چرا باید یک وب سایت را باز طراحی کرد ؟

اصول باز طراحی سایت

بدون وارد شدن به حاشیه و طراحی مثال هایی از قبیل مغازه ها و ویترین آن ها و تاثیرشان بر روی رهگذران ، می خواهیم بگوییم که وب سایتی که شما دارید در حقیقت ویترین کسب و کار شما در اینترنت محسوب می شود ، به عبارتی دیگر ویترین مغازه شما در کسب و کارهای اینترنتی در واقع همان طراحی ظاهری سایت و اجناس داخل فروشگاه و در اصل محتوای داخلی وب سایت شما می باشد ، در این مطلب با اصول باز طراحی سایت بیشتر آشنا می شویم ، با مدرسه نرم افزار همراه باشید.

در دنیای اینترنت وقتی یک کاربر به سایت شما ورود می کند ، ظاهر سایت شما اولین چیزی است که او می بیند و اگر به خوبی آراسته شده باشد کاربر را مجذوب می کند و برای برای بررسی بخش های دیگر وب سایت شما نیز علاقه نشان می دهد.

بعد از ظاهر سایت محتوا ، دسته بندی ، منو و دیگر قسمت های سایت حائز اهمیت هستند ، چرا که بعد از این که کاربر مجذوب بررسی بخش های مختلف سایت شما شد باید این موارد به درستی تهیه شده باشند تا بتوانند نیازهای کاربر شما را به خوبی برطرف کنند ، نیاز کاربر شما ممکن است یک مقاله برای خواندن و یا یک محصول که برای خرید است ، باشد.

نکته

اگر شما کسب و کار اینترنتی دارید و از این طریق محصولات خود را به فروش می رسانید قبل از باز طراحی وب سایت خود بهتر است که شناخت دقیقی از مشتریان خود به دست بیاورید و بر این اساس یک هویت جدید و جذاب برای سایت خود به وجود بیاورید ، چون ممکن است در طراحی اولیه سایت بدون آگاهی و شناخت از مشتریان ، مشکلاتی وجود داشته باشد که در جذب کاربر موفقیت چندانی نداشته باشد.

یکی از مواردی که باید باز طراحی وب سایت را وارد بازی کنید زمانی است که فرشگاه اینترنتی شما مراجعه کننده زیادی دارد ولی فروشتان به اندازه بازدید از مغازه تان نیست و در نهایت آن سودی را که انتظار می رود ، ندارید ، در این مرحله باید به فکر یک باز طراحی اصولی داشته باشید.

 

چرا سایت شما به باز طراحی نیاز دارد ؟

در اولین قدم باید به این سول که چرا سایت شما به باز طراحی نیاز دارد ، پاسخ دهید و یک جواب خوب و قانع کننده برای این سوال پیدا کنید ، در آن صورت قادر خواهید بود که به اشتباهات خود در طراحی اولیه سایت پی ببرید و برای باز طراحی سایت از تجربیات قبلی اسفاده کنید و یک سایت بهتر و اصولی تر داشته باشید.

خوب است بدانید که باز طراحی سایت اصولی دارد و کار ساده ای نیست و برای این کار باید مواردی مانند سئوی سایت ، هویت برند و نیاز کاربر وب سایتتان را در نظر بگیرید ، این که شما دلایل متقاعد کننده برای باز طراحی سایت خود را داشته باشید ، از ریسک و هزینه های باز طراحی سایت دور خواهید ماند.

 

دلایلی که باعث می شوند به فکر باز طراحی سایت بیفتید

 

ضعف سایت شما در انتقال خوب داستان و اهداف برندتان به کاربران

در این جا این سوال مطرح می شود که آیا سایت شما داستان برند ، اهداف و ارزش‌ های شما را را در حال حاضر می تواند به خوبی به کاربر انتقال دهد ، به بیانی ساده تر زمانی که یک کاربر به سایت شما وارد می شود ، متوجه این موضوع که شما نسبت به سایت ‌های برتری دارید ، می‌شود؟

در صورتی که اینطور نباشد و سایت شما نتواند این هدف را به مقصد برساند در یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سایت یعنی Brand Voice یا همان انتقال لحن برند دچار ضعف است ، شما با باز طراحی می توانید بیشتر بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتری های ثابت بدل کنید.

سردرگم شدن کاربران در سایت شما

یکی از روش های خوب برای یک طراحی خوب این است که قبل از طراحی یا باز طراحی سایت خودتان را جای کاربران بگذارید ، بدین ترتیب می توانید راحت تر متوجه شوید که جهت استفاده راحت‌تر از وب سایت چه چیزهایی نیاز است ، ویژگی های کاربردی عواملی مانند دسترسی به بخش های مختلف سایت ، دسته بندی مناسب صفحات و سادگی و شفافیت می باشند که این عوامل در تجربه کاربری سایت شما بسیار تاثیر گذار هستند.

برای مثال در صورتی که کاربری در یک صفحه خرید موبایل است و بعد از آن می خواهد به صفحه خرید قاب گوشی یا لوازم جانبی موبایل وارد شود ، چه راه هایی برای ورود او به این صفحات وجود دارد ؟

یک روش این است که به صفحه قبلی بازگردد و خرید لوازم جانبی را به جای خرید گوشی انتخاب کند ، دوم از منوی کشویی که در بالای صفحه وجود دارد ، کاربر می تواند به طور مستقیم به بخش لوازم جانبی وارد شود و سوم باید کلمه ای که مد نظر دارد را جستجو کند ، احتمالا شما نیز با من هم نظر هستید که روش های دوم و سوم بهتر هستند.

توجه

در هنگام طراحی یا بازطراحی سایت خود ، رضایت کاربر خود را در باید در بالاترین اولویت خود قرار دهید.

سایت شما از استانداردهای روز طراحی فاصله گرفته است

همان طور که می دانید در دنیای امروز که تکنولوژی هر روز ورق جدیدی را رو می کند و پیشرفت فناوری‌ های طراحی سایت با سرعت بسیار زیادی بالا می رود ، چیزی که در حال حاضر کاربران می پسندند ممکن است دو سال دیگر خواهانی نداشته باشد چرا که با گذر زمان سلیقه مخاطب هم تغییر می کند.

جالب است این را بدانید که در طراحی قالب صفحات یا نحوه نمایش عکس ها همواره در فضای وب روش های خاصی همه گیر می‌ شوند که طراحان وب آن ها را مورد استفاده قرار می دهند ، بنابراین در صورتی که وب‌ سایت‌ خود را بر پایه پلت فرم‌ های قدیمی که از رده ‌خارج شده اند ، طراحی و بنا کرده اید ، باید به فکر یک باز طراحی اصولی سایت باشید.

خوب است بدانید که بوت استرپ در سال های اخیر برای طراحی سایت ها بسیار رایج شده ولی این را هم بدانید که همین فریم ورک طی چند سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده به طوری که نسخه 4 آن با نسخ قبلی از نظر طراحی و امکانات کاملا متفاوت است ، جالب است بدانید که عمر مفید یک سایت اینترنتی در حال حاضر نهایتا دو سال است و بعد از آن باید سایت ارتقا دهید یا باز طراحی اساسی کنید.

ریسپانیو نبودن سایت

یکی از دلایل مهم برای این که بخواهید به باز طراحی سایت خود بپردازید این است که احتمالا وب سایت شما واکنش گرا نیست و به درستی بر روی گوشی های هوشمند نمایش داده نمی شود ، امروزه دیگر کم تر کسی با کامپیوتر و یا لپ تاپ در اینترنت به دنبال چیزی می گردد ، در زمانی که گوشی های هوشمند و تبلت ها وارد بازار جهانی شدند ، بهترین و جذاب ترین روش برای گشت و گذارهای اینترنتی به شمار می رفتند ولی مشکل این جا بود که وب سایت ها طوری طراحی شده بودند که برای دیده شدن در صفحات مانیتور کارایی داشتند و برای گوشی‌ های موبایل با صفحه های کوچک ، مناسب نبودند.

طراحی سایت ریسپانسیو از این جهت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد ، این بدین معنی است که یک وب سایت خودش را بتواند با صفحه ‌های گوناگون تطبیق دهد و بدینوسیله هر کاربری و با هر دستگاهی می تواند خیلی راحت از همه صفحات سایت بازدید نماید.

 

چرا واکنش گرایی در طراحی سایت اهمیت بسیار بالایی دارد ؟

همان طور که گفتیم امروزه بیشتر افراد از جمله خود شما با گوشی موبایل خود وارد فضای مجازی و اینترنت می شوید ، پس اگر شما یکی از صاحبان سایت هستید و از این طریق امرار معاش می کنید برای این که بازدید کنندگان وب سایت شما تجربه خوبی از ورود به سایت شما به دست بیاورند باید به ریسپانسیو بودن سایت خود بسیار اهمیت دهید.

نرخ پایین تبدیل مشتری سایت یا Conversion Rate

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که طراحی سایت برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد ؟ به باور همه مدیران وب سایت ها به طور کلی برای انجام 2 کار طراحی می شوند :

  • آشنا کردن مردم با سرویس یا محصول شما
  • پیدا کردن مشتری های جدید و سود بیشتر

با تمام این تفاسیر می خواهید یک وب سایتی که تمامی ویژگی های درست یک وب سایت ایده آل را دارد ، طراحی کنید ولی با تمام ویژگی های خوبی که وب سایت شما دارد احتمالا دارای نرخ تبدیل پایینی است.

نرخ تبدیل مشتری یا Conversion Rate چیست ؟

زمانی که یک کاربر از وب ‌سایت شما دیدن می کند دقیقا همان کاری را که شما از او می خواهید را انجام می دهد ، این همان نرخ تبدیل مشتری است که برای هر وب سایتی متفاوت خواهد بود ، برای مثال در یک وب‌ سایت از بازدیدکنندگان خواسته می شود که در خبرنامه ایمیلی عضو شوند ، در وب‌ سایتی دیگر خواسته می شود که اکانت بسازند و یا در وب ‌سایتی دیگر برای خرید ، دانلود اپلیکیشن و یا کاری متفاوت باشد.

پس در صورتی که وب سایت شما عملکرد خوبی در تبدیل بازدیدکننده به مشتری ندارد ، بهتر است که با ویژگی هایی که برای شما برشمردیم اقدام به باز طراحی آن نمایید.

 

بررسی مشکلات طراحی سایت

همان طور که بارها گفته شد وب سایت به مانند یک مغازه است ، در صورتی که مغازه شما پس از مدتی که از زمان تاسیس آن می گذرد ، دارای فروش خوبی نباشد ،باید روش خود را تغییر دهید و در اقدامی برای مثال به فکر تعویض اجناس مغازه و یا آموزش های سازنده به فروشندگان باشید.

این مورد دقیقا برای سایت شما هم صدق می کند یعنی اگر بعد از مدتی سایت کاربران زیادی را به خود جلب نکرد و یا نرخ تبدیل مشتری آن ضعیف بود باید به فکر راهکاری باشید که آن هم یک باز طراحی خوب و ایده آل است ، ولی قبل از شروع باز طراحی و هر اقدامی باید سایت الان خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
برای بررسی وب سایت خود باید سوالات زیر را از خود بپرسید :

  • آیا سایت صفحات زیادی دارد؟
  • آیا فونت نوشته ها برای کاربر مناسب است؟
  • آیا عکس های سایت کیفیت خوبی دارند؟

در جهت موفقیت تحلیل و بررسی وب سایت خود باید تمام نکات مثبت و منفی را از هم جدا کنید و در این راه باید از یکسری ابزار تحلیلی استفاده کنید ، Google Analytics و Google Search Console ابزارهایی هستند که رفتار کاربران شما را می توانند مورد بررسی قرار دهند و در نهایت اطلاعات مفیدی را به شما ارائه می دهند.

اطلاعات به دست آمده به شما کمک می کند که مهم ترین صفحات سایت خود را شناسایی کنید و کلماتی که جایگاه مناسبی در حال حاضر در نتایج گوگل دارند را بدست آورید ، به یاد داشته باشید باید برنامه ویژه ای در فرآیند باز طراحی برای این صفحات و عبارات هدف آن ها در نظر بگیرید تا این فرآیند منجر به بهبود تجربه کاربری و همچنین بهبود وضعیت سئو سایت شما گردد.

 

یک برنامه ریزی خوب برای طراحی سایت جدید داشته باشید

بعد از استفاده از ابزارهای مختلف و بررسی بازخورد و رفتار کاربر باید برنامه ریزی کنید ، برا شروع باید مشکلاتی که در مرحله قبل با آن ها موجه شدید را دریابید و برای این منظور بهتر است که از کارهای کوچکی شروع کنید که بیشترین نتیجه را برای شما و کاربران دارند.

مثلا صفحه اصلی وب سایت شما نخستین چیزی است که کاربر متوجه آن می شود ، به همین دلیل هرگونه تغییر کوچکی تاثیر بسیار زیادی می تواند در تجربه کاربری ایجاد کند ، قسمت هایی که تاثیر زیادی را می توانند در نتیجه طراحی سایت جدید شما ایجاد کنند عبارتند از :

 

  • برندینگ : طراحی لوگو ، پلت رنگ ، فونت
  • دسترسی کاربر : پاک کردن صفحات اضافی ، دسترسی بهتر در منو
  • محتوای صفحه اصلی : لحن نوشته ها ، طراحی عکس ها

 

در نهایت باید باز طراحی سایت خود را آغاز کنید

پس از استفاده از ابزارهای مختلفو بررسی و تحلیل رفتار کاربر خود دیگر باید کار اصلی را آغاز کنید کاری که همه این سخنان برای بهبود انجام آن گفته شد ، اگر می خواهید بهترین نتیجه را در باز طراحی سایت خود بگیرید بهتر است که پروژه خود را به گام های کوچکتر تقسیم بندی کنید و مطابق با اولویت بندی خود پیشروی کنید.

در صورتی که خودتان می توانید بازطراحی سایت را بر عهده بگیرید حرفی باقی نمی ماند ولی اگر می خواهید که یک شرکت طراحی سایت این کار را برای شما صورت دهد باید حتما از حرفه ای ها کمک بگیرید چون در غیر اینصورت ، باز طراحی سایت به بهبود روند مشتری یابی کمک که نخواهد کرد هیچ همین مشتری هایی را هم که دارید ممکن است از دست بروند ، پس بهتر است در انتخاب شرکتی که می خواهید کار باز طراحی سایت خود را به آن بسپارید بسیار دقت کنید.

نکته

همان طور که گفته شد باز طراحی سایت کار ساده ای نیست به طوری که در بسیاری موارد وقتی می خواهید یک سایت قدیمی را باز طراحی کنید کار به قدری پیچیده می شود که از خیرش می گذرید و ترجیح می دهید که طور کلی سایت دیگری راه اندازی کنید ، در این صورت وب سایت جدید که طراحی و استراتژی جدید دارد بر روی یک دامنه مجزا راه اندازی می گردد و بعد از بررسی و تایید نهایی به مرور صفحات مهم سایتی که قبلا داشتید به سایت جدید ریدایرکت می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا