چه روشهایی برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ وجود دارد ؟ ( قسمت اول )

عکس های سیاه و سفید بسیار خاص و جذاب هستند و افراد زیادی به این نوع از عمس علاقه مندند. این عکس ها دارای مفهوم خاصی هستند و اگر با دقت به آنها نگاه کنید متوجه این خواهید شد که در بین تصاویر مختلف تفاوت های زیادی وجود دارد. بسیاری از این تصاویر واقی و بسیار زیبا بنظر میرسد. با مشاهده سایت ها و مجلات مختلف بین المللی مشاهده خواهیدکرد که همچنان عکس های سیاه و سفید در تمام جهان محبوب و مورد استفاده قرار میگیرند.

عکس های سیاه و سفید

اگر بخواهیم به تاریخچه عکس های سیاه و سفید نگاهی بیندازیم در گذشته عکاسان فیلترهای مخصوص بر روی دوربین خود قرار میدادند و تصاویر را بر روی فیلم های سیاه و سفید بوجود می آوردند. سپس با استفاده از تکنیک های خاصی در محیط های تاریکخانه تصویر مورد نظر خود را تاریک و روشن میکردند. این روش هم اکنون هم برای ثبت عکس برخی از مناظر توسظ عکاسان استفاده میشود. اما امروزه برای ثبت تصاویر سیاه و سفید و تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید دیگر نیازی به این مراحل پیچیده وجود ندارد و با استفاده از دوربین های مدرن و نرم افزارهای ویژه ویرایش و ادیت عکس همانند فتوشاپ کار بسیار راحت شده است.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید 

همانطور که گفته شد با استفاده از نرم افزارهای مخصوص بخصوص فتوشاپ بدون از دست دادن کیفیت اصلی تصاویر رنگی با استفاده از چند فرمان در نرم افزار میتوان تصویر سیاه و سفید واقعی رو بوجود آورد. در ادامه قصد داریم روشهای مهم تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید توسط نرم افزار فتوشاپ را بیان کنیم.

روش های تخریبگر و غیر تخریبگر

نرم افزار فتوشاپ و نسخه elements برای تبدیل عکس به سیاه و سفید دو روش تخریب گر و غیر تخریبگر را ارائه میدهند. در روش های تخریبگر بعد از آنکه تبدیل انجام شد برای تغییر نمیتوان مجددا تنظیم کرد و تنها راه آن بازگشت به حالت اولیه شروع مجدد خواهد بود. اما روش غیرتخریبگر از لایه هایی به نام adjustment استفاده میکند بدین صورت که هر بار که تغییر در عکس داده میشود در یک لایه مجزا ذخیره شده و تصویر اصلی بدون تغییر زیر آن قرار میگیرد. با تمام شدن کار و یکی کردن تمام لایه ها باهم عکس اصلی بصورت دائمی بوجود خواهد آمد. برای ویرایش آن میتوانید قبل از یکی کردن بر روی هر لایه که مد نظر است کلیک کرده و تغییرات لازم را انجام داده و ذخیره نمایید.

در کل ویرایش در روش غیر تخریبگر بسیار راحت تر از روش تخریبگر میباشد.

Convert color photo

روش Greyscale

برای استفاده از روش تبدیل به Grayscale که ساده ترین روش تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید است دو روش وجود دارد. در هر دو روش تمامی اطلاعات تصویر رنگی دور ریخته میشود

روش اول با استفاده از نسخه فتوشاپ نسخه CS 3:

  1. رفتن به منوی Image
  2. رفتن به گزینه mode
  3. کلیک بر روی گزینه Grayscale
  4. کلیک بر روی Discard

روش دوم با استفاده از فتوشاپ نسخه Elements:

  1. رفتن به منوی Image
  2. رفتن به گزینه mode
  3. کلیک بر روی گزینه Grayscale
  4. کلیک بر روی ok

ایرادی که از این روش میتوان گرفت عدم کنترل روی فرایند تبدیل است.

روش Hue/Saturation

برای استفاده از این روش میتوان به طریق زیر عمل کرد.

  1. رفتن به منوی Layer
  2. پیدا کردن گزینه New Adjustment Layer
  3. کلیک کردن بر روی گزینه Hue/Saturation
  4. کلیک بر روی ok
  5. اسلایدر saturation را مقدار -100 به انتهای سمت چپ برده و ok را کلیک کرده

از جمله مزایایی که این روش دارد استفاده از لایه تنظیمی Adjustment  است که بعنوان بخشی از نمایش ویرایش غیرتخریبگر کاربرد دارد و از حمله ایرادات آن کنترل نداشتن بر روی فرایند تبدیل میباشد.

Convert color photo

روش LAB Color

این روش فقط در فتوشاپ نسخه CS 3 قابل استفاده میباشد که بصورت زیر خواهد بود.

  1. رفتن به منوی Image
  2. رفتن به گزینه mode
  3. کلیک بر روی گزینه Lab Color
  4. در این قسمت دو حالت پیش روی شما خواهد بود ۱- اگر  پنل Channel باز شده است وارد آن شده ۲ – اگر بسته است Channel از طریق window باز نمایید.
  5. انتخاب کانال Lightness
  6. رفتن به منوی Image
  7. رفتن به گزینه mode
  8. کلیک بر روی گزینه Grayscale
  9. کلیک بر روی ok

این روش باعث خواهد شد تا فضای رنگی شما از حالت RGB به Lab تغییر نماید که مزیت آن ذخیره شدن مقادیر روشنایی و رنگ بصورت جداگانه خواهد بود. پس از این مراحل اطلاعات رنگی کنار میرود و عکس سیاه و سفید آماده استفاده خواهد شد. این روش دارای تبدیل تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید بهتر نسبت به دو روش بالایی خواهد داشت. از ایرادات این روش میتوان به تخریبگر بودن آن و عدم کنترل در فرایند تبدیل نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا