آشنایی با ابزار های مدلسازی پر کاربرد در نرم افزار راینو ( قسمت دوم )

ابزار مدلسازی راینو

یک نرم افزار قدرتمند سه بعدی با کارایی زیاد که دارای سرعت بالایی در طراحی و مدلسازی باشد همیشه مد نظر طراحان و مدل سازها بوده است. راینو همان نرم افزار پر قدرتی است که دارای سرعت بالا در مدلسازی ، پذیرا بودن پلاگین های متعدد و دارای دقت بسیار بالا میباشد. این قابلیت ها باعث شده تا استفاده از نرم افزار راینو به سرعت فراگیر شود و امروزه تمامی طراحان از این نرم افزار قدرتمند استفاده کنند.

مدلسازی توسط نرم افزار راینو

راینو فقط یک نرم افزار مختص مدلسازی نمیباشد بلکه آنالیز سازه ها در کنار انرژی ، طراحی سازه های مختلف و … از دیگر کاربردهای است نرم افزار قدرتمند بشمار می آید. راینو هم همانند سایر نرم افزار های مشابه خود همانند کتیا ، سالید ، تری دی مکس به محبوبیت خاصی بین کاربران خود دست پیدا کرده است . اما از جمله مزایایی که میتوان برای راینو در نظر گرفت وجود پلاگین هایی است که به این نرم افزار اضافه میشود تا قابلیت پوشش طراحی سایر حوزه ها را بهمراه داشته باشد.بطور مثال اگر کاربری یک محصول را طراحی کند در صورت اضافه کردن پلاگین میتواند قابلیت طراحی جواهر را هم داشته باشد.اما با سایر نرم افزار ها این قابلیت برای وی فراهم نمیشود.

ابزار مدلسازی پر کاربرد در نرم افزار راینو

در مطلب قبلی ( آشنایی با ابزار های مدلسازی پر کاربرد در نرم افزار راینو ( قسمت اول ) ) با تعدادی از ابزار های پر کاربرد نرم افزار راینو آشنا شدیم. در ادامه با برخی از این ابزار ها که با استفاده از آن بتوانید مدلسازی طرح را انجام دهید آشنا خواهیم شد.

ابزار مدلسازی چندضلعی

با استفاده از ابزار مدلسازی راینو میتوان چند ضلیع ها را به روش های زیر ترسیم نمود.  چندضلیعی ها با استفاده از مشخص نمودن تعداد اضلاع به همراه داشتن اندازه مرکز و شعاع، مرکز و نقطه ای که در وسط ضلع قرار میگیرد، اندازه طول ضلع، ترسیم مربع با مشخصات مشابه و نهایتا ترسیم چند ضلعی ستاره ای میتوان ترسیم نمود.

Rhino Modeling Tool 2

ابزار مدلسازی منحنی راینو

در نرم افزار راینو ابزارهای زادی برای ویرایش منحنی ها وجود دارد. با استفاده از این ابزار ها قابلیت بوجود آوردن چوشه چند خطی ها بصورت منحنی یا پخ زدن به شکل صاف خواهید داشت.(fillet , chamfer)، اتصال دو منحنی به روش های مختلف(blend)، انجم قرینه سازی منحنی ها(Symmetry)، جابجایی نقاط کنترل منحنی ها ، گسترش منحنی ها با فاصله ثابت (Offset) و همچنین گسترش منحنی ها بصورت عمود بر سطح یا در راستای سطح و بسیاری از موارد دیگر را خواهید داشت.

ابزار مدلسازی پوسته ساز

با استفاده از این روش میتوان سطوحی با فرم آزاد ترسیم نمود. با استفاده از این ابزار میتوان به روش های رسم سطح با کمک سه یا چهار نقطه ، ایجاد نمودن سطح به کمک منحنی های مسطح ، ایجاد نمودن سطح به کمک شبکه های منحنی ایزو ، عبور دادن سطح بوسیله شبکه های باز یا بسته ، ایجاد سطح بوسیله ۲ یا ۳ یا ۴ منحنی لبه ، بهترین سطح نربزی که از ترکیب منحنی ونقطه عبور میکند ، انواع سطح های مستطیل برش دهنده حجم همچنین وارد کردن تصویر بصورت مستطیل و … میباشد.

Rhino Modeling Tool 2

ابزار مدلسازی حجم سازی

با استفاده از ابزار مدلسازی حجم سازی در راینو میتوان حجم های سایده تا پیشرفته را مدلسازی نمود. با استفاده از این ابزار میتوان مکعب را به روش های مختلف ترسیم نمود همچنین استوانه بسته و ضخامت دار ، کره، حجم بیضوی بسته ، سطح هذلولی، قیف کامل و ناقص، هرم کامل و ناقص را ترسیم نمود.

ابزارهای تغییر شکل

در زیر منوی ابزار تغییر شکل میتوان منوی جابجایی را مشاهده نمود. این ابزار را میتوان برای تغییر شکل حجم بکار برد. جابجا کردن از یک حجم به حجم دیگر یا از سطحی به سطح دیگر یا از منحنی به منحنی دیگری ، ایجاد نمودن گرداب یا کشیدن حجم در یک راستا ، پیچش ، خمش و … خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا