چند نکته مهم برای افزایش مهارت در نرم افزار افترافکت

افتر افکت یک نرم افزار استاندارد و حرفه ای با ابزار و امکانات فراوان که قابلیت های زیادی به کاربران خود در زمینه تدوین ، ویرایش فیلم و جلوه های ویژه میدهد. این نرم افزار توسط شرکت معروف ادوبی ساخته شده و شهرتی جهانی دارد. اکثر متخصصین حرفه ای تولید فیلم برای افزدون جلوه های ویژه و خیره کننده و جذاب تصویری در فیلم های سینمایی و تلوزیونی خود از نرم افزار پرقدرت افتر افکت استفاده میکنند. یکی از کاربردهای نرم افزار افتر افکت ساخت موشن گرافیک های جذاب است. این نرم افزار ابزار قدرتمندی برای ساخت موشن گرافیک های جذاب در اختیار شما قرار میدهد. در کل میتوان گفت افتر افکت تصاویر گرافیکی و ویدیوهای ساده را جان و روح تازه میبخشد و کارهایی همانند ساخت عنوان ، متنهای انیمیشنی ساده تا کارهایی همانند ساخت تصاویر انیمیشن ساده و پیچیده و سه بعدی را انجام میدهد.

افزایش مهارت در نرم افزار افترافکت

گاهی افراد مبتدی برای شروع یادگیری این نرم افزار پرقدرت دچار مشکل میشوند. برای افزایش مهارت در افتر افکت راهکارهای زیادی وجود دارد تا بتوان از این نرم افزار پر کاربرد بخوبی استفاده کرد. با هر بار باز کردن نرم افزار این امکان برای شما بوجود خواهد آمد تا مطالب و ترفندهای جدیدی یاد بگیرید. در ادامه قصد داریم چند نکته مهم که در افزایش مهارت نرم افزار افترافکت به شما کمک خواهد کرد آشنا شویم.

نکات مهم برای افزایش مهارت در نرم افزار افترافکت

بعضی از نکات افتر افکت از سایر نکات دیگر مهمتر و کاربردی تر میباشد که آشنایی و یادگیری آن میتواند به شما در مهارت بیشتر با این نرم افزار کمک فراوانی کند.

افزایش سرعت جابجایی موقعیت شی

برای افزایش سرعت جابجایی یک شی میتوان از طریق زیر عمل نمود :

  • دکمه SPACE را نگه داشته و شی را که مد نظر میباشد به کمک نشانگر موس کشیده

برای آنکه در مدت زمان کوتاهی اینکار را انجام دهیم میتوانیم از دکمه های میانبر صفحه کلید استفاده کرد. اینکار در نرم افزار هایی که مخصوص فرایند پس از تولید میباشد رایج است. میانبر مخصوص جابجایی سریع شی کمک شایانی در افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان به شما خواهد داد و بسیار پر کاربرد میباشد. برای استفاده از این روش از دوحالت زیر کمک بگیرید:

  • با کلیک کردن روی آیکون HAND
  • استفاده از میانبر صفحه کلید و فشردن کلید H

Increasing the skill of after effect software

RAM Preview

در نرم افزار افتر افکت به دلیل فشار جلوه های ویدیویی بر کامپیوتر برای نمایش و اجرای پیش نمایش باید حتما فایل پیش نمایش را رندر کرد. در حالیکه در سایر نرم افزار های ویرایش ویدئویی با فشردن دکمه فاصله پیش نمایش قابل مشاهده خواهد بود. اما برای آنکه بتوان پیش نمایش RAM  یا همان RAM Preview را در افتر افکت مشاهده کرد از دو طریق زیر استفاده کنید:

  • میتوان از کلید های CTRL+0 در صفحه کلید استفاده کرد
  • در قسمت انتهایی راست پنل پیش نمایش دکمه RAM Preview وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد.

استفاده از کلید CTRL+D

برای آنکه بتوان یک لایه جدید را با سرعت زیاد ساخت باید از روش کپی کردن لایه موجود استفاده کرد. نرم افزار افتر افکت برای آنکه بتوان با سرعت زیادی لایه ها و افکت ها را کپی کرد استفاده از کلید CTRL+D را پیشنهاد میکند.

تغییر کیفیت رندر برای افزایش سرعت

اگر پروژه شما دارای افکت و لایه های زیادی باشد رندر کردن بسیرا زمان بر خواهد شد. بهترین روش برای آنکه زمان رندر را کاهش دهیم تغییر کیفیت رندر میباشد. پنل Composition دارای منوی کشویی است که میتوان آن را باز کزد . در این منو کیفیت های مختلفی وجود دارد. کیفیت FULL که بصورت پیش فرض در نرم افزار تعبیه شده و کیفیت های پایینتر یک سوم و یک چهارم و … که با انتخاب هر کدام میتوان در زمان صرفه جویی کرد.یکی از نکات مهم برای افزایش مهارت افترافکت تغییر کیفیت رندر است.

خروجی از گرافیک

اگر قصد آن را دارید از گرافیک یا هرچیزی که مد نظر دارید خروجی بگیرید تا امکان استفاده از آن را در سایر نرم افزار ها داشته باشید میتوان از افکت های RGB+Alpha که در ماژول خروجی است استفاده نمایید. علاوه بر پیکسل های سبز ، آبی و قرمز افتر افکت کانال دیگری را هم دارا میباشد که مربوط به شفافیت است. این کانال آلفا نامیده میشود.

ایجاد جلوه تصادفی لرزش دوربین

با اضافه کردن Expression Wiggle در ویرایش مربوطه میتوان به این اکسپرشن که وظیفه آن ایجاد جلوه لرزشی تصادفی دوربین است دستیابی پیدا کرد. این افکت به شکل دلخواه قابل تنظیم و دستیابی است. این ایکسپرشن دارای یک خط کد نویسی ساده است .

(Wiggle (Wiggles Per Second, Intensity

Wiggles Per Second : تعداد لرزش بر ثانیه

Intensity : شدت لرزش

Increasing the skill of after effect software

ذخیره کردن فریم ها 

همانطور که در بالا اشاره شد رندر گرفتن در افتر افکت کار بسیار زمان بری است . بنابراین برای انکه در مشاهده پیشرفت کار به مشکل بر نخورید میتوان تصویر ثابت و با کیفیت را از پروژه فعال کرده در افتر افکت خروجی گرفته و ذخیره نمایید.  سپس آن را به اشتراک گذاشته.میتوان مراحل زیر را هم طی نمود :

  1. رفتن به مسیر Composition > Save Frame As
  2. انتخاب فایل
  3. رفتن به تنظیمات رندر
  4. تعریف فرمت خروجی

این روش برای شرکت های بزرگ که تعداد زیادی مشتری دارند بسیار روش مفیدی است. زیرا میزان پیشرفت پروژه و جلوه های پیاده شده روی آن را بخوبی نمایش میدهد. یکی از روش های افزایش مهارت در نرم افزار افترافکت میباشد.

مشاهده کی فریم ها

اگر کلید u در صفحه کلید فشار داده شود میتوان تمامی کی فریم های پروژه در تایم لاین مشاهده شود. این امر باعث میشود تا کار سریعتر انجام شود. همچنین برای گزینه های Position ،Rotation و Opacity  میتوان به ترتیب از کلید های P ،R و T استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا