نقش اکتیو دایرکتوری در شبکه های دامین چیست ؟

افرادی که به تازگی وارد شبکه شده اند و علاقه مند به یادگیری مباحث مربوط به شبکه هستند با بسیاری از واژه ها عموز آشنا نیستند. یکی از این واژه ها اکتیو دایرکتوری است. بطور خلاصه میتوان گفت اکتیو دایرکتوری یک سرویس دایرکتوریست که در برگیرنده محصولات ویندوز سرور است. بطور جامع تر میتوان گفت Active Directory ( اکتیو دایرکتوری ) در ابتدا اطلاعاتی که مربوط به اشیا شبکه میباشد را ذخیره نموده و سپس یک ساختار بصورت سلسه مراتبی ارائه میدهد  که آماده زمینه سازی برای سازماندهی دامین ها و منابع آن میباشد.

نقش اکتیو دایرکتوری

Active Directory یا بصورت مخفف AD بصورت متمرکز فایل های اشتراک گذاری شده شبکه ، یوزرهای های ساخته شده در شبکه ، پرینتر ها و دسترسی های موجود در شبکه را درون خود ذخیره کرده و بصورت مرتب آن را در اختیار مدیر شبکه قرار میدهد. هر دامنه ای که وجود دارد شامل یک یا چند کنترل کننده هستش که یکی از این کنترل کننده ها در حال اجرای ویندوز سرور است. بطور کلی اشیا در اکتیو دایرکتوری به سه دسته تقسیم بندی میشوند:

منابع :  همانند پرینتر ها

سرویس ها : همانند ایمیل

کاربران : شامل کاربران ، اطعلات تماس و گروه ها

هر شئ که در دایرکتوری ذخیره میشود نمایانگر یک هویت است . این هویت میتواند شامل کاربر ، پرینتر ، گروه ، کامپیوتر و … باشد.هر شئ شامل مجموعه ای از صفات است.

Active-Directory

نقش اکتیو دایرکتوری در شبکه های دامین

همانطور که گفته شد هر دامنه ای شامل یک یا چندین کنترلر است. مدیران هر شبکه با توجه به ابزارات موجود میتوانند باعث تغییر در کنترل کننده های دامنه شوند. در اینجاست که دایرکتوری وارد کار شده و نقش آپدیت کردن همه کنترلر های دامنه را انجام میدهد. وظیفه Active Directory تمرکز بخشیدن به یک نقطه و کنرل مدیریت همه فعالیت های درون شبکه است. دلیل این این امر این میباشد که اکتیو دایرکتوری یک نقطه واحد برای ورود تمام منابع شبکه است که این قابلیت برای مدیر شبکه فراهم خواهد شد تا تغییرات مربوط در شبکه را انجام داده تا با ورود به کامپیوتر آنرا مدیریت نماید. سرویس مورد استفاده اکتیودایرکتوری دی ان اس است. دی ان اس این امکان را فراهم خواهد کرد تا اطلاعات با هر برنامه کاربردی و دایرکتوری مبادله شود.

اکتیو دایرکتوری خوب دارای چه مشخصاتی است ؟ 

برای آنکه اکتیودایرکتوری خوب را شناسایی کنیم ابتدا باید چند مشخصه را درنظربگیریم که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

  1. اکتیودایرکتوری خوب در ابتدا باید اطلاعات را متمرکز کند . یعنی اگر بدنبال دسترسی به اطلاعاتی هستیم آنرا در جاهای مختلف جستجو نکنیم.
  2. اکتیودایرکتوری خوب باید بتواند بدون آنکه سرعت کاهش پیدا کند در هنگام افزایش امکانات شبکه یا بزرگ شدن AD با آن کنار آمده و همانند گذشته بتواند جواب پرسش ها را سریع جواب دهد.
  3. اکتیودایرکتوری خوب باید بتواند بر اساس استاندارد هایی که در دنیا موجود است تدوین شود.
  4. اکتیودایرکتوری خوب باید بتواند درصورت افزایش قابلیتها آنها را پذیرا باشد. هر برنامه ای که به سیستم عامل اضافه شود ممکن است به AD یک سری از موضوعات و قابلیتها اضافه شود و بخواهد از آنها استفاده کند در نهایت اکتیودایرکتوری باید بتواند پذیرای آنها باشد.
  5. اکتیودایرکتوری خوب باید قابلیا جداسازی ساختار فیزیکی از ساختار منطقی شبکه را از هم جدا نموده تا به هدف اصلی طراحی شبکه تبدیل شود. این قابلیت باعث خواهد شد تا لازم نباشد کاربر محل قرار گیری امکانات فیزیکی شبکه را بداند.
  6. اکتیودایرکتوری خوب باید در هنگام ذخیره اطلاعات و دسترسی به اطلاعات امنیت کامل در آن وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا