آموزش چند نکته کلیدی نرم افزار اتوکد قسمت دوم

شما در هر صنعت و رشته ای که فعالیت میکنید چه بخش عمرانی چه معماری یا در زمینه های برق و مکانیک دارای یک دستورات مشترک و یکسانی بصورت دو بعدی و سه بعدی در اتوکد خواهید داشت. این نرم افزار پرکاربرد در دنیا دارای طرفداران زیادی میباشد. اگر علاقه به کار در قسمت مهندس مشاور یا مشاور پروژه های ساختمانی یا مهندس معمار داشته باشید حتما در مصاحبه هایی که شرکت خواهید کرد یکی از سوالها این است که به نرم افزار اتوکد آشنایی دارید یا خیر؟ دلیل اهمیت به این نرم افزار این است که اتوکد پایه همه نرم افزار های معماری و به عبارتی یکی از نرم افزارهای مادر میباشد.

چند نکته کلیدی در آموزش نرم افزار اتوکد

استفاده از فرمان DXFOUT

یکی از خطاهای رایج نرم افزار اتوکد در هنگام باز کردن فایل های برنامه و پرینت گرفتن و کپی فایل های خراب خطای PRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL
PRODUCT می‌باشد. برای از بین بردن خطا در ابتدا فایل را باز کرده سپس DXFOUT را در خط فرمان تایپ میکنیم سپس پروژه بازشده را با همان پسوند ذخیره میکنیم و درنهایت این پروژه را با پسوند رایج اتوکد ذخیره میکنیم.

ویرایش ترسیم بیضی

اگر حالت پیش فرض را برای ترسیم بیضی در نظر بگیریم 5 گره خواهد داشت. هر کدام از این گره ها دارای زاویه های 0 و 90 و 180 و 270 خواهد بود. میتوان با حالت اجرای متغیر سیستم و دادن عدد 1 به آن ترسیم بیضی ها دارای تعداد زیادی گره در نقاط مختلف خواهد بود. با جابجایی آن یک شکل deform بوجود می آید.

دستور LAYMRG

ادغام دو لایه با استفاده از دستور LAYMRG  خواهد بود.

Handle

بصورت یک کد خاص خواهد بود . این کد باعث میشود تا هر مضوعی دارای یک کد Handle مجزا داشته باشند. این کد کار شناسایی و جداسازی تمامی موضوعات در داخل اتوکد را برعهده دارد. بدین صورت که هر دو خط روی هم با یک مقدار خاص و رنگ و لایه های مختلف دارای یک کد خاص و متفاوتی داشته باشد.

نکته کلیدی نرم افزار اتوکد

دستور Pin Screen

با استفاده از دستور بالا به راحتی میتوانید به قابلیت خروجی گرفتن از یک نمای ترسیم شده و طراحی از اتوکد به فتوشاپ دست پیدا کنید. Pin Screen این کار را برای شما بسیار آسان خواهد کرد.

Reality capture

یکی از دستورات پر کاربرد و مفید که این امکان را برای شما فراهم میکند تا به کمک یک لیزر سه بعدی عملیات اسکن را انجام داده و آنرا تبدیل به صفحه طراحی در اتوکد کنید دستور بالا میباشد. با استفاده از پارامتر visibility امکان ایجاد دینامیک های پویای متغیر بوجود می آید.

بازیابی فایل 

برای همه ما ممکنه این اتفاق بیفته فایلی که داریم دچار مشکل بشه یا حتی پاک شود . برای جلوگیری از این مشکلات نرم افزار اتوکد یک فایل بک آپ با پسنو bak  در حالت پیش فرض در محل ذخیره فایل ایجاد میکند. برای آنکه فایل بک آپ خودتون رو تبدیل به فایل اصلی کنید فایل مورد نظر را با کلیک راست rename کرده و به فرمت dwg تغییر میدهیم.

هایلات موضوعات

با حرکت دادن موس روی موضوعاتی که مد نظر است آن موضوع هایلایت میشود و پیش نمایش موضوع مورد نظر انتخاب میگردد.

multiple

یکی از نکات کاربردی و مهمی که به شما کمک خواهد کرد تا پروژه مد نظر خودتون رو سریعتر پیش ببرید multiple میباشد. بطور مثال فرض کنید میخواهید یک دایره رسم کنید باید فرمان circle را اجرا نمایید. حالا اگر بخواهیم چنیدین دایره رسم کنیم باید برای رسم هر دایره هر بار از فرمان خارج و سپس وارد شویم. برای حل این مشکل که بدون خروچ از فرمان دایره های مختلفی رسم کنیم با تایپ multiple و در خط بعد نام هر فرمانی که میخواهیم تکرار شود را تایپ کرده تا بدون خروج از فرمان مد نظر هر تعداد که میخواهید ترسیم کنید.

دبل کلیک

برای آنکه بتوانیم موضوع را ویرایش کنیم تنها کافی است بر روی آن دبل کلیک کنیم تا اندازه و مشخصه های دیگر را ویرایش دهیم.

مدت زمان اجرای پروژه

یکی از موارد دیگری که برای مهندسین مفید خواهد بود مدت زمان اجرای پروژه میباشد. برای انکه متوجه مدت زمان اجرای پروژه شویم قسمت Total editing time در فرمان time مشاهده کرده و مدت زمان را بصورت روز ، ساعت ، دقیقه و ثانیه مشاهده کنید.

تمامی این نکات به شما کمک خواهد کرد تا پروژه مورد نظر خود را به بهترین شکل و سریعترین زمان انجام دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شش =

دکمه بازگشت به بالا