نحوه ایجاد انیمیشن توسط نرم افزار تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس کاربرد زیادی در بخش های مختلف صنعت ، هنری ، سرگرمی و .. است. تری دی مکس به شما کمک میکند تا ذهنیت و ایده شما به واقعیت نزدیک شود.  تری دی مکس همچنین در زمینه معماری و گیم هم دارای کاربرد بسیار زیادی است. تری دی مکس دارای کاربرد  در زمینه صنعت سه بعدی میباشد. در کنار تمام این مسائل شاید مهمترین کاربرد تری دی مکس را بتوان در زمینه انیمشن دانست. بنابراین اگر تابحال موفق به ساخت انیمیشن توسط تری دی مکس نشدید و نیاز به یادگیری راه های ساخت انیمیشن دارید این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

انیمیشن تری دی مکس 

ساخت انیمیشن ساده نیاز به سیستم قوی ندارد ولی اگر به انیمیشنی با کیفیت نور پردازی عکس بالا نیاز دارید باید از سیستم های سرور کمک گرفته بشه. نرم افزار قدرتمند شبیه ساز تری دی مکس دارای آبجکت های اماده بسیار مفیدی است که میتوان از آنها برای ایجاد انیمیشن استفاده نمود. با توجه به توسعه تری دی مکس و بالابردن سرعت و کارایی آن این نرم افزار در حال حاظر به قدرتمندترین برنامه برای ایجاد انیمیشن تبدیل شده است. در ادامه نکات مهم برای ایجاد انیمیشن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آشنایی با ابزار های ساخت انیمیشن تری دی مکس

در قدم اول باید متوجه شد که هر نرم افزار در کجا قرار دارد و دارای چه کاربردی است. نوار ابزار شامل چرخاندن ، جابجایی و مقیاس میباشد. با استفاده از این ابزار های میتوان موقعیت اشیا ، همچنین زاویه و مقیاس آنها را در انیمیشن تغییر داد. در سمت راست کنترل پنل وجود دارد که با استفاده از انها میتوان در تولید و ویرایش شکل ها استفاده کرد. زوایای مختلف صحنه را میتوان با استفاده از viewport نشان داد . در ابزاری که در سمت چپ و پاین قرار دارد میتوان برای بزرگنمایی و حرکت دوربین و چرخش آن استفاده نمود.

animation 3dmax

ایجاد مکعب انیمیشن تری دی مکس

برای ایجاد مکعب باید مراحل زیر را طی نمود :

  1. برای ایجاد مکعب ابتدا به کنترل پنل در سمت راست باید رفت
  2. در بخش بعدی باید teapot را پیدا کرد و بر روی آن کلیک کرد
  3. در قدم بعدی گزینه Creation method پیدا خواهد شد
  4. گزینه teapot را پیدا کرده
  5. در حین اینکه کلیک را نگه میداریم آنرا میکشیم
  6. باید در قسمت parameters گزینه segment را روی 5 قرار میدهیم.

باید توجه داشت که هر چه مقدارسگمنت ها بیشتر شود modifier ها نرم تر خواهد شد.

گزینه modify

بعد از ایجاد مکعب میتوان تغییرات گسترده ای در آن ایجاد کرد. برای این کار باید :

  1. در بالای کنترل پنل گزینه modify را انتخاب نمود
  2. گزینه مد نظر Twist را از منوی modifier list انتخاب کرد.
  3. سپس باید زاویه را افزایش داد و نتیجه را مشاهده نمود.
  4. مشاهده خواهید کرد که مکعب دور خود میچرخد.
  5. بعد از تنظیم این قسمت باید گزینه twist را با کمک علامت سطل زباله کوچک در بخش مربوط به کنترل پنل و زیر object list پاک نمود.

پنجره متریال

اگر دکمه m روی کیبورد را فشار دهیم پنجره متریال باز خواهد شد. برای هر یک از اشایا موجود در صحنه میتوان یک متریال ایجاد نمود. با استفاده از گزینه assign material to selection این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا متریال به اشخاص اختصاص داده شود. در زیر Blinn basic parameters گزینه ای به نام opacity وجود دارد که با افزایش آن به مقدار ۵۰ حالت شیشه ای به خود خواهد گرفت.

برای انکه متوجه شوید صحنه شما در واقعیت به چه شکلی در خواهد آمد با فشردن دکمه F9 میتوانید اینکار را امتحان نمایید.

move-rotate-scale

این سه دکمه به شما کمک خواهد کرد تا هر حالتی که دوست دارید قوری شما شکل بگیرد. با کمک این سه دکمه میتوانید قابلیت های حرکت کند ، بزرگنمایی و کوچک کردن و چرخاندن را بوجود آورید.

animation 3dmax

ایجاد انیمیشن ساده 

برای انکه آغاز به کار انیمیت کردن صحنه را داشته باشیم میتوان از دکمه Auto-key استفاده کرد. در ابتدا باید اطمینان پیدا کرد که نوار انیمیشن بر روی ۰/۱۰۰  قرار دارد. با زدن دکمه auto-key در واقع حالت شروع انیمیشن آغاز میشود. اگر نوار انیمیشن به ۱۰/۱۰۰ تغییر داده شود میتوان عملیات سه دکمه بالا را انجام داد. برای جذاب تر شدن انیمین میتوانید از twist هم استفاده نمایید. پس دقت کنید ابتدا نوار به ۰/۱۰۰ برگردانده و به ترتیب در ۲۰/۱۰۰ و ۳۰/۱۰۰ فریم های بعدی را آغاز کنید.

اضافه کردن نور 

برای انکه بتوان نور دلخواهی به صنه افزود میتوان از طریق زیر عمل نمود :

  1. ابتدا وارد قسمت کنترل پنل شده
  2. سپس ارد قسمت قسمت create میشویم
  3. با انتخاب گزینه Lights نور دلخواهی به صحنه میدهیم.
  4. با اینکار میتوان در هر فریم جداگانه نور را تنظیم نمود.

ذخیره انیمیشن ایجاد شده 

برای ذخیره انیمیشن میتوان از طریق زیر عمل نمود :

  1. در منوی بالای تری دی مکس گزینه Rendering options را فشرده
  2. گزینه time output را مشاهده خواهید کرده که آنرا به active time segment تغییر میدهیم.
  3. با انتخاب گزینه Range مقدار ۰-۱۰ را به آن میدهیم.
  4. گزینه Render output را در پایین اسکرول انتخاب کرده و بر روی Files کلیک خواهیم کرد.
  5. بعد از انتخاب نام فایل و مسیر ذخیره آن گزینه Render را کلیک میکنیم.

در نهایت انیمشن شما بوجود خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا