاب ‌ترین روش قیمت گذاری خدمات سئو می باشد ، در این روش در یک یا چند عبارت کسب رتبه را به متخصص سئو تحمیل نمی کنند و همچنین افزایش بازدید از طریق عبارت‌ هایی پرجستجو و کم ارزش ، هزینه ‌های کارفرما را بعد از مدتی بی نتیجه نمی ‌کند.

در حقیقت در این روش متخصص سئو و کارفرما به عنوان دو شریک در کسب و کار هستند و سئو کار خود را در موفقیت و شکست آن سهیم می داند.

زمان نامناسب برای قیمت گذاری بر اساس میزان فروش !

این روش به مانند روش های دیگر تعیین تعرفه خدمات سئو مشکلات و محدودیت‌ هایی دارد ، برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی که در آن فرآیند خری کاملا آنلاین است و هیچ کانال بازاریابی دیگری هم ندارد می توان تخمین دقیقی از میزان فروش ناشی از سئو زد ولی در آموزشگاهی که فرآیند ثبت نام در آن حضوری است و هدف اصلی آن از سئو افزایش آگاهی عمومی نسبت به برند یا بیشتر شدن تعداد تماس‌ های تلفنی می باشد ، نمی توان تاثیر سئو بر میزان ثبت نام را به درستی مورد بررسی قرار داد.

مشکل زمانی بیشتر می شود که کارفرما علاوه بر سئو در حوزه‌ های دیگر از جمله ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات بنری و شبکه ‌های اجتماعی هم فعالیت دارد و در این صورت تفکیک اثربخشی آن ها از سئو کار سختی خواهد بود.

جالب است بدانید در بیشتر پروژه ها با گذر زمان و تاثیر بیشتر سئو بر فروش یک سایت ، تعهد کارفرما نسب به قرارداد کاهش می‌ یابد و در برخی موارد دیگر متخصص سئو را در موفقیت ‌های بزرگ تر سهیم نمی‌ داند و با اعلام فروش پایین ‌تر و یا هزینه ‌هایی که برای مجموعه خود انجام می ‌دهد سعی بر کاهش دستمزد متخصص سئو دارد.

نکته

تعیین قیمت سئو بر اساس میزان فروش مستلزم اعتماد بالا میان کارفرما و متخصص سئو است و اگر اینگونه نباشد در مدت کوتاهی پروژه منتفی می شود.

تعیین خدمات سئو بر اساس برآورد هزینه برای خدمات ارائه شده

در این روش در ابتدای کار وضعیت سایت و رقبای اصلی کاملا مشخص و به صورت دقیق بررسی می شود و فعالیت ‌های مورد نیاز برای بهبود وضعیت سئو در قالب یک پروپوزال ارائه می گردد ، شاید بتوان این روش را بهترین روش قیمت گذاری پروژه سئو دانست چون زمانی که هزینه ‌ها براساس خدمات انجام شده تعیین شود دیگر هیچ راهی برای موفق نشدن پروژه و یا تحمیل هزینه ‌های اضافی به کارفرما و مجری وجود نخواهد داشت.

خدمات سئو به سه دسته اصلی تقسیم می شود :

 

سئو تکنیکال

در این جا تمامی تغییرات و اصلاحات انجام شده در ساختار صفحات و کدنویسی آن ها باعث می شوند که ربات ‌های گوگل درک بهتری از محتوا و هدف سایت داشته باشند ، از جمله این فعالیت ها می توان به بهینه سازی سرعت سایت و بهینه کردن سایت برای موبایل ، نشانه گذاری استاندارد و استفاده صحیح از تگ‌ های HTML اشاره کرد.

بازاریابی محتوا

فعالیت هایی در دسته بازاریابی محتوا قرار می گیرند که از جنس نگارش متن ، تولید تصویر و ویدئو ، دسته بندی و برچسب گذاری و حتی کامنت مارکتینگ باشند ، خوب است بدانید که این فرآیند از تدوین یک استراتژی محتوایی دقیق شروع می شود و در قالب تولید مقالات و نگارش محتوای محصولات به اجرا در می آید.

لینک ‌سازی

لینک سازی همان فعالیت‌ های خارج از سایت خود است که با هدف بهبود سئو صورت می گیرد و اصطلاحا Off Page نامیده می شود و از جمله آن ها می توان به لینک ‌سازی دستی و خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی و همچنین فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی اشاره کرد.

با تفکیک این دسته های اصلی و درک صحیح از آن ها می ‌توان یک جدول زمان ‌بندی اجرایی و تعیین هزینه منطقی برای هرکدام را ساخت ، مثلا اگر فعالیت های مربوط به سئو تکنیکال به پایان برسد دیگر نیازی به دریافت هزینه اضافی برای انجام این فعالیت ها در ماه ‌های آتی پروژه نیست ، بدین ترتیب در با این روش قیمت گذاری تکلیف کارفرما و سئو کار معلوم است و کارفرما از خدماتی که در هر ماه دریافت و هزینه هایی که برای آن ها پرداخت می کند ، آگاهی دارد ولی مشکلی که وجود دارد این که میزان موفقیت را نمی توان تخمین زد و در هیچ کجای قرارداد هم صحبتی از دستاوردهای این همکاری و تعهداتی برای رشد کسب و کار به میان نیامده است !

پس چطور می ‌توان به متخصص سئو اعتماد کرد و امیدوار بود ؟

اگر یادتان باشد گفتیم که در ابتدای کار پروپوزالی تهیه و در آن تخمینی از میزان رشد احتمالی سایت ارائه می شود ولی سئو کار هیچ تضمینی به کارفرما برای رسیدن به آن نمی دهد ، در این مورد باید گزارشات مرحله ‌ای و رشد ماهانه سایت را مورد بررسی و توجه قرار داد و در حقیقت همین گزارشات ماهیانه و ارائه خدمات ، تضمین اصلی کیفیت را تعیین می کنند.

مجری پروژه لیستی از خدمات و هزینه ‌های متناسب با هر کدام را در ابتدای هر ماه اعلام می کند و گزارشی از تاثیر آن ها بر سئو و بهینه سازی سایت را در پایان ماه ارائه می دهد ، در صورت قانع شدن کارفرما به بهبود سئو و رشد کسب و کار توسط فعالیت های سئو کار ، همکاری ادامه پیدا می کند و در غیر اینصورت تصمیم به قطع همکاری می گیرد.

در واقع اثربخش بودن فعالیت‌ ها و ارائه گزارشات تحلیلی و قابل دفاع را می توان مهم ترین عامل برای موفقیت این روش دانست و خوبی این روش آن است که کارشناس سئو از ایده‌ها و ابزارهای جدیدی برای رشد کسب و کار بهره می گیرد و از کاهش اولویت در مقایسه با پروژه‌ های دیگر خود یا روزمرگی اجتناب می کند.

ترکیب روش های مختلف تعیین تعرفه و قیمت پروژه سئو

ترکیب روش های مختلف تعیین تعرفه و قیمت پروژه سئو امکان پذیر است ولی باید توجه داشته باشید که در کدام مرحله از سئو هستید و همچنین میزان اعتماد میان کارفرما و شما چقدر است ، به طور کلی می توان گفت هر کدام از روش‌ های قیمت گذاری در مرحله ‌ای از همکاری می توانند کارآمد باشند ، همان طور که در بالا نیز اشاره شد پروژه ای موفق خواهد بود که اعتماد و همکاری بین کارفرما و مجری حاکم باشد.

یک مسیر هدفمند برای همکاری

 

شروع همکاری

زمانی که می خواهید یک پروژه را شروع کنید باید شفاف ‌ترین مدل قیمت گذاری را پیشنهاد دهید به عبارتی هزینه پروژه سئو را براساس خدمات ارائه شده تعیین کنید که با توجه به نوع کسب و کار و زمینه فعالیت بین 3 تا 6 ماه طول می کشد و اکثر فعالیت ‌هایی که در این مرحله صورت می گیرند از نوع سئو تکنیکال و بازاریابی محتوا هستند چون هزینه و ارزیابی عملکرد در آن ها به طور کاملا واضح تعیین شده است.

کسب رضایت کارفرما

بعد از این که به دستاوردهایی قابل دفاع رسیدید و حوزه کاری برای سئو کار شناخته شد و همچنین کارفرما اعلام رضایت از خدمات انجام شده نمود ، روش قیمت گذاری و همکاری را می توان بهینه کرد و تغییر داد ، در این مرحله بهتر است از روش هدف گذاری بر روی افزایش آمار بازدید از گوگل و البته با سنجه ‌هایی مشخص و قابل دفاع استفاده کنید.

در این فرآیند که بین 3 تا 9 ماه به طول می انجامد باید به فعالیت‌ های مربوط به بازاریابی محتوا ادامه دهید و در کنار آن می توانید از لینک سازی به عنوان یک ابزار کمکی برای رسیدن به اهداف بزرگ تر بهره بگیرید.

کسب اعتماد کارفرما

اگر دو مرحله اول را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید به مرحله کسب اعتماد کارفرما می رسید و ای بدان معنی است که کارفرما علاوه بر رضایت از خدمات دریافتی به متخصص سئو نیز اعتماد کرده و از این مرحله به بعد می ‌توانید هدف خود را معطوف بر روی عبارات کلیدی و رسیدن به رتبه احتمالی نمایید.

اعتماد کارفرما و شناخت متخصص سئو از کسب و کار باعث منطقی و دسترس بودن برآوردهای انجام شده می شود و جالب است بدانید در برخی پروژه ‌ها تضمین ارائه شده به کارفرما دیگر از جنس برگشت پول نیست و نوعی از جایزه یا پرداخت بیشتر برای دست ‌یابی به اهداف پروژه خواهد بود.

توجه داشته باشید بازاریابی محتوا را نباید هرگز متوقف کنید ، تنها باید نوع اجرا و اهدافی که دنبال می کند را تغییر دهید ، اگر به دنبال اهداف بزرگ تر هستید باید از لینک سازی خارجی بهره بگیرید و با این ابزار که از مهم ترین ابزارهای سئو به شمار می روند بین 3 تا 6 ماه زمان می برد تا به نتیجه دلخواه برسید.

کسب اعتماد متخصص سئو

تا به این مرحله همه چیز بسیار عالی پیش رفته و اعتماد و رضایت کارفرما جلب شده است ولی توجه داشته باشید همه چیز با جذب کاربر از طریق گوگل و کسب رتبه در نتایج جستجو تمام نمی شود ، در این زمان که کسب و کار شما به درآمدزایی رسیده و با سرمایه‌ گذاری بیشتر و انجام تغییراتی در طراحی ، ادبیات ، قیمت ‌گذاری محصولات و البته مسیر حرکت کاربر در سایت ، می تواند بهره بیشتری از این حجم بالای بازدید کننده ببرد.

احتمالا و با توجه به همکاری انجام شده در ماه های گذشته ، سئو کار نیز به کارفرما اعتماد می ‌کند و از قالب ارائه خدمات با هدف رتبه و بازدید بیرون آمده و به مرحله مشارکت و تمرکز بر فروش وارد می ‌شود و خود را در موفقیت و شکست پروژه سهیم می داند ، پروژه‌ هایی که به این سطح از همکاری می‌ رسند تا مدت های مدیدی ادامه پیدا می کنند و نقطه پایانی برای آن ها نمی توان متصور بود ، به عبارتی سئوکار بر ارتقا و حفظ رتبه تمرکز می کند و با توجه به شناختی که از مخاطب و محصول کارفرما دارد به ارائه مشاوره تخصصی برای بهبود کسب و کار می پردازد.

سخن آخر

البته پروژه های کمی بوده و هستند که این مسیر را طی کرده و به موفقیت رسیده اند ، شاید این مسیر کمی دشوار ، ایده ‌آل و غیر ممکن به نظر برسد ولی با کمی تلاش می توانید به چنین نقطه ای برسید ، اگر صداقت ، روابط انسانی ، تعهد و مسئولیت ‌پذیری را در خود پرورش دهید دیگر نیازی به قیمت گذاری برای پروژه های خود نخواهید داشت ، در صورتی که یک متخصص سئو هستید با داشتن این ویژگی ‌های مثبت در کنار دانش و تخصصتان و اثبات آن به کارفرما ، دیگر دغدغه ای برای قیمت پروژه سئو نخواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا