قالب فرزند یا Child Theme چیست و چه کاربردی در وردپرس دارد ؟

آشنایی با قالب فرزند در وردپرس

می خواهیم درباره قالب فرزند و کارایی آن در وردپرس صحبت کنیم ولی کمی می خواهیم درباره وردپرس صحبت کنیم ، وردپرس حرف اول را در آزادی عمل و قابلیت شخصی سازی قسمت های مختلف می زند ، با وردپرس می توان هر نوع وب سایتی را راه اندازی و مطابق با نیاز خود شخصی سازی کرد ،اگر کمی با زبان های ساده تحت وب آشنا باشید ، دیگر کاری نیست که نتوانید آن را در وردپرس انجام دهید ، حالا که با این سیستم مدیریت محتوا آشنایی داریم و می خواهیم به یک مشکل که به احتمال خیلی زیاد شما هم با آن برخورد دارید بپردازیم .

افرادی که می خواهند تغییراتی در قالب خود ایجاد کنند ، به صورت مستقیم فایل های قالب را ویرایش می نمایند ، باید بدانید که این روش خوبی برای اجرای تغییرات نیست ، چون بعد از ارائه آپدیت جدید برای قالب و با انجام عمل بروز رسانی ، تغییرات اعمال شده از بین می روند و تغییرات جدید اعمال می شود ، وب سایت های بسیاری هستند که مدیران آن ها به دلیل ترس از بین رفتن تغییرات ، از ورژن های قدیمی وردپرس و قالب استفاده می نمایند و این امر وب سایت را در برابر تهدیدهای جدید ، بسیار آسیب پذیر  می کند.

 

قالب فرزند یکی از بهترین قابلیت های وردپرس

از بهترین قابلیت های وردپرس ، Child Theme یا همان قالب فرزند است که از این قابلیت می توانید در تغییرات دلخواه خود در وردپرس استفاده کنید و این کار را بدون نگرانی از دست دادن این تغییرات بعد از هر بار آپدیت قالب ، انجام دهید ، ولی این قابلیت وردپرس در ایران خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و همین باعث شد تا به بررسی و آموزش در مورد استفاده از قالب های فرزند و نحوه شخصی سازی آن ها بپردازیم ، این که شما یک کاربر حرفه ای هستید یا یک کاربر تازه کار ، مهم نیست با کمی مطالعه می توانید از این قابلیت به خوبی استفاده کنید.

 

قالب فرزند چیست ؟

برای آشنایی با قالب فرزند بهتر است که با قالب های مادر (parent themes) کمی آشنا شوید ، یک قالب زمانی به قالب مادر تبدیل می گردد که فرزندی داشته باشد و تا قبل از این حالت ، تنها یک قالب معمولی محسوب می گردد ، مثل قالب هایی که در دایرکتوری وردپرس پیدامی شوند ، خوب است بدانید که هر قالبی که همه فایل های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک قالب وردپرس را داشته باشد را می توانید به عنوان قالب مادر مورد استفاده قرار دهید.

الان می دانید که قالب های مادر چه هستند و به سراغ قالب های فرزند می رویم ، خوب است بدانید که از نظر وردپرس و کدهای آن ، قالب فرزند رفتار متفاوتی نسبت به قالب مادر نخواهد داشت ، این قالب ها مانند سایر پوسته ها ، در قسمت نمایش پوسته ها قرار دارند و پیدا می شوند و می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

 

چرا از قالب فرزند استفاده کنیم ؟

یکی از بزرگ ترین تفاوت این قالب ها این است که برای کار کردن کاملا به قالب مادر خود وابسته هستند و باید بدانید که بدون وجود قالب مادر ، از این قالب های فرزند نمی توان استفاده کرد ، پس متوجه شدید که قالب فرزند یک قالب جداگانه نیست ، ولی از آن برای ویرایش فایل های قالب مادر می توانید استفاده کنید.

لازم به ذکر است که قالب فرزند از تمامی قسمت های قالب مادر استفاده می کند ولی تغییرات ، تنها در قسمت هایی که شما می خواهید متفاوت باشند ، انجام و اعمال می گردد ، در هنگام استفاده از قالب فرزند ، در ابتدا وردپرس ، کدهای آن را نگاه می کند تا ببیند تابع خاصی در آن وجود دارد یا نه ، اگر تابع خاصی وجود نداشت ، از توابع قالب مادر برای آن استفاده می کند و از این قابلیت ، می توانید بدون این که به صورت مستقیم کدها را تغییر دهید ، فایل های استایل ، توابع ، چیدمان های قالب مادر را ویرایش کنید.

 

مزیت های قالب های فرزند

  • به جای ساخت یک قالب کامل از ابتدا ، می توانید از توابع یک قالب آماده استفاده کنید و تغییرات مورد نظر خود را روی آن اعمال کنید.
  • می توانید تنها از توابع قالب مادر استفاده کنید و نحوه نمایش المان ها را در قالب فرزند شخصی سازی نمایید.
  • بدون ترس و نگرانی می توانید قالب مادر را آپدیت کرده و تغییرات خود را حفظ نمایید.
  • در صورتی که از تغییرات به وجود آماده ناراضی بودید، با غیرفعال کردن قالب فرزند ، همه چیز به حالت اول باز می گردد.
  • استفاده از این قابلیت ، یک روش عالی برای آشنایی با نحوه کارکرد قالب ها در وردپرس است.
  • یک قالب فرزند می تواند شامل فایل ها و پوشه های تصاویر ، جاوا اسکریپت ، CSS و باشد ، وجود هیچ یک از این فایل ها ضروری نیست ، اما در صورت نیاز می توانید به هر تعداد که تمایل دارید از آن ها استفاده نمایید.
  • یک قالب فرزند برای کارکرد صحیح تنها به 3 قسمت که شامل یک پوشه ، یک فایل CSS و فایل functions.php نیاز دارد و حتی اگر فایل ها تقریبا خالی باشند ، قالب فرزند در وردپرس شناسایی می گردد.

 

زمان استفاده از قالب های فرزند

اگر تنها می خواهید تغییرات کوچکی مانند ویرایش رنگ ها ، تغییر فونت در قالب ایجاد کنید ، می توانید از افزونه هایی مانند custom CSS plugin که امکان اضافه کردن کدهای دلخواه را به شما می دهند ، استفاده نمایید ، اکثر قالب های مدرن امکان اضافه کردن کدهای دلخواه را به شما خواهند داد.

گر تغییراتی که می خواهید اعمال کنید ، بزرگ هستند ، مثلا اگر می خواهید کل نحوه نمایش را ویرایش کنید یا از توابعی مثل فیلدهای دلخواه ، پست های سفارشی ، استفاده کنید، بهتر است از قابلیت قالب های فرزند استفاده کنید ، با استفاده از قالب های فرزند قادر هستید کدهای خود را دسته بندی نمایید ، چون اضافه کردن کدهای مختلف به قالب ممکن است باعث سردرگمی شما گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا