کنیبالیزیشن چیست؟

در این مطلب، می خواهیم مفهوم کنیبالیزیشن (Cannibalization) را مورد بررسی قرار دهیم. در برخی موارد، محتواهای با کیفیتی را در وب سایت خود منتشر می کنید و گمان می کنید که رتبه های خوبی را از طریق کلمات کلیدی مشابه و نزدیک به هم می توانید در موتورهای جستجو کسب کنید. ولی این تفکری اشتباه است و در بسیاری مواقع، حتی رتبه سایت شما افت می کند. در این مواقع، اصطلاح کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری به میان می آید. در ادامه به این که کنیبالیزیشن چیست می پردازیم و راهکارهای رفع آن را برمی شمریم. با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم کنیبالیزیشن (Cannibalization)

زمانی که یک وب سایت با ارائه مقالات خوب و مفید، در حال رشد و رتبه گیری است، ممکن است مطالب مختلف آن وارد رقابتی ناخواسته با یکدیگر شوند. در این حالت، سایت دچار کنیبالیزیش یا همنو‌ع‌خواری یا Keyword Cannibalization شده است. زمانی که تعدادی از پست‌ها و مطالب یک وب سایت برای یک ورودی یکسان در گوگل رتبه گرفته باشند، با یکدیگر به طور ناخواسته وارد رقابت می شوند. همنوع‌خواری به این معنی است که مطالب و پست های یک سایت، ناخواسته رتبه همدیگر را می‌خورند و در نتیجه رتبه هر دوی آن ها افت می کند.

این اتفاق زمانی می افتد که دو محتوا شباهت های زیادی به یکدیگر داشته و برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه شده باشند. بنابراین، باید توجه داشته باشید زمانی که پست ها و مطالب سایت برای کوئری‌های مشابه در موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه می شوند، این محتواها و مطالب، به تدریج رتبه همدیگر را می‌خورند. هر کدام از مطالب برای بهبود وضعیت خود این کار را انجام می دهند. گوگل به طور معمول برای یک ورودی مشخص، تنها یک تا دو نتیجه را از یک وب سایت نمایش می دهد. در صورت بالا بودن اعتبار دامنه سایت، تعداد نتایج نهایتاً عدد 3 خواهد بود. دقت کنید، کنیبالیزیشن مفهومی جداگانه از محتوای تکراری یا Duplicate Content است. در کنیبالیزیشن، دو محتوا شبیه یکدیگرند ولی در محتوای تکراری، تقریباً کل مطلب با هم یکسان است.

آیا کنیبالیزیشن، مشکلی ایجاد می ‌کند؟

زمانی می رسد که تعداد زیادی مطلب و محتوای با کیفیت و کاربرپسند روی سایت خود دارید و با رقبای خود روی کلمات کلیدی مشخصی در حال رقابت هستید و تلاش زیادی برای ارتقای رتبه نموده اید. ولی به جای ارتقای رتبه، با افت رتبه مواجه می شوید و جایگاه‌های خوب خود را از دست می دهید. اینجاست که کنیبالیزیشن به دلیل محتوای سایت با کلمات کلیدی یکسان مشکل ساز می شود. در حقیقت کنیبالیزیشن، به معنای تقسیم رتبه و اعتبار مطالب و محتواهای مشابه یک سایت است. توجه داشته باشید، کنیبالیزیشن برای کلمات کلیدی تقریباً مشابه نیز رخ می دهد و لازم نیست که چندین محتوا حتماً برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشند.

ایجاد مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی

در صورتی که در وب سایت شما، چندین مقاله پیرامون یک کلمه کلیدی وجود دارد و طی آن ها به جنبه‌ های مختلفی پرداخته اید و یا با همان صفحه کلیدی، محصولات با مشخصات مختلف را بر روی سایت گذاشته و هر کدام از آن ها را برای موتورهای جستجو بهینه کرده ‌اید، مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی مورد نظر اتفاق می افتد. برای اجتناب از این رخداد، توصیه می شود، مطالب جامع و کامل را جایگزین مطالب و محتواهای کوتاه کنید.

تاثیرات کنیبالیزیشن در سئو سایت

کنیبالیزیشن در حقیقت، زحمات شما را که برای سئو سایت کشیده اید، به هدر می دهد. سئو سایت برای این است که صفحات و محتواهای سایت شما با محتواهای سایت های دیگر به رقابت بپردازند و رتبه کسب کنند. در حالی که کنیبالیزیشن باعث می شود که این رقابت بین چند مطلب از سایت شما رخ دهد و در نهایت منجر به افت رتبه هر دو صفحه یا مقاله شود. اگر مطالب اینچنینی تجمیع شده و تبدیل به یک محتوای کامل و جامع شوند، رتبه ‌های بهتری را کسب خواهند کرد.

آیا می توان کنیبالیزیشن را تشخیص داد؟

بله، ولی متاسفانه بسیاری از متخصصین سئو و وبمسترها نیز در بیشتر موارد، متوجه این رخداد نمی شوند. برای تشخیص کنیبالیزیشن یک روش بسیار ساده وجود دارد و بهترین روش نیز همین است: در موتور جستجوی گوگل عبارت Site:example.com keyword را وارد کنید. توجه داشته باشید، آدرس سایت خود را باید به جای example.com و کلمه کلیدی مورد نظر را به جای کی‌ورد وارد نمایید. روش ها و ابزارهای مختلفی برای تشخیص کنیبالیزیشن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. ولی این روش آسان ترین راه و بدون هزینه است.

راه حل برای مشکل کنیبالیزیشن

راهکارهای مختلفی برای حل مشکل کنیبالیزیشن وجود دارد. ولی قبل از هر کاری باید تصمیم مهمی اتخاذ کنید، مبنی بر این که کدام یک از مطالب را می خواهید در سایت نگه دارید. پس از انتخاب محتوای مورد نظر، باید مطالب را یکپارچه کنید و یک محتوای جامع و کامل منتشر کنید. مطلب نهایی باید طوری باشد که دیگر نخواهید آن را حذف کنید. یکی دیگر از روش های رفع مشکل هم‌نوع‌خواری، استفاده از ریدایرکت 301 است. یک روش آخر نیز وجود دارد. بدین ترتیب که هر دو مطلب را نگه دارید و اگر امکانش هست، یکی از مطالب را برای یک کلمه کلیدی دیگر بهینه کنید تا رقابت بین مطالب به پایان برسد و یا اگر هنوز وارد رقابت نشده اند، از آن جلوگیری شود.

سخن آخر

کنیبالیزیشن یا هم‌نوع ‌خواری، پدیده ای است که با وجود مطالب مشابه که برای کلمات کلیدی یکسان و یا تقریباً مشابه بهینه شده اند، رخ می دهد. در این پدیده، محتواهای با کیفیت و ارزشمندی که زمان زیادی برای تدوین و نشر آن ها صرف شده است، با یکدیگر به رقابت می پردازند و منجر به افت رتبه خود می شوند. در بسیاری از مواقع از بروز چنین مشکلی بی ‌خبر هستیم و با تلاش های بسیاری که می‌کنیم، شاهد افت رتبه به جای ارتقای رتبه خواهیم بود. بهترین روش برای رفع مشکل کنیبالیزیشن و یا جلوگیری از آن: تجمیع مطالب مشابهی که روی کلمات کلیدی مشابه بهینه شده اند و تبدیل آن ها به یک مطلب جامع و کامل است.

امتیاز نوشته

کیفیت نوشته و لینک

امتیاز نهایی

لطفا جهت حمایت از ما امتیاز خود را در زیر وارد نمایید

User Rating: 5 ( 2 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا