معرفی و آشنایی با نرم افزار افترافکت

اگر به دنبال بک برنامه دیجیتالی خوب به منظور ایجاد جلوه های بصوری و تصوایر متحرک هستید افترافکت یک برنامه عالی و خوب برای انجام این کار است. این نرم افزار توسط شرکت Adobe Systems ساخته شده که وظیفه پردازش فیلم و تصاویر را پس از تولید بر عهده دارد. این نرم افزار دارای وظایف و کاربرد های زیادی است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

نرم افزار افترافکت

یکی از نرم افزارهایی که باعث شد انقلاب جدیدی در پویانمایی و جلوه های ویژه سینمایی و تلوزیونی انجام گیرد افترافکت است. این نرم افزار نگرش جدید درباره پویانمای دو بعدی پدید آورد. همین امر باعث شد تا این نرم افزار در صنعت تصاویر متحرک و فیلم های تلوزیونی و سینمایی در بخش تبلیغات و تیزر فیلم ها کاربرد زیادی داشته باشد. امکانات و قابلیت های خوب افترافکت باعث شده تا امروزه فیلم های خوب و پرفروش هالیوود از این نرم افزار برای جلوه های ویژه خود استفاده کنند. فیلمهایی همچون مرد عنکبوتی ، گلادیاتور ، لاست ، آقا و خانوم اسمیت و … از افتر افکت برای جلوه های ویژه خود استفاده کرده اند که بسیار موفق هم بوده است.

همانطور که ابزارهای متفاوت نقاشی و ترسیم در اختیار هنرمندان و نقاشان قرار گرفته تا کار ترسیم راحت تر و بخوبی صورت گیرد برای ساخت تصاویر متحرک و جلوه های ویژه فیلم ها از برنامه افترافکت استفاده میشود.

خروجی افترافکت

خروجی افترافکت دارای انواع مختلفی است همانند فیلم ، ویدویی دیجیتال محتوای سی دی ، تولید منوهای دی وی دی و … است. رایجترین خروجی برای برنامه افتر افکت را میتوان فیلم های Quick time معرفی کرد.

dobe After Effects

تفاوت افترافکت با فلش

در ابتدا اگر تعریفی از فلش داشته باشیم میتوان آن را برنامه ای با قابلیت ترکیب تصویرهای ساکن همراه تذکیب فیلم و صدا دانست. از این جهت این برنامه با برنامه افترافکت شباهت دارند. فلش برنامه ای است که به کمک زبان Action script اجازه ایجاد تصاویر تعاملی به شما میدهد. فیل های تولیدی فلش با بردرها و گرافیک های بیت مپ ایجاد میشود. خط ها و منحنی های ایجاد شده بوسیله فرمولها و توابع مختلفی ایجاد خواهد شد. در این برنامه خط ها و منحنی ها بوسیله پیکسل یا همان مربع های کوچک ترکیب شده و تصاویر را شکل میدهند. برنامه افترافکت دارای افکت های پیچیده تر و مجهز تری نسبت به برنامه فلش میباشد.

یکی از مزایای برنامه افتر افکت مدیریت ترکیب compositing میباشد. این ترکیب فرایندی است که در آن تصاویر ساکن و فیلم ها و صداها با یکدیگر ترکیب میشوند. برای مدیریت این ترکیب از از لایه ها استفاده میکنند. یک ترکیب میتواند شمال دولایه یا صدها لایه باشد.

نرم افزارهای مشابه افترافکت

از سری نرم افزار های مشابه این نرم افزار میتوان به نرم افزارهای  Nuke ، Combustion، Toxik ، Smoke Motion ، Fusion ،Boris RED و نرم افزار لایه باز Blender اشاره کرد.

پلاگین های افترافکت

نرم افزار افترافکت دارای پلاگین های متعددی است و از تعداد زیادی از آنها پشتیبانی میکند. سبک های مختلف پلاگین این اجازه را به کاربر میدهد تا کاربردهای مختلفی از آن را داشته باشد. بطور مثال سیستم های ذرات برای سبک های واقع گرایانه دارای افکت های مختلفی همچون باران ، برف ، آتش و .. است. یکی از مزایای دیگر این برنامه رندر کردن افکت های سه بعدی با پلاگین یا بدون پلاین بودن آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا