معرفی ابزار های کاربردی نرم افزار تری دی مکس ( قسمت اول )

یکی از قویترین نرم افزار های موجود در بازار برای رسم اشکال هندسی نرم افزار تری دی مکس است. این نرم افزار دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف است. در بخش هایی همچون طراحی جواهرات ، طراحی صنعتی ، انیمیشن ، طراحی معماری و … کاربرد فرااون دارد. برای آشنایی با هر نرم افزاری در ابتدا باید با محیط و دستورات و فرمان هایی که در نرم افزار موجود است آشنا شد. برای آنکه یادگیری و آموزش بهتر انجام گیرد باید بامحل و نام قسمت های مختلف هر آیکون و کاربرد آن بطور کامل آشنا شد.

۳d max software tool

محیط نرم افزار تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس دارای یک فضای نامحدود است. محیط این نرم افزار این قابلیت را برای شما فراهم میکند تا از ۴ نمای مختلف فضای موجود در نرم افزار را مشاهده نمایید. این ۴ نما همان ۴ پنجره ای هستند که از طریق آن بتوانید بر محیط نرم افزار احاطه داشته باشید. این نرم افزار دارای منوهای مختلفی است. همچنین برای انکه کار سریعتر پیش رود دکمه های اضافی در اختیار کاربر قرار داده میشود.

ابزار های کاربردی نرم افزار تری دی مکس

یکی از نکات مهمی که به افراد مبتدی یا حتی حرفه ای به پیشرفت سریع در آموزش نرم افزار و همچنین سریعتر جلو رفتن پروژه ها کمک میکند آموزش ابزارهای کاربردی نرم افزار تری دی مکس است. این ابزار ها به سرعت روند جلو رفتن نرم افزار کمک زیادی میکند. در ادامه با برخی از این ابزارها آشنا خواهیم شد.

فرمان UNDO و REDO

یکی از فرمان های بسیار مهم و کاربردی در تری دی مکس استفاده از فرمان های UNDO و REDO میباشد. فرمان UNDO مراحل کاری و کارهایی که انجام دادید را به عقب برگردانده و REDO برای بازگرداندن فایل هایی که توسط UNDO به عقب برگشتند را به جلو می آورد.

۳d max software tool

اتصال آبجکت ها به یکدیگر

یکی از نوار ابزار های مهم در تری دی مکس استفاده از نوار ابزار SELECT AND LINK  برای متصل کردن آبجکت ها به یکدیگر است. این آیکون به شکل دو قلاب که به یکدیگر زنجیر شده اند میباشد و برگرفته از کلمه لینک به معنی متصل شدن است. برای انکه بتوان از این نوار ابزار استفاده کرد به مثال زیر دقت فرمایید:

  1. ابتدا در محیط PERSPECTIVE یک BOX و یک CONE ترسیم کرده
  2. بر روی فرمان SELECT AND LINK  کلیک نمایید.
  3. سپس باید کلیک را بر روی BOX نگه داشته و بر روی CONE بکشید.
  4. با انجام این عملیات BOX از CONE پیروی خواهد کرد.
  5. اگر بخواهید این فرمان را لغو کنید میتوان بر روی گزینه UNLINK SELECTION کلیک کرد.

استفاده از تارهای فضایی

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در نرم افزار تری دی مکس نوار ابزار BIND TO SPACE WARP میباشد. به کلمه SPACE WARP در اصطلاح تارهای فضایی گفته میشود که یک سری شبکه سیمی برای انیمیشن سازی ، ایجاد افکت های موج ، باران ، برف ، انواع نیروی جاذبه و .. استفاده میشود. پس از این BIN وارد میشود و این تارهای فضایی را به یک شی ملحق خواهد کرد. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد در هنگام کار با SPACE WARP باید آبجکتی در نظر گرفت که در هنگام رندر گیری شبکه های موجی قابل رویت شوند.

فرمان مجزا سازی

یکی از فرمان های کاربردی برای جدا سازی آبجکت ها ، نورها ، فرمان های خطی ، دوربین ها و … استفاده از نوار ابزار SELECTION FILTER است. این فرمان هنگامی خود را نشان میدهد که بطور مثال شما بر روی یک پروژه ساختمانی مشغول بکار هستید و باید بین ۲۰۰ آبجکت یک منبع نور را تعیین کنید. در این حالت با خارج کردن فرمان از حالت ALL به یک منبع نوری از بین ۲۰۰ ابجکت دست خواهید یافت. یکی از پر کاربرد ترین ابزار نرم افزار تری دی مکس میباشد.

۳d max software tool

فرمان انتخاب آبجکت 

این فرمان با نام Rectangular selection region در نرم افزار های طراحی دیگری همچون اتوکد ، کتیا ، سالید و … هم وجود دارد. این نوار ابزار مستطیلی برای انتخاب آبجکت ها است. در زیر هر نورا ابزار یک مثلث کوچک وجود دارد که به معنای زیر مجموعه داشتن آن نوار ابزار است.

حرکت و جابجایی اجسام

از فرمان Select and Move برای حرکت و جابجایی اجسم در محیط نرم افزار استفاده میکنند. هنگامی که قصد جابجایی آبجکت در محیط تری دی مکس را دارید باید حتما روی گزینه select and move کلیک نمایی در غیر اسن صصورت آبجکت مورد نظر جابجا نمیشود. هنگامی متوجه فعال شدن گزینه select and move میشوید که فلش سه جهته نمایان شود. با فعال شدن PIVOT یه همان فلش سه جهته میتوان در سه محور ( x – y – z ) آبجکت را به حرکت در آورد. این نوار ابزار از ابزار های پر کاربرد نرم افزار تری دی مکس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یک =

دکمه بازگشت به بالا