دلیل رایگان بودن وردپرس چیست ؟

آشنایی با دلایل رایگان بودن وردپرس

آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که چرا سیستم مدیریت و تولید محتوای وردپرس رایگان است و همه کاربران می توانند از آن استفاده کنند و به وسیله آن وب سایت بسازند ؟ برای درک این موضوع باید عقب برگردیم و نگاهی به زمانی که این سیستم شروع به فعالیت کرد بیندازیم تا بتوانیم با دلایل رایگان بودن وردپرس آشنا شویم.

اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید به دهه 70 میلادی زمانی که تعدادی از افراد دانشگاهی اقدام به اشتراک‌ گذاشتن دانش و فرهنگ DIY نمودند و این فرهنگ را اشاعه دادند و به دنبال آن در اوایل دهه 80 ، FSM پایه ‌گذاری شد و نتیجه آن راه اندازی پروژه GNU در دانشگاه MIT آمریکا بود ، خوب است بدانید که این اتفاق تا آن زمان هیچ گاه رخ نداده بود و یک مشارکت عمومی به شمار می رفت و امروزه هم ادامه یافته است.

در سال 1985 برای پشتیبانی جنبش FSM یک فونداسیون نرم ‌افزار رایگان با نام FSF به وجود آمد و در چهار سال بعد طی یک گواهینامه عمومی به نام GPL ، همگان می توانستند از نرم ‌افزارهای رایگان بهره ببرند و یا به اشتراک بگذارند و برای رفع نیازهایشان آن را تغییر دهند ، به دلیل این که کدها وجود فیزیکی ندارند ، در صورت به اشتراک گذاشته شدن ، نرم ‌افزار یا سیستم مورد نظر را هر دو طرف می توانند داشته باشند ، جالب است بدانید کدها به مثابه دانش و ایده هایی هستند که از بین نمی روند و اگر آن ها را به اشتراک بگذاریم ، نشر و گسترش می یابند.

نکته

وردپرس برای این که کپی و توزیع شود به هزینه زیادی نیاز ندارد به همین دلیل حواشی سود بالای توزیع از یک نقطه به بعد قابل ‌قبول نمی باشد.

جالب است بدانید بسیاری از شرکت ‌های غول پیکر و ثروتمند دنیا در حقیقت نرم ‌افزاری هستند که ابزارهای رایگان را مورد استفاده قرار می دهند ولی نرم ‌افزار اصلی خودشان را قفل می کنند و همین موضوع باعث ثروت روز افزون آن ها می شود ، به این دلایلی که مطرخ شد ، فعالان سعی می کنند FSM کد را رایگان ارائه دهند و نگه ‌دارند ، در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می کنیم.

سیر تکاملی GPL و نرم ‌افزار رایگان

نسخه اول GPL در سال 1991 و نسخه دوم آن در سال 2007 ارائه شد ولی جالب است بدانید اصل ماجرا هیچ گاه تغییر نکرده است و به عنوان یک نرم افزار آزاد چهار دلیل برای این موضوع دارد که در زیر آورده ایم و خوب است بدانید که این چهار اصل به عنوان فلسفه وردپرس شناخته می شوند :

  • نرم‌ افزار باید برای هر هدفی استفاده شود.
  • نرم‌افزار باید با استفاده از دسترسی به سورس کد مطالعه و اگر لازم بود تغییر داده شود.
  • بدون محدودیت می توان کپی‌ نرم ‌افزار را به هرکسی که بخواهید ، بدهید و آن را توزیع کنید.
  • بعد از تغییر نرم ‌افزار می توانید نسخه تغییر کرده را به هرکسی که می خواهید بدهید و آن را توزیع کنید.

نکته

تمامی نرم افزارهای منبع باز یا opensource در تعاریف FSF لزوما نرم ‌افزار آزاد محسوب نمی شوند ولی عکس این قضیه صدق می کند یعنی تمامی نرم ‌افزارهای آزاد ، opensource می باشند.

Linux Kernel ، MediaWiki ، Android OS ، WordPress که بالغ بر 33% از وب ‌سایت ‌های جهان از آن استفاده می ‌کنند ، برخی از نرم ‌افزارهای معروف تحت GPL هستند و همان طور که مشاهده می کنید نرم ‌افزارها و سیستم ‌های مدیریت محتوای رایگان و opensource باعث ایجاد تحولی بزرگ در دنیا شده اند.

وردپرس یکی از نرم ‌افزارهای رایگان

وردپرس برای اولین بار در سال 2003 با فلسفه ‌ای شبیه به FSM توسط دو نفر با نام های Mike Little و Matt Mullenweg به وجود آمد و جالب است بدانید این نرم افزار براساس یک پلتفرم بلاگ ‌نویسی که زمانی بسیار محبوب بود به نام b2/cafelog نوشته شد که در حقیقت ایده آن را مت در پستی داد و اولین نفری که از این ایده حمایت کرد ، مایک بود ، فونداسیون وردپرس توسط این دو نفر در سال 2010 به ‌عنوان یک سازمان عام ‌المنفعه راه ‌اندازی شد و بدین ترتیب هدف سایت ساز رایگان وردپرس شروع به توسعه یافتن نمود و همان طور که مشاهده می کنید وردپرس در این روزها به ‌صورت مستمر و مداوم به وسیله فونداسیون و کاربران سراسر دنیا در حال توسعه می باشد.

نکته

وردپرسی که موضوع بحث و بررسی ما در این مقاله است ، WordPress.org یا همان مخزن وردپرس می باشد که وردپرس آن را میزبانی می کند نه WordPress.com که یک پلتفرم پرمیوم به شمار می رود ، درست است که وردپرس نرم افزاری رایگان است ولی حتما می دانید که راه اندازی ‌سایت ، هزینه ‌هایی هم دارد ولی این هزینه ها به وردپرس ارتباطی ندارد ، وب‌ سایت ‌ها در حقیقت باید یک هاست برای میزبانی سایت وردپرسی خریداری کنند و این همان هزینه ای است که درباره اش صحبت کردیم.

چگونه می توان به ‌عنوان یک توسعه ‌دهنده وردپرس کسب درآمد کرد ؟

برای این که بتوانید به عنوان توسعه دهنده وردپرس به کسب درآمد بپردازید نه با فروش کد که به عنوان عنوان مشاور و پشتیبان کار با ارائه دانش و تخصص خود باید فعالیت داشته باشید ، همچنین می توانید با ساخت اپلیکیشن ‌های سفارشی برای افرادی که تمایل دارند به درآمدزایی بپردازید ، بسیاری از توسعه‌ دهندگان از طریق تولید قالب یا افزونه های وردپرس که امکانات بیشتری دارند و سفارشی شده هستند به کسب درآمد می پردازند.

سخن آخر

امیدوارم با این تفاسیر دلایل رایگان بودن وردپرس و هدف از این مجانی بودن را درک کرده باشید ، لازم به ذکر است این رایگان بودن وردپرس دلیل بر کم امکانات بودن و یا بی کیفیت بودن آن نیست و بیشتر شاید عقاید بشردوستانه در پشت آن پنهان است و این موضوع به فلسفه خاصی وصل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =

دکمه بازگشت به بالا