با واژه ها و اصطلاحات مربوط به سئو آشنا شوید

آشنایی با واژه ها و اصطلاحات مربوط به سئو 

برای بهینه سازی سایت و پیاده سازی سئو برای آن اصطلاحات گوناگونی وجود دارد و ممکن است معنی آن ها قابل درک نباشند و شما را سردرگم کنند ، آشنایی با واژه ها و اصطلاحات مربوط به سئو سایت می تواند در این راه به شما کمک بسیاری کند ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید.

لیست واژه ها و اصطلاحات مرتبط با سئو سایت

 

Automated Submitting

این اصطلاح به معنای استفاده از نرم افزارهایی جهت معرفی و ثبت اتوماتیک سایت در موتورهای جستجو می باشد .

ASP مخفف اصطلاح Active Server Pages است که در حقیقت نوعی زبان برنامه نویسی است که متعلق به شرکت مایکروسافت می باشد که برای ساختن وب سایت های داینامیک طراحی شده است.

API این اصطلاح مخفف Application Program Interface است و مجموعه ای از روال ها ، ابزارها و قوانینی را شامل می شود که از آن ها برای ساخت نرم افزار ها استفاده می شود.

announce site to search engines در واقع معرفی یک وب سایت به موتورهای جستجو با اضافه کردن آدرس آن وب سایت در سایتی دیگر می باشد.

Animated Ad

این اصطلاح زمانی به کار می رود که یک تبلیغ متحرک در سایت طراحی می شود و غالبا از java applet و یا فایل Gif در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

Anchor text

Anchor text یا یک لینک متنی که معمولا به همراه خط زیرین می باشد که به وسیله موتورهای جستجو به عنوان یک معیار مهم از آن استفاده می شود ، خوب است بدانید گوگل توجه ویژه ای به متن های داخل anchor text ها دارد و کلمات کلیدی که در این متن ها وجود دارد برای گوگل مهم هستند و نسبت به آن ها حساس است ، این متن ها که از جمله متن های لینک دار هستند در سئوی سایت بسیار پر اهمیت می باشند.

Alt tags شامل محتوایی است که در حقیقت یک متنی می باشد که به توضیح یک تصویر می پردازد و این به موتورهای جستجو کمک می کند تا با خواندن این تگ متوجه شوند که از نوع تصویر است و بدین ترتیب آن را از متن جدا می کنند.

Alt Attribute هم در واقع جایگزینی متنی برای شرح تصاویر است.

AllTheWeb ، این واژه یک موتور جستجوی متعلق به یاهو است.

Algorithm

Algorithm شاید برای شما آشنا ترین اصطلاح سئو باشد و به مجموعه ای از قوانین برنامه نویسی که چگونگی بررسی محتوای صفحات وب سایت ها و نمایش آن ها به کاربران را به موتورهای جستجو دستور می دهد ، گفته می شود ، حتما با الگوریتم های مشهور گوگل مانند پاندا ، پنگوئن ، مرغ مگس خوار آشنایی دارید.

مثلا الگوریتم مرغ مگس خوار باعث می شود تا رتبه بندی شما به صورت داینامیک تحت تاثیر قرار گیرد و تغییر توضیحات متا و عنوان سایت در نتایج گوگل از جمله رفتارهای این الگوریتم می باشند.

AJAX مخفف اصطلاح Asynchronous JavaScript And XML است که با استفاده از آن می توانید نرم افزارهای تحت وب یوزر فرندلی تری طراحی کنید ، این تکنولوژی در جاوا اسکریپت ها این امکان را فراهم می کند تا به دریافت و ارسال اطلاعات مورد نیاز خود بدون دوباره بارگذاری شدن صفحه بپردازند.

Agent Name

این نام در واقع crawler و یاspider است که از یک صفحه در حال بازدید می باشد ، خوب است بدانیدن Spider نوعی روبات هوشمند است که برای به نمایش در آوردن محتوای یک سایت از طرف موتور جستجو بکار گرفته می شود.

AdWords

این اصطلاح به سیستم تبلیغاتی گوگل اطلاق می شود که خیلی راحت و به سرعت می توانید تبلیغات کالا و خدمات خود را ایجاد کنید و به تمامی افرادی که به دنبال آن هستند ، نشان دهید ، Adwords در حقیقت ابزاری برای نمایش تبلیغات شما تنها برای افرادی است که در جستجوی آن می باشند.

به این صورت که جستجوکننده وقتی یکی از کلمات کلیدی شما را جستجو می کند ، تبلیغات گوگلی شما در صفحات نمایش جستجوی گوگل از سایر رقبا متمایز نمایش داده می شود و همان طور که گفته شد با این روش ، تبلیغات شما تنها برای افراد به دنبال محصولات و یا خدمات شما نمایش داده می شود.

برای هر گروه از محصولات خود می توانید از متن های تبلیغاتی متنوع و گروهای مختلفی از واژه های کلیدی مرتبط استفاده نمایید ، لازم به ذکر است فاکتورهایی مانند زمان نمایش ، منطقه جغرافیایی نمایش و بودجه روزانه و همچنین پرداخت برای هر کلیکی که بر روی آگهی شما می شود را می توانید تعیین و ویرایش کنید.

Google AdSense

این روش یکی از بهترین و سریعترین روش ها برای صاحبان سایت هایی است که تبلیغات مرتبط گوگل را در وب سایت خود به نمایش گذاشته و از این طریق کسب درآمد می کنند ، درآمدزایی از این روش به دلیل تطبیق تبلیغات نمایش داده شده از سوی گوگل در وب سایت شما با موضوع و مطالبی که کاربران در سایت شما به دنبال آن هستند ، می باشد ، لازم به ذکر است نمایش این تبلیغات علاوه بر درآمد زایی به ارتقای محتوا و ارزش صفحات شما نیز منجر می شود.

با انجام فرآیند Accessibility صفحات وب سایت برای افراد معلول و بخصوص نابینایان قابل استفاده می گردد ، جالب است بدانید موتورهای جستجو هم نابینا هستند چرا که تصاویر و فایل های فلش را نمی توانند ببینند ، از این رو انجام این فرآیند به بهتر پیدا شدن یک وب سایت در موتورهای جستجو می تواند کمک کند.

Absolute link

“<a href=”http://www. softsc.ir”>www. softsc.ir </a>”

لینکی که در بالا آورده شد نمونه ای از یک لینک absolute است که نشان دهنده پروتکل نقل و انتقال یا همان http و همچنین نام دامنه و اغلب نام یک فایل می باشد.

Bulk submission services یک نرم افزار است که ثبت اتوماتیک نام دامنه تعداد زیادی از وب سایت ها را در موتورهای جستجو از وظایف آن است.

Broad Match

این اصطلاح حالتی از انطباق کلمات کلیدی می باشد و به انطباق نتیجه جستجو و کلمات کلیدی مد نظر شما اطلاق می گردد برای مثال اگر واژه “کفش ورزشی” را در یک موتور جستجو سرچ کنید نتایجی مانند کفش ورزشی ، لباس ورزشی و کفش طبی را نشان می دهد که ممکن است دقیقا با واژه مورد جستجو منطبق نباشد.

Bot مخفف Robot است و برای اطلاعات بیشتر به معنی Spider در همین مطلب مراجعه نمایید.

Body copy

به نسخه متنی یک وب سایت و به متن هایی که توسط کاربر قابل مشاهده هستند ، اطلاق می شود و فاقد هرگونه تصویر یا گرافیک است.

Blog که اغلب با نام weblog شناخته می شود در حقیقت نوعی دفتر خاطرات و یا نوشته های شخصی ، یک فضای همکاری ، یک محیط سیاسی ، بازار ارائه آخرین اخبار ، مجموعه ای از لینک ها ، افکار خصوصی شما و در نهایت یادداشت هایی برای همه جهان می باشد و شما می توانید یکی از از این وبلاگ ها را داشته باشید ، در دنیای وب میلیون ها وبلاگ در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد ولی با این حال هنوز هم قانون و تعریف خاصی برای بلاگ وجود ندارد.

Blacklist یا لیست سیاه را کاربران خاص و یا موتورهای جستجو تدوین کرده اند تا spammer ها در نتیجه جستجو به نمایش در نیایند.

Black Hat SEO

این اصطلاح به معنای سئو کلاه سیاه است که در مقاله های قبلی درباره آن به طور مفصل توضیحاتی ارائه شده است.

همان طور که گفته شده در این مورد از روش های غیر قانونی برای افزایش ترافیک سایت استفاده می شود از جمله :

  • استفاده از متن ها و لینک های پنهان
  • استفاده از لینک های ورودی مصنوعی به سایت
  • استفاده بیش از حد از لینک های متقابل میان دو سایت
  • نمایش دو محتوای مختلف به موتورهای جستجو و کاربران عادی سایت
  • استفاده از صفحات پرش ، صفحات درگاهی و یا صفحاتی که محتوای آن ها تعداد زیادی لینک است که ارزش محتوایی چندانی ندارند
  • راه اندازی یک سایت دیگر با محتوای یکسان با سایت قبلی
  • استفاده از نرم افزارهای تولید کننده اتوماتیک محتوای سایت که برای کاربر مفید نیستند
  • لینک دادن بیش از حد به وب سایت های spam

Bidding

پیشنهاد یا مزایده یعنی تعیین یک قیمت برای نمایش تبلیغات شما در موتورهای جستجو ، این به معنی آن است که شما قیمتی را برای به نمایش درآمدن تبلیغ خود به موتور جستجوگر اعلام می کنید و این هزینه را در صورتی که بر روی آگهی شما کلیک شود ، می پردازید و با هر بار کلیک بر روی آگهی شما مبلغ تعیین شده از حسابتان کم می شود.

در صورتی که در حوزه کلمات کلیدی شما ، رقبای دیگری هم آگهی هایی را سفارش داده باشند ، ابتدا آگهی افرادی به نمایش گذاشته می شود که قیمت Bidding بالاتری را برگزیده اند ، خوب است بدانید این مبلغ 5 سنت به ازای هر بار کلیک شدن می باشد .

Bid management tool یک نرم افزار برای مدیریت قیمت پیشنهادی هر بار کلیک شدن بر روی تبلیغ در موتورهای جستجو می باشد.

Beyond The Banner

این اصطلاح به معنای هر نوع تبلیغی که بصورت بنر نباشد ، است برای مثال بصورت pop up باز شود .

Beacon در حقیقت یک خط کد برنامه نویسی است که درون یک تبلیغ و یا گوشه ای صفحه وب برای زیر نظر قرار گرفتن فعالیت های کاربران از قبیل عضویت و عملیات خرید ، قرار می گیرد ، جالب است بدانید که این فایل قابل دیدن نیست چون اندازه آن بسیار ناچیز می باشد.

Banner Ad

این اصطلاح به یک تصویر گرافیکی اطلاق می شود که بیشتر به صورت فایل GIF و یا JPEG است و در هر نقطه ای از صفحه وب سایت می تواند قرار بگیرد ، لازم به ذکر است اندازه استاندارد یک بنر تبلیغاتی 60 * 468 پیکسل و اندازه متداول آن 125 * 125 پیکسل می باشد .

Banned زمانی است که یک موتور جستجو از نمایان شدن وب سایت در صفحه نتیجه جستجوی خود جلوگیری کند .

Bait and Switch

این اصطلاح به تغییر دادن محتوای صفحه بعد از آن که در موتور جستجو یا فهرست ثبت شد ، اطلاق می شود.

CTR – Click Through Rate

خوب است بدانید درصدی از کاربران بعد از مشاهده تبلیغی بر روی آن کلیک می‎ کنند و درصد دیگری از کاربران بعد از مشاهده لینک سایت در نتایج جستجو ، با کلیک کردن بر آن به سایت مراجعه می نمایند و جالب است بدانید نسبت افرادی که بر روی لیست نتایج جستجو حاصل از موتورهای جستجو کلیک می کنند در حدود 6 برابر بیشتر از افرادی است که بر روی تبلیغات بنری کلیک می کنند و به همین دلیل نرخ کلیک صفحات یک سایت از دیدگاه گوگل در این سال ها به فاکتور مهمی برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو تبدیل شده است.

Cost Per Thousand -CPM

این اصطلاح به هزینه پرداختی برای هزار بار نمایش آگهی در یک موتور جستجو گفته می شود.

Cost Per Sale به هزینه فروش از یک تبلیغ انجام یافته در موتور جستجو گفته می شود ، مثلا اگر یک مشتری بر روی یک تبلیغ کلیک کند و نتیجه این کلیک ، خرید کالا و خدمات باشد ، به هزینه انجام این فرآیند CPS می گویند.

Cost Per Order همان هزینه سفارش گیری از یک تبلیغ صورت گرفته در موتور جستجو می باشد ، مثلا اگر یک مشتری بر روی یک تبلیغ کلیک کند و نتیجه ، سفارش کالا و خدمات باشد ، به این هزینه CPO می گویند.

Cost Per Lead هزینه ایجاد یک مشتری بالقوه است.

Cost Per Click هزینه پرداخت شده برای هر کلیک می باشد ، یعنی برای این که یک بار بر روی لینکی کلیک شود ، چه مقدار باید هزینه کرد.

Cost Per Action به هزینه های پرداخت شده برای انجام یک عمل در یک سایت گفته می شود ، هزینه هایی مانند هزینه تمام شده برای ارسال یک خبرنامه ، هزینه ثبت نام در سایت و دانلود یک نرم افزار آزمایشی و دیگر موارد.

Conversion rate

این اصطلاح به معنای درصد موفقیت در تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتری و یا موفقیت در نزدیک نمودن آنان به عملیات خرید می باشد یعنی اگر از 100 کاربر و بازدید کننده سایت تنها یک خرید صورت گیرد و یا فقط یک فرم تماس پر شود ، نرخ تبدیل 1% می باشد.

Conversion به عملیات تبدیل کاربران عادی سایت به مشتری و یا حداقل نزدیک کردن آن ها به فرآیند خرید اطلاق می شود.

Cloaking یعنی نمایش دو محتوای مختلف به موتور جستجو و کاربر عادی سایت ، در این مورد IP بازدید کننده صفحه در ابتدای کار معلوم می گردد و در صورتی که درخواست کننده ، موتور جستجو باشد ، محتوای خاص آن موتور جستجو برای او به نمایش گذاشته می شود و در صورتی که کاربر باشد صفحه اصلی به او نشان داده می‎ شود که البته این ها روش هایی از سئو کلاه سیاه به شمار می روند.

Clickthrough

به عملیات کلیک نمودن بر روی یک تبلیغ و رفتن به یک وب سایت دیگر اطلاق می شود.

Dynamic URL به معنای آدرس یک صفحه داینامیک است و خوب است بدانیدکه صفحات داینامیک به طور معمول شامل کاراکترهایی مانند ?, &, =, %, +, cgi می باشند.

Doorway page

این مورد به صفحاتی گفته می شود که تعمدا برای کسب رتبه بالا طراحی و نه برای کمک به کاربر و متناسب با موتورهای جستجو طراحی می شوند و از آن ها در پروسه Cloaking معمولا استفاده می ‌شود ، در طراحی این صفحه ها وزن ‎ها برای همه پارامترها در بهترین حالت طراحی می شوند همه پارامترها مورد استفاده قرار می گیرند و این تکنیک هم در لیست روش های سئو کلاه سیاه قرار دارد.

Directory enhancement به پروسه نوشتن عنوان و توضیح مناسب برای یک وب سایت و انتخاب مناسب ‎ترین گروه فهرست برای معرفی سایت به آن گفته می شود.

Directory

خوب است بدانید وب دایرکتوری همان سایتی است که سایر سایت ‎ها را در گروه‎ های خود دسته‎ بندی می ‎کند و به نمایش می گذارد.

Destination page همان صفحه ‎ای است که کاربر بعد از این که بر روی لینکی کلیک کرد در نتایج جستجو به آن منتقل می شود.

Deep linking به معنای لینک دادن به صفحه ‎ای است که دو سطح و یا بیشتر ، پایین تر از صفحه اول سایت قرار دارد.

Entry page به اولین صفحه ‎ای گفته می شود که بازدید کننده یا کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی از طریق آن به سایتی وارد می ‎شود.

Full-text index

به بایگانی کردن همه کلمات موجود در یک صفحه بدون حذف کلمات رایجی مانند با ، به ، از و غیره گفته می شود.

Frame به تکنیکی در HTML گفته می شود که صفحه نمایش را به چندین بخش تقسیم می‎ کند.

FFA , free for all

این اصطلاح به معنای رایگان برای همه است و در وب سایت‎ هایی که افراد می ‎توانند لینک خود را در آن قرار دهند ، دیده می شود ، این صفحات حاوی لینک‌ هایی غیرمرتبط می باشند.

False drop

این اصطلاح زمانی روی صفحه دیده می شود که نتیجه جستجو هیچ ارتباطی به عبارت جستجو شده ندارد.

Fake copy listing به صفحه ای اطلاق داده می شود که در نتایج جستجو رتبه بالا دارد ولی محتوای آن از صفحه ‎ای در سایتی دیگر دزدیده شده است.

Gibberish به محتواهایی گفته می شود که نظم و ترتیب منطقی ندارند و کاربر نمی تواند آن ها را درک کند و برای او قابل فهم نیست ، در چنین متن ‎هایی فقط کلمات خاصی تکرار می شود و معنادار بودن جملات و کل متن اصلا مد نظر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

دکمه بازگشت به بالا