چگونه با بررسی سئو رقبا به جایگاه مناسب در نتایج گوگل برسیم ؟

روش ها و نکاتی برای بررسی سئو رقبا

در برخی مواقع شاید احساس کنید به هر تلاشی در راستای بهبود و بررسی سئو سایت خود دست می زنید ، بی نتیجه است و در وضعیت شما از نظر موتورهای جستجو تاثیری ندارد ، احتمالا اشتباهاتی را در بررسی سئو سایت خود مرتکب شده اید ولی جالب است بدانید نتیجه بد رتبه سایتتان در نتایج جستجو موتورها به دلیل سئوی قوی و بهتر رقبای شما و پیچیدگی‌ های این رقابت است و در این صورت باید به به بررسی سئو رقبا بپردازید و از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

حتی اگر جایگاه سایت شما مناسب است و رقابت شدیدی هم وجود ندارد ، باز باید به بررسی سئوی رقبای خود بپردازید و از شکست و موفقیت آن ‌ها استفاده کنید و پلی برای پیروزی خودتان بسازید ، در این مطلب از مدرسه نرم افزار به این موضوع می پردازیم که چگونه با بررسی سئو رقبا به جایگاه مناسب در نتایج گوگل برسیم ، با ما همراه باشید.

روش های بررسی سئو رقبا

 

باید شناخت خوبی از رقیب های خود داشته باشید

باید به این نکته توجه کنید که بدون شناخت صحیح رقیب هایتان نمی توانید بررسی درستی از سئوی سایت آن ها داشته باشید ، زمینه ‌های کاری شناخت رقبا در برخی موارد ساده است و تنها بررسی سئو سایت و فعالیت های آن ها کفایت می کند ولی شناخت رقبای اصلی همیشه هم به این سادگی ها نیست.

رقیب های سایت شما آن دسته از وب سایت ‌هایی هستند که رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل در کلمات اصلی شما دارند و در رقابت با عبارات کلیدی چند کلمه‌ ای با شما می باشند ، خوب است بدانید که لیست رقبا می تواند بسیار طولانی باشد و بررسی سئوی این ایست طولانی ممکن نخواهد بود ، برای این که رقبای اصلی خود را بتوانید پیدا کنید باید در گوگل کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو نمایید و سایت ‌هایی که در رتبه ‌های بالاتر قرار دارند را به عنوان رقیب های اصلی خود در نظر بگیرید و به بررسی سئو آن ‌ها بپردازید.

باید به مشاهده و بررسی سایت رقبای خود بپردازید

زمانی که رقبای خود را شناسایی کردید باید در مرحله بعدی سایت آن ‌ها را تحلیل و بررسی کنید و برای این منظور باید به موارد زیر در وب سایت آن ها توجه کنید :

  • آیا طراحی ظاهر سایت رقیب خوب است ؟
  • مقدار حجم محتوای موجود در سایت چقدر است ؟
  • کیفیت مطالب سایت چگونه است ؟
  • آیا رقبا از آدرس دهی پویا استفاده می‌کنند یا نه ؟

بدین ترتیب متوجه خواهید شد که اعمال رقیب شما در فضای وب به چه اندازه ای حرفه ‌ای است و همچنین محتوای سایت خود را تا چه اندازه ای مناسب با سلیقه موتورهای جستجو ساخته و ترتیب داده است.

کلمات کلیدی رقیب را بررسی کنید

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در سئو ، کلمات کلیدی هستند و در صورتی که کلمات کلیدی رقبای شما مناسب باشند در نتایج جستجو رتبه های بالاتری خواهند داشت ، اگر در آنالیز رقبا ، یافتن کلمات کلیدی آن ‌ها به مشکل برخورد می توانید با توجه به محتوای سایت آن ها متوجه شوید که آیا کلمات کلیدی شما را مورد استفاده قرار داده اند یاخیر.

ابزارهایی مانند Website Keyword Suggestion ، Free Website Keyword Ranking Tool هم می ‌توانند به شما کمک کنند که متوجه شوید چه کلماتی در سئو سایت مورد نظر تاثیر بیشتری دارند و بدین ترتیب با چنین بررسی ‌هایی به کلماتی دست پیدا می کنید که به ذهنتان هم خطور نمی کرده و در آینده می توانید برای بهبود سئو سایت خود از آن ها بهره بگیرید.

همچنین می توانید تراکم کلمات کلیدی در محتوای سایت رقیب را مورد محاسبه قرار دهید و برای این منظور از ابزاری مانند Keyword Density Cloud می توانید استفاده نمایید ، یکی از روش ها برای بررسی سئو رقبا این است که به محل قرارگیری این کلمات توجه کنید و این که در محتوا ، تگ‌ های متا ، عناوین صفحه ، تگ تصاویر یا آدرس صفجات قرار دارند را بررسی نمایید.

لینک‌ های ورودی را بررسی کنید

بک لینک با لینک ‌های ورودی در سئو سایت تاثیر بسیاری دارند و یکی از روش ها برای بررسی سئوی وب سایت های رقیب این است که به بررسی این لینک ‌های ورودی در سایت آن ها بپردازید ، برای این منظور باید مبدا لینک‌ ها ، تعداد آن ها و متن مورد استفاده در آن ‌ها را مورد توجه قرار دهید ، با این کار برای لینک سازی های خود به ایده های خوبی دست خواهید یافت.

در صورتی که در سایت رقیب لینک هایی از سایت‌ های مناسب و پر بازدید وجود دارد شما نیز می توانید با تماسی با صاحبان این وب سایت ‌ها ، در صورت امکان برای سات خود لینک مناسبی تهیه نمایید ، Open Site Explorer یکی از ابزار خوب برای بررسی بک لینک ‌های سایت رقبا می باشد.

عوامل دیگر سئو را در سایت های رقیب بررسی کنید

همان طور که گفته شد کلمات کلیدی و لینک های ورودی دو مورد از فاکتورهای اساسی و مهم در سئو مناسب سایت هستند که باید در سایت رقیب بررسی شوند ، ولی این کافی نیست و باید عوامل دیگر مانند رتبه الکسا ، رنک گوگل (GPR) و همچنین عملکرد آن ‌ها در موتورهای جستجوی دیگر از جمله Yahoo و Bing را هم مورد بررسی قرار دهید ، یک مورد دیگر هم تعداد صفحات ایندکس شده از سایت رقیب توسط موتورهای جستجو است که باید مد نظر قرار دهید.

ارزیابی میزان حضور رقیب در شبکه‌ های اجتماعی

همان طور که می دانید امروزه شبکه ‌های اجتماعی در افزایش ورود کاربران به سایت‌ ها نقش مهمی دارند و اگر سئوی رقیب را در این زمینه بررسی کنید می توانید به دید مناسبی از عملکرد آن هادست یابید ، Instagram، Telegram و LinkedIn از جمله مهم ترین منابع جذب بازدید کننده به وب سایت‌ ها می باشند ، بهتر است که رقبای خود را در این شبکه ها پیدا کنید و به لیست دوستان آن ها اضافه شوید و بدین ترتیب میزان محبوبیت و فعالیت آن ها را زیر نظر بگیرید.

بررسی نوع تبلیغات رقیب ها

بسیاری از شرکت ها از تبلیغات مناسب برای ورود بازدید کنندگان به سایت استفاده می کنند و به باور آن ها این روش راهکاری بهتر و مناسب تر از سئو و جذب مستقیم بازدید کننده از سوی موتورهای جستجو می باشد ، یکی از این روش های تبلیغاتی که بسیار رایج است ، تبلیغات کلیکی گوگل می باشد ، با بکارگیری Google Keyword Planner و ابزارهایی که گوگل ارائه می دهد به تخمینی از میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظر خود و عملکرد رقبا در این زمینه خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا