کاربردهای مختلف نرم افزار رویت چیست؟

برای استفاده مهدسین عمران و معماری در میان نرم افزارهای معماری موجود در بازار بغیر از نرم افزار اتوکد نرم افزارهای دیگری هم وجود دارند که دارای امکانات و قابلیت های خوبی برای طراحی پلان های ساختمانی و .. هستند که یکی از نمونه های محبوب و پرطرفدار آن نرم افزار رویت است. این محصول ساخت شرکت اتودسک است که به علت قابلیت های بسیار خوبی که دارد نزد مهندسین عمران و معمای پرطرفدار میباشد.

نحوه کار نرم افزار رویت

رویت دارای ویژگی های زیاد و کاربردهای مختلف و متنوعی است که این موضوع کار را برای کاربران آسان میکند. این امکانات و قابلیت ها اجازه دسترسی آسان کاربر را به ابزارهای حرفه ای مورد نیاز برای طراحی freeform و طراحی پارامتریک مهیا میکند. مدل اطلاعاتی ساختمان روش مبنای انجام پروژه در برنامه رویت است. به این مدل (Building Information Modeling (BIM گفته میشود. BIM به نقشه های دو بعدی با مشخصاتی مربوطه خود ، اجزاء سه بعدی با ویژگی های منحصر بفرد خود اضافه مینماید.

رویت در کنار BIM یا همان مدل سازی اطلاعات ساختمان و مدل سازی سه بعدی ، رویت طراحی معماری ، درفتینگ و فرایند مدل سازی را تغییر داده است.

کاربردهای نرم افزار رویت

رویت همانند یک اکسیژن به صنعت معماری و حوزه مدل سازی اطلاعات ساختمان زندگی بخشیده است و هم اکنون یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای موجود در این حوزه است. کاربردهای زیاد رویت را میتوان یکی از دلایل این موضوع دانست که در ادامه با برخی از این کاربردها آشنا خواهیم شد.

طراحی مفهومی

یکی از مواردی که بخوبی توانسته است نیاز مشتریان را برطرف کند دیدن پیش نمایش پروژه های خودشان است. طراحان معمار با استفاده از رویت این قابلیت را خواهند داشت که به سرعت طرح جامع و کلی طبقات را ترسیم کرده و یا اسنکه در طرح استاندارد تغییراتی ایجاد نمایند و آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. این طرح باعث ایجاد ذهنیت باز مشتری نسبت به پروژه پیش روی خود است و این تصاویر سه بعدی این امکان را فراهم میسازد که طراحان ایده های متفاوتی را در این زمینه امتحان کنند تا به یک طرح خوب و جامع برسند.

software revit

تغییرات خودکار در رویت

تمام اجزای مورد نیاز ساختمان از جمله نماها ، پلان های ، دیدها ، برش ها در ارویت با یکدیگر در ارتباط هستند و این ارتباط هوشمندانه باعث شده تا با هر گونه تغییری در مدل نرم افزار بطور اتوماتیک بر روی سایر اجزا تغییرات را اعمال کند که در نهایت به تغییر نهایی در مدل کلی ساختمان اثر میگذارد. این امر باعث شده طراحی معماری و بررسی و بازبینی طرح در رویت با سرعت بالایی با دقت زیاد صورت گیرد.

استفاده از کامپوننت ها در رویت

نرم افزار قدرتمندی همچون رویت دارای یک مجموعه کامل از کامپوننت های پارامتریک ساختمانی است. همانطور که در بالا گفته شد تغییرات در رویت به آسانی و با سرعت بالایی صورت میگیرد به این ترتیب تغییرات در کامپوننت با سرعت بالایی انجام میشود. از قابلیت های دیگر رویت ذخیره تغییرات و پارامترهای جدید است که میتوان آن را در پروژه های دیگر استفاده کرد. این آبجکت های پارامتریک ذخیره شده به عنوان یک منبع خوب برای پروژه های جدید میتوان استفاده کرد.

مستند سازی قوی رویت

رویت دارای ظرفیت مدلسازی بالایی میباشد. این ظرفیت مدل سازی بالا باعث شده تا طراحان به راحتی مشکلات موجود را شناسایی کرده اشکلات را بررسی کنند و در مراحل اولیه ترسیم آن را برطرف کنند. این ویژگی از نتایج مستند سازی قوی و بدون خطای رویت است.

software revit

بدست آوردن خودکار اندازه ها 

نرم افزارهای مدل سازی به روش اطلاعات ساختمانی یا همان BIM همانند رویت این امکان را برای طراحان فراهم میسازد تا مقدار دقیق متریالی که مورد نیاز است را به عنوان محصول جانبی بدست آورند. این قابلیت باعث میشود تا بودجه ای که مرود نیاز پروژه است برای پیمانکاران و کارفرمایان مشخص شود. بنابراین تولید خودکار اندازه ها و هزینه ها از مزایای مهم رویت میتوان برشمرد.

هماهنگی مشترک

رویت با استفاده از امکانات و قابلیت های خود توانسته است طراحی ، مدلینگ سازه و مدیریت تسهیلات را در یک محیط واحد و مشخص مجزا کند.. این وی›گی رویت باعث شده تا تمام کاربران به روز بوده و از مسئولیت های خود آگاهی داشته باشند. با اینکار باعث خواهند شد تا هماهنگی میان این بخش ها افزایش پیدا کند. با اینکار هر کس از وظایف خود باخبر بوده و درک هر نفر از پروژه افزایش یافته تا طرح دچار خطر نشود.

دسترسی به پروژه

یکی از ویژگی های ممتاز روی دسترسی چند نفر به یک پروژه واحد است . بدین صورت که رویت برخلاف اتوکد اجازه ذخیره تمام اطلاعات و داده های پروژه را در یک فایل میدهد. این ویژگی باعث میشود تا کاربران زیادی بتوانند بر روی یک پروژه واحد کار کرده و تغییرات را ایجاد کرده و ذخیره نمایند. فایل رویت دارای ورودی و خروجی های DWG، DXF، DGN، PDF، JPEG میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا