آیا سئو برای همیشه یک راه حل و استراتژی موفق خواهد ماند ؟
جایگزین های جدید برای سئو
امروزه سئو یک راه حل و استراتژی خوب و شناخته شده و مهم ترین روش بازاریابی وب سایت ها برای جذب مخاطب از گوگل به شمار می رود و بسیاری از سایت ها هزینه و زمان زیادی را در جهت سئو و بهینه سازی خود صرف می کنند ولی سوال این است که آیا سئو برای همیشه یک راه حل و استراتژی موفق خواهد ماند و آیا جایگزین های جدید برای سئو وجود دارند ؟
در 20 سال اخیر رشد گوگل بسیار چشم گیری بوده است و افزایش تعداد جستجوها باعث شده کاربران بیشتری از طریق گوگل وارد سایت های اینترنتی شوند ولی خوب است بدانید که گوگل طی دو سال اخیر تغییراتی کرده که برای مدیران وب سایت ها به مانند یک زنگ خطر بزرگ می باشد ، این تغییرات نه به معنی عدم استقبال کاربران از گوگل یا کاهش سهم آن از بازار جستجو که بیشتر به سهم سایت ها از این کاربران ارتباط دارد.
شاید می دانید که این روزها جذب مخاطب از طریق گوگل بسیار دشوارتر از قبل شده و رتبه اول گوگل دیگرارزش و جایگاهی که قبلا داشت را امروزه ندارد و اگر سئو مفهوم قبلی خود را دیگر در آینده نداشت چه باید کرد ؟
خوب است بدانید که دانش سئو روز به روز تغییر می کند و بسیاری از ما هزینه و زمان زیادی را برای این آموزش ها صرف می کنیم ولی این هزینه و زمانی که می گذاریم می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن برای آینده باشد ؟
تاثیر تغییرات گوگل بر مفهوم سئو چگونه بوده است ؟
در این مطلب تاثیر امکانات جدید گوگل و در نتیجه آن انحصار طلبی گوگل در جستجو را بر سئو و جذب بازدیدکننده مورد بررسی قرار می دهیم ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید.
نمایش سریع پاسخ ها به کاربران
پاسخ سوال کاربران در بسیاری از جستجوها در یک کادر مجزا به نمایش گذاشته می شود ، این قابلیت احتمالا جذابیت خاصی برای کاربران دارد ولی در حقیقت یک خطر جدی برای مدیران سایت ها به شمار می رود چون دیگر کاربران به مراجعه به سایت آن ها نیازی نخواهند داشت.
مثلا اگر شما عبارت world cup 2018 را در گوگل جستجو نمایید یک فضای کاملا متفاوت و اختصاصی برای شما در نتایج جستجو ظاهر می شود که به سرعت اطلاعات مربوط به زمان بازی ها ، نتایج ، گروه بندی ها و موارد مربوط به آن را در اختیار کاربر می گذارد و همین قسمت کاهش چشم گیر بازدیدکننده برای سایت های ورزشی و خبری را موجب می شود.
تبلیغات گوگل دشمن سئو است
همان طور که می دانید فضاهای تبلیغاتی در نتایج گوگل روز به روز بیشتر و گسترده تر از کذشته می شوند ، قبلا طوری بود که تبلیغات adwords تنها در نوار کناری صفحه نمایش داده می شدند ولی به مرور زمان این تبلیغات به بالای بخش نتایج جستجو آمدند و در حال حاضر در برخی جستجوها می بینید که تعداد آن ها به 4 عدد در بالا و 4 عدد در پایین افزایش یافته است ، لازم به ذکر است امکاناتی مانند لینک های مرتبط ، تماس مستقیم و موارد دیگری که به adwords اضافه شده باعث شده تا این لینک ها توجه بیشتری را به خود جلب کند و کاربران بسیاری را به خود جذب نمایند.
جالب تر این که در بسیاری از کلمات و عبارات ارزشمند و در زمانی که شما در رتبه یک نتایج گوگل قرار دارید به طور واقع و عملا جایگاهی معادل رتبه پنجم را دارید چرا که 4 لینک تبلیغاتی در بالای سر وب سایت شما وجود دارد و خوب است بدانید که تعداد کلیک روی رتبه پنجم یک شانزدهم رتبه اول می باشد.
همچنین نمایش باکس های ویژه برای رزرو هتل ، خرید بلیط هواپیما یا خریدهای اینترنتی محصولات هم نقش مهمی در کاهش ارزش سئو برای سایت ها را بازی می کنند.
به نمایش گذاشتن اطلاعات محلی به صورت کامل
راه اندازی یک وب سایت مرجع جهت معرفی شرکت ها و مراکز در حوزه های تخصصی تبدیل به یکی از رایج ترین روش های راه اندازی استارت آپ در طی دو سال اخیر شده است و گوگل با جمع آوری اطلاعاتی که مربوط به موقعیت های مکانی مانند رستوران ، پاساژ ، سینما ، مطب و غیره از کاربران ، توانسته با ارزش ترین محتوای مورد نظر کاربر که شامل آدرس ، موقعیت مکانی ، شماره تماس است را به طور مستقیم در نتایج جستجو برای کاربر به نمایش بگذارد.
خوب است بدانید که نمایش این گونه اطلاعات به خصوص در تلفن های همراه که دارای فضای محدودی برای نمایش هستند نیاز بیشتر کاربران برای مراجعه به سایت های اینترنتی را از بین برده است و به همین دلیل آمار بازدید آن ها بسیار کاهش پیدا کرده است.
جستجوی بدون نتیجه ، قابلیت تازه گوگل
جالب است بدانید گوگل قابلیت جدیدی را به نتایج جستجوی خود افزوده بدین ترتیب که هیچ سایتی در آن به صورت ارگانیک در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود ، یعنی در صورتی که پاسخ کاربر کاملا واضح و دقیق باشد ، عملا دیگر به معرفی سایت های جانبی نیاز احساس نمی شود ، مثلا اگر عبارت Dollar to euro conversion را با موبایل خود جستجو کنید ، گوگل به طور مسقیم پاسخ آن را در اختیار شما می گذارد و سایت های مرتبط را نمایش نمی دهد.
نکته
این قابلیت گوگل کاملا فراگیر نشده و تنها در مواردی خاص از آن استفاده می گردد ، ولی نمایش به صورت محدود هم برای مدیران سایت ها نگران کننده است چون هیچ تضمینی برای فراگیر نشدن آن به زودی وجود ندارد.
چه راهکاری پیش روی مدیران سایت ها یا متخصصین سئو است ؟
با این تفاسیر باید جدی بود و راهکار و روشی را برای حفظ مخاطبین و مهم تر از همه حفظ بقای کسب و کار خود در نظر داشت ، اگر مدیر یک کسب و کار اینترنتی هستید راه کارهای جایگزین را باید برای جذب مشتری و فروش محصولات خود در نظر بگیرید و به کار ببرید.
روش هایی کاربردی برای مشکلاتی از این قبیل
برندینگ مهم تر از سئو است !
بهتر است در کنار فعالیت هایی که برای کسب جایگاه در نتایج گوگل دارید به برندینگ خود توجه خاصی داشته باشید ، با این روش خیلی از کاربران به جای این که در اینترنت به جستجو بپردازند ، مستقیما به سایت شما رجوع می کنند و یا نام وب سایت شما را در گوگل جستجو می کنند ، بدین ترتیب مشتریانی که نام شما را می دانند سایت شما را به سرعت انتخاب می کنند حتی اگر رتبه پایین تری هم در گوگل داشته باشید.
این را بدانید که برندینگ در دنیای واقعی تاثیر بسیار زیادی دارد ، خود شما محصولاتی را خریداری می کنید که برایتان نام آشنا هستند که با تبلیغات هدفمند و برندینگ مناسب این اتفاق برای آن محصولات افتاده است ، برای مثال دیجی کالا فعالیت خود را در ابتدا با تمرکز بر سئو و بهینه سازی شروع کرد ولی در حال حاضر تمرکز آن بر روی برندینگ و تبلیغات است تا سئو.
فعال بودن در شبکه های اجتماعی ، جایگزین های جدید برای سئو
خوب است بدانید که کاربرانی که از طریق موتور جستجو سایت شما را پیدا می کنند و وارد آن می شود حتما تبدیل به یک مشتری وفادار نمی شوند و حتما می دانید که ارتباط مجدد با آن ها در بسیاری موارد کاری دشواری است ، ولی کاربرانی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند تا مدت های طولانی با شما در ارتباط مستقیم خواهند بود وانتقال اطلاعات از طریق اینستاگرام ، فیسبوک و لینکدین خیلی راحت و سریع تر صورت می گیرد.
نکته
در صورت داشتن استراتژی مناسب در شبکه های اجتماعی ، مخاطبین شما به مرور جمع می شوند و بدین ترتیب یک کانال ارتباطی مستقیم را با آن ها خواهید داشت.
لازم به ذکر است امروزه شبکه های اجتماعی ابزاری بسیار کارآمد برای بازاریابی به شمار می روند وجالب است بدانید که ارزش و تاثیر آن ها با این روندی که گوگل در پیش گرفته ، بیشتر از گذشته نیز خواهد شد ، در صورتی که سئو و کسب رتبه اول در نتایج گوگل دیگر مفهوم امروزی خود را نداشته باشد ، این شبکه های اجتماعی هستند که به مهم ترین جایگزین برای شما تبدیل خواهند شد ، بنابراین باید به فکر یک روش اساسی در جهت فعالیت صحیح در این فضا و ارتباط مستقیم با مخاطبین خود باشید.
تبلیغات اینترنتی ، کم بازده ولی قابل توجه هستند
مجله های اینترنتی و سایت های خبری روزانه بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند که راهی جز تبلیغات برای کسب درآمد از آن ها ندارند ، زمانی که تاثیر سئو کاهش پیدا کرد به تبلیغات در این سایت ها نیز می توان توجه کرد.
لازم به ذکر است قیمت و اثرگذاری کمپین های تبلیغاتی بنر و کلیکی در مقایسه با سئو و شبکه های اجتماعی خیلی پایین است ، اما در شرایط خاص یک راه حل جایگزین هستند ، همچنین تبلیغات در گوگل هم روش بسیار خوبی است ولی نه در ایران.
نتیجه گیری
این مطالب نباید شما را گمراه کند و نباید از سئو و گوگل غافل شوید و همواره برای حفظ جایگاه خود در این فضا تلاش نمایید ولی موفقیت خود را هم نباید به یک کانال بازاریابی محدود کنید ، همواره به فکر جایگزین های جدید برای سئو باشید چون ممکن است در آینده ای نه چندان دور دیگر سئو راه حل خوبی برای افزایش کاربران سایت و مشتری های محصولات شما نباشد.