هاست و دامین چیست ؟ تفاوت هاست و دامین در چیست ؟

افراد تازه کار و کسانی که به طراحی سایت علاقه مند شده انئ و مشتاق به یادگیری و کار بر روی سایت هستند این سوال برایشان مطرح خواهد شد که هاست چیست ؟ دامنه چیست ؟ چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟ دانستن جواب این سوالات برای کاربرانی که قصد ایجاد وب سایت دارند الزامی است. بدین منظور برای شناخت از تفاوتهای آنها ابتدا لازم است با هرکدام بطور مختصر آشنا شویم.

هاست

شرکت هاستینگ فضایی را بر روی سرورها ایجاد کرده که داده ها و کدهای مربوط به وبسایت در آن قرار گرفته و امکاناتی را برای کاربران فراهم خواهد کرد. این امکانات شامل قابلییت دسترسی و در دسترس بودن دیتا بیس ، ارسال ایمیل ، دریافت ایمیل ، اجرای کدها و … است. فضای ایجاد شده توسط شرکت های هاستینگ به مشتریان اجاره داده میشود.

چند نکته برای استفاده از هاستینگ

هنگامی که به دنبال اجاره هاستینگ برای سایت خود هستید به چند نکته مهم باید توجه کرد . ۱- ابتدا میزان فضایی که اجاره میکنید چقدر است بطور مثال فضا با حجم ۱۰۰ مگابایت یا فضای بالاتر ۱ گیگابایت .۲- سپس نوع هاستی که استفاده میکنید ویندوز یا لینوکس باشد. ۳- کشوری که سرور مخصوص هاستینگ در آن قرار داده شده باشد. ۴- تعداد اکانت های مخصوص ایمیل ۵-  میزان پهنای باند یا همان حجم اطلاعاتی که در طول یک ماه میتوان ارسال و دریافت کرد. ۶- در آخر باید دید از چه زبان های برنامه نویسی پشتیبانی میکند.

دامین 

دامین ها همان آدرسی هستند که در مرورگر خود وارد میکنید تا به سایت مورد نظر وارد شوید. بنابر این دامین همان نامی است که وب سایت از طریق آن شناخته خواهد شد. دامین از دو بخش Name و tld تشکیل میشود. name همان نام اولیه ای است که وارد سایت میکنیم. بطور مثال اگر softsc.ir در نظر بگیریم. softsc همان نام دامنه و ir همان پسوند دامین نامیده میشود.برای آنکه دامین مربوط به سایت خود را ثبت نمایی باید از شرکت های مربوط به ثبت دامین استفاده نمایید.

تفاوت های دامین و هاست

عملکردهای متفاوت هاست و دامین

هاست مکانی است که کاربران توسط ان میتوانند تمامی متن ها ، اسکریپت ها ، فیلم ، عکس ها و هر اطلاعاتی که برای طراحی و ایجاد وب سایت مورد نیاز است را در آن ذخیر نموده. اما از آن سو دامنه همان علائم اینترنتی هستند که به مرورگرها وب نشان داده میشود تا به جستجوی اطلاعات بپردازند.

تفاوت های کاربردی 

هر کدام از این دو نقش و وظایف مختلفی بر عهده دارند که در صورت نبود هرکدام کاربر دچار مشکل خواهد شد. بطور مثال همانطور که گفته شد دامنه برای به نمایش در آوردن اطلاعات وب سایت کاربرد خوهد داشت و هاست فضایی خواهد بود که سایت در آن بنشیند . حال اگر دامنه نباشد کاربر برای پیدا کردن مکان داده ها دچار مکشل خواهد شد و اگر هاست نباشد وب سایتی برای نمایش وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا