آشنایی با ابزار های مدلسازی پر کاربرد در نرم افزار راینو ( قسمت اول )

ابزار مدلسازی راینو

هر چیزی که در اطراف خود میبینید از یک بطری آب گرفته تا تخت خواب و مبلمانی که در منزل از آنها استفاده مینمایید از یک فرایند صنعتی بدست آمده است. طراحی صنعتی همان فرایند ترسیم محصولات قابل ساخت میباشد. طراحی صنعتی بر اساس چند معیار مهم که شامل نیاز ، حس زیبایی ، بودجه و … است برنامه ریزی میشود. طراحان و معماران برای مدلسازی و طراحی سه بعدی خود بدنبال یک نرم افزار پر کاربرد و قدرتمند بودند تا اینکه نرم افزار راینو مورد توجه قرار گرفت. این نرم افزار قدرتمند و پرکاربرد برای افرادی که میخواهند مدلسازی سه بعدی های معماری را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند توصیه میشود.

ابزار مدلسازی در نرم افزار راینو

راینو همان سیستم ریاضی میباشد که بوسیله آن میتوان به محاسبه ، ارائه منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری پرداخت. نکته مورد توجه این میباشد که اصول ساخت سطح ها در راینو برپایه ساخت منحنی ها میباشد. برای آنکه عملیات ترسیم و مدلسازی در نرم افزار راینو آغاز شود ابتدا باید شبکه ای از منحنی ها در فضا ایجاد کنیم و سپس آنها را تبدیل به سطح کنیم.

ابزار های مدلسازی پر کاربرد در نرم افزار راینو

ابزار های مدلسازی پر کاربرد راینو را میتوان در بخش های زیر تقسیم بندی نمود :

Rhino Modeling Tool

ابزار مدلسازی نقطه راینو

با استفاده از این ابزار میتوان یک نقطه یا چند نقطه را در فضای دکارتی ایجاد کرد. همچچنین میتوان از حجم های بوجود آمده ، سطح ها و مش ها نقاط مورد نظر را استخراج کرد . همچنین میتوان کوتاهترین فاصله ایجاد شده بین نقطه تا منحنی یا کمترین فاصله بین چند نقطه در منحنی یا ایجاد ابر نقطه ها و ویرایش انها و استخراج مرکز دایره ، قوس یا بیضی را بوسیله ابزار نقطه بدست آورد.

ابزار مدلسازی خطوط

با استفاده از این ابزار میتوان انواع و اقاسم خط ها را چه به صورت خط تکی یا چند خطی رسم کرد. همچنین میتوان خط از نقطه میانی ، خط عمود بر سطح ، خط عمود بر صفحه کار را ترسیم نمود. از ابزار خط میتوان خطوط با جهت مشخص شده خودمان یا با تعریف نیم زاویه یا تعریف راستا و زاویه ترسیم کرد. همچنین بوسله این ابزار میتوان بهترین خط عبور کننده از نقاط، خط عمود یا مماس بر یک یا دو منحنی را بدست آورد.

ابزار مدلسازی منحنی 

با استفاده از این ابزار میتوان منحنی های بسیار زیادی تولد کرد. از جمله آنها میتوان به منحنی های نربز ، درونیابی ، ایجاد منحنی بر روی سططح ، ایجاد منحنی دارای ممایس هایی قابل تنظیم ایجاد کرد. همچنین منحنی هایی بصورت سهموی و هذلولوی ، اسپیرال و هلیکس را به راحتی ترسیم نمود.

ابزار مدلسازی دایره

شما میتوانید بوسیه این ابزار انواع دایره مختلف را به روش های متفاوت ترسیم کنید. این روش ها شامل مشخص کردن مرکز و شعاع ، قطر دایره، سه نقطه از دایره، عمود بر منحنی، دو مماس و شعاع، سه مماس، عمود به صفحه کار میباشد. همچنین با استفاده از این ابزار میتوان از طریق نقاط کنترل همگن ، بهترین دایره رد شده از یک سری نقاط دایره مد نظر را ترسیم نمود.

Rhino Modeling Tool

ابزار مدلسازی بیضی

با استفاده از این ابزار مدلسازی راینو میتوانیم انواع مختلف بیضی را ترسیم نمود. با استفاده از روشهایی همچون داشتن دو شعاع، یا داشتن قطر بیضی، یا با استفاده از نقاط کانونی و نقطه روی بیضی میتوان بیضی مد نظر را ترسیم نمود. همچنین بیضی در حالتهای مختلفی همچون عمود بر منحنی ، محاط در مستطیل و نهایتا توضیع نقاط کنترل همگن برای تغییر شکل دادن آن میتوان بیضی ترسیم نمود.

ابزار مدلسازی قوس

یکی دیگر از ابزار مدلسازی پر کاربرد در راینو ابزار قوس میباشد. با استفاده از این ابزار میتوان به روشهای مختلفی قوس ایجاد کرد. این روش ها میتواند شامل داشتن نقاط ابتدا-انتها-روی قوس، ابتدا-انتها-مماس، ابتدا-انتها-انحنا، مماس به منحنی ها انواع قوس ها را ایجاد نمود. همچنین با استفاده از چند قوسی عبور کننده از نقاط و نهایتا تبدیل چند خطی به چندقوسی، قوس ترسیم کنید.

ابزار مدلسازی مستطیل

یکی از ابزار مدلسازی راینو استفاده از ابزار مستطیل است. با استفاده از این ابزار میتوان با روشهای دو نقطه مقابل گوشه ها یا مرکز مستطیل یا لبه و ضلع مقابل و مستطیل با پخ منحنی در گوشه ها مستطیل ترسیم نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا