با طراحی سایت بر اساس محتوا آشنا شویم

آشنایی با تکنیک طراحی سایت بر اساس محتوا

طراحی سایت بر اساس محتوا یا Content-first design نوعی از نگرش به طراحی سایت می باشد که بیش از یک دهه است که به جهان معرفی شده است که هدف اصلی از آن ارائه محتوا در بهترین شکل می باشد ، برای این که این کار به خوبی انجام شود ابتدا باید از محتوایی که قرار است در سایت قرار گیرد ، درک درستی به دست آورد.

باید به این موضوع توجه داشت که هر وب سایتی برای رسیدن به موفقیت باید الگوی خاصی داشته باشد و الگوبرداری از وب سایت های دیگر همیشه جواب نمی دهد ، برای مثال یک فروشگاه اینترنتی که در زمینه فروش آب معدنی فعال است نمی تواند از الگوی یک فروشگاه لوازم الکترونیکی را برای خود در نظر بگیرد چرا که همه این ها الگوهای متفاوتی دارند و باید متفاوت طراحی شوند ، در این مطلب از مدرسه نرم افزار با تکنیک طراحی سایت بر اساس محتوا آشنا می شویم.

 

طراحی باکس محصولات براساس محتوا

اگر دقت کرده باشید در سیستم های سنتی توجه تنها معطوف به استانداردهای طراحی سایت فروشگاهی است ولی در این روش از طراحی که براساس محتوا صورت می گیرد ابتدا آنالیز دقیقی از ماهیت محصول ، نوع محتوای ارائه شده و نیاز مخاطبین انجام می شود و باکس محصول هم برهمین اساس طراحی می شود ، حوب است بدانید بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا که جهت ساخت فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند ، امکانات کامل اما مشابهی را در به شما می دهند ، قابلیت هایی از جمله مقایسه و افزودن به لیست علاقه مندی ها برای یک فروشگاه اینترنتی که هیچ کاربردی هم ندارد از این دسته اند.

برای مثال در فروشگاهی که در حوزه فروش آب معدنی فعال است ، صفحه نهایی محصول و ارائه توضیحات متنی و تصاویر متنوع در حقیقت کمکی به درک بهتر کاربر نمی کند و ترجیحا بهتر است کلیه فرآیندهای مربوط به انتخاب و خرید محصول در صفحه فروشگاه صورت گیرد.

لازم به ذکر است روش Content First Design محدود به طراحی سایت نیست و در طراحی بسته بندی ، کاتالوگ و بسیاری از محصولات چاپی هم به آن توجه می شود ، مثلا در طراحی جلد یک کتاب از محتوای ارائه شده در آن باید اطلاع داشت و براساس عنوان یا دسته بندی ، ظاهر زیبا و مرتبطی برای جلد آن نمی توان طراحی نمود ، یا شرکت های تولید کننده عطر به کاربرد و بوی عطر برای طراحی شیشه و انتخاب رنگ آن توجه می کنند که می شود مشتری با دیدن شیشه عطر یک برآورد نسبی از بوی آن را داشته باشد ، جالب است بدانید در طراحی محصولات فیزیکی هم محتوا و ماهیت آن مورد توجه قرار می گیرند.

 

 

چه زمانی طراحی براساس محتوا اهمیت پیدا می کند ؟

خوب است این نکته را بدانید که تمامی وب سایت های اینترنتی می توانند از روش طراحی براساس محتوا بهره ببرند و استفاده کنند و این روش تنها محدود به یک فروشگاه اینترنتی یا سایت شرکتی نیست ، هدف اصلی این روش در حقیقت درک درست طراح از محتوای ارائه شده به کاربر و همچننی درجه اهمیت هر بخش از وب سایت می باشد.

مثلا در صورتی که قبل از شروع طراحی معین باشد که عنوان مقالات به طور کلی و عموما طولانی هستند در نتیجه طراح فضای بیشتری را برای نمایش در نظر می گیرد ، در غیر این صورت و بدون توجه به محتوای ارائه شده پس از راه اندازی سایت ممکن است مشکلاتی برای نمایش به وجود آید ، مثلا در یک مجله الکترونیکی ممکن است همه عکس ها به صورت Wide آماده شوند ولی اگر طراح اطلاعی نداشته باشد فضای نمایش تصاویر را به صورت مربعی طراحی کند ، در این صورت برای نمایش دادن تصاویر مشکل ایجاد می شود.

بنابراین بررسی دقیق محتوا قبل از شروع طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و با این بررسی در می یابیم که ساختار صفحه و چیدمان محتوا با چه اولویتی باید صورت گیرد ، همچنین فضا و سایز مناسب برای تصاویر و عنوان ها چه مقدار است و در هر صفحه از وب سایت باید چه اطلاعاتی به نمایش گذاشته شود.

نکته

پس از اجرای طرح ممکن است به اصلاحات و تغییراتی در آن نیاز باشد ولی مطمئن باشید که این تغییرات بدون این که به محتوا توجه کنید به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

توجه داشته باشید :

محتوا باید یک قدم پیش تر از طراحی قرار گیرد و اگر اولویت طراحی سایت شما بر اساس محتوا نباشد ، طرح نهایی شما تنها نوعی از چیدمان می باشد.

 

به چه دلایلی باید به محتوا قبل از طراحی سایت توجه کرد ؟

مهم ترین دلیل برای توجه به محتوا قبل از طراحی وب سایت ، بهبود تجربه کاربری است ولی دلایل مهم دیگری هم برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :

 

تعیین ساختار سایت و استراتژی محتوا

مهم مترین مسئله ای که در طراحی سایت باید مورد توجه قرار گیرد ، دسترسی آسان به بخش های مختلف سایت است به گونه ای که در سایت های محتوا محور ، دسترسی آسان و سریع به محتوا برای کاربر از اهمیت زیادی برخوردارد است.

هنگامی که محتوا در اولویت طراحی قرار گیرد و شما از محتوایی که قرار است در وب سایتتان قرار گیرد اطلاع داشته باشید ، بدون شک ساختار معقول و منطقی تری در طراحی وب سایت خواهید داشت و ساختاری بهینه در طراحی در نحوه ارائه محتوا به مخاطب تاثیر بسزایی خواهد دارد و باعث می شود تا وب سایت منظمی داشته باشید و از شلوغی ها و بی نظمی های بی مورد در ساختار سایت جلوگیری می شود.

اگر شما قبل از این که طراحی را شروع کنید ، در صورتی که بدانید که فروشگاه اینترنتی مورد نظر چه دسته بندی ها و زیردسته هایی دارد ، می توانید درک بهتری از منوی اصلی سایت و ساختار آن داشته باشید ، خوب است بدانید استفاده از منوی ساده یا مگامنو به طور مستقیم به تعداد دسته ها و زیردسته های محصولا بستگی دارد و رد صورتی که طراح سایت از این موضوع اطلاعی نداشته باشد احتمالا طرح نهایی آن کارایی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

طراحی المان های اختصاصی

وب سایت هایی هستند که محتوای خود را با المان های مختلفی مانند جداول یا نقل قول ها ارائه می دهند ، در صورتی که شما با روش هایی که نویسندگان وب سایتتان با آن ها محتوای خود را اردائه می کنند ، آشنا باشید می توانید با تمرکز بر آن ها طراحی سایت را زیباتر و کاربردی ‌تر انجام دهید.

خیلی از سایت ها را مشاهده می کنیم که با استفاده از آیکن ها و المان های عمومی طراحی شده اند ولی اگر نوع محصول و درجه اهمیت دسته بندی ها را بشناسید ، می توانید برای هرکدام تصویر یا آیکن اختصاصی طراحی کنید و بدین ترتیب تجربه کاربری را بالا ببرید.

اولویت بندی ارائه محتوا

اگر شما بدانید که مخاطب محتوای سایت شما با چه هدفی از وبسایت بازدید می کند ، تا حد زیادی در کاربردی بودن طراحی سایت شما می تواند موثر باشد.

در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی طراحی ره گونه ای است که پیش فرض بخش زیادی از فضای صفحه و باکس محصول را به تصویر اختصاص می دهند ولی در بسیاری از زمینه های تخصصی تصویر محصولات ، در اولویت اصلی کاربر نمی باشد ، در این صورت تهیه تصاویر مناسب برای هر محصول کار آسانی نخواهد بود و در ضمن محتوای مهم تر که قیمت یا مشخصات محصول می باشد ، دارای فضای کم تری برای نمایش خواهد بود.

سرعت دادن به فرآیند طراحی و تایید

جالب است بدانید بسیاری از تغییراتی که در طراحی سایت ها صورت می پذیرد از روی ناآگاهی از استراتژی محتوای سایت می باشد ولی اگر شما به عنوان یک مدیر یا طراح سایت از برنامه کلی محتوای سایت مطلع باشید نیازی به اعمال تغییرات پی در پی در سایت خود نخواهید داشت.
ولی در صورتی که بدون این که به محتوا و اهمیت بخش های مختلف آن توجه کنید و کار طراحی را شروع نمایید ، در ابتدا با نارضایتی کارفرما و سپس مشتریان مواجه خواهید شد ، اگر طرح اولیه با محتوای سایت زیاد باشد احتمالا مجبور به طراحی مجدد خواهید شد و احتمالا می دانید که این کار مستلزم زمان و انرژی بسیار زیادی است.

 

نتیجه گیری نهایی

در روش طراحی سایت با توجه به محتوا یک مرحله جدی به کار اضافه می کند و به همین دلیل قبل از طراحی طراح سایت و مالک کسب و کار باید جلسات متعددی را برگزار کنند و در این جلسات به شناخت دقیقی از ماهیت سایت دست یابند ، خوب است بدانید در این روش هزینه طراحی سایت ممکن است برای شما افزایش یابد ولی مطمئن باشید با این روش و با جدی گرفتن آن از هزینه های بیشتر در امان خواهید ماند و دیگر نیازی به دوباره کاری نخواهد بود.

احتمالا شما بسیاری از موارد مربوط به طراحی براساس محتوا را در وب سایت خود اعمال و رعایت کرده اید ولی بهتر است که یک بار دیگر با رویکردی جدید و جدی تر به نحوه نمایش محتوا و درجه اهمیت بخش های مختلف وب سایت خود دقت نمایید و این سوالات که آیا مهم ترین قسمت های محتوایی صفحه به راحتی در دسترس کاربران می باشند یا نحوه نمایش اطلاعات ضروری از جمله قیمت ، موجودی و دکمه خرید با ماهیت کسب و کار شما مطابقت دارد را از خود بپرسید و ببینید که وب سایتتان در چه وضعیتی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + دو =

دکمه بازگشت به بالا