آشنایی با انواع سیستم های برتر مدیریت محتوا ( قسمت اول )

سیستم مدیریت محتوا که به اختصار به آن CMS گفته میشود محیطی را میگویند که میتوان در آن به انتشار مطالب ، تغییر و ویرایش مطالب ، سازماندهی مطالب و حذف مطالب پرداخت. در دنیای وب تعداد زیادی از سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد که با توجه به سایت خود میتوانید از یکی از آنها استفاده نمایید. چون بسیاری از کاربران زمان زیادی برای یادگیری چندین CMS صرف نمیکنند سعی میکنند با یادگیری یک الی دو سیستم محتوا پروژه خود را انجام دهند. بنابراین انتخاب سیستم مدیریت محتوای قوی از جمله کارهایی است که یم کاربر باید در مرحله اول انجام دهد.

سیستم برتر مدیریت محتوا

از بین تعداد زیادی از CMS هایی که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد ممکن است نام تعدادی از آنها برای شما آشنا و تعدادی مبهم باشد که با توجه به عملکرد آنها میتوانید انتخاب درستی از مابین آنها داشته باشید.

Content management system

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم مدیریت محتوا وردپرس بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP بنا شده است. زمانی وردپرس به عنوان یک CMS شناخته شد که در طراحی وب سایتهای چند صفحه ای و خلق شبکه های اجتماعی پیشرفته از طریق پلاگین ها استفاده شد.امروزه تعداد زیادی از قالب ها ، پلاگین ها و ویجت های به منظور گسترش کارایی و قابلیت وردپرس در دسترس کاربران قرار گرفته اند.

انجمن گسترده توسعه دهندگان و آموزش سریع و قابل دسترس وردپرس ، ایجاد وب سایت های متنوع با استفاده از پلاگین های متنوع و مدیریت یک محیط کاربر پسند از جمله مزایای مهم وردپرس بشمار می آیند. در حالیکه پیچیدگی طراحی وب سایت های ساده و مبتدی در کنار آسیب پذیری امنیتی و عدم وجود پشتیبانی رسمی تز معایب این سیستم است. از وردپرس در طراحی وب سایت های شخصی ، دانشگاهی ، عکاسی ، معرفی مشاغل و محتوای تجارت الکترونیک و … استفاده میشود.

Content management system

جوملا

جوملا سامانه ای است که از ان برای طراحی وب سایت شرکت های مطرح و برجسته ای استفاده شده است. این سیتم محتوا برای مدیریت سایت های مناسب است که بر مبنای مدیریتی ایجاد میشوند. البته قابل ذکر است که از این CMS برای طراحی هر سایتی چه معمولب چع پیشرفته میتوان استفاده کرد. جوملا هم همانند وردپرس دارای تعداد زیادی از انجمن های طراحان قالب و توسعه دهندگان افزونه است.

احراز هویت کاربران از طریق گوگل ، دارا بودن تعداد زیادی از افزونه ها ، دارا بودن انجمن گسترده توسعه دهندگان از جمله مزایای جوملا بشمار می آید. نبود یک سیستم کاربر پسند در کنار نبود قالب های قوی و پیچیدگی طراحی سایت های مبتدی از جمله معایب این CMS بشمار می آید. از جملا در طراحی وبسایت های شخصی ، دانشگاهی ، پرتابل های کاربری ، وبسایت های خبری و محتوای تجارت الکترونیک استفاده میشود.

Content management system

دروپال

یکی دیگر از CMS های مطرح که در طراحی سایت های شرکت های مطرح استفاده میشود. انعطاف و محیط کاربر پسند این CMS باعث شده است تا کاربر برای کاربران آسوده شود.این سیستم هم دارای تعداد زیادی از انجمن های فعال است. وجود تعداد زیادی از قالب های پیشرفته باعث شده تا کاربر تمامی تمرکز خود را روی طراحی و راه اندازی وب سایت بگذارد.

انجمن پشتیبانی قدرتمند ، تعداد بالای افزونه ها و استفاده در پروژه های طراحی شرکت های بزرگ از جمله مزایای دروپال میباشد.  پیچیدگی در طراحی سایت های مبتدی در کنار تعداد کم قالب های رایگان و غیر رایگان و پیچیدگی در ایجاد قالب از جمله معایب دروپال هستند. از دروپال در وب سایت های مدیریت ذخیره سازی فایل ، شبکه های اجتماعی ، پرتابل های خبری ، وبلاگ های اجتماعی و وب سایت های اشتراک گذاری عکس و فیلم و .. استفاده میشود.

Content management system

اکسپرشن انجین

این سامانه یک ترکیب از نرم افزار های غیر رایگان که متن باز هستند میباشد. این CMS دارای تعداد محددی از پلاگین و ماژول است اما با همین تعداد کم خود دارای تعداد زیادی از انجمن ها ، تالار های گفتگو ، دانش نامه ها و … میباشد.

ارائه لایسنس ، تمرکز بر امنیت بالا و عدم اعمال محدودیت در طراحی سایت از جمله مزایای اکسپرشن میباشد. هزینه بالا بخصوص برای طراحی سایت های تجاری در کنار پیچیدگی طراحی سایت های مبتدی و عدم وجود دمو برای ارزیابی سامانه قبل از خرید از جمله معایب آن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا