شاخص های کلیدی عملکرد و میزان موفقیت در سئو

چگونه می توان میزان موفقیت در پروژه سئو ی سایت را تعیین کرد ؟

بعد از اینکه یک وبسایت زیبا راه اندازی و برای بهبود بازاریابی محتوایی وب سایتتان تلاش زیادی کردید و همچنین برای توجه به شخصیت خریداران و مخاطبان خود هم زمان زیادی را گذاشته اید ، در این مرحله وقت آن رسیده تا از تلاش ها و آخرین پیشرفت ها و نتیجه های آن رونمایی کنید و میزان موفقیت در پروژه سئو را با شاخص های کلیدی عملکرد بسنجید ، در این مطلب به این که چگونه می توان میزان موفقیت در پروژه سئو ی سایت را تعیین کرد و شاخص های کلیدی عملکرد و میزان موفقیت در سئو چیست ، می پردازیم.

برای سنجش میزان موفقیت سئو باید بدانید که چگونه دستاوردهایی که کسب شده را به بالادستی ها می توان به طور واقعی اثبات کرد و این که چه معیارهایی جهت به نمایش گذاشتن ارزش های کسب شده پروژه سئو به کارفرما یا مدیرتان وجود دارد ، شاخص های کلیدی عملکرد که علامت اختصاری آن ها KPI است به این سوال ها پاسخ می دهد.

 

شاخص های کلیدی عملکرد چیست ؟

خوب است بدانید کهKPI ها معیارهای قابل لمس و عینی می باشند که درصد موفقیت فعالیت های شما روی یک سایت را به طور کامل و شفاف نمایش می دهند ، در این مطلب به مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد می پردازیم که قادر هستند موفقیت شما در سئو و بازاریابی دیجیتال را به نمایش بگذارند.

 

Organic Sessions یا افزایش بازدید سایت از گوگل

یکی از شاخص های عملکرد Organic Sessions است که از طریق موتورهای جستجوی گوگل و بینگ ، افزایش بازدید وب سایت شما را تحت نظر دارد ، جالب است بدانید که منظور از هر session ورود یک کاربر به صفحات وب سایت ، انجام یک فعالیت مانند اسکرول کردن ، کامنت گذاری یا لایک کردن مطالب و در آخر هم خروج کاربر از سایت می باشد ، توجه داشته باشید اگر کاربری فعالیتی بر روی صفحه وب سایت نداشته باشد به طور خود کار و پس از 30 دقیقه این سشن بسته می شود.

لازم به ذکر است که هر کاربر چندین سشن را می تواند در زمان بازدید خود وب سایت شما به وجود آورد ، سشن های ارگانیک به بازدیدهای طبیعی معروف هستند و این ها به کمک ابزار گوگل آنالیتیکز به طور مستقیم ردیابی و بررسی می شوند ، برای جمع آوری گزارش های جمع آوری شده از منابع مختلف در این بازه را می توانید با استفاده از ابزارهای جانبی مانند Agency Analytics صورت دهید .

نکته

مهم ترین شاخص کلیدی عملکرد ، ترافیک طبیعی وب سایت شما می باشد به این دلیل که با هدف اصلی فعالیت های سئو یعنی دیده شدن در موتورهای جستجو ، مستقیما همسو است.

اگر کمی دقت و بررسی در داده های آماری و موقعیت وبسایت خود بر روی کلمات کلیدی مختلف در گوگل آنالیتیکز یا گوگل سرچ کنسول داشته باشید ، دلایل بالقوه رشد در شاخصِ عملکرد organic sessions را می توانید بیابید.

مثلا اگر افزایش جستجوی سایت یا برند شما به وسیله کاربران در موتورهای جستجوگر باشد ، نتیجه تلاش های بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی که کرده اید در آگاهی مخاطبان از برندتان در اینترنت خودش را نمایان می کند و بدین ترتیب تعداد جستجوهای نام برند و در آخر محصولات شما در موتورهای جستجو بالا می رود.

نکته

خوب است بدانید که جایگاه وبسایت شما هم بر روی کلمات کلیدی ای که خودتان به عنوان هدف قرار داده اید و همچنین آن هایی که فکرش را نمی کردید ، به محض آغاز فعالیت های on-page و off-page سئو شما ، بهبود پیدا خواهد کرد.

در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجو ، نرخ کلیکی که از وبسایت خود نتظار دارید ، با تغییر در جایگاه هر یک از صفحات شما معین می شود مثلا اینکه موقعیت صفحات شما از جایگاه سوم به دوم تغییر کند بر روی نرخ کلیک سایت شما اثر بسیار خوب و مثبتی خواهد گذاشت ، و اگر جایگاه شما در صفحات مثلا از صفحه دوم به صفحه اول تغییر یابد در نرخ کلیک شما به همان نسبت ایجاد رشد خواهد کرد.

برگزیدن یک عنوان جذاب و رقابتی ، چالشی و چیزی که مرتبط با کسب و کارتان باشد و همچنین داشتن محتوایی قوی و توصیفی که کمی چاشنی فریبندگی داشته باشند و به یک فراخوان خوب برای وب سایت شما تبدیل شود ، در حقیقت بهترین راه برای افزایش جستجوی طبیعی یا ارگانیک می باشد.

نکته

تکنیک های بازاریابی آنلاین و آفلاین و همچنین روش های دیجیتالی و سنتی به طور یکسان ، به افزایش بازدید وب سایت و organic session های شما می توانند کمک کنند.

keyword ranking increases یا بهبود رتبه در کلمات کلیدی مهم

خوب است بدانید که معیار رتبه کلمات کلیدی براساس جایگاه وب سایت شما در کلمات کلیدی معین شده روی موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ تعیین می گردد و البته هر قدری که جایگاه اول نزدیک باشید ، وضعیت بهتری خواهید داشت ، توجه داشته باشید کلمات کلیدی با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند بسیار در جایگاه وب سایت شما و رتبه آن تاثیرگذارند.

ابزارهایی مانند SEMrush ، SE Ranking و Google Search Console که از همه مهم تر می باشند می توانند برای بررسی رتبه سایت روی کلمات کلیدی مهم به شما کمک کنند.

معمولا باید جایگاه وب سایت شما در بعضی از عبارت های کلیدی مانند نام برند یا عبارات کلیدی طولانی تر که معرف فعالیت های شما است ، خوب خواهد بود ولی به یاد داشته باشید دیگر کلمات و عبارات کلیدی که مقاصد تجاری دارند و رقابت بالایی در آن ها وجود دارد را باید به عنوان استراتژی های طولانی مدت در نظر بگیرید.

نکته

جالب است بدانید که معیار رتبه سایت شما در کلمات کلیدی هم جزیی از شاخص های کلیدی عملکرد بسیار با اهمیت می باشد به دلیل این که بین فعالیت های سئوی شما و ارتباط مستقیم مشتریان شما ارتباط تنگاتنگی در این باره وجود دارد ، بهبود رتبه شما در کلمات کلیدی به عبارتی اولین قدم برای رسیدن به اهدافی مانند افزایش ترافیک ، کاربران جدید که همه این ها منجر به فروش بیشتر می شود ، است.

البته باید این را هم در نظر داشته باشید که نوسانات رتبه وب سایت در بازه های زمانی کوتاه ، کاملا طبیعی و به آپدیت های الگوریتم گوگل بستگی دارد ولی باید در طولانی مدت جایگاه سایت شما رشد کند.

برای این که وب سایت خود را تحت کنترل داشته باشید باید به صورت هفتگی و منظم جایگاه آن را بررسی و رصد کنید ، در صورتی که جایگاه شما افت شدید دارد احتمالا مشکلاتی در وبسایت شما وجود دارد که باید آن ها را رفع کنید ولی در صورتی که افت کوتاهی در جایگاه شما رخ دهد ، عجله نکنید و هیچ اقدامی برای رفع مشکل یا بهینه سازی انجام ندهید ، چرا که زیاده روی در بهینه سازی هم به اندازه عدم بهینه سازی می تواند مخرب باشد.

lead/conversions یا افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربر به مشتری

شما هم احتمالا دوست دارید کاربرانی که به وب سایت شما وارد می شود بعد از ورود در نهایت به خریداران محصولات شما تبدیل شوند ، خوب است بدانید که lead یا همان کاربر جذب شده ، در حقیقت یک مشتری بالقوه است که یکی از فعالیت های زیر را احتمالا صورت می دهد :

  • ثبت نام در خبرنامه
  • پر کردن فرم ارتباط با ما برای کسب اطلاعات بیشتر
  • برقراری یک تماس تلفنی
  • ثبت نام در وبینارهای شما
  • خرید محصولات به صورت آنلاین

کاربران جذب شده را از چند منظر با تعریف Goal و Event در گوگل آنالیتیکز می توانید زیر نظر داشته باشید :

  • نرخ تبدیل در موبایل بیشتر است یا دسکتاپ ؟
  • مخاطبانی که به مشتریان شما تبدیل شده اند بیشتر از آقایان بوده اند یا خانم ها ؟
  • یا محتوای شما قابل اطمینان یا راضی کننده بوده است ؟
  • کاربران جذب شده به راحتی در مسیر تبدیل به مشتری پیش بینی شده حرکت کردند ؟

با بررسی این معیارها می توانید دید درستی از موفقیت خود در سئو داشته باشید ، اگر افزایش تعداد بازدید یا کسب جایگاه بهتر به هدف صرف شما تبدیل شده باشد احتمال دارد که از افزایش فروش که هدف اصلی است ، غافل شوید ، در بسیاری از پروژه های سئو ممکن است در آمار بازدید سایت افزایش چشمگیری به وجود نیاید ولی جالب است بدانید که در تبدیل کاربر به مشتری و افزایش فروش تاثیرات زیادی مشاهده می شود.

Bounce Rate یا نرخ پرش یا خروج از سایت

درصد خروج کاربران بلافاصله بعد از بازکردن وب سایت شما بدون اینکه هیچ فعالیتی داشته باشند با معیاری به نام نرخ پرش اندازه گیری می شود ، براساس تعداد Session های بدون فعالیت این روش نسبت به کل session ها مورد اندازه گیری قرار می گیرد ، لازم به ذکر است که نرخ پرش استاندارد در حدود 40 تا 60 درصد می باشد بدین معنی که در حدود 50 درصد از سشن های به وجود آمده توسط کاربران ، بدون هیچ فعالیتی از طرف آن ها به پایان می رسد.

نکته

خوب است این نکته را بدانید که درصد نرخ پرش با صنعت و نوع مخاطب وب سایت شما ارتباط مستقیم دارد.

این معیار برای الگوریتم های موتورهای جستجوگر و رضایت کاربران در مشاهده نتایج دارای اولویت بسیار بالایی است و به همین دلیل هم اهمیت زیادی دارد ، حتما می دانید وقتی یک کاربر عبارتی را در موتورها ، جستجو می کند ، این موتورهای جستجو برای نمایش مرتبط ترین نتایج با بهترین کیفیت ممکن به کاربران تلاش می کنند.

نکته

توجه داشته باشید که یکی از فاکتورهای تعیین موفقیت پروژه های سئو ، کاهش ضریب خروج می باشد.

در صورتی که کاربر بعد از ورود به یکی از نتایج نمایش داده شده ، بلافاصله و به سرعت به صفحه نتایج گوگل پرش کند ، این نشان می دهد که نتیجه ای که برای کاربر بالا آمده مرتبط نبوده ، به راحتی قابل درک نبوده و یا محتوا برای کاربر قابل اعتماد نبوده ، در مقابل اگر نرخ پرش کاربران کم باشد این نشان دهنده مرتبط بودن محتوا با نیاز کاربر ، مسیریابی راحت کاربر در صفحه مورد نظر و رضایت بخش بودن نتایج برای کاربر می باشد.

نکته

توجه داشته باشید که 40 تا 60 درصد فقط یک عدد متوسط می باشد و این عدد را می توانید برای سایت خود به کم ترین حد برسانید ، این را بدانید که نرخ پرش خود به تنهایی نمی تواند فاکتور مناسبی برای سنجش موفقیت یک پروژه سئو باشد ، برای تهیه گزارشات دقیق و معنادار باید این شاخص در کنار شاخص های دیگر از جمله افزایش بازدید یا بهبود جایگاه قرار گیرد.

Page Per Session یا تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید

با استفاده از این معیار متوجه می شوید که هر کاربر به طور میانگین چه تعداد صفحه از وبسایت شما را در هر بار مراجعه خود بازدید کرده است ، مراجعه مجدد به یک صفحه از وب سایت هم در این معیار اندازه گیری می گردد.

رقم منطقی برای این شاخص عملکرد

این شاخص با عمق و ساختار سایت و پیچیدگی مسیر تبدیل کاربران شما به مشتری در ارتباط مستقیم است و به آن وابسته ، به همین دلیل عدد مشخصی را نمی توان برای سایت های مختلف در نظر گرفت.

برای مثال اگر وبسایت شما تک صفحه ای باشد ، در هر بازدید ، یک صفحه آمار منطقی خواهد بود ، در این صورت برای سنجش عملکردتان بهتر است که به مدت زمان حضور کاربر در سایت تمرکز نمایید ولی اگر وبسایتی با محتواهای متعدد دارید که اطلاعات مختلفی را به کاربر ارائه می دهد و یا اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید و کاربر در آن به مقایسه محصولات مختلف می پردازد ، در این صورت است که باید منتظر تعداد صفحات بیشتری در آمار متوسط تعداد صفحات بازدید شده خود باشید.

نکته

لازم به ذکر است هرچقدر که تعداد بازدید صفحات بیشتر شود ، کاربرانی که به سایت شما وارد شده اند بسیار با ارزش تر خواهند بود ، جالب است بدانید که توجه به تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران در هر بازدید یکی از روش های ارزش گذاری تبلیغات در مقابل سئو می باشد.

ولی این را باید بدلنید که اگر این شاخص عملکرد دارای رقم بالایی باشد نمی تواند به تنهایی نشان دهنده میزان موفقیت شما باشد ، زمانی شما به هدف خود می رسید که کاربران به مشتریان شما تبدیل شوند و خرید صورت گیرد.

یکی از مهم ترین عوامل مربوط به سئو تکنیکال و یا بهبود تجربه کاربری سایت ، بهبود آمار مربوط به بازدید صفحات در مقایسه با ماه های قبل می باشد ، اگر شما یک متخصص یا مشاور سئو هستید تنها جذب بازدیدکننده برای سایت وظیفه شما نیست ، بلکه باید ایده هایی کاربردی بر روی مسیر کاربر در سایت و نرخ تبدیل آن به مشتری برای ارائه داشته باشید.

Average Session Duration یا زمان متوسط حضور کاربر در سایت

زمان متوسط حضور کاربر در وب سایت یکی دیگر از معیارهای سنجش عملکرد سئو می باشد شما هر چقدر که به میزان و عمق محتوا و ساختار سایت خود بیشتر اهمیت دهید ، زمان حضور کاربر نیز بیشتر خواهد بود ، مهم ترین دلیل اهمیت زمان متوسط حضور کاربر در وب سایت شما این است که مشخص شود میزان رضایت کاربر از کیفیت محتوا چقدر است و همچنین انگیزه بخشی آن برای ادامه حضور کاربر در وب سایت چیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای با کیفیت و راضی کننده اشتیاق کاربر را برای ماندن در صفحه شما ، مطالعه محتوا و کلیک بر روی لینک های داخلی شما بیشتر خواهد کرد.

نکته

برای رفع مشکلات مربوط به زمان متوسط حضور کاربر در سایت می توانید با بهبود عملکرد دکمه های فراخوان (CTA) و لینک سازی های داخلی استاندارد ، کاربر خود را به مسیر درستی که به مشتری تبدیل شود ، راهنمایی کنید ، همچنین زمان حضور کاربران را با ارائه محتوای ارزشمند ، فعال سازی بخش نظرات در صفحه و استفاده از ویدئو نیز می توانید بالا ببرید.

اگر یک پروژه سئو سایت در دست دارید با مقایسه زمان حضور کاربران در صفحاتی که به وجود آورده اید با صفحاتی که قبلا بر روی سایت وجود داشته ، می توانید یک گزارش مناسب برای به نمایش گذاشتن تاثیر فعالیت های خود تهیه کنید.

Page Load Time یا مدت زمان بارگذاری صفحات

این مورد ممکن است خیلی مهم به نظر نیاید ولی توجه داشته باشید افزایش زمان لود صفحات یک عامل منفی و موثر بر روی شاخص های عملکرد کلیدی که تا به این جا درباره آن ها صحبت کردیم ، می باشد.

در صورتی که زمان لود صفحه بیش از حد انتظار طول بکشد ، طبیعتا به صفحه نتایج موتور جستجو برمی گردید و به همین سادگی اگر بارگذاری صفحه ، خیلی طولانی شود دیگر به ادامه جستجو در آن سایت علاقه ای نخواهید داشت و به دنبال آن تمایل به خرید از این وب سایت هم از بین خواهد رفت و این اتفاق بسیار برای وب سایت ناگوار خواهد بود.

نکته

توجه داشته باشید زمان لود ایده آل در هر وب سایت به میزان پیچیدگی محتوا و صبر مخاطبان آن سایت بستگی دارد ولی باید این را بدانید که اکثر کاربران اگر لود وب سایت بیش از 4 ثانیه طول بکشد به راحتی آن وب سایت را ترک می کنند.

لازم به ذکر است که این معیار با نرخ پرش کاربران در ارتباطی تنگاتنگ است و خوب است بدانید که هر ثانیه ارزش دارد و هر ثانیه ای که به لود صفحات سایت شما اضافه شود ، افزایش نرخ پرش سایت شما نیز به همان نسبت خواهد بود.

راه حل

وب سایت GTMetrix بهترین ابزار موجود برای رصد دقیق سرعت لود وب سایت است ، این ابزار سرعت لود صفحات را نمایش می دهد و پیشنهاداتی را برای بهینه سازی کدها ، محتوا ، تصاویر و همچنین سرور ارائه می دهد که در بهبود سرعت لود صفحات وب سایت شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

Top Exit Pages یا مهم ترین صفحات خروج از سایت

همان طور که می دانید صفحه خروج در حقیقت آخرین صفحه از سایت شما است که کاربر قبل از خروجش از وب سایت در آن حضور داشته است ، خروج کاربر یعنی بستن تب وب سایت شما یا بستن مروگر یا جستجوی یک وب سایت تازه ، یک نکته مهم در مورد این شاخص کلیدی عملکرد وجود دارد و آن این که صفحات خروج لزوما صفحات بدی نیستند ، مثلا صفحه خروج کاربر شما ممکن است صفحه تشکر از خرید و یا تایید خرید باشد ولی اگر اکثر کاربران از جایی خارج شده باشند که شما انتظار نداشته اید ، می تواند این اتفاق نشان دهنده یک فرصت جدید جهت بهبود UX وب سایت باشد.

نکته

به کمک گوگل آنالیتیکز در قسمت behavior reports برای یافتن صفحات خروج سایت و از قسمت Site content به صفحات خروج یا exit pages می توانید دسترسی داشته باشید.

شاخص دیگری به نام نرخ خروج نیز وجود دارد که این شاخص تعداد خروج های کاربران از یک صفحه را با تعداد بازدیدهای از آن را مقایسه می کند و می سنجد ، اگر نرخ خروج کاربران شما در یکی از صفحات زیاد است می توانید از طریق بهینه سازی همین صفحه این نرخ را کاهش دهید.

قبل از اینکه یک پروژه سئو را شروع کنید باید صفحات خروج وب سایت را به دقت آنالیز و آمار آن ها را ثبت کنید ، در زمان ارائه گزارش برگ برنده ای که می توانید داشته باشید ، توجه به این صفحات و تغییر رفتار کاربران در آن ها می باشد.

نکته

توجه داشته باشید که تکنیک های سئو و انجام آن ها در سایت کافی نیست و این تکنیک ها به تنهایی نمی تواند ارزش و تاثیر فعالیت های شما به عنوان یک متخصص سئو در یک پروژه سئو را نشان دهد ، برای درک صحیح از تاثیر تکنیک ها و این که بتوانید در آینده گزارشات واقعی و ارزشمند به مدیر یا کارفرما ارائه کنید ، قبل از آغاز پروژه بهتر است یک گزارش از وضعیت وب سایت تا آن زمان با اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگان و رفتار آن ها تهیه نمایید.

جالب است بدانید که خیلی از کارفرمایان تنها چیزی که برایشان مهم است و به آن وجه می کنند ، جایگاه یک کلمه کلیدی خاص در نتایج گوگل می باشد چرا که بهبود رتبه در عبارت های پر رقابت احتمالا زمان زیادی می طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 19 =

دکمه بازگشت به بالا