آموزش چند نکته کلیدی نرم افزار اتوکد قسمت اول

نرم افزار اتوکد از سال ۱۹۸۲ به عنوان یک برنامه برای نقشه کشی و طراحی به کمک کامپیوتر بصورت دوبعدی و سه بعدی در دسترس قرار گرفت. این نرم افزار تجاری از سال ۲۰۱۰ بصورت برنامه موبایل و وب در دسترس جهانیان قرار گرفت. اتوکد با قابلیت های زیادی که داشت به سرعت مورد استفاده معماران ، مهدسان ناظر و مدیر پرو›ه ها ،‌طراحان گرافیکی و .. قرار گرفت. این نرم افزار دارای تعداد زیادی مرکز پشتیبانی از سرتاسر جهان است. بنابراین میتوان اتوکد را رایجترین برنامه CAD معرفی کرد. اتوکد از فرمت های DWG ، DXF و DWF پشتیبانی میکند. فرمت اصلی این نرم افزار DWG میباشد که به همراه فرمت DXF قابلیت تبدیل به استاندارد  برای همکاری با داده های CAD میباشند. DWF برای تبادل نقشه های دوبعدی بکار میرود.

آشنایی با چند نکته کاربردی نرم افزار اتوکد

این نرم افزار پر کاربرد و قدرتمند که به عنوان پرچمدار شرکت اتودسک معرفی شده است دارای افزونه های زیادی برای راحتی کار کاربران خود میباشد که اطلاع از نکات کلیدی آن میتواند به شما در یادگیری و کار سریعتر با این نرم افزار کمک شایانی کند.

افزودن Hyperlink

هایپرلینک به اشیا موجود در محیط ترسیم اضافه میشود. این قابلیت اتوکد باعث میشود تا قسمت مورد نظر محیط ترسیم خود را به فایل اتوکد دیگر لینک داده شود. این کار باعث میشود تا کاربر به راحتی بتواند ارتباط خوبی با مجموعه ای از ترسیمات خود داشته باشد. از مزایای دیگر آن لینک کردن به فایل هایی همانند ام اس ورد ، ایکس ال اس ، دایکیومنت و پی دی اف میباشد. همچنین این قابلیت وجود دارد تا فایل های مورد نظر خود را روی سرور ، سیستم یا آدرس وب قرار دهید. برای ساخت هایپرلینک میتوان از میانبر Ctrl-K استفاده کرد.

قرار دادن رمز روی فایل

شما میتوانید فایل های خود را از دسترس سایرین خارج کرده تا آنها هیچونه دسترسی به فایل های ترسیم شده شما نداشته باشند. بدین ترتیب از دو روش میتوان استفاده کرد میتوان از منوی پنجره TOOLS روی گزینه Security options کلیک کرده تا پنجره ری اوت باز شود . از این پنجره میتوان رمز دلخواه را وارد کرد و اوکی را کلیک کنید. رمز را باید تکرار کرد تا رمز مورد نظر شما بدرستی ذخیره شود. برای راه دوم در پنجره file Safety Precautions که در قسمت OPEN AND SAVE قرار دارد بر روی سکیوریتی آپشن کلیک رده و در ادامه همانند آنچه در بالا تئضیح داده شد عمل خواهیم کرد.

آموز چند نکته کلیدی نرم افزار اتوکد قسمت اول

پاک کردن حجم فایل ها

بعضی وقت ها داخل فایل خودتون ترسیم های کوچک و ساده ای دارید اما حجم زیادی رو خواهد گرفت. این ممکن است بخاطر اشیا غیر ضروری باشد که داخل فایل شما قرار گرفته باشد.برای حل این موضوع شما میتوانید از دستورهای Purge و  Audit و DBLIST  استفاده کنید. Purge یک دستور کاربردی مهم برای حذف بلوک های بدون استفاده ، لایه های خالی و خطوط بدون استفاده خواهد بود. برای استفاده از این دستور باید توجه داشته باشید که تمامی لایه ها را روشن و از حالت قفل خارج نمایید. از دستور Audit میتوان برای برطرف کردن ایراد و مشکلات کوچک ترسیم استفاده کرد. دستور DBLIST برای شناسایی اشیا مخفی استفاده میشود. تمام این دستور ها به شما کمک خواهد کرد تا حجم فایل خود را کاهش دهید.

استفاده از دستور کاربردی UNDEFINE

با استفاده از این دستور شما میتوانید از اجرای دستورات توکار اتوکد جلوگیری کرده و آنها را به فهرست تعریف نشده ها انتقال دهید. شما هر فرمانی را که بخواهید به این فهرست انتقال دهید در ابتدا کافی است کلمه UNDEFINE را تایپ کرده و با کلیک بر روی ENTER در قسمت Enter command name نام فرمانی که میخواهید به فهرست بفرستید را تایپ کنید.بعد از اینکار فرمان مورد نظر به هیچ عنوان اجرا نمیشود.

چند نکته کوتاه در یادگیری اتوکد

آشنایی با پنجره های محیط اتوکد کمک قابل توجهی برای یادگیری سریعتر این نرم افزار به شما خواهد کرد.

Crossing برای باز کردن تمام موضوعات داهل پنجره استفاده میشود و از راست به چپ خواهد بود. Window هم تمام موضواعت داخل پنجره که از چپ به راست باشد را شامل میشود. Last آخرین موضوعی که ترسیم شده است را برای ما نشان خواهد داد. قابلیت خارج کردن موضوع از حالت انتخاب با Remove انجام خواهد شد. با نگه داشتن دکمه شیفت هم این کار انجام میشود.all برای انتخاب تمام موضوعات قابل ترسیم بکار خواهد رفت در حالیکه Select objects برای انتخاب تک تک موضوعات قابل استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =

دکمه بازگشت به بالا