نکاتی درباره سئوی توضیحات متا برای ارتقای رتبه بندی سایت در گوگل

سئوی توضیحات متا | Meta Description

سئوی توضیحات متا در بین متا تگ ‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد ، تگ توضیحات متا در حقیقت خلاصه ای از محتوای سایت است که بازدیدکنندگان نمی توانند آن را ببینند و صرفا برای درک بهتر موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که توضیحات متا امروزه به مانند گذشته در نتایج موتورهای جستجو نقش چندانی ندارد و به گفته گوگل تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی وب سایت ها ندارد ، این یعنی توضیحات متا به صورت غیر مستقیم بر رتبه سایت شما در گوگل تاثیر می گذارد و در این مقاله به بررسی دلایل آن می پردازیم.

درجه اهمیت سئوی توضیحات متا برای سایت

خوب است بدانید محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده می باشد و هنگامی که وب سایت شما برای کاربران اینترنتی در بین صفحات بسیار دیگری در گوگل به نمایش گذاشته می شود این توضیحات متا و عنوان صفحه است که تنها قابل رویت می باشد و همین دو عامل به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک می کنند ، برای مثال کاربری که دنبال بلیط هواپیما در گوگل می گردد ، در بین نتایج اگر توضیحات متای یک صفحه قیمت را در بر داشته باشد ، احتمالش خیلی زیاد است که کاربر آن سایت را به دیگر وب سایت های بالا آمده ترجیح دهد.

توجه داشته باشید تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک وب سایت شمایا همان CTR در صفحه نتایج جستجوی گوگل می تواند تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل داشته باشد ، به بیان دیگر هرچقدر CTR صفحات وب سایت شما بالاتر باشد در نتیجه رتبه بندی سایت در گوگل جایگاه بهتری خواهد داشت و همین موضوع باعث می شود تا به اهمیت تگ توضیحات متا بیشتر پی ببرید ، این روزها گوگل در الگوریتم رتبه بندی رنکبرین (RankBrain) خود برای توضیحات متا اهمیت زیادی از نظر افزایش نرخ کلیک CTR قائل می شود.

نکته

Bounce Rate یا نرخ پرش صفحات سایت از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه وب سایت شما می باشد ، نرخ پرش در حقیقت همان درصد افرادی می باشند که پس از ورود به یک صفحه از سایت شما بلافاصله از آن خارج می شوند و به صفحه نتایج برمی گردند ، این موضوع نشان دهنده این است که توضیحات متا شما با آن چه که در وب سایت دارید ، تفاوت دارد و گوگل امتیاز منفی برای رتبه شما قائل می شود.

چگونه سئوی توضیحات متا را ارتقاء دهیم ؟

در این جا می خواهیم نکاتی را برشمریم تا به وسیله آن ها بتوانید سئوی توضیحات متا را ارتقا بخشید و همچنین CTR بالا ببرید :

توضیحات متا باید یکتا و منحصر بفرد باشد

بهترین روش برای ارتقای توضیحات متا ی سایت خود این است که برای صفحه اصلی و صفحات داخلی توضیحات متا را به صورت مجزا و متفاوت از یکدیگر بنویسید ، چون اگر توضیحات متا در چند صفحه یکسان باشد در گوگل وبمستر هایلایت می شود ، این اطلاعات را می توانید در بخش ذیل از گوگل وبمستر بیابید :

Google Webmaster Tools > Optimization > HTML Improvements

نکته

این که توضیحات متا برای دو صفحه متفاوت باشد تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان سایت شما را به همراه دارد چرا که هر صفحه محتویات خاص خود را دارد و در این صورت یکسان بودن توضیحات متا کاری غیر منطقی می باشد ، البته در برخی موارد نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه به صورت مجزا امکان پذیر نیست به ویژه در مورد وب سایت ‌هایی که بیش از 1000 صفحه دارند و برای این موراد برای صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود توضیحات متا را باید کامل کنید.

تعداد کاراکتر توضیحات متا و اولویت بندی آن ها

خوب است بدانید تعداد کاراکترهای توضیحات متا محدودیتی ندارد ولی توجه داشه باشید گوگل تنها 150 تا 320 کاراکتر از توضیحات متا را در صفحه نتایج خود نشان می دهد و برای بهینه کردن توضیات متا و همچنین سئوی وب سایت خود بهتر است که کلمات کلیدی خود را در ابتدای توضیحات متا قرار دهید و با نوشتن جملات جذاب احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ ها را افزایش دهید.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا هم محدودیتی ندارد ولی بهتر است که بیشتر از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نشود ، خوب است بدانید کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا در صفحات نتایج گوگل به صورت پررنگ تر نشان داده می شوند و همین موضوع باعث می شود تا بازدید کنندگان بیشتری به موضوع و سایت شما جذب شوند.

در توضیحات متا از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

خوب است بدانید کاراکترهایی مانند +، – و ” در موتورهای جستجو به عنوان کد HTML شناسایی می شوند و اگر از این حروف در توضیحات متا استفاده کنید امکان این که گوگل آن را به عنوان کد شناسایی کند وجود دارد و به همین دلیل به کل نادیده می گیرد ، بنابراین برای بهینه و ارتقای توضیحات متا از متون ساده بهره بگیرید.

توضیحات متا باید بازتابی از تجارت شما باشد

توضیحات متا باید طوری نوشته شود که بازدیدکنندگان را در بین رقبای شما به سمت وب سایت شما بکشاند ، برای این منظور بهتر است در توضیحات متا ی خود اطلاعاتی متفاوت و تخصصی که مربوط به تجارت شما است در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن قرار دهید و بدین ترتیب محتوای متفاوتی ارائه دهید ، برای مثال اگر بلیط هواپیما می فروشید و تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای دارید بهتر است که آن را در 160 کاراکتر اول توضیحات متا بنویسید.

نکته

سیاست‌ های جدید گوگل به تازگی به گونه ای برنامه ریزی شده که بدون استفاده از توضیحات متا هم وب سایت ها می توانند به موفقیت دست یابند ولی توجه داشته باشید اگر از توضیحات متا به درستی استفاده کنید شانس بیشتری برای ارتقای رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا