چگونه میتوان تبلیغات را از انحصار فیسبوک و گوگل خارج کرد ؟
چگونه میتوان تبلیغات را از انحصار فیسبوک و گوگل خارج کرد ؟
این روزها فیسبوک و گوگل مخاطب های زیادی دارند و به همین دلیل ، انحصار بازار تبلیغات آنلاین را در اختیار گرفته اند ، نام سازمانهای فناوری تبلیغاتی امروزه خیلی کم تر شنیده می شود ولی از سال ها پیش این شرکتها به دنبال فرآیندهای نوآورانه مانند تبلیغات هدفمند و مزایده بوده و هستند ، استارت آپهای فناوری زمانی بود که به دلیل رشد تبلیغات آنلاین و افزایش امکانات کم هزینه بسیار پر رونق بودند ولی الان به دلیل انحصار دو قطبی فیسبوک و گوگل بازار آن ها دچار رکود شده است.
گوگل رقبای بالقوه را شناسایی می کند و استراتژی های تهاجمی را در پیش گرفته و بدین صورت یک قطب فناوری تبلیغات را در اختیار دارد ، از طرفی دیگر در حدود 3 میلیارد کاربر فعال فیسبوک در یک ماه یعنی این شبکه اجتماعی روی یک معدن طلای پژوهشهای بازاری خوابیده است ، بدین ترتیب کارآفرینان فناوری تبلیغات در فضایی که تحت تسلط این دو غول است ، باید اهداف و شکارهای کوچکتر را دنبال کنند.
فرار از انحصار دو قطبی
یکی از روش هایی که کارآفرینان فناوری تبلیغات برای دسترسی به سهم روبه رشد بازار باید پیش بگیرند ، تلاش برای جستجوی فرصت های جدید و دوری کردن از رقابت متقابل با گوگل و فیسبوک می باشد ، برای مثال شرکتهای کوچک با لینک دادههای پرداخت آفلاین به دادههای آنلاین مشتری ، می توانند به مجموعه ای از شناسههای پلت فرم دست یابند که از آن ها میتوان برای تبلیغات هدفمند استفاده نمود.
یک روش دیگر ویدئو استریمینگ است که فضایی جدید برای استارت آپها می باشد و در آن میتوانند از ظرفیت کانالهای درآمدی استفاده نمایند ، با ورود آمازون به تبلیغات کسب و کار ، استارت آپها نیز به وسیله دستگاه هایی مانند Echo و FireTire میتوانند تبلیغات را به خانه مشتری ببرند ، لازم به ذکر است که هیچ روش تضمینی برای کسب اعتماد سرمایهگذار وجود ندارد.
ولی استارتاپهای فناوری تبلیغاتی و سازمانهای مستقل باید به این نکته توجه داشته باشند که غلبه بر بازار به معنی کیفیت یا ارجحیت نمی باشد ، در چنین شرایطی سازمانهای فناوری تبلیغاتی با تمرکز بر شفافیت دادهها و اطلاعات ، میتوانند نظر مشتریان جدید را جلب نمایند.
روش های فرار از انحصار دو قطبی
شرکتهایی که در فضای تبلیغات سازمانی هستند ، می خواهند گوگل و فیسبوک را در این زمینه شکست دهند ، آن ها می خواهند قبل از به دام افتادن در این انحصار دو قطبی به تحکیم موقعیت خود دست یابند ، ولی تنها ۱۸۵ سازمان فناوری در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ به جا ماندند ، ممکن است تمام صنایع وارد منحنی رشد شده باشند ولی باید جایگاه خود را محکم کنند ، چون در صورت سودبخش نبودن ، دوام نمی آورند.
کنسرسیوم فناوری تبلیغاتی تلاش می کنند، مخاطبهای خارج از گوگل و فیسبوک را از طریق شناسههای پلت فرم ، مورد هدف قرار دهند ، فیسبوک و گوگل به دلیل تعداد زیاد کاربر به سود و ارزش زیادی میرسند ، ولیکن این کنسرسیوم در جهت بهبود سرمایهگذاری رسانهای خارج از گوگل و فیسبوک تمامی تلاش خود را می نماید.
لیکن برای افزایش اطمینان سرمایهگذار و همچنن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربرها به تطبیق یک کد اخلاقی می پردازد ، نگرانی در مورد مسائل امنیتی در میان کاربران پلت فرمهای غالب هر روز بیشتر می شود و میتوان آن را یک مزیت رقابتی دانست.
یک مثال خوب
یکی راهکار خوب دیگر این اسن که کارآفرینان برای دستیابی به دلارهای ارزشمند فناوری تبلیغات ، کار شرکتهای بزرگ را دشوار نمایند ، با تمرکز بر بازارهای کوچک که ارزش بالا و حجم کمی دارند این کار میسر می شود ، مثلا اپلیکیشن راهنمای ویز (Waze) کاربرهایی را مورد هدف خود قرار میدهد که بهدنبال بهینهسازی سفر و اجتناب از دامهای ترافیکی می باشند ، خوب می دانید که نقشههای گوگل قدرت رقابت با ویژگیهای منحصر به فرد ویز را ندارند.
با افزایش فناوریهای تبلیغاتی و پیادهسازی قانون محافظت از دادههای عمومی در اروپا استارتاپها امید دارند تا انحصار تبلیغات را از چنگ فیسبوک و گوگل در بیاورند ، ممکن است این یک تهدید کوچک برای تطبیق غولهای فناوری باشد ولی امروز زمان نوآوری در فضای فناوری تبلیغات می باشد.