اتوکد الکتریکال چیست ؟ چه امکاناتی دارد؟

پیشرفت تکنولوژی و گسترش کاربرد رایانه ها در صنعت باعث شده تا امروزه یک رابطه جددایی ناپذیر بین صنعت و رایانه ها بوجود بیاید. همین امر سبب شده تا مهندسین و تکنسین های برق دانستنی ها و مطالب علمی خود را با استفاده از ابزار رایانه ای به مرحله اجرا درآورند. یکی از ابزار کار تکنسین های برق استفاده از نقشه میباشد. قبل از روی کار آمدن رایانه ها نقشه ها بصورت دستی رسم میشد اما پس از پیشرفت تکنولو›ی انواع ابزارهای مختلف برای رسم نقشه در کامپیوتر بوجود آمد که یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین آنها اتوکد است.  اتوکد نرم افزار قدرتمندی که قدرت رسم هر نقشه ای را بوسیله کامپیوتر فراهم میکند. این نرم افزار مورد علاقه تمامی مهندسی در صنعت های مختلف همچون مکانیک ، عمران ، برق و … میباشد.

اتوکد الکتریکال

این نرم افزار زیر مجموعه نرم افزار اتوکد است .نرم افزار اتوکد الکتریکال  وظیفه طراحی مدارهای الکتریکی ( طراحی نقشه های برقی ، سیستم های الکتریکی ، تابلو برق و … ) را برعهده دارد. این نرم افزار بطور اختصاصی برای مهندسین در صنعت برق و الکترونیک طراحی شده است. همانند نرم افزار اتوکد کاربر در محیط های یک بعدی ، دو بعدی و سه بعدی پروژه خود را طراحی و رسم میکند. این نرم افزار که امکانات اتوکد را دارا میباشد یک نرم افزار مفید برای برای دانشجویان رشته برق ، کامپیوتر و الکترونیک است. کتابخانه غنی همراه استفاده سریع از نرم افزار و کاربرد راحت در کنار مدارهای آماده باعث شده تا کار برای کاربران بسیار ساده شود.

وظایف نرم افزار اتوکد الکتریکال

  1. توسط این نرم افزار میتوان مدارهای کنترل الکترونیکی را با دقت فراوان طراحی و سپس ایجاد کرد.
  2.  بررسی مدارهای کنترل الکترونیکی
  3. بررسی مقاومت
  4. نقشه کشی فنی موتورهای گرمایی
  5. نقشه کشی فنی ساختمان

AutoCAD electric

امکانات نرم افزار اتوکد الکتریکال

  1. ساخت و طراحی انواع مدارهای کنترل الکترونیکی
  2. نرم افزار دارای فهرست کامل اجزای الکتریکی جهت رسم نقشه طرح
  3. این امکان برای شما فراهم میشود که گزارشات بصورت اتوماتیک تولید میشود
  4. امکان مشاهده مدارهای طراحی شده بصورت نمای سه بعدی
  5. دارای امکاناتی برای پیدا کردن خطاهای مدار و رفع مجازی آنها
  6. امکان اضافه کردن متن و توضیحات در کنار طرح و حاشیه آن
  7. خروجی فایل بصورت پی دی اف و پشتیبانی فایل با فرمت DWG
  8. برای مدیریت و ساماندهی پروژه خود از پوشه های مختلف با دسته بندی مختلف استفاده نمایید. برای ایجاد پوشه ها و زیر پوشه ها از پروژه DRAFTING استفاده میشود
  9. امکان کشیدن و رها کردن فایل ها در پوشه های دسته بندی شده
  10. شماره گذاری سیم ها و اجزا برای جلوگیری از خطا
  11. هماهنگی و پشتیبانی از سایر نرم افزارهای دیگر اتوکد
  12. تغییرات سریع منوهای نشان گذاری

هر نقشه ای که در رایانه طراحی شود یا به عبارتی نقشه الکتریکی شامل چند بخش اصلی است. این بخش ها عبارتند از دیاگرام های تک خطی ، نقشه مدار فرمان و قدرت .در نرم افزار اوکد الکتریکال کار به سادگی قدر است با توجه به امکانل=ات و ابزار های موجود در نرم افزار کلیه نقشه های اصلی و اختیاری ( نمای تابلو ، راهنمای نقشه ، لیست ترمینال ، توضیحات و … ) را ایجاد کند.

کتابخانه نرم افزار اتوکد الکتریکال

کاربران برای ایجاد نقشه های مختلف میتوانند از سنبل های الکتریکی تک خطی ، یک بعدی و دو بعدی استفده کنند.  شما با انتخاب هر قطعه ای و قرار دادن آن در محیط شماتیک میتوانید پنجره ای که مربوط به قطعه باز شده هست را مشاهده کنید و نام ترمینا ها ، نام سیم ها همانند ترمینال یک موتور و .. را مشخص نمایید. با وارد کردن اطلاعات نرم افزار بطور خودکار برای قطعات نام گذاری کرده و تگ گذاری مربوط به سیم ها را انجام میدهد. در این نرم افزا قابلیت ایجاد تمپلت برای مدار ها وجود دارد.

با توجه به قابلیت هایی که از این نرم افزار گفته شد اتوکد الکتریکال را میتوان بهترین نرم افزار برای رسم نقشه های الکتریکال دانست که تمامی ویژگی های اتوکد را دارا میباشد. در این نرم افزار قدرتمند تمامی امکانات برای مهندسین و تکنسین های برق فراهم شده تا برای رسم یک نقشه مدرن بی نیاز باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا